Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

SED-110-4, Frania, schemat połączeń, info

Harygaz 07 Kwi 2012 16:01 3918 0
  • #1 07 Kwi 2012 16:01
    Harygaz
    Poziom 1  

    Schemat elektryczny legendarnej pralki Frani z silnikiem SED-110-4

    SED-110-4, Frania, schemat połączeń, info

    Zachowałem w tym schemacie kolorystykę przewodów taką, jaka była w moim egzemplarzu, kolory przewodów mogą być inne zależnie od daty produkcji pralki lub w skutek napraw pralki, silnika.
    Ze względu na to, że pralka Frania jest już dość starym produktem, w większości domostw wyparła ją pralka automatyczna, jednak czasem jest jeszcze używana. Są jednak tacy, co zrezygnowali z usług Frani w domu i kombinują, co by tu zrobić z takiej starej i nie potrzebnej Frani. Pomysłów jest wiele np; wentylator, szlifierka, mała tokarka, kosiarka do trawy itd.
    Parametry silnika nie powalają na kolana, ale można trochę pokombinować.
    -typ; SED-110-4
    -obroty/min; 1360
    -moc; 150W
    -zasilanie; 220V, 50Hz


    Jak podłączyć silnik SED-110-4

    SED-110-4, Frania, schemat połączeń, info

    Silnik posiada dwa uzwojenia; robocze i rozruchowe.
    Uzwojenie robocze jest nawinięte grubszym drutem od rozruchowego, ale ciężko to podejrzeć. Pozostaje tylko miernik uniwersalny, którym można mierzyć rezystancje (oporność). Wystarczy pokrętło miernika ustawić na wartość 200Ω. Następnie zewrzeć razem przewody miernika, wskazanie na mierniku będzie około 0,4Ω, znaczy że miernik działa poprawnie. Podłączając przewody miernika do przewodów silnika można zmierzyć oporność uzwojeń i w łatwy sposób odnaleźć uzwojenie robocze i rozruchowe. Uzwojenie robocze ma mniejszą oporność od uzwojenia rozruchowego mniej więcej o 1/3. Oporność uzwojeń silnika SED-110-4 to;
    -uzwojenie robocze to około; 18 Ω
    -uzwojenie rozruchowe to około; 27 Ω

    UWAGA !!!
    Przy uruchamianiu silnika i różnych doświadczeniach nie zapominajmy o BHP. Należy silnik unieruchomić/ przymocować np. w dużym imadle lub do czegoś go przykręcić, silnik po prostu przy włączaniu morze nam uciec. Należy też pamiętać o takim żółto/zielonym przewodzie (znaczy uziemienie) Obudowa silnika powinna być podłączona do uziemienia (do bolca). Silnik którym się bawimy nie jest nowy i może mieć przebicia różnego rodzaju, uziemienie go daje gwarancje miłej zabawy. Pamiętajmy też, że bawimy się prądem 230 V.


    Kondensator (cewka rozruchowa) SED-110-4

    SED-110-4, Frania, schemat połączeń, info

    Kondensator służy do chwilowego włączenia uzwojenia rozruchowego. Kondensator to taki powiedzmy mini akumulator. Żeby akumulator zadziałał trzeba go naładować, jeśli go ładujemy to pobiera prąd, a jeśli jest już naładowany nie pobiera prądu. Spójrz na schemat, po włączeniu włącznika prąd białym przewodem płynie do kondensatora, drugi biegun prądu płynie niebieskim przewodem do uzwojenia rozruchowego, uzwojenie rozruchowe połączone jest czerwonym przewodem z kondensatorem. Prąd przepływa przez uzwojenie rozruchowe i wytwarza pole magnetyczne na stojanie silnika potrzebne do rozruchu i dalej płynie do kondensatora, który jest jednocześnie ładowany. Jednak gdy kondensator się naładuje nie pobiera prądu, więc uzwojenie rozruchowe przestaje działać, trwa to kilka sekund.

    Pojemność kondensatora SED-11-4

    SED-110-4, Frania, schemat połączeń, info

    Kondensator jak wspomniałem wcześniej to taki mini akumulator. Gdy współpracuje z silnikiem SED-110-4 zasilany jest prądem zmiennym więc nie posiada biegunów, dodatni / ujemny. Obojętne jest jak go podłączymy do instalacji.
    Pojemność kondensatora dla silnika SED-110-4 to; 7,5 µF ± 10% 400V 50 Hz


    Bez kondensatora SED-110-4

    SED-110-4, Frania, schemat połączeń, info

    Jeśli podłączymy tylko uzwojenie robocze do prądu? Silnik będzie BURCZAŁ ! Po prostu nie będzie wiedział w którą stronę ruszyć, jeśli mu pomożemy na przykład rączką to ruszy i będzie działał normalnie. Jeśli popchniemy go w prawo, będzie chodził w prawo, a jeśli popchniemy w lewo to będzie chodził w lewo. Przy takich doświadczeniach zalecam jednak ostrożność; żeby czasami komuś nie poobcinało paznokci. Przy takich i innych doświadczeniach trzeba też pamiętać żeby silniczek unieruchomić.


    Prawo, Lewo SED-110-4

    SED-110-4, Frania, schemat połączeń, info

    Jeśli nie odpowiada nam kierunek obracania się wirnika silnika wystarczy że zamienimy dwa przewody uzwojenia rozruchowego jak na powyższym schemacie :D

    :arrow:


    SED-110-4, Frania, schemat połączeń, info

    Moderowany przez POL02:

    Treść na czerwono do poprawy - czysta bzdura.To jest kondensatorowa faza rozruchowa.Tam płynie prąd cały czas.To nie jest silnik z fazą rozruchową z wyłącznikiem.Silnikiem z wyłącznikiem rozruchowym jest silnik pralkowy BP2F.
    Do poczytania ftp://zap.pw.plock.pl/pub/people/mszreder/Elektrotechnika/Silnik%20jednofazowy.pdf

    3 0