Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Matiz - lokalizacja usterki w układzie kierowniczy po udeżeniu w krawężnik.

09 Kwi 2012 01:54 3808 9
  • Poziom 16  
    Witam!
    Kilka lat temu w czasie zimy jadąc samochodem mojego taty uderzyłem w krawężnik na skręconych kołach. Uderzenie było bardzo silne. Opona i felga od razu została wymieniona. Ale nigdy już nie prowadziło się autko tak dobrze jak wcześniej. Jak daję więcej gazu ściąga w prawo, jak puszczam gaz ściąga w lewo. Ustawiałem zbieżność kilka razy i problem pozostał. Wydaje mi się, że jakiś element został uszkodzony (wygięty) i dlatego jest taki niestabilny. Czy jest jakaś lepsza metoda, żeby to sprawdzić niż wymieniać każdy element po kolej w nadziei, że trafię na ten właściwy? Może jakaś geometria na komputerze itp?
  • Poziom 33  
    Jeśli pojedziesz na komputerową diagnostykę geometrii to panowie powinni oprócz zbieżności pomierzyć także kąty nachylenia kół, kąty wyprzedzenia swożni zwrotnicy itp. Wtedy powinieneś wiedzieć coś więcej. Nic nie napisałeś o samochodzie to nie wiadomo nawet jakie masz zawieszenie. Może drążek kierowniczy się skrzywił, stabilizatory, amortyzator (szczególnie przy McPersonie), wahacz, no i najgorsze to może nawet gniazda mocujące te elementy zmieniły geometrię. Przyczyn może być wiele.
  • Poziom 37  
    Witam.
    I przez tyle czasu nic nie zostało zrobione poza wymianą koła?
    Tak na zdrowy rozum, to kontrola zawieszenia powinna rozwiązać problem /choć czasem jest to trudne/. Napisałeś, że przy dodawaniu gazu ściąga w jedna stronę, a po puszczeniu w drugą, to wyraźne wskazanie na luz zawieszenia. Koło przesuwa się do przodu i potem cofa i to skutecznie może zakłócać stan geometrii układu kierowniczego w różnych stanach naprężenia.
    Zablokować tylne koła / na przykład hamulec pomocniczy /, potem na bieg, powoli puszczać sprzęgło i obserwować co się dzieje z zawieszeniem (wskazany kanał).
  • Moderator Samochody
    Wygląda jakby gumę na wahaczu zerwało z tej prawej strony.
  • Poziom 35  
    Przy złej geometri też będzie zciągało przy przyspieszaniu, w dodatku wygoli ci niesymetrycznie opone.
  • Poziom 37  
    Witam.
    Masz rację „kidu22”, ale ja wywnioskowałem z opisu – ściąga przy dodaniu gazu w jedną, a przy odjęciu w drugą.- Mogę tylko domniemywać, że przy swobodnym toczeniu auto zachowuje się prawidłowo.
  • Poziom 16  
    12pawel napisał:
    ...Nic nie napisałeś o samochodzie to nie wiadomo nawet jakie masz zawieszenie....


    Pisałem w temacie, że to Matiz 2004r. szczegółów nie znam.

    Dodano po 2 [minuty]:

    pioart napisał:
    I przez tyle czasu nic nie zostało zrobione poza wymianą koła?


    Robiłem geometrię, auto przechodzi przeglądy bez problemu. Dodatkowo mechanik przy wymianie klocków i innych, nie zwrócił uwagi na nic niepokojącego.

    Dodano po 3 [sekundy]:

    pioart napisał:
    I przez tyle czasu nic nie zostało zrobione poza wymianą koła?


    Robiłem geometrię, auto przechodzi przeglądy bez problemu. Dodatkowo mechanik przy wymianie klocków i innych, nie zwrócił uwagi na nic niepokojącego.

    Dodano po 1 [sekundy]:

    pioart napisał:
    I przez tyle czasu nic nie zostało zrobione poza wymianą koła?


    Robiłem geometrię, auto przechodzi przeglądy bez problemu. Dodatkowo mechanik przy wymianie klocków i innych, nie zwrócił uwagi na nic niepokojącego.

    Dodano po 3 [minuty]:

    kidu22 napisał:
    Przy złej geometri też będzie zciągało przy przyspieszaniu, w dodatku wygoli ci niesymetrycznie opone.


    Do tego mam wrażenie, że opony ściera trochę szybciej. Jeszcze był taki problem, że przez jakiś czas pękały felgi z przodu. Może to ma jakiś związek. Samochód nie jest mój, więc nie mogę wszystkich sugestii sprawdzić na bieżąco.

    Dodano po 14 [minuty]:

    pioart napisał:
    Witam.
    Masz rację „kidu22”, ale ja wywnioskowałem z opisu – ściąga przy dodaniu gazu w jedną, a przy odjęciu w drugą.- Mogę tylko domniemywać, że przy swobodnym toczeniu auto zachowuje się prawidłowo.


    Wydaje mi się, że przy stałej prędkości jedzie prosto - ale już nie wiem jak pozycja jest prosto. Może jak dodaję gazu jedzie prosto, jak utrzymuję prędkość to ściąga w lewo, a jak całkiem puszczę gaz to ściąga bardziej :) trudno stwierdzić.
    Dodam jeszcze, że po zdarzeniu z krawężnikiem kierownica była przekrzywiona, (skręcona - jak trzymałem w pozycji jazdy w przód to skręcał),

    Mam pytanie czy możliwe jest, że przy jeździe prosto geometria jest ok a przy skrętach zaczyna już nie być zbieżny?
  • Poziom 37  
    Gdybasz kolego. Jak nie sprawdzisz układu kierowniczego i stanu zawieszenia, to można tylko pogadać. Co z tego, że przegląd przechodzi? Nic! Choć diagnosta powinien już coś zauważyć podczas sprawdzania hamulców /toczenie/. Zbieżność ustawiana jest statycznie, tak więc jeśli jest „coś” nie tak z zawieszeniem, to gdy pojawia się dynamika różne cuda się dzieją.
  • Moderator Samochody
    Paszczak22 napisał:
    12pawel napisał:
    ...Nic nie napisałeś o samochodzie to nie wiadomo nawet jakie masz zawieszenie....


    Pisałem w temacie, że to Matiz 2004r. szczegółów nie znam.

    Dodano po 2 [minuty]:

    pioart napisał:
    I przez tyle czasu nic nie zostało zrobione poza wymianą koła?


    Robiłem geometrię, auto przechodzi przeglądy bez problemu. Dodatkowo mechanik przy wymianie klocków i innych, nie zwrócił uwagi na nic niepokojącego.

    Dodano po 3 [sekundy]:

    pioart napisał:
    I przez tyle czasu nic nie zostało zrobione poza wymianą koła?


    Robiłem geometrię, auto przechodzi przeglądy bez problemu. Dodatkowo mechanik przy wymianie klocków i innych, nie zwrócił uwagi na nic niepokojącego.

    Dodano po 1 [sekundy]:

    pioart napisał:
    I przez tyle czasu nic nie zostało zrobione poza wymianą koła?


    Robiłem geometrię, auto przechodzi przeglądy bez problemu. Dodatkowo mechanik przy wymianie klocków i innych, nie zwrócił uwagi na nic niepokojącego.

    Dodano po 3 [minuty]:

    kidu22 napisał:
    Przy złej geometri też będzie zciągało przy przyspieszaniu, w dodatku wygoli ci niesymetrycznie opone.


    Do tego mam wrażenie, że opony ściera trochę szybciej. Jeszcze był taki problem, że przez jakiś czas pękały felgi z przodu. Może to ma jakiś związek. Samochód nie jest mój, więc nie mogę wszystkich sugestii sprawdzić na bieżąco.

    Dodano po 14 [minuty]:

    pioart napisał:
    Witam.
    Masz rację „kidu22”, ale ja wywnioskowałem z opisu – ściąga przy dodaniu gazu w jedną, a przy odjęciu w drugą.- Mogę tylko domniemywać, że przy swobodnym toczeniu auto zachowuje się prawidłowo.


    Wydaje mi się, że przy stałej prędkości jedzie prosto - ale już nie wiem jak pozycja jest prosto. Może jak dodaję gazu jedzie prosto, jak utrzymuję prędkość to ściąga w lewo, a jak całkiem puszczę gaz to ściąga bardziej :) trudno stwierdzić.
    Dodam jeszcze, że po zdarzeniu z krawężnikiem kierownica była przekrzywiona, (skręcona - jak trzymałem w pozycji jazdy w przód to skręcał),

    Mam pytanie czy możliwe jest, że przy jeździe prosto geometria jest ok a przy skrętach zaczyna już nie być zbieżny?


    Wydaje mi się że powinieneś pojechać do mechanika który zna się na rzeczy, weźmie łomik w rękę, tu włoży tam naciągnie tu pociągnie i będzie wiedział co jest do wymiany.
  • Poziom 16  
    Zagadka zostaje do rozwiązania dla przyszłego właściciela.... Pozdrawiam i dziękuję za podpowiedzi.