Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Tworzenie gier pod linuxa

kozumel1990 09 Kwi 2012 21:18 2154 5
  • #1 09 Kwi 2012 21:18
    kozumel1990
    Poziom 11  

    Witam,
    zamieszczam tutaj dość nietypowy post odnośnie programowania. Jak wiadomo gra komputerowa to jest program który ma służyć rozrywce. Pod platformę Windowsa napisałem wiele gier, używając między innymi Game Makera.

    Ze względu na brak legalnego oprogramowania, musiałem przenieś się na inną platformę - Linux. Obecnie posiadam odmianę UBUNTU 10.04 LTS z której jestem bardzo zadowolony pod każdym względem.

    Jestem młodszym (stażem) programistą i chciałbym pisać gry pod ten system. Niestety nie wiem od czego zacząć... Jaki język wybrać? Znam cpp oraz object pascal. Lazarus jest odpowiednikiem Delphi Pascala, dzięki niemu piszę standardowe programy które potrzebują interfejsu.

    Proszę ludzi dobrej woli, aby udzieliły mi informacji, jakim programem zacząć pisać gry?

    0 5
  • #2 09 Kwi 2012 21:28
    mickpr
    Poziom 39  

    Choć gry pod Linux-a nie stworzyłem, to myślę, że mogę dać kilka porad:
    Poszukaj dobrej biblioteki graficznej - i od tego zacznij.
    Ja pisałem w dość prostej - bo gry 2D - clanLib, ale jest wiele lepszych (chociażby Allegro czy SDL).
    W silnikach jest wiele przykładów.
    Możesz też pójść w prostszą stronę - zainteresuj się BlitzBasic, Blitz3D i BlitzMax. (ewentualnie innym Basic dla Gier - np Power Basic). W tych aplikacjach (są również wersje pod Linux) bez problemu stworzysz nawet całkiem fajne gry.

    0
  • #3 10 Kwi 2012 00:20
    Sam Sung
    Poziom 30  

    Najlepiej byłoby wyjść od pomysłu, przeanalizować go i wtedy wybrać najlepszą technologię (język i biliotekę).
    Tak jak pisze przedpiśca - trzeba sobie wybrać jakąś bibliotekę do obsługi m. in. grafiki. Do gier 2D może być np. SDL, do 3D - dodatkowo OpenGL, a język - C/C++. Te technologie pozwalają tworzyć przenośne gry (i na linuxa, i na windowsa, i może na inne systemy też). OpenGL i C/C++ są dość szeroko stosowane, więc praktyka się pewnie przyda.
    A jeśli chcesz być sławny i bogaty, to może zamiast pisać pod Linuxa, ściągnij Android SDK i pisz pod Androida? :)

    0
  • #4 11 Kwi 2012 17:07
    sedr
    Poziom 17  

    Jeśli umiesz programować w C++ i chciałbyś od razu zając się tworzeniem gameplay'u, a nie całego silnika (co wnioskuję po tym, że używałeś Game Makera) zainteresuj się Ogre3D lub Irrlicht. Jeśli chcesz coś łatwiejszego to możesz użyć programu Blender i pisać dla niego skrypty.

    Tak na marginesie to Twoje pytanie jest fatalnie postawione. W pierwszej chwili chciałem odpowiedzieć, żebyś użył vim-a :)

    0
  • #5 13 Kwi 2012 17:40
    kozumel1990
    Poziom 11  

    Na platformie Windowsa, to wiedziałem czego i gdzie szukać. Niestety na Linux'ie jestem noga!

    Co do wypowiedzi p. mickpr myślę że to nie jest zły pomysł, pisząc gry na androida. Jeżeli są biblioteki pod UNIXa, w których można tworzyć aplikacje/gry pod smartfony/tablety To jestem ZA!

    Szkoda, że mój telefon ma system bada... ;-)

    0
  • #6 13 Kwi 2012 18:39
    mickpr
    Poziom 39  

    Dialekty Basic które opisałem służą do pisania na Windows/Linux/Mac. Można znaleźć nawet ich darmowe wersje. Nie wspominałem o pisaniu na Android, ani na inne systemy telefonów komórkowych.

    0