Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Długość przewodu do anteny samochodowej ukf

elektryk88 18 Kwi 2012 23:36 12288 58
  • #31
    elektryk88
    Poziom 17  
    Zatem czekają mnie małe zakupy :D Z zasilaniem niema problemu bo to już mam załatwione, ew na początek po próbuje pozostałymi sposobami na początek :D
  • Pomocny post
    #32
    kriss51
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Takich schematów w sieci jest pełno wystarczy wpisać schemat wzmacniacza antenowego, albo aktywnej anteny czy coś w tym stylu. Koszt takiego wzmacniacza nie jest duży, a cewki możesz samemu nawinąć wg. opisu. Na dobry początek to masz ok.
  • Pomocny post
    #33
    bc211
    Poziom 30  
    Podobny scalak do FM-u mam w walkmanie Panasonic RQ-V80, którego używam i w którym wywaliłem właśnie ten band-pass filter i zmieniłem filtry p.cz. na 110kHz (takie wąskie filtry są dedykowane do odbioru DX ktoś, kto nie eksperymentował z tym może się ze mną nie zgodzić że zawężenie w znacznym stopniu poprawia czułość radia). Wtedy za tamtych czasów ten walkman był urządzeniem z wyższej półki odbiór FM był naprawdę całkiem niezły. Radio chodziło tak szeroko, że aż się prosiło wymienić filtry, jest ich 2 sztuki. Może się to wydać nieco śmieszne, ale mam go już ponad 10 lat i nie oddam za żadne pieniądze :D dzisiaj w sklepach są sprzedawane przeważnie badziewia, które mają się wyłącznie sprzedać i zepsuć się po upływie terminu końca gwarancji. Żaden telefon z radiem, żadna mp3-trójka z radiem, żadne radio przenośne nie miało polotu w testach, które przeprowadzałem z tym walkmanem. A co do wzmacniacza myślę, że to ma sens ale tylko i wyłącznie jak w grę wchodzi antenka aktywna np. spectra turbo 2000 z dorobionym zasilaniem np. 6LR61 9V (przy wyższym zasilaniu takie antenki aktywne potrafią się wzbudzać). Ta Twoja antena samochodowa, to żadna rewelka jest to po prostu kawałek drutu. W samochodach bardzo często oryginalne antenki to tylko z pozoru "kawałek drutu" a w rzeczywistości najczęściej antenki helikalne z włókna szklanego czy też np. antenki skracane, itd.
  • #34
    elektryk88
    Poziom 17  
    Zrobiło się ciekawie co do antenki w samochodzie to ona jest z włokna szklanego,natomiast ta w rowerze to bat nie istniejących juz zakałdów Unitra lecz teraz pod nazwą Unicon,mam tez oryginał Unitry metrowy bat jaki był w fiatach ale troche skrepowałem sie go zamocowac bo i tak juz rower wygląda dziwnie :D :D
  • #35
    bc211
    Poziom 30  
    Nie wiem czy to są tylko eksperymenty, czy planujesz jakąś poważniejszą akcję na rowerze jeśli to drugie pomyśl tak żeby to było praktyczne spectra ma trochę kiepskie mocowanie, tzn może się urwać na sztywnym uchwycie do "radiowego" UKF-u są tysiące gotowych rozwiązań i szkoda czasu na urządzenia własnej roboty. Pojedź sobie na szrot samochodowy coś tam wybierzesz dobre są antenki od fordów np. fiesta zauważ, że oryginalne kable w samochodach mają "skrętkę" na żyle środkowej i mają najczęściej powietrzną izolację żyła środkowa-ekran (przy okazji cholernie trudne do zarobienia kabel-końcówka, więc lepiej żeby był komplet) to też ma duże znaczenie
  • #36
    elektryk88
    Poziom 17  
    Ten Panasonic to faktycznie niezła zabawka :D.Kapitalna jest ta funkcja zmiany czułosci Local/DX ostatnio to spotkałem sie z ta funkcja w radiomagnetofonie samochodowym Pioneer mojego ojca sprzęt ma 15 moze 20 ale sam kiedys przekonałem sie o jego potędze czułości.Ja poniekąd eksperymentuje poniewaz ostatnio zaciekawiła mnie radiotechnika :) Nawet jeśli wymieniłbym filtry w w tym moim radiu to nic nie tracę,bedzie lepiej jesli jeszcze zyskam lepszą czułość.Ew porobie cos ze wzmacniaczami:D
  • Pomocny post
    #37
    Driver-
    Poziom 38  
    bc211 napisał:
    Nie potrafię rozszyfrować tych oznaczeń. CF2 to filter, CF4 to kwarc. BPF1 jeżeli to jst ten:

    Długość przewodu do anteny samochodowej ukf

    mona go usunąć on tylko psuje odbiór, wylutować i wstawić zworę, w ten sposób:

    W dataszicie, w test circuit IC1 każą włożyć rezystor 75Ω szeregowo do wejścia FM RFin

    Poza tym nie ma słowa o dopasowaniu anteny
    Z tym usunięciem BPF1 to było poważnie czy żartowałeś. Po usunięciu na wejście wzmacniacza RF dostanie się wszystko co tylko odbierze antena, więc i częstotliwości z poza pasma UKFowego zastanów się jaki to będzie miało wpływ na działanie wzmacniacza RF i mieszacza. Pomiędzy wyjściem wzmacniacza RF a wejściem mieszacza będzie tylko jeden strojony obwód i to o kiepskiej selektywności. W datasheet jest układ przy którym wykonywane są pomiary a nie właściwa aplikacja. Co prawda w datasheet nie ma słowa o dopasowaniu anteny, ale o to dopasowanie zadbał producent tego radyjka. BPF1 ma impedancję 75Ω natomiast ta mizerna antena ma dużo mniejszą impedancję więc zastosowano transformację pojemnościową z małej oporności (anteny) na 75Ω filtru pasmowego BPF1, transformacja to kondensatory C30 39pF i C14 30pF. Jak myślisz po co w test circuit IC1 każą włożyć rezystor 75Ω.
    CF2 to nie kwarc tylko rezonator ceramiczny który robi za obwód rezonansowy bez którego nie mógł by działać detektor FM. Tyle w kwestii formalnej.

    Kolego elektryk88 moja rada jest taka wlutuj tak samo jak był BPF1, jakakolwiek filtracja na wejściu będzie dawała większą korzyść nawet kosztem sygnału, tym bardziej że jego przyrost nie był jakiś znaczący po zastąpieniu go zworą. Jeśli to radyjko ma być używane tylko przy rowerze to usuń kondensator C14 a na miejsce C34 wstaw kondensator 1nF, kabel antenowy podłącz do punktów TP1 (żyła środkowa) i TP2 (oplot). W tym miejscu będziesz miał dopasowanie kabla 75Ω do wejścia odbiornika. Dodawanie wzmacniacza do anteny nie ma sensu, ponieważ wzmacniacz zawsze pogarsza stosunek sygnał szum, trzeba pamiętać że wzmacniacz w takim samym stopniu wzmacnia szumy i zakłócenia jak sygnał. Wzmacniacze stosuje się jeśli mamy długi kabel powodujący straty, które "nadrabia" wzmacniacz. Antenę zamontuj na bagażniku, odsuń jak najdalej do tyłu i lekko pochyl w tył. 60-paro cm antena będzie wystarczająca, dłuższej nie ma co dawać ponieważ i tak nie podniesiesz tym zysku. Stymulowałem w programie tak zamontowaną antenę i to jedyne rozsądne miejsce. Przy przednim kole miejsce najgorsze z możliwych, ponieważ z kołem antena utworzy pojemność, która totalnie rozstraja antenę, poza tym będzie niżej niż na bagażniku. Nie czarujmy się ten City Boy jest kiepski, dlatego że ma konstrukcję jaką ma, a jaka jest każdy widzi i nic tego nie zmieni.
  • #38
    bc211
    Poziom 30  
    Nie no zawsze coś tam będą tłumić poza pasmem przed chwilą wziąłem na przyrząd gfke2 se, gfmb6 se (bo tylko takie mam) od dołu jest nawet całkiem nieźle -3dB taj jak na wykresie ok. -5dB/5MHz ale dalej już albo coś źle mierzę albo te dane katalogowe są jakieś przekombinowane np. tam, gdzie mam mieć -60 jest -30...-40 itp. Od góry istna katastrofa np. ten węższy wprowadza tłumienność -2dB już przy 100MHz ten szerszy w paśmie i lekko poza ukf-em zachowuje się przyzwoicie ok. -0,5dB potem do 200MHz -10(no może góra -15) i dalej bez zauważalnych zmian. Też się zastanawiałem po co wstawiają do radii te filtry i chyba już wiem: żeby "kawałek czegoś tam" jak np. antenka teleskopowa czy np. kabel od słuchawek "przypominał" dostrojoną antenkę (wszak taka antenka to też filter co nie kol. Drajwer) a selektywność w głównej mierze zapewniają obwody L1, które są w dodatku strojone automatycznie. Zrobiłem sobie kiedyś generator UKF-u z RDS-em własnej roboty myślałem, że da się to wykorzystać do czegoś te filtry to po prostu BADZIEWIE. Teraz się kapnąłem błąd na schemacie CF4=CF2, CF2=CF1.
  • #39
    elektryk88
    Poziom 17  
    Zatem podsumowując co w chwili obecnej muszę zrobić:Które kondensatory wymieniac,czy wymienić także filtr jeśli tak to który i na jaki,przepraszam bo sie trochę pogubiłem w dyskusji :D :scrambleup:
  • Pomocny post
    #40
    kriss51
    VIP Zasłużony dla elektroda
    elektryk88 napisał:
    Zatem podsumowując co w chwili obecnej muszę zrobić:Które kondensatory wymieniac,czy wymienić także filtr jeśli tak to który i na jaki,przepraszam bo sie trochę pogubiłem w dyskusji :D :scrambleup:


    No ja to czułem. Co człek to inna teoria. Owszem teorii nie jednokrotnie na jakiś poważny problem związany z wcz. jest wiele i często kilka różnych prowadzi do sukcesu. Tylko w tym przypadku chcesz usprawnić twój odbiornik i niektórzy tu się mocno mylą i naprowadzają na złą drogę kolegę początkującego. Kolega DRIVER ma rację że nie wolno odłączać filtra wejściowego. Autor ma prawo nie wiedzieć że pakuje wsio na wejście mieszacza, a jak dla mnie to już nie odbiornik mimo że COŚ odbiera. Krótko mówiąc aby mieć lepszy odbiór, zostaw to w oryginale i poeksperymentuj z wzmacniaczem. Oczywiście nie zrobisz z tej maszyny idealnej, w każdym razie polepszyć czułość możesz, a jeśli by przerobić dobrze ten sprzęt to po mojemu tylko by obudowa została.
  • #41
    elektryk88
    Poziom 17  
    Kiedyś myślałem dać radio samochodowe i akumulator na bagażniku ale potem myśle jak to by wyglądało :D

    Dodano po 13 [minuty]:

    Driver- napisał:
    Z tym usunięciem BPF1 to było poważnie czy żartowałeś.

    Niestety element juz wylutowałem ale z tego co zauważyłem to ani niema pogorszenia w odbiorze a autowyszukiwanie działa jak wczesniej.Podsumowując ani to nie zaszkodziło ani nie poprawiło radio zachowuje się tak samo.
  • #42
    kriss51
    VIP Zasłużony dla elektroda
    elektryk88 napisał:
    Kiedyś myślałem dać radio samochodowe i akumulator na bagażniku ale potem myśle jak to by wyglądało :D

    Dodano po 13 [minuty]:

    Driver- napisał:
    Z tym usunięciem BPF1 to było poważnie czy żartowałeś.

    Niestety element juz wylutowałem ale z tego co zauważyłem to ani niema pogorszenia w odbiorze a autowyszukiwanie działa jak wczesniej.Podsumowując ani to nie zaszkodziło ani nie poprawiło radio zachowuje się tak samo.


    I co Ci z tego tematu teraz przyszło? Prawie wszystko wróciło do początku. To ciekawe prawda? Tak niektórzy podpowiadają. Zresztą oceń to sam. Ja już ze swej strony napisałem na temat takiej maszyny co można, a co nie..... Ciekawe też to że temat brzmi o długości kabla antenowego, a tu filtry się wymienia itp...

    Szczerze mówiąc interesują Cię te sprawy to nie zaczynaj od środka całej maszyny czyli pcz. i wymiany filtrów, bo się zniechęcisz.
  • #43
    Driver-
    Poziom 38  
    elektryk88 napisał:
    Wylutowałem tenże element i wstawiłem zworę i odbior nieco sie poprawił (zastanawiam się poco on wogole tam był )
    elektryk88 napisał:

    Niestety element juz wylutowałem ale z tego co zauważyłem to ani niema pogorszenia w odbiorze a autowyszukiwanie działa jak wczesniej.Podsumowując ani to nie zaszkodziło ani nie poprawiło radio zachowuje się tak samo.
    Zaszkodziło zaszkodziło. Fabryka jeśli nie był by potrzebny nie wstawiała by go do odbiornika. W odbiorniku FM jest takie coś jak ogranicznik amplitudy. Znajduje się we wzmacniaczu częstotliwości pośredniej 10,7MHz, jest po to aby "wyczyścić" sygnał radiowy ze zbędnych zakłóceń głównie trzasków itp. Ale ogranicznik działa od określonego poziomu sygnały powyżej tego poziomu są odbierane czysto, poniżej tego poziomu pojawiają się szumy i trzaski tym większe im słabszy sygnał. Auto-wyszukiwanie reaguje na silniejsze sygnały i omija słabe. Sygnały silne i bardzo silne ograniczane są do jednakowego poziomu i na "ucho nie ma miedzy nimi odczuwalnej różnicy w jakości odbioru. Dlatego nie zauważyłeś pogorszenia w odbiorze. Odczuwalne na ucho różnice pojawiają się przy słabszych sygnałach, których napięcie jest poniżej poziomu ograniczania. Gdybyś zrobił porównanie jak odbierane były wcześniej sygnały słabszych stacji przed i po wylutowaniu BPF1 wtedy być może zaważył byś zmiany. Co jeszcze się stało po wylutowaniu tego elementu. Otóż wzmacniacz w.cz w układzie scalonym odbiornika ma oporność wejściowa ~180Ω natomiast ten filterek ma oporność wejściową 75Ω, 180Ω jest 2,4 raza większe od 75Ω. Ale na wejściu antenowym jest transformacja C30 39pF i C14 30pF. która dopasowuje antenę do oporności 75Ω. Po usunięciu filtru nie ma już 75Ω lecz 180Ω, więc dopasowanie diabli wzięli. Dopasowanie impedancji to tzw. SWR. O ile w nadajnikach dba się o dopasowanie bo każdy wie że tzw. SWR nie dość ze pogorszy nadawanie, to nawet w pewnych warunkach może zostać uszkodzony stopień mocy nadajnika i większość takiego stanu nie akceptuje. W odbiornikach rzadko kiedy zwracana jest na SWR uwaga, bo przecież nic się nie uszkadza. Ale tak samo jak przy nadawaniu to i przy odbiorze SWR ma znaczenie ponieważ również przy odbiorze wprowadza straty. Energia jaka indukuje się w antenie nie trafia w całości do odbiornika, jest odbijana od wejścia odbiornika wraca do anteny, zostaje powtórnie przez antenę wypromieniowana i jest bezpowrotnie tracona. Jeśli przed usunięciem BPF1 SWR przykładowo był 1:15, czy 1:2, to teraz pogorszył SWR się i jest większy, zatem i straty w sygnale również są większe. Przy silnych sygnałach nie ma to znaczenia, bo jak wspomniałem ogranicznik i tak je ogranicza, wiec te straty nie są odczuwalne. Może i producenci oszczędzają na czym się da, ale pozbawienie odbiornika i tego oszczędnego minimum jest błędem. Filtry na wejściu są stosowane po to aby zmniejszyć sygnały pozapasmowe, które są sygnałami nieżądanymi gdyż powodują dodatkowe zakłócenia. Te zakłócenia mogą obawiać się przez zwiększone szumy, zaniki "stereo", a w pewnych warunkach może dojść do nakładania się rożnych sygnałów. Dla przykładu, w temacie Nasłuch częstotliwości lotniczych - zakłócenia., gdzie kolega pisze
    Cytat:
    O ile nasłuch służb jest dość czytelny, i EPWW również uległ minimalnej poprawie, o tyle to na czym mi najbardziej zależy - EPLL TWR jest bardzo zaszumione. Nie jest to efekt słabego odbioru, ale zakłóceń. Kiedy transmisja nie jest prowadzona można dosłuchać się... Programu I PR... Taki brud panuje mniej więcej od 118 do 128 - 130 Mhz. Powyżej i poniżej jest dobrze.
    Jeśli to co trafia do anteny nie jest w żaden sposób filtrowane to nie zdziw się kiedy usłyszysz dziwne rzeczy. A twierdzenie że antena też filtruje tylko mnie rozśmieszyło (z całym uszanowaniem dla wiedzy kolegi bc211). Na to jakie parametry ma odbiornik składają się różne rzeczy, nie tylko te wymienione w postach tematu. Jeśli czegoś nie słychać to nie oznacza że nie istnieje, istnieje - tyko nie zawsze spełnione są warunki aby było słyszalne. Porównywanie anteny założonej na samochodzie z anteną zamontowaną do roweru nie ma sensu, z powodu powierzchni przeciwwagi jaka stanowi karoseria pojazdu. W przypadku roweru powierzchnia jest wielokrotnie mniejsza, a wymiary samego roweru porównywalne z długością fali pasma UKF. Zatem taka antena zamontowana na rowerze będzie całkiem inaczej pracowała. Trzeba doświadczalnie dobrać długość anteny, kierując się polepszeniem odbioru sygnałów słabszych stacji, na silnych różnic na ucho nie wyczujesz. Długość kabla ma być taka aby wystarczyła do połączenia anteny z odbiornikiem. Co trzeba zrobić oprócz tego masz w poprzednim moim poście. W instrukcji na opisie montażowym płytki znajdziesz elementy, o których pisałem.
  • #44
    bc211
    Poziom 30  
    Jedni za teorią inni że doświadczalnie aż w końcu jedno i drugie...to jak to w końcu jest miarą pasmowości anteny jest zmienność w funkcji częstotliwości takich parametrów jak np zysk energetyczny, który mogę wyznaczyć z kwadratu u1/u2 jaki widzę na zaciskach przyrządu odbieram napięcia w takich samych warunkach pomiaru i wyznaczam dolną/górną (dolne/górne) częstotliwość/częstotliwości graniczne zatem mogę przyjąć, że antena jest w pewnym sensie filtrem (zespołem filtrów) rzeczywiście bardzo śmieszne
  • #45
    elektryk88
    Poziom 17  
    Długość przewodu do anteny samochodowej ukf
    Rozebrałem radio i zgodnie ze zdjęciem płytki,kondensatora C14 (na płytce oznaczony jako CX1)niema(nie jest wlutowany).Co do C34 to niestety niemogę go zlokalizować,odnoszę wrażenie że schemat ideowy i zdjęcie płytki z rozmieszczeniem elementów poniekąd się nie zgadzają.:)
  • #46
    cb-maniak
    Poziom 11  
    Ja bym proponował dać sobie spokój z tym radiem ,ja osobiście nie lubiłem z takim strojeniem,z 10 takich leży na półkach jako eksponaty,pierwsze lepsze radio z strojeniem ręcznym i hula z taką anteną aż miło,u mnie stare radia typu unitra działały aż miło,przez lata w rowerze z taką anteną
  • #47
    elektryk88
    Poziom 17  
    Driver- napisał:
    ... kabel antenowy podłącz do punktów TP1 (żyła środkowa) i TP2 (oplot)

    Tak dokładnie zrobiłem no i powiem że z anteną 1m Unitry na bagażniku aż chce się słuchać radia :D.
    Odnośnie radiotechniki miałbym pytania:
    *Co jest głównie odpowiedzialne za czułość odbiornika,bo się zastanawiam co lepszego jest np w domowej wieży ze praktycznie odbiera mnóstwo stacji bez zająknięcia,czy różnica jest np w zastosowanych filtrach itp?
    *W jaki sposób można zmierzyć czułość odbiornika jakie urządzenie jest potrzebne aby wykonać taki pomiar?
    :)
  • #48
    kriss51
    VIP Zasłużony dla elektroda
    elektryk88 napisał:
    Driver- napisał:
    ... kabel antenowy podłącz do punktów TP1 (żyła środkowa) i TP2 (oplot)

    Tak dokładnie zrobiłem no i powiem że z anteną 1m Unitry na bagażniku aż chce się słuchać radia :D.
    Odnośnie radiotechniki miałbym pytania:
    *Co jest głównie odpowiedzialne za czułość odbiornika,bo się zastanawiam co lepszego jest np w domowej wieży ze praktycznie odbiera mnóstwo stacji bez zająknięcia,czy różnica jest np w zastosowanych filtrach itp?
    *W jaki sposób można zmierzyć czułość odbiornika jakie urządzenie jest potrzebne aby wykonać taki pomiar?
    :)


    Dobry odbiornik musi mieć dobrą czułość to znaczy mieć dobry wzmacniacz wcz. najlepiej z przestrajanymi i dość selektywnymi obwodami. Po drugie dobrą pośrednią z odpowiednim filtrem co zapobiega śmieceniu stacji obok no i nie wolno zapomnieć o dobrym mieszaczu. To wszystko daje czuły i selektywny odbiornik, bo czułość odbiornika to tylko jeden z parametrów. To tak z grubsza.
  • #49
    elektryk88
    Poziom 17  
    Czyli różnica w czułościach odbiorników wynika z tego ze w jednych są zastosowane lepszej jakości i o lepszych parametrach układy oraz elementy tj filtry,cewki itp a w drugim tnie się koszta do minimum i wstawia sie oraz upraszcza sie wszystko do minimum.Więc zapewne żebym chciał poprawić u siebie czułość do maksimum musiałbym praktycznie co nieco dołożyć i wstawić lepsze elementy oczywiscie zakładając teoretycznie.
  • #50
    kriss51
    VIP Zasłużony dla elektroda
    elektryk88 napisał:
    Czyli różnica w czułościach odbiorników wynika z tego ze w jednych są zastosowane lepszej jakości i o lepszych parametrach układy oraz elementy tj filtry,cewki itp a w drugim tnie się koszta do minimum i wstawia sie oraz upraszcza sie wszystko do minimum.Więc zapewne żebym chciał poprawić u siebie czułość do maksimum musiałbym praktycznie co nieco dołożyć i wstawić lepsze elementy oczywiscie zakładając teoretycznie.


    Tak to z grubsza wygląda tylko by przerobić istniejący (szumofon) na lepszy odbiornik to lepiej zbudować od podstaw lub kupić lepszy odbiornik, bo ze starego prawdopodobnie by tylko obudowa została. Zależy też jak ten odbiornik jest zbudowany. Jeśli wszystko opiera się na jednym układzie scalonym to już tam nic więcej nie przerobisz.
  • #51
    elektryk88
    Poziom 17  
    kriss51 napisał:

    ..kupić lepszy odbiornik.


    Tylko ciekawe czy jest taki który ma lepszą czułość i jednoczenie jest przenośny hehe :D
  • #52
    elektryk88
    Poziom 17  
    Jeśli mogłbym tez prosić o zaznaczenie na zdjęciu płytki tego filtru 10,7MHz mógłbym zaryzykować i może wymienić go na jakić lepszy:D
  • #53
    kriss51
    VIP Zasłużony dla elektroda
    To raczej ten element na czerwono zaznaczyłem, bo nie widzę radia od str. elementów. Po zatem na nim musi pisać 10,7.
  • #54
    elektryk88
    Poziom 17  
    Długość przewodu do anteny samochodowej ukf
    Dokładnie w tym zaznaczonym miejscu jest tenże element lecz zamiast 10.7A jest 10.7Y
    Długość przewodu do anteny samochodowej ukf
    Jaka jest różnica w tych oznaczeniach bo szukałem i nigdzie niemogłem znaleźć tych oznaczeń?
    Na początku tematu popełniłem błąd:
    Długość przewodu do anteny samochodowej ukf
    Dopiero pod lupą zobaczyłem ze CF2 ma tylko dwie nózki a nie trzy jak na zdjęciu wiec to napewno jest rezonator ceramiczny,wiec na 100% filtr to CF1 bo ma 3 wyprowadzenia.Przepraszam za błąd.:)
  • #55
    elektryk88
    Poziom 17  
    Miałbym tez prośbe o propozycje jakis przenośnych lepszych modeli radia,na allegro widziałem sporo kasetowych walkmanów Casio,Aiwa :)
  • #56
    Driver-
    Poziom 38  
    Wcześniej nie zwróciłem uwagi na kondensator C28 5pF, ten koło tranzystora Q1. Jeśli faktycznie taką wartość wmontowali to jego pojemność jest za mała. Przy f=10,7 ma reaktancję Xc=2974,8587Ω, więc przez to ze wzmacniacza na Q1 na filtrze CF2 jest niższe napięcie niż to, które wychodzi z mieszacza. Sprawdź jaka wartość C28 jest wmontowana i jeżeli jest 5pF zamień na 47p. Odbiornik powinien stać się bardziej czuły.
  • #57
    elektryk88
    Poziom 17  
    Chyba będę musiał kupić takie nowe radio poniewaz obecne upadło na ziemię i niestety nie gra :( zauważyłem kilka odczepionych scieżek na płytce zastanowic sie tylko czemu to takie mało odporne.Niewiem czy teraz kupic takie same radio (bo niechcem żeby pomoc w tym temacie poszła na marne) czy kupić jakiś lepszy sprzęt,bo zastanawiam sie na walkmanem kasetowym.:)
  • #58
    Olek II
    Moderator
    Panowie BPF1 to filtr wejściowy. Jego szerokość to 80-110MHz, nie powinien być usunięty, ponieważ teraz wejście tego odbiornika jest szerokie jak drzwi od stodoły. Tak się nie robi. Filtr należy wlutować, a poprawić czułość odbiornika prostym wzmacniaczem. I też nie trzeba stosować cewek na wejściu, wystarczy zastosować taki filtr jak ten wylutowany i po problemie.
  • #59
    elektryk88
    Poziom 17  
    Witam ponownie.
    Zakupiłem sobie nowe radyjko,lecz chciałbym dopasować impedancję anteny do impedancji wejścia słuchawkowego w którym masa jest wykorzystana jako antena.Z tego co mi wiadomo impedancja słuchawek służących jako antena wynosi 32Ω lecz nie wiem ile wynosi impedancja anteny samochodowej wraz z przewodem przyłączeniowym która to została wymieniona na początku tematu.W jaki sposób można dopasować aby impedancja anteny posiadała taką jaką ma wejście radia.Załączam schemat tegoż radia.
    SCHEMAT