Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Długość przewodu do anteny samochodowej ukf

elektryk88 10 Apr 2012 22:21 13095 58
  • #1
    elektryk88
    Level 17  
    Witam.Posiadam antenę samochodową:
    Długość przewodu do anteny samochodowej ukf
    oraz radyjko przenośne Grundig City Boy 52:
    Długość przewodu do anteny samochodowej ukf
    Lecz niestety w elemencie na który nakręca się bat antenowy ucięty jest kabel.Moje pytanie jest takie:Jaki kabel należy zastosować aby połączyć to radyjko z tą anteną i czy musi to być odpowiednia wyliczona długość kabla(dł. bata anteny ~75cm) i czy musiałaby być ona inna gdybym zastosował bat 1m?
    Pozdrawiam. :)
  • #3
    elektryk88
    Level 17  
    Radio ponieważ jest przenośne ma zastosowanie w rowerze jest umieszczone przy kierownicy a cała antena zamocowana jest przy osi przedniego koła,tam gdzie przykręcony jest wspornik od błotnika,doradzano mi żeby połączyć to zwykłym kablem elektrycznym 0,75mm2 ale w domu posiadam duzo kabli antenowych 75ohm o różnych średnicach nawet żelowany Triset 113.:)
  • #4
    elektryk88
    Level 17  
    W związku z powyższym mam kilka pytań:
    1.Jaką impedancję ma oryginalny przewód antenowy samochodowy prowadzący od wtyczki do mocowania anteny?
    2.Czy umiejscowienie anteny jest dobre czy lepiej zamontować ją w innym miejscu?
  • #5
    kriss51
    VIP Meritorious for electroda.pl
    elektryk88 wrote:
    W związku z powyższym mam kilka pytań:
    1.Jaką impedancję ma oryginalny przewód antenowy samochodowy prowadzący od wtyczki do mocowania anteny?
    2.Czy umiejscowienie anteny jest dobre czy lepiej zamontować ją w innym miejscu?


    Kabel do tego typu sprzętu powinien być 75Ω taki jak do anteny telewizyjnej.

    Każde miejsce w tym przypadku jest dobre oby tylko antena była dobrze przykręcona do masy danego pojazdu.
  • #6
    elektryk88
    Level 17  
    Myślałem o tym żeby przymocować do kierownicy choć wtedy mogłoby mi to przeszkadzać poniekąd w kierowaniu rowerem :D Ew spróbować na bagażniku :D co do masy to owszem antena jest dobrze przymocowana do masy roweru ale niestety do radia moge podłączyć tylko żyłę główną poniewaz prowadzi z niego tylko jeden przewód i za bardzo samej masy niemam gdzie w nim podłączyć.
  • #7
    kriss51
    VIP Meritorious for electroda.pl
    elektryk88 wrote:
    Myślałem o tym żeby przymocować do kierownicy choć wtedy mogłoby mi to przeszkadzać poniekąd w kierowaniu rowerem :D Ew spróbować na bagażniku :D co do masy to owszem antena jest dobrze przymocowana do masy roweru ale niestety do radia moge podłączyć tylko żyłę główną poniewaz prowadzi z niego tylko jeden przewód i za bardzo samej masy niemam gdzie w nim podłączyć.


    Jeśli w gniazdku antenowym tego radia nie ma masy to zauważ że jak podłączysz tylko gorącą żyłę to cały kabel staje się anteną. Po prostu cała antena wraz z kablem będzie zachowywać się jako jeden długi przewód. Jedyne wyjście to rozebrać radio wstawić gniazdo które trzeba podłączyć do do gorącej żyły i masy. Masę można odnaleźć w radiu.
  • #9
    kriss51
    VIP Meritorious for electroda.pl
    robson42 wrote:
    Patrząc na zdjęcie anteny, której zamieściłeś powyżej , to ta antena ma masę w metalowej części uchwytu, oraz przy wtyczce antenowej, te dwie blaszki odstające , to właśnie masa, dobrze przykręć główkę anteny do bagażnika roweru i będzie wszystko dobrze.


    Ale w radiu nie ma masy wyprowadzonej, bo tam jest tylko antena teleskopowa, wiec musi radio rozebrać by dojść do masy i ją wyprowadzić na zewnątrz.
  • #10
    robson42
    Level 19  
    elektryk88 wrote:
    Myślałem o tym żeby przymocować do kierownicy choć wtedy mogłoby mi to przeszkadzać poniekąd w kierowaniu rowerem :D Ew spróbować na bagażniku :D co do masy to owszem antena jest dobrze przymocowana do masy roweru ale niestety do radia moge podłączyć tylko żyłę główną poniewaz prowadzi z niego tylko jeden przewód i za bardzo samej masy niemam gdzie w nim podłączyć.
    Oczywiście,że radio nie ma wyprowadzonej masy, ale ta informacja była do "elektryk88",pozdrawiam.
  • #11
    SP5ANJ
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Witam.

    Panowie a nie prościej będzie jak całą anteną na UKF będzie rama roweru. :?:

    Nic nie trzeba "kombinować" a tylko podłączyć z teleskopu "drucik" do ramy rowerowej i cieszyć się lepszym odbiorem.


    Od razu Wyjaśniam, że jest to NIE zgodnie ze sztuką radiokomunikacyjną ale zgłaszany problem również jest "banalny", czyż nie. :?: :!:


    Pozdrawiam.
  • #12
    gregorio27
    Level 31  
    A po co dodatkowa antena do jak sama nazwa mówi radia PRZENOŚNEGO z wbudowaną anteną teleskopową?
  • #13
    elektryk88
    Level 17  
    Quote:
    Patrząc na zdjęcie anteny, której zamieściłeś powyżej , to ta antena ma masę w metalowej części uchwytu, oraz przy wtyczce antenowej, te dwie blaszki odstające , to właśnie masa, dobrze przykręć główkę anteny do bagażnika roweru i będzie wszystko dobrze.

    Antena dokładnie jest tak przymocowana :) :yes:
    Quote:
    Nic nie trzeba "kombinować" a tylko podłączyć z teleskopu "drucik" do ramy rowerowej i cieszyć się lepszym odbiorem.

    Próbowałem tego,niestety nie daje to zbytnio zadowalających rezultatów odbioru :?
    Quote:
    A po co dodatkowa antena do jak sama nazwa mówi radia PRZENOŚNEGO z wbudowaną anteną teleskopową?

    Bez urazy ale na tej antenie teleskopowej niebardzo da sie coś odebrać:turn-l: ,włączając autoscan przelatuje całe pasmo 88-108 choć mieszkam w miescie gdzie mozna odbierac stacje z dwóch nadajników.
    Quote:
    Jeśli w gniazdku antenowym tego radia nie ma masy to zauważ że jak podłączysz tylko gorącą żyłę to cały kabel staje się anteną. Po prostu cała antena wraz z kablem będzie zachowywać się jako jeden długi przewód. Jedyne wyjście to rozebrać radio wstawić gniazdo które trzeba podłączyć do do gorącej żyły i masy. Masę można odnaleźć w radiu.

    Byłbym wdzięczny za poradę jak odnaleźć ów masę.:) :please:
  • #14
    bc211
    Level 30  
    Zamiast teoretyzować trzeba by chyba najpierw przeanalizować schemat (o ile istnieje) albo co najmniej przeanalizować układ pod kątem czy da się zestroić wejście radia do dorobionego złącza o impedancji te kilkadziesiąt Ω, zestroić a dopiero potem rozwodzić się czy radio uszkodzone czy ono tak po prostu fabrycznie ma mieć...jeśli to drugie zrobiłbym to całkiem inaczej "dziś" radio ma się sprzedać, czytaj: ma działać w sklepie i mało kogo obchodzi czy będziesz z niego zadowolony czy nie. Producent upraszcza konstrukcję do minimum, programista koduje CPU...chłopaki robią biznes :D
  • #15
    elektryk88
    Level 17  
    No niestety tak to już jest kiedyś miałem inne radio które przy obecnym było porażką zamiast skończyć wyszukiwanie na zakresie 108MHz to szukało aż do 120MHz a jeśli juz odbierało jakąś stację to wystarczył ruch anteną i się rozstrajało :turn-l: :turn-l: .Wracając do bieżącego problemu to udało mi sie zdobyć przewód taki jaki oryginalnie prowadził do mocowania anteny.Przysłowiowy "ogryzek" przewodu przy uchwycie połączyłem z tym zdobytym lecz połączyłem tylko żyły główne,dorobiłem wejscie antenowe przy radiu i wyszukuje ono stacje na 4+ zarówno z jednego i drugiego nadajnika :D,choc w czasie jazdy zdarzaja sie czasami małe zaniki odbioru(stad ocena 4+ a nie 5 :D) i teraz myślę czy zmienic miejsce umocowania anteny na bagażnik czy da to jakiś efekt :D
  • #16
    bc211
    Level 30  
    Słuchaj no. Weź no zajrzyj tu Link, potem zajrzyj do radia, odczytaj oznaczenie filtra 10,7 jaki tam jest i po której stronie jest kropka. Podejrzewam, że wcale go nie ma, albo jest szeroki filter. Jak chcesz poprawić odbiór, to szukaj jakiego trupa kaseciaka-radia japan, np. pioneer, kenwood, sanyo, wydłub z głowicy oba filtry 10,7S, 10,7SA z czerwoną kropką po prawej stronie (albo podobne) i wymień tego filtra na te dwa (połączone szeregowo) filtry z logo "M" wpisanym w okręg. Albo zamów sobie te filtry gdzieś w necie kolego nie obraź się na mnie, ale z Twoją wiedzą to takie rzeczy jak strojenie wejścia radia do anteny są raczej nierealne.
  • #17
    elektryk88
    Level 17  
    Po rozebraniu radia znalazłem dwa filtry o oznaczeniach:
    Długość przewodu do anteny samochodowej ukf

    bc211 wrote:
    Albo zamów sobie te filtry gdzieś w necie kolego nie obraź się na mnie, ale z Twoją wiedzą to takie rzeczy jak strojenie wejścia radia do anteny są raczej nierealne.


    Nie obrażam się :D Przecież nie każdy musi się znać na wszystkim i dlatego właśnie min. jest to forum :D

    bc211 wrote:
    Zamiast teoretyzować trzeba by chyba najpierw przeanalizować schemat (o ile istnieje).

    Udało mi sie znaleźć instrukcję serwisową jest schemat,a takze zdjęcia płytek z rozmieszczeniem elementów.
    Link
  • #18
    bc211
    Level 30  
    Nie potrafię rozszyfrować tych oznaczeń. CF2 to filter, CF4 to kwarc. BPF1 jeżeli to jst ten:

    Długość przewodu do anteny samochodowej ukf

    mona go usunąć on tylko psuje odbiór, wylutować i wstawić zworę, w ten sposób:

    Długość przewodu do anteny samochodowej ukf

    W dataszicie, w test circuit IC1 każą włożyć rezystor 75Ω szeregowo do wejścia FM RFin

    Długość przewodu do anteny samochodowej ukf

    Poza tym nie ma słowa o dopasowaniu anteny
  • #19
    elektryk88
    Level 17  
    bc211 wrote:

    Długość przewodu do anteny samochodowej ukf
    mona go usunąć on tylko psuje odbiór, wylutować i wstawić zworę, w ten sposób:

    Wylutowałem tenże element i wstawiłem zworę i odbior nieco sie poprawił (zastanawiam się poco on wogole tam był :turn-l: ),w międzyczasie sprawdziłem że masa w radiu to nic innego jak minus zasilania,zatem wszystko połączyłem zgodnie z techniką masę anteny i masę radia do masy roweru i powiem ze tez odbiór sie poprawił :D A czy jesli wymienię filtr 10,7(wczesniejszy pomysł) to radio będzie jeszcze lepiej odbierać?:D
  • #20
    kriss51
    VIP Meritorious for electroda.pl
    elektryk88 wrote:
    bc211 wrote:

    Długość przewodu do anteny samochodowej ukf
    mona go usunąć on tylko psuje odbiór, wylutować i wstawić zworę, w ten sposób:

    Wylutowałem tenże element i wstawiłem zworę i odbior nieco sie poprawił (zastanawiam się poco on wogole tam był :turn-l: ),w międzyczasie sprawdziłem że masa w radiu to nic innego jak minus zasilania,zatem wszystko połączyłem zgodnie z techniką masę anteny i masę radia do masy roweru i powiem ze tez odbiór sie poprawił :D A czy jesli wymienię filtr 10,7(wczesniejszy pomysł) to radio będzie jeszcze lepiej odbierać?:D


    Filtrów nie musisz zmieniać, bo czułości odbiornika w ten sposób nie poprawisz, a jedynie ewentualnie poprawisz jego selektywność. W końcu to nie żaden odbiornik wyczynowy. Swoją drogą dziwi mnie fakt że dopiero teraz wpadłeś na to że masa to minus zasilania tylko że w sprawach wcz. masa i sygnał trzeba mieć jak najbliżej by wyprowadzić kabelek koncentryczny. Przynajmniej tak to powinno fachowo wyglądać.
  • #21
    elektryk88
    Level 17  
    Tzn ja wcześniej obstawiałem że minus zasilania to masa ale wolałem rozebrać i sprawdzić miernikiem,wszystko połączone jak należy odpowiednim kablem.Choć dziwi mnie jedna rzecz jako mieszkaniec Kętrzyna odbieram stacje z Giżycka *Miłki* oraz Olsztyn *Pieczewo* i kiedy ustawiam RadioZet z Miłek 104.0 odbiera idealnie natomiast już z Olsztyna 105.7 marnie czasami tylko załapie jakiś dobry odbiór w dodatku PR1 na 93.0 odbieram bardzo dobrze,nawet jeżdżąc po całym Kętrzynie.Zadziwiają mnie odbiorniki w samochodach,chciałbym mieć taka czułość jak one ale wiem że pewnie to niemożliwe albo możliwe tylko dużo roboty jest.

    I hmm kto w koncu mówi prawde :D :?: Bo się gubię: D
    kriss51 wrote:

    Filtrów nie musisz zmieniać, bo czułości odbiornika w ten sposób nie poprawisz, a jedynie ewentualnie poprawisz jego selektywność. W końcu to nie żaden odbiornik wyczynowy. Swoją drogą dziwi mnie fakt że dopiero teraz wpadłeś na to że masa to minus zasilania tylko że w sprawach wcz. masa i sygnał trzeba mieć jak najbliżej by wyprowadzić kabelek koncentryczny. Przynajmniej tak to powinno fachowo wyglądać.

    Czy
    bc211 wrote:
    Jak chcesz poprawić odbiór, to szukaj jakiego trupa kaseciaka-radia japan, np. pioneer, kenwood, sanyo, wydłub z głowicy oba filtry 10,7S, 10,7SA z czerwoną kropką po prawej stronie (albo podobne) i wymień tego filtra na te dwa (połączone szeregowo) filtry z logo "M" wpisanym w okręg.
  • #22
    kriss51
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Jedno jest pewne że filtry pcz. mają swoją szerokość pasma w danej częstotliwości i generalnie zawężają lub poszerzają pasmo odbiornika (zależy od typu filtru). Zastosujesz węższe filtry to nie będziesz miał zakłóceń od mocnych stacji sąsiadujących z daną odbieraną stacją.
  • #23
    elektryk88
    Level 17  
    Cóż u mnie raczej Miłki i Pieczewo nadają na takich częstotliwościach ze raczej na 100% się na siebie nie nakładają :D A co należałoby zrobić aby poprawić czułość i czy jest to praktycznie możliwe?
  • #24
    kriss51
    VIP Meritorious for electroda.pl
    elektryk88 wrote:
    Cóż u mnie raczej Miłki i Pieczewo nadają na takich częstotliwościach ze raczej na 100% się na siebie nie nakładają :D A co należałoby zrobić aby poprawić czułość i czy jest to praktycznie możliwe?


    Ano zrobić jakiś mały wzmacniacz antenowy tylko nie wiadomo czy ten prosty odbiornik to strawi, znaczy czy go nie pozatykasz nadmiarem sygnału, ale możesz zrobić jakiś wzmacniacz na jednym tranzystorze np. BFR90 albo na mosfecie np. BF966, 964. Schematów Ci dostatek tylko poszukać. Koszt parę złotych. Przy okazji takich eksperymentów czegoś się douczysz w tej dziedzinie elektroniki.
  • #25
    elektryk88
    Level 17  
    Czyli czeka mnie trochę szukania i pracy :D:D Może dziwne ale co sprawia że np takie radio w samochodzie jest bardzo czułe tzn. co jest głownie za to odpowiedzialne? :)
  • #26
    kriss51
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Jeśli chodzi o wzmacniacz to szukania wiele nie ma. Co do czułości w samochodzie. Mam rozumieć że ten sam model z anteną teleskopową (oryginalną) w środku w samochodzie ma lepszy odbiór niż na rowerze, albo w ręce na wolnej przestrzeni?
  • #27
    elektryk88
    Level 17  
    Mówiąc radio w samochodzie miałem na myśli porównanie tego przenośnego radyjka zamontowanego na rowerze i podłączonego do 73cm anteny podczas gdy Radio przeznaczone do uzytkowania w samochodzie w moim przypadku jest to Panasonic potrafi odbierać idealnie nawet na antenie długości 20 do 30cm.
  • #28
    kriss51
    VIP Meritorious for electroda.pl
    elektryk88 wrote:
    Mówiąc radio w samochodzie miałem na myśli porównanie tego przenośnego radyjka zamontowanego na rowerze i podłączonego do 73cm anteny podczas gdy Radio przeznaczone do uzytkowania w samochodzie w moim przypadku jest to Panasonic potrafi odbierać idealnie nawet na antenie długości 20 do 30cm.


    Radio radiu nie równe. Jak będzie tępy odbiornik to nie pomoże nawet maszt antenowy i konkretne anteny, bo inne radio odbierze o wiele więcej na parę centymetrowym drucie. Dam prosty przykład. Była pralka frania i są automaty. Obie maszyny nie do porównania mimo że są pralkami i nigdy z frani nie zrobisz automatu. To tak dla wyobrażenia sobie tego. Jest tyle rozwiązań odbiorników że głowa mała.
  • #29
    elektryk88
    Level 17  
    Hehe pralka frania mimo wszystkiego to była pralka obecny automat jaki posiadam Bosch mimo braku wody prał na sucho co mało nie doprowadziło do pożaru :D Ale wracajac do sedna trochę ciekawi mnie radiotechnika i myślałem ze uda mi się "ztuningować" to radyjko :D Co do wzmacniacza antenowego wyszperałem taką ciekawą stronkę WZMACNIACZ W. CZ.
  • #30
    kriss51
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Tak na szybko znalazłem takie coś choć tobie wystarczy na jednym tranzystorze. Takich schematów jest pełno w sieci. Tylko problem z zasilaniem. Możesz zastosować gotowy wzmacniacz z tzw. anteny siatkowej tylko trzeba mu odłączyć symetryzator na wejściu i daje jakieś wzmocnienie już przy 3V, albo wykorzystać wzmacniacz z anteny samochodowej. Rozwiązań do takiej zabawy jest mnóstwo.

    http://www.eres.alpha.pl/elektronika/articles.php?article_id=205

    http://www.elektronika24.pl/Radio,38,Aktywna-antena-UKF-FM.html