Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zmiana piecyka gazowego na przepływowy podgrzewacz wody lub bojler

12 Kwi 2012 12:47 23495 34
  • Poziom 10  
    Witam
    Zaczynam nowy temat bo od dawna szukałem i czytałem i podobnego nie znalazłem a chciałbym zastąpić piecyk gazowy przepływowym ogrzewaczem wody.

    Zacznę od tego, że mieszkam wraz z żoną i małym dzieckiem w wybudowanym kilka lat temu domku jednorodzinnym. Dom jest ogrzewany kominkiem 18kW z płaszczem wodnym + jednofunkcyjny (kocioł) piecyk gazowy zasilany gazem propan-butan z przydomowej butli 2700l oraz z zasobnikiem z wężownicą.
    Nie będę się rozpisywał nad tym dlaczego chcę zmienić gaz na prąd, powiem tylko, że posiadany piecyk gazowy Ariston mikroSystem 21Ri jest baardzo nieekonomiczny!! a gaz ciągle drożeje, a z 4 dorosłych osób w domu zrobiło się 2 oraz to, że dom jest ogrzewany wyłącznie kominkiem bo owy Ariston dosłownie pochłania gaz.
    Przykład:
    W 2004 roku zostało kupione 2370 litrów gazy (poziom napiełnienia butli wskazywał 85%), po 3 miesiącach poziom gazu wyniósł 32%, czyli poszło ok 53% co daje około 1480 litrów gazu. Dodam, że piecyk gazowy był ciągle włączony temp CO ustawiona na 21 st C, w tym czasie dom był ogrzewany w większości kominkiem, czyli kocioł zasilał przeważnie CWU i dogrzewał domek jedynie nocą kiedy nie paliło się w kominku.
    W każdym razie, po 2 letniej walce mojej mamy z dostawcą gazu, hudraulikami i serwisem piecyka, nic nie zostało wyjaśnione. Sam niedawno doszedłem do wniosku, że to najpewniej kocioł ma takie zużycie gazu.
    Obecnie (od jakiś 2 lat) wstyd się przyznać, ale myjemy się w zimnej wodzie, jedynie co 3-4 dni uruchamiamy piecyk na 10-12min żeby można było wziąć prysznic a zużycie wynosi jakieś 1500 litrów / rok, czyli ok 3500zł


    Przechodząc do rzeczy, czy mogę w jakiś sposób wykorzystać obecną instalację CWU z zasobnikiem oraz zamontować przepływowy podgrzewacz wody 12-18kW. Lazienka jest za ścianą na zdjęciach na której jest instalacja, a podgrzewacz byłby zamontowany w odległości ok 2-3 metrów w lini prostej od prysznica, ale płynąca ciepła woda miałaby trochę więcej drogi do pokonania, tak na oko to 5 metrów w miedzianych nieocieplonych rurach.

    Wiem, że się trochę rozpisałem, ale każdego kto miał ochotę to przeczytać proszę o pomoc w doborze podgrzewacza i sposobie jego montażu. Aha dodam, że 3 fazowe zasilanie to nie problem. Ewentualnie boiler. Pozdrawiam

    Zmiana piecyka gazowego na przepływowy podgrzewacz wody lub bojler Zmiana piecyka gazowego na przepływowy podgrzewacz wody lub bojler Zmiana piecyka gazowego na przepływowy podgrzewacz wody lub bojler Zmiana piecyka gazowego na przepływowy podgrzewacz wody lub bojler Zmiana piecyka gazowego na przepływowy podgrzewacz wody lub bojler
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 33  
    W tym przypadku proponowałbym rozdzielenie ogrzewania mieszkania z ogrzewaniem wody do kąpieli itp. Jeśli chodzi o podgrzewacz to raczej nie ma co się zajmować takimi małymi jednofazowymi tylko kupić jakiś porządny trójfazowy o mocy ok 18kW. Taka moc spokojnie zdoła nagrzać wodę pod prysznic, umywalkę, zlewozmywak itp. Co do bojlera to raczej bym odradzał ponieważ nie ma on takiej wydajności jak przepływowy podgrzewacz. Jeśli 2-3 osoby chciały by się wykąpać pod rząd to taki bojler 50-60litrów wymięka. Poza tym ciepła woda w bojlerze jest magazynowana a to też oznacza dodatkowy koszt, zwłaszcza w nocy gdy nie używamy raczej ciepłej wody. Pozostaje tylko kwestia ogrzewania pomieszczeń. Czy chcesz całkowicie zrezygnować z ogrzewania gazowego? Czy kominek radzi sobie sam z ogrzaniem pomieszczeń? No i jaką powierzchnię ogrzewasz tym kominkiem 50 metrów czy 100?
    Aha i napisz jeszcze jakie masz zabezpieczenie 3-fazowe(jakie bezpieczniki) to zobaczymy oszacujemy jaką moc podgrzewacza można wybrać.
  • Specjalista elektryk
    Nie bardzo rozumiem czemu zwaliłeś winę za koszty eksploatacji na kocioł. Zastosowałeś rozwiązanie z zasobnikiem cwu, które z założenia (tak jak bojler) jest w domowym użytkowaniu nieekonomiczne a w wykonaniu z jednofunkcyjnym kotłem chyba najbardziej nieekonomiczne. Dogrzewanie wody (utrzymanie temperatury) w zasobniku kosztuje a jak do tego dodać błędy w instalacji (nieizolowany system rur ciepłej wody, zimne pomieszczenie), kosztuje duużo.
    Zmiana sposobu ogrzewania wody użytkowej na przepływowe jest jak najbardziej słuszna.
    Tu znowu nie bardzo rozumiem czemu na elektryczne, skoro masz gotową instalację gazową. Przepływowy gazowy piecyk łazienkowy będzie tańszy w eksploatacji niż elektryczny.
  • Poziom 10  
    rrqetgerq napisał:
    tak na oko to 5 metrów w miedzianych nieocieplonych rurach

    Do pięciu metrów rury nikt by nie zamontował cyrkulacji CWU, a na pierwszym zdjęciu jest ona widoczna. Te zapewne kilkanaście (może i więcej) metrów nie izolowanej rury miedzianej to baaardzo drogi w eksploatacji grzejnik. Widziałem już dom, gdzie pompa cyrkulacji CWU „rozładowywała” taki 120L zbiornik wody w 4 godziny, ogrzewając ściany i wylewki podłogowe. Więc tu szukał bym przyczyny, a nie zmieniał nośnika ciepła na jeszcze droższy.
  • Specjalista elektryk
    Witam
    Myślę, że wątek należy przenieść do działu Systemy Grzewcze Serwis
    Nie wiem, jakie pieniądze chcesz przeznaczyć na modernizację, jednak w perspektywie długiego czasu, powinieneś pomyśleć o pompie ciepła. Koszty miesięczne CWU dla 5-osobowej rodziny to około 100-120zł (opomiarowane 2 instalacje na pompie Vitocal 160-A)
    Są to dane z okresu -lato/jesień 2011, musimy zweryfikować okres zimowy.
    Pzdr
  • Poziom 10  
    12pawel napisał:
    Czy chcesz całkowicie zrezygnować z ogrzewania gazowego? Czy kominek radzi sobie sam z ogrzaniem pomieszczeń? No i jaką powierzchnię ogrzewasz tym kominkiem 50 metrów czy 100? Aha i napisz jeszcze jakie masz zabezpieczenie 3-fazowe(jakie bezpieczniki) to zobaczymy oszacujemy jaką moc podgrzewacza można wybrać

    Oczywiście, że wolałbym mieć dodatkowe ogrzewanie gazowe ale wygląda na to, że cała instalacja jest spierdzielona, dlatego jestem zmuszony z tego zrezygnować. Na chwilę obecną dysponuję kwotą ok 1000-1500zł na modernizację.
    Powierzchnia domu to 120m a bezpiecznik jeden główny mam 80A a reszta po 16,18 i 20A.

    mar_cik napisał:
    Dogrzewanie wody w zasobniku kosztuje

    Od zasobnika nie wychodzą żadne kable więc nie ma w nim dogrzewania wody, woda jest w nim tylko magazynowana.

    mar_cik napisał:
    Przepływowy gazowy piecyk łazienkowy będzie tańszy w eksploatacji niż elektryczny.

    Tylko czy obecna instalacja (ta ze zdjęć) nadaje się na zmianę kotła na ten przepływowy. Ewentualnie mogę wywalić albo sprzedać zasobnik.

    Okraj1 napisał:
    Do pięciu metrów rury nikt by nie zamontował cyrkulacji CWU, a na pierwszym zdjęciu jest ona widoczna.

    Cyrkulacja (ta niebieska pompka) jest odłączona bo non stop pobiera prąd, na wodę w kochni jakieś 5-6 metrów i pod prysznicem ok 4 metry trzeba było czekać niewiele krócej (jakieś 40sek-kuchnia i 30sek-prysznic), poza tym woda szybko stygła przez tą cyrkulację w nieocieplonych rurach, wiem, że powinna być wogóle usunięta albo zrobione obejście. A zamontowali ją nasi "błyskotliwi" hydraulicy kiedy powiedziano im, że się długo czeka na ciepłą wodę.

    kasprzyk napisał:
    Nie wiem, jakie pieniądze chcesz przeznaczyć na modernizację, jednak w perspektywie długiego czasu, powinieneś pomyśleć o pompie ciepła.

    To zbyt duża inwestycja na moją kieszeń.

    Teraz jak tak myślę skłaniałbym się raczej ku gazowym przepływowym podgrzewaczu. Tylko jak to teraz zrobić, jak to widzicie? Wziąłbym dobrego hydraulika, zamontował piecyk przepływowy gazowy zamiast starego kotła i zrobił obejście instalacji CO, tak by było dobrze?
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 10  
    Jak przenieść ten temat do innego działu. Systemy Grzewcze Serwis

    Przenoszę z Elektryka Początkujący. [Łukasz]
  • Poziom 36  
    Chcesz zamienić drogie podgrzewanie wody (LPG) na jeszcze droższe (takie są i prąd i olej opałowy).
    Dziennie zużywa się (3 osoby) 120L CWU tj. 4,2 kWh energii.
    Pompa ciepła zużywa 4,2 kWh / COP (około 3,5-4).
    Obliczając koszt zakupu i eksploatacji wychodzi :
    500 zł + ( x * 4,2 * 0,50 zł/kWh ) = 3200 + ( x * 4,2/3,5 * 0,50 zł/kWh ).
    Z tego można wyliczyć po ilu dniach zwróci się wyższa inwestycja w pompę ciepła.
    Przyjąłem:
    500 zł - koszt zakupu podgrzewacza elektrycznego ;
    3200 zł - koszt zakupu pompy.
    Energia elektryczna chyba kosztuje około 0,50 zł (można sprawdzić na rachunku uwzględniając dodatkowe opłaty opłaty).
  • Poziom 34  
    Energia elektryczna kosztuje chyba jakieś 65 albo nawet 70 groszy!!! Podgrzewacz elektryczny przepływowy, by zapewnił względny komfort użytkowania, musiaby mieć moc 18 czy nawet 20kW, a to wymaga dostosowania instalacji do tak dużego obciązenia (oczywiście musi być trójfazowy). Czy to wszystko oznacza, że dotychczas woda była ogrzewana gazem Z BUTLI a nie ziemnym? Gaz ziemny wychodzi taniej niż z butli. Poza tym, znacznie bardziej ekonomiczne są piecyki łazienkowe (Junkersy) niż podgrzewacze z zasobnikiem, gdyż w zasobniku zawsze wystąpi jakaś strata energii (praktycznie nie ma wymiennika o 100% sprawności).
  • Poziom 36  
    Oczywiście, ogrzewacze pojemnościowe generują straty związane z przechowywaniem CWU.
    Aby je ograniczyć ja dodatkowo zaizolowałem swój zbiornik.
    Straty "zwykłego" pojemnościowego ogrzewacza to około 100-200 Wat/dobę.

  • Moderator na urlopie...
    rrqetgerq napisał:
    ...chciałbym zastąpić piecyk gazowy przepływowym ogrzewaczem wody....

    To jest to samo. No prawie to samo, bo Twój kocioł ma 24 kW, a terma przepływowa ok 20 kW
    rrqetgerq napisał:
    Sam niedawno doszedłem do wniosku, że to najpewniej kocioł ma takie zużycie gazu....

    Bo co to za rzeźbiarz postawił atmosferyka na gazie płynnym?
    rrqetgerq napisał:
    ...czy mogę w jakiś sposób wykorzystać obecną instalację CWU z zasobnikiem oraz zamontować przepływowy podgrzewacz wody 12-18kW.

    NIE. Nic to nie da. Podgrzewacz przed zasobnikiem, najpierw podgrzeje wodę właśnie w nim, a potem ... będziesz się mył w zimnej wodzie - ZAWSZE. Podgrzewacz za zasobnikiem, to właściwe po co; czy ma być tylko grubszą rurą do tłumienia uderzeń hydraulicznych?
    Proponuję:
    1. Zostawić zasobnik. Straty postojowe zasobników są znośne, jeżeli do nich wciąż nie dolewa się zimnej wody.
    2. Wodę nadal grzać kotłem. I nauczyć się myć wszystko w zimnej wodzie, a ciepłą używać wyłącznie do kąpieli (zakręć zawór ciepłej wody) tuż za zasobnikiem.
    Ale najpierw zaizoluj te wszystkie rury i wymiennik płytowy. Nie włączaj cyrkulacji.
  • Specjalista elektryk
    Witam
    Panowie, hydraulika to nie moja profesja, chociaż powoli się uczę ;)
    Kolega rrqetgerq pisze o tym, że mieszkanie grzeje głównie kominkiem z płaszczem wodnym - czy nie można tego źródła wykorzystać także do ogrzewania zasobnika CWU? Sterownik kominka (zakładam, że taki jest) po osiągnięciu określonej temp. zasilania przełącza elektrozawór sterujący źródło ciepła - kominek/kocioł. Kocioł na "krótkim" obiegu szybko osiągnie temp. zadaną - wyłączy się - lub bezpośrednio - o ile posiada wejście sterujące, elektronika kominka wyłączy kocioł. W lecie praca kotła dla samej CWU nie powinna stwarzać aż tak dużych kosztów. Pompka cyrkulacyjna - to jakieś 30-60W, odpowiedni sterownik, wyłączana w nocy i koszty wcale nie takie duże.
    Co o tym myślicie ?
  • Poziom 36  
    kasprzyk napisał:
    Witam
    Kolega rrqetgerq pisze o tym, że mieszkanie grzeje głównie kominkiem z płaszczem wodnym - czy nie można tego źródła wykorzystać także do ogrzewania zasobnika CWU?
    Co o tym myślicie ?


    Kominek w tym wypadku ma podstawową wadę.
    Ogrzewa pomieszczenie także (a może przede wszystkim) za pomocą radiacji .
    Po rozpaleniu przy +20 °C zanim zagrzała by się CWU temperatura w pomieszczeniu osiągnęła by zbyt wysoką temperaturę.
  • Specjalista elektryk
    Ok - ale tutaj kominek tak czy inaczej grzeje mieszkanie, "przy okazji" nie problem dogrzewać zasobnik CWU. - należałoby tylko zabezpieczyć przed przegrzewaniem.
    Uruchamiałem (pod względem elektryki/automatyki) dwie takie instalacje, tyle że w jednym przypadku był to płaszcz wodny->pompa ciepła->kocioł gazowy (propan-butan) w/g opisu nadrzędny płaszcz wodny i w drugim przypadku płaszcz wodny->solary->kocioł gazowy (propan-butan).
    Pzdr
  • Poziom 36  
    W sezonie grzewczym bez problemu.
    Latem ..... uwierz mi, że nie.
  • Specjalista elektryk
    Grzegorz Siemienowicz napisał:
    W sezonie grzewczym bez problemu.
    Latem ..... uwierz mi, że nie.

    oczywiście - pisałem wyżej, że w lecie wykorzystywany będzie tylko kocioł do podgrzewu CWU (zasobnika).
    pzdr
  • Poziom 36  
    Instalacja ma w jednym obiegu CO i CWU.
    Najważniejsze to według mnie pozbyć się strat ciepła w obiegu CWU.
    Zaczął bym od zaizolowania wszystkich rur CWU (tych na wierzchu i ewentualnie w murach nieizolowanych).
  • Poziom 10  
    Grzegorz Siemienowicz napisał:
    3200 zł - koszt zakupu pompy

    Nie wiem o jakiej pompie ciepła mówisz, ja znam jedną - wielka jak lodówka + duża ilość rur głęboko pod ziemią, koszt kilkadziesiąt tys zł. A tu 3200zł?? w internecie nie mogę nic znaleźć, a jeśli rzeczywiście to rozwiązało by mój problem z CWU to wolałbym w to zainwestować niż zamawiać znowu gaz za 3500zł bo gdzieś w sierpniu trzeba będzie. tylko co to jest?

    Co do Twojej wypowiedzi mirrzo mógłbym od tego zacząć, tylko to nie rozwiązuje mojego problemu.
    mirrzo napisał:
    Straty postojowe zasobników są znośne, jeżeli do nich wciąż nie dolewa się zimnej wody.

    Tylko jak jej nie dolewać zimą, przecież jest lodowata. Mój zasobnik to Ariston BACD 120.
    1 - zasilanie z instalacji grzewczej
    2 - wyjście ciepłej wody użytkowej
    3 - recyrkulacja (chyba)
    4 - wejście zimnej wody użytkowej
    5 - powrót ciepłej wody do instalacji grzewczej i dalej jest trójnik, jednym końcem leci spowrotem do kotła a drugim do CO, ale nie ma tam żadnego zaworu, gdybym jakiś zamontował nic by się nie stało?.
    Zmiana piecyka gazowego na przepływowy podgrzewacz wody lub bojler Zmiana piecyka gazowego na przepływowy podgrzewacz wody lub bojlerZmiana piecyka gazowego na przepływowy podgrzewacz wody lub bojler

    Był taki pomysł, żeby CWU dogrzewać kominkiem ale hydraulicy stwierdzili tak jak mówicie, że woda będzie wtedy lekko ciepła. Chociaż jeśli to nie jest wielki koszt, mógłbym to zrobić, tylko czy to nie odbije się na CO?
  • Poziom 36  
    Pisałem o tym Pompa ciepła .
    Jeśli byś wykopał jeszcze GWC (około 50 metrów głębokość 1,5 - 2 metry) dwie rury kanalizacyjne zewnętrzne 11 cm średnicy, to urządzenie działa nawet przy -20°C z dobrą sprawnością.
  • Poziom 10  
    No to mam już jeden pomysł.
    Ciepła woda z pompy ciepła (w tym roku nie wykopie 50m GWC) wpadałaby rurą nr 4 do zasobnika, wszystkie widoczne rury byłyby zaizolowane. Kocioł zostałby ten sam i byłby ciągle włączony. Mogłoby tak być?
    Jaka powinna być maksymalna odległość pompy od zasobnika?
    Ile może kosztować zainstalowanie i podłączenie tej pompy?
    Chociaż to jest tylko rozwiązanie na temperatury zewnętrzne powyżej 5 st C tak?
  • Poziom 36  
    1) Producent podaje , że da się efektywnie korzystać z niej do temperatury zewnętrznej -5°C ;
    2) GWC wykorzystuje się tylko, gdy temperatura zewnętrzna spadnie poniżej 0°C ;
    3) Podłączyć można chyba nawet samemu (nie jest to skomplikowane) ;
    4) Jeśli nie chcesz z niej korzystać zimą to na zasobniku musi być przełączenie zasilania wężownicy (kocioł/pompa).

    PS
    Pompę można zainstalować nawet w domu. Ważne wtedy aby odpowiednio zaprojektować czerpnię i wyrzut powietrza.
  • Poziom 10  
    Grzegorz Siemienowicz napisał:
    4) Jeśli nie chcesz z niej korzystać zimą to na zasobniku musi być przełączenie zasilania wężownicy (kocioł/pompa).

    Ale PC nie zasila wężownicy tylko samą wodę w zasobniku.

    Grzegorz Siemienowicz napisał:
    Pompę można zainstalować nawet w domu.

    Może tak, mam tylko nadzieję, że nie jest zbyt głośna bo wtedy dom odpada.

    A zimą jej funkcję mógłby przejąć kominek i tam musiałbym dać jakieś przełączenie zasilania zasobnika pompa/kominek.
  • Poziom 36  
    rrqetgerq napisał:
    Grzegorz Siemienowicz napisał:
    4) Jeśli nie chcesz z niej korzystać zimą to na zasobniku musi być przełączenie zasilania wężownicy (kocioł/pompa).

    Ale PC nie zasila wężownicy tylko samą wodę w zasobniku.

    Masz rację choć .... nie uważam tego za najlepszy pomysł.
    rrqetgerq napisał:

    Grzegorz Siemienowicz napisał:
    Pompę można zainstalować nawet w domu.

    Może tak, mam tylko nadzieję, że nie jest zbyt głośna bo wtedy dom odpada.
    A zimą jej funkcję mógłby przejąć kominek i tam musiałbym dać jakieś przełączenie zasilania zasobnika pompa/kominek.

    Według mnie (tak wynika ze specyfiki urządzeń) on już jest wpięty w wężownicę.
    Co do hałasu ... skoro się da go wytworzyć to da się też zlikwidować. :D
  • Poziom 10  
    Grzegorz Siemienowicz napisał:
    rrqetgerq napisał:
    Grzegorz Siemienowicz napisał:
    4) Jeśli nie chcesz z niej korzystać zimą to na zasobniku musi być przełączenie zasilania wężownicy (kocioł/pompa).
    Ale PC nie zasila wężownicy tylko samą wodę w zasobniku.
    Masz rację choć .... nie uważam tego za najlepszy pomysł.

    Czyli co, PC powinna wchodzić w wężownicę i w taki sposób podgrzewać CWU?
  • Poziom 36  
    To zależy od priorytetów.
    Rozwiązanie Urlich-a tak jak "moje" ma wady i zalety.
    Urlich zaproponował rozwiązanie mające wyższą sprawność (wężownica obniży trochę temperaturę CWU).
    Wadą jego jest znacznie trudniejsze usunięcie bakterii lagionelli z układu CWU.
  • Poziom 10  
    Witam ponownie. Trochę czasu minęło ale chyba znalazłem dobre rozwiązanie.
    Wymiana piecyka gazowego na przepływowy dwufunkcyjny. Pobierałby wodę do podgrzania CWU z zasobnika, ale woda w zasobniku byłaby wstępnie ogrzana poprzez wężownicę z kominka z płaszczem wodnym.
    I dlatego mam 2 pytania:
    1.W jakim stopniu spadłaby wydajność CO przez puszczenie gorącej wody z kominka wężownicą przez zimny zasobnik? (lepiej zrobić ten obieg przed wymiennikiem czy za?) Czyli woda z komina 50stC leci do wężownicy w zasobniku, troche się oczywiście ochładza i dochodzi do wymiennika płytowego a potem na kaloryfery ALBO woda z kominka 50stC leci do wymiennika płytowego, za nim idzie do wężownicy w zasobniku i potem na kaloryfery.
    2.W którym miejscu zamontować termostat z mieszalnikiem?
    Będę wdzięczny za każdą podpowiedź
  • Poziom 10  
    Dodam, że obecne spalanie gazu propan-butan wynosi jakieś 2-3% w/g licznika procentowego na butli, czyli jakieś 15-23 metrów sześciennych gazu miesiecznie, przy uruchamianiu piecyka na 10min 10-12 razy w miesiącu.
    Dlaczego tak dużo?
    Czy to rzeczywiście wina złej instalacji??
  • Poziom 34  
    Mam propozycję. Solary!!! Wtedy (po zainwestowaniu) będzie ciepła woda ogrzewana przez słońce.
  • Poziom 10  
    Nie opłaca mi się bo mam dach 2-spadowy, jedna strona od wschodu a druga od zachodu. Zresztą do solarów trzeba kupę innych rzeczy a mnie na to nie stać

    Chcę mieć tylko ciepłą wodę cały rok i normalne zużycie gazu.

    Myślałem nawet żeby zamontować gazomierz, żeby mieć pewność że to piecyk ciągnie tyle gazu, no bo jak to możliwe żeby zużycie było 11,5m^/h, skoro w instrukcji piecyka jest max 0,86m^/h (1,76kg/h) przy mocy nominalnej.

    I tak od 8 lat !!!!