Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak podłączyć przetwornicę Whitenergy 12V - 230V 400W (800W)

12 Kwi 2012 13:24 9427 16
  • Poziom 8  
    Dzień dobry drodzy forumowicze!

    Nabyłem parę dni temu przetwornicę Whitenergy 12V - 230V 400W (max 800W) i chciałbym podłączyć ją do gniazda zapalniczki. Podpinany będzie do niej sprzęt który pobiera maksymalnie 180W (ponieważ producent informuje, że maksymalnie z takiego gniazdka można pobierać 200W, więc wolę jednak zachować trochę rezerwy).

    Niestety w zestawie nie ma przewodu z wtykiem pod zapalniczkę, tylko kable do podłączenia przetwornicy bezpośrednio do akumulatora, dlatego udałem dzisiaj się do sklepu elektrycznego - kupiłem wtyk i metrowy kabel głośnikowy (sprzedawca powiedział, że będzie w porządku) o przekroju 2x2,50mm. Gdy zacząłem rozbierać końcówki z izolacji, okazało się że jedna żyła jest miedziana a druga zdaje się że stalowa (sądzę tylko i wyłącznie po kolorze żyły).

    Stąd chciałbym się Was, drodzy forumowicze zapytać, czy nie stanowi to żadnego problemu że żyły są wykonane z innych materiałów? Oraz czy poprawnie wyliczyłem, że bezpiecznik we wtyczce musi mieć 15A?

    Pozdrawiam.
    Jak podłączyć przetwornicę Whitenergy 12V - 230V 400W (800W)
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 33  
    Jeśli producent zastosował taką żyłę to raczej ją zostaw w spokoju. Bezpiecznik musisz zastosować większy np 30A, a jeśli będziesz chciał obciążać przetwornicę bardziej czyli np te założone 400W to jeszcze większy bezpiecznik będzie potrzebny.
    Aha i podejrzewam że i tak będziesz musiał podłączyć to prosto w akumulator ponieważ gniazdo zapalniczki może mieć własny bezpiecznik który przy takim poborze prądu może nie wytrzymać.
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 8  
    Dziękuję Ci bardzo za szybką odpowiedź. Mam na myśli to, że sprzedawca w sklepie sprzedał mi kabel głośnikowy z takimi żyłami z którego ja mam zamiar skonstruować sobie wtyk. Ten przewód nie był dołączony do przetwornicy.

    Chcę się upewnić, czy faktycznie zastosowanie takiego kabla będzie bezpieczne. Miedź i żelazo mają zupełnie inną oporność i nie wiem czy przy wykorzystaniu takiego przewodu jako nośnika prądu ma to w ogóle jakieś znaczenie.
  • Poziom 33  
    Możesz wrzucić jakąś fotkę tej żyły bo nie chce mi się wierzyć że gość w sklepie sprzedał Ci stalowy przewód. Może ma tylko zacynowane końcówki?
  • Poziom 8  
    Proszę bardzo.

    Jak podłączyć przetwornicę Whitenergy 12V - 230V 400W (800W) [/img]
  • Poziom 33  
    Hehe. Jeszcze powiem szczerze takiego cuda nie widziałem. Ale nawet jak jest to przewód stalowy to przy takim zastosowaniu też będzie dobrze. Nic złego się nie stanie.
    PS. Możesz magnesem sprawdzić czy się przyciąga to się dowiesz czy stalowy.
  • Poziom 8  
    Magnes twierdzi, że kabelek nie jest ze stali ;).

    Czyli przekrój 2x2,50mm jest w porządku i mogę brać się za lutowanie? A jeszcze odnośnie bezpiecznika - czemu mówisz o takim dużym (30A)? Jak wspomniałem, mam zamiar tylko wykorzystywać te 180W z potwornicy. W zasadzie nie więcej, bo wtedy wiem że musiałbym podłączyć ją bezpośrednio do akumulatora.

    A tutaj wrzucam jeszcze parę zdjęć zestawu, gniazd w przetwornicy i kabelków które były dołączone w zestawie (dziwna sprawa swoją drogą, że producent dołącza tylko takie krótkie skoro one mają służyć jako podłączenie do akumulatora).

    Jak podłączyć przetwornicę Whitenergy 12V - 230V 400W (800W)Jak podłączyć przetwornicę Whitenergy 12V - 230V 400W (800W)Jak podłączyć przetwornicę Whitenergy 12V - 230V 400W (800W)Jak podłączyć przetwornicę Whitenergy 12V - 230V 400W (800W)
  • Pomocny post
    Poziom 33  
    Dlatego napisałem o większym bezpieczniku ponieważ te 180W to będziesz wykorzystywał przy napięciu 230V, a jak wiadomo żadne urządzenie nie ma 100% sprawności co oznacza że z instalacji 12V musisz wydobyć więcej energii niż wykorzystasz po przetworzeniu na 230V. Musisz dać trochę zapasu, więc np 250W. 250W/12V = 21A. Więc jak widzisz 15A to za mało, daj coś koło 25A i będzie dobrze. A jeśli większe moce będziesz chciał wykorzystywać to analogicznie większe bezpieczniki.
    Co do przewodów to przy takim obciążeniu jakie podałeś to przewód 2x2,5 będzie dobry, ale jak będziesz chciał w pełni wykorzystać moc przetwornicy to lepiej zastosuj 2x4 bo ten 2,5 może się grzać.
    Ps w zestawie przeważnie zawsze dają takie krótkie bo oni szukają oszczędności każdym centymetrze przewodu.
  • Moderator Samochody
    Przenoszę do dyspozycji moderatorów działu zasilania.
  • Spec od Mercedesów
    Trochę zbyt ładnie to wszystko idzie (i za szybko).
    1. Padlo powyżej istotne stwierdzenie odnośnie sprawności elektrycznej poszczególnych elementów. Tak wiec jeżeli chcemy z przetwornicy "wyjąć" 180 wat, to mamy od razu 15 amperów, jak to przemnożymy przez sprawność 80% (bardzo optymistycznie!) to mamy już prawie 20 amperów.
    2. Jeżeli chcesz to podłączyć do gniazda zapalniczki, to weź pod uwagę ze zazwyczaj w takim przypadku obciążenie gniazda jest podawane jako chwilowe.
    3. Obciążenie gniazda to pół problemu: dużo mniejsza obciążalność ma fabryczna instalacja dla zapalniczki. Podejrzewam, ze przy poborze ciągłym rzędu 10 amperów zacznie śmierdzieć. Dodatkowa zaleta śmierdzącej instalacji jest spadek napięcia który w istotny sposób zakłóci działanie przetwornicy.
    Tak wiec weź sobie to wszystko pod uwagę. Ja bym proponował jednak położenie nowej instalacji (tylko na potrzeby przetwornicy) lub podłączenie się do jakiegoś grubego plusa na głównym zasilaniu w kabinie.
    Jeżeli natomiast chodzi o ten smieszny kabel, to nie spotkałem się z czymś takim żeby żyły były z rożnych materiałów.
    Zdarza się natomiast, ze dwa rodzaje tworzywa (jak widać na obrazku) użyte na izolacje mogą mieć różny wpływ korozyjny na materiał kabla. Stad jeden jest innego koloru, ale jak dobrze poskrobiesz to pewnie wyjrzy miedz
  • Poziom 8  
    Przepraszam najmocniej jeśli wstrzeliłem się w zły dział.

    Dzięki wielkie 12pawel, polutowałem, przetestowałem i śmiga ;). Na razie w komplecie do wtyczki był bezpiecznik 5A, więc podłączyłem tylko boomboxa i niestety są szumy (ale to jest chyba spowodowane instalacją elektryczną 15-letniego samochodu) lecz nie będzie to pewnie przeszkadzać laptopowi ;).

    EDIT:
    To mi Gerri zadałeś klina

    EDIT2:
    Może się poprawię. Przetwornica ma jedno gniazdko (i jedno złącze USB). Tak po prawdzie to zasilacz laptopa ma moc 130W. Rzuciłem 180W dlatego, że w instrukcji od urządzenia przeczytałem, że więcej jak 200W wyciągać z gniazdka zapalniczki nie można. Prawdę powiedziawszy nawet nie sądzę że będę podłączał cokolwiek co będzie "jeść" tyle prądu. Jak na razie to wydaje mi się że tych 130W przekraczać nie będę. Ktoś pewnie może się zapytać to po co takie wielkie ustrojstwo - po prostu miałem okazję wyrwać nową za 60zł.
  • Poziom 33  
    Spalinowy napisał:
    lecz nie będzie to pewnie przeszkadzać laptopowi

    No nie mów tylko tego że te przetwornice stosowałeś po to by podłączyć ładowarkę sieciową do laptopa? Przecież co za sens podnosić napięcie by je potem zmniejszać. Można było kupić gotową ładowarkę pod 12V i na pewno wyszłoby taniej.
  • Poziom 8  
    Nie rozumiem za bardzo co masz na myśli mówiąc o podnoszeniu i zmniejszaniu napięcia. Nie jestem studentem politechniki tylko uniwersytetu. Nie znam się na elektryce.

    Laptop to sprzęt który najwięcej będzie ciągnął prądu (130W - wg oznaczeń na zasilaczu), ale będą jeszcze podpinane takie rzeczy jak ładowarka baterii kamery i tym podobne, więc zakup tylko ładowarki pod 12V do laptopa byłby nieopłacalny, ponieważ musiałbym wyposażyć się w takie urządzenia do każdego ze sprzętów.
  • Poziom 33  
    Miałem na myśli to że podnoszenie napięcia z 12DCV do 230ACV a później znowu do tych ok 18DCV jest nieekonomiczne. Tracisz wtedy ogrom energii na nic. Lepiej zastosować ładowarkę która z 12DCV "robi" 18DCV i tyle. No ale jak już masz przetwornice to jej używaj.
  • Poziom 8  
    Haha chyba jestem tępy :P. Że zmiana z 12V na 230V to wiem czemu, ale skąd to 18V? Nie rozumiem :/.

    Dobra chyba już wiem - miałeś pewnie na myśli zasilacz notebooka (na tym moim jest 19.5V, ale to mała róznica).

    W każdym razie ostatnie pytanie mam - czy te szumy o których wspominałem, to może być właśnie kwestia instalacji samochodowej czy też tego dziwnego przewodu zasilającego? Nie testowałem jeszcze innego radia, więc w sumie nie mogę wykluczyć że jest to kwestia samego urządzenia.
  • Poziom 23  
    Moim zdaniem masz przetwornicę z modyfikowanym sinusem, stąd zakłócenia.
  • Poziom 2  
    Ps. Drugi przewód zapewne jest aluminiowy.