Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

TDI AFN kręcenie wałem z wymontowanym wałkiem rozrządu.

12 Kwi 2012 16:01 10602 26
  • Poziom 25  
    Galaxy 99rok silnik AFN 81KW 110koni.
    Zdemontowałem koło zębate wału, na starym kole widać że dolegało ono dokładnie do czoła wału tylko w dwóch miejscach (foto).
    Wyczyściłem wał przyłożyłem nowe koło i ono też dolega tylko w tych dwóch miejscach (czuć, że ma lekki luz po przekątnej).
    Chciałbym lekko szlifnąć czoło wału wykorzystując obroty rozrusznikiem. Wymontowałem już wałek rozrządu ale wolę się zapytać.
    Czy sam demontaż wałka wystarczy i można już kręcić rozrusznikiem? (nie będzie kolizji zaworów?).
    TDI AFN kręcenie wałem z wymontowanym wałkiem rozrządu.
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    Można kręcić (można by też świece żarowe wykręcić), ale tokarki to ty rozrusznikiem nie zrobisz
  • Moderator na urlopie...
    Dokładnie jak wyżej (trzeba odprężyć silnik) i bez problemu możesz kręcić... Tokarki nie zrobi, ale ja kiedyś używałem do tego wiertarki i statywu (dokręcałem gdzieś do silnika :D ), sprawdzało się to idealnie...
    Pamiętaj, żeby założyć nową śrubę mocującą to koło...
  • Poziom 25  
    zeimp napisał:
    Dokładnie jak wyżej (trzeba odprężyć silnik) i bez problemu możesz kręcić... Tokarki nie zrobi, ale ja kiedyś używałem do tego wiertarki i statywu (dokręcałem gdzieś do silnika :D ), sprawdzało się to idealnie...
    Pamiętaj, żeby założyć nową śrubę mocującą to koło...

    No właśnie z ta śrubą to lipa. Zamówiłem nowe koło w serwisie VW (163zł) i przysłali bez śruby. Myślałem, że będzie w komplecie a tu nie ma...
    Tak się zastanawiam czy zamówić jeszcze śrubę.
  • Moderator na urlopie...
    Dziwne to nie jest, bo w serwisie to nie występuje jako komplet. Nie zastanawiaj się, tylko zamawiaj, bo majątku to nie kosztuje, a czasami są przez nią spore kłopoty i wydatki w późniejszym terminie (wiadomo co, jak się sypnie rozrząd)...
  • Moderator Samochody
    Na all... można kupić specjalny frez do obróbki czoła wału
  • Poziom 17  
    jak to odkrecam to zawsze frezik , nowe koło , nowa sruba , mocny klej
    sprawdz tez tłumik drgań skrętnych,bo to przez niego sie czesto sypie
  • Pomocny post
    Moderator Samochody
    Pierwsze pytanie, to po co dotykałeś się w ogóle do tego kółka. Pytanie drugie -jak wyobrażasz sobie szlifowanie czymkolwiek czoła wału, z zachowaniem płaskości płaszczyzny czoła i jej prostopadłości do osi wału? Są specjalne frezy z prowadnicą, ale słychać negatywne opinie na ich temat.
    Jak wyjąłeś wałek rozrządu, to bez problemu możesz kręcić wałem - nie dojdzie do kolizji, nie ma zbytniej potrzeby również wykręcania świec żarowych - silnik nie będzie sprężał, bo nie będzie miał czego ( skoro nic nie zassie przez zamknięte zawory).
  • Poziom 25  
    robokop napisał:
    Pierwsze pytanie, to po co dotykałeś się w ogóle do tego kółka. Pytanie drugie -jak wyobrażasz sobie szlifowanie czymkolwiek czoła wału, z zachowaniem płaskości płaszczyzny czoła i jej prostopadłości do osi wału? Są specjalne frezy z prowadnicą, ale słychać negatywne opinie na ich temat.
    Jak wyjąłeś wałek rozrządu, to bez problemu możesz kręcić wałem - nie dojdzie do kolizji, nie ma zbytniej potrzeby również wykręcania świec żarowych - silnik nie będzie sprężał, bo nie będzie miał czego ( skoro nic nie zassie przez zamknięte zawory).

    To chyba do mnie te pytania?...
    Więc dotykałem się bo miało lekkie bicie na boki widoczne nawet gołym okiem. Kąt wtrysku niby nie skakał pół wykresu ale czasami patrząc na niego dłużej to robił niekontrolowane skoki w górę lub w dół nawet 5 jednostek. Nie dawało mi to spokoju. I miałem rację bo po rozkręceniu widać że koło stykało się z wałem nie całą powierzchnią co oznacza iż wał w miejscu (nie styku) jest wybity ...

    A szlifowanie wału już zrobiłem i po skręceniu na starej śrubie (w celu sprawdzenia) jest dosłownie idealnie. Możecie mi nie wierzyć ale przykładałem z każdej strony suwmiarkę podczas kręcenia rozrusznikiem i nie ma żadnych bić oraz styk koła z wałem jest już pełną powierzchnią (sprawdzałem smarując delikatnie smarem czoło wału i patrzyłem jak się odbija na kole).

    Jak to zrobiłem?...
    - kupiłem nowy szeroki, płaski pilnik (szerszy niż końcówka wału).
    - wywierciłem w nim na środku otwór pod śrubę od wału.
    - zrobiłem spasowaną tulejkę na śrubę od wału przeciętą lekko ukośnie w połowie by działała jako docisk rozprężający (sprężyna).
    - nałożyłem pilnik i tulejki na śrubę i wkręciłem śrubę do wału do oporu.
    - gdy wał się obracał rozprężając tulejki dociskałem pilnik do wału.

    Wiem, że brzmi to partacko ale efekt jest zdumiewający, naprawdę nie ma żadnych bić. Chciałbym wam to udowodnić ale nie wiem jak. Z pewnością jest milion razy lepiej niż było.
  • Moderator Samochody
    Fajne masz wiertło albo ten pilnik jakiś nie fajny jak w nim wierciłeś. :)
  • Poziom 25  
    Pilnik specjalnie dobrałem (cenowo) by łatwo poszło wiercenie...
    A tak w ogóle to strasznie miękki ten wał bo poszło bardzo lekko...albo ten pilnik taki dobry :).

    Panowie...nie daje mi spokoju jednak jedna myśl.
    Jak skręcę nową śrubę na klej a przyjdzie wymienić uszczelnienie kiedyś na wale to co w tedy?...Klej mam na prawdę mocny używany do skręcania śrub w spycharkach gąsienicowych i by wykręcić taką śrubę to spawacz musi się nieźle napocić.
    Może nie dawać kleju lub jakiś lipny kupić?.
  • Moderator Samochody
    Użyj niebieskiego loctite 245, da się odkręcić posmarowaną nim śrubę bez jakichś cudów
  • Poziom 17  
    no wlasnie pytanie , czemu te wały takie miekkie ? jak ja pierwszy raz szlifowałem frezem to az sie zdziwilem
  • Moderator Samochody
    Bo gdyby były twarde, to raz były by kruche, a dwa trudne w obróbce. A tak naprawdę to wał jest swoistym rezonatorem - musi dopasowywać się do zmieniającego się wraz z temperaturą kształtu bloku, przenosić drgania, które min sam generuje itd. Kuta stal, ulepszana powierzchniowo, w przypadku VW akurat przez nawęglanie chyba.
  • Poziom 25  
    No więc dziś furkę odpaliłem.
    Założyłem nową śrubę kupiona w VW (10zł kosztowała więc by się wstydzili, że nie dają jej do kompletu z kołem).
    Dokręciłem śrubę 90Nm i później zaznaczyłem markerem punkt na kole i śrubie by obrócić jeszcze 90*. Poszło jednak tylko jakiś 1cmm czyli około 30*. Klucz ustawiłem na maxa 210Nm i nawet przekroczyłem tą siłę a śruba ani nie drgnęła więcej.
    Trochę to dziwne...
  • Pomocny post
    Moderator na urlopie...
    Jak sobie dobrze przypominam, to po dokręceniu jej o te 90 stopni, to jak mierzyłem dynamometrem do ciężarówek*, to aby ją ruszyć, to wyszło mi 480Nm (ale nie chcę kłamać...).
  • Poziom 25  
    480Nm...o jasny gwint...
    U mnie po tych 90Nn poszła jeszcze dokładnie tyle:

    TDI AFN kręcenie wałem z wymontowanym wałkiem rozrządu.

    Kurde, może powinienem użyć rurki?...
    Ale mam 110kg wagi i nie chwaląc się też siłę w łapach i praktycznie uwiesiłem się na tym kluczu dynanometrycznym (klucz mam małym do 210Nm) a śruba jakby doszła do swojego momentu i koniec.
    Bałem się by nie urwać gwintu.
  • Pomocny post
    Moderator Samochody
    dwoje19 napisał:
    480Nm...o jasny gwint...

    W tym rzecz - to ma prawie puścić sok przy dokręcaniu - dlatego ta śruba ma cechę 12.9-13. Kolega np. dokręca je pneumatykiem 1350Nm. Ja mam zdrową nasadkę 3/4", blokadę wału i masywną rurę do tego celu.
  • Poziom 25  
    Cholera jasna, i co teraz?...druga śruba i skręcać na nowo czy odkręcić i tą samą dać?, czy może tak zostawić?.
  • Moderator Samochody
    dwoje19 napisał:
    10zł kosztowała więc by się wstydzili, że nie dają jej do kompletu z kołem

    Gdybyś potrzebował tylko śrubę to potem byś brał razem z kółkiem bo to komplet?
    Ja to właśnie lubię w VAG że prawie każdą śrubkę czy inną pierdółkę idzie osobno dostać.
    dwoje19 napisał:
    praktycznie uwiesiłem się na tym kluczu dynanometrycznym

    Lepiej użyj innego zamiast ten psuć.
  • Moderator Samochody
    Smarowałeś czymś gwint?

    Dodano po 59 [sekundy]:

    dwoje19 napisał:
    10zł kosztowała więc by się wstydzili, że nie dają jej do kompletu z kołem

    Coś podejrzanie tania. Chyba że coś mi się myli.
  • Moderator na urlopie...
    Tam zerwać gwint, to nie tak łatwo. Jeszcze mi tak do głowy przychodzi myśl kleju. Otóż Loctail działa tak, że w momencie dokręcania, on już "klei". I tu pytanie, czy zbyt długo nie odczekałeś..? Ale z drugiej strony, jeśli dokręciłeś na kleju z taką siłą jak piszesz, to nie ma bata, musi być dobrze.
  • Poziom 25  
    No mnie też cena śruby bardzo mile zaskoczyła...
    Niestety smarowałem, znaczy dałem małą krople na początek śruby.
    Kupiłem inny klej bałem się użyć tego do spychów a na ten Loctail musiałbym czekać kilka dni. Kupiłem taki jak na zdjęciu, nie czekałem zbyt długo. Cała operacja dokręcania trwała max 30s.
    Śruba doszła jakby do pewnego oporu i więcej ni ciorta, ani milimetr dalej. Może gdybym użył rury to by poszła...
    TDI AFN kręcenie wałem z wymontowanym wałkiem rozrządu.

    Dodano po 2 [godziny] 4 [minuty]:

    Dobra już nie ważne...
    Postanowiłem jednak odkręcić tą śrubę (gdybym tego nie zrobił to bym dziś nie zasnął w nocy) puki jeszcze klej nie zasechł w pełni (schnie do 24h).
    Śruba nie wygląda źle ale skoro taka tania to jeden dzień zwłoki mnie nie zbawi i zamówię nową. Teraz wezmę sobie rurę i z pewnością ją dokręcę do tych 90*.

    TDI AFN kręcenie wałem z wymontowanym wałkiem rozrządu.
    TDI AFN kręcenie wałem z wymontowanym wałkiem rozrządu.

    PS.
    zadziwiająca lekko się odkręciła ta śruba.
  • Moderator Samochody
    Tu niestety nie ma miejsca na "lipę". Ta śruba trzyma trzy kółka i przenosi obciążenie rozrządu, napędu pompy wtryskowej, alternatora i pewnie jeszcze sprężarki klimy - jakikolwiek luz, w konsekwencji prowadzi do finalnej katastrofy. Dziwi mnie tylko, czemu przez tyle lat gamonie z VW nie poprawiły tego słabego punktu.
  • Admin grupy Samochody
    Lekko się odkręciła bo nie była dokręcona.Ja odkręcam miskę olejową-wsadzam klocek -i dokrecam śrubeczkę 90 Nm+180stopni.I bez żadnych klei(nic nie dają) Śrubę smaruję olejem.Najważniejszy jest moment dokręcania.I żadnych reklamacji nie było.
  • Moderator Samochody
    T5 napisał:
    Ja odkręcam miskę olejową-wsadzam klocek -i dokrecam śrubeczkę 90 Nm+180stopni.

    Ja mam przykręcaną do kółka blokadę -taki lizak z dużą dziurą centralną i 4 fi 8.
    Cytat:
    I bez żadnych klei(nic nie dają)

    Dają - kwestia co prawda dyskusyjna, ale ja zawsze smaruję. Spokojniejsze sumienie mam. Prywatnie dwa razy mi się rozkręciło nie wiadomo od czego.
  • Poziom 25  
    A co do blokad ja sobie zrobiłem blokadę wieńca :). Nasadkę 19mm wkładam w otwór a w środek nasadki zeszlifowany imbus (na śrubokręt) i blokuję tym wieniec...trzyma jak cholera :). Nasadka po to by trzymała sztywno imbus.

    Postanowiłem jednak, że skoro tej śruby nie dokręciłem do końca to z pewnością nie jest przeciągnięta i jest jak nowa, użyję jej ponownie. Nie chce mi się czekać na drugą.

    Dodano po 3 [godziny] 5 [minuty]:

    No i zrobione, wiem że niedziela itd itp...ale taka brzydka pogoda...
    Faktycznie jak nastawiłem się psychicznie, że gwint się nie ma prawa zerwać to zrobił bym nawet ze 360* bez rury, wystarczyło się tylko zaprzeć nogą o schodki w kanale.
    Obróciłem jakieś 110* (tak wyszło).
    Znalazłem w swoich szpargałach inny klej rite-lok tl-70 i tym razem nim posmarowałem śrubę (kropeleczkę na czubeczku :))

    TDI AFN kręcenie wałem z wymontowanym wałkiem rozrządu.

    Pozdrawiam i dziękuję wszystkim za pomoc.

    PS.
    dobrze, że ponownie skręciłem bo jednak pierwszym razem była za słabo dokręcona.