Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
flexghzflexghz
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Eagle]Prośba o spr. płytki - prosty kontroler na LM317T

13 Kwi 2012 13:20 9903 60
  • Poziom 23  
    Witam,
    chcę wykonać kontroler obrotów sześciu wentylatorów komputerowych w oparciu o regulowany stabilizator napięcia LM317T, zasilany z molexa. Właściwie to zrobiłem niegdyś taki "na pająka", ale wyglądało to straszliwie i po dwóch latach się popsuło (nie miałem cierpliwości naprawiać). Zaprojektowałem więc płytkę.
    Jest to mój pierwszy projekt PCB, i pierwsza styczność z Eaglem, więc proszę o wyrozumiałość.
    Schematu... brak. Wzorowałem się na tym projekcie. Jest to konkretnie 6 takich układów mających wspólną masę i zasilanie.
    Chcę wiedzieć, czy płytka nie zawiera błędów; mam nadzieję że przy tak prostym układzie da się coś zobaczyć bez schematu.
    Na życzenie mogę dać screeny z podświetlonym przebiegiem sygnałów.
    Połączenia porobiłem poligonami, żeby urządzenie było niezawodne i łatwe w wykonaniu. Co do wielkości płytki, musi ona mieć 144x60 mm, tak jak w projekcie (mam akurat taką do niej obudowę). Potencjometry są lekko poprzesuwane, bo muszą mi pasować do tejże obudowy. Rezystory 100Ω są po 2 w szereg, bo mam ich dużą ilość. Płytka będzie jednostronna.
    Uprzedzając pytania: tak, można było to zrobić na 3 sztukach LM317T, ale zależy mi na niezależnej kontroli każdego wentylatora (mają najróżniejsze parametry).
    I tak, potrzebne mi 6 pokręteł :D W poprzednim wydaniu kontroler nierzadko musiał obsłużyć 6 wentylatorów - lubię OC.
    Mam jeszcze pytanie: czy obejdzie się bez kondensatorów? Chyba jak będzie 1 wentylator na kanał to nie będzie żadnych zakłóceń?
    I czy to jest w ogóle dobrze?
    Dziękuję za przeczytanie powyższego elaboratu :D
    [Eagle]Prośba o spr. płytki - prosty kontroler na LM317T
  • flexghzflexghz
  • Poziom 25  
    Zastanawiam się jak można spie***ć układ składający się z 3 elementów..?
    Coś ci się nogi układu pomieszały, a kondensatory muszą być.
  • Poziom 23  
    Faktycznie... prawa noga z lewą na odwrót... ale powiedzmy że jest odwrotnie przylutowane; proszę o konkrety, co zmienić, co zrobić w ogóle żeby było poprawnie (projekt od nowa oczywiście). Gdzie dać kondensatory i jakie?
    Pierwszy raz robię płytkę, mam prawo wszystko zje*ać :D
  • Poziom 25  
    Nie prawa z lewą tylko pierwsza zw środkową, wyjscie masz na środkowej nodze oznaczonej 'O' (out) a nie na piewszej 'A' (adjust)
  • flexghzflexghz
  • Poziom 23  
    Ok, dzięki za wskazówki. Ślepo podążałem za instrukcją, nie zauważyłem nawet, że nie zgadza się z datasheetem. Tymczasem zrobię projekt na jeden tylko stabilizator, żeby wszystko było poprawnie.
    Edit:
    Proszę o ponowne sprawdzenie...:) Mam nadzieję że nie ma babola.
    [Eagle]Prośba o spr. płytki - prosty kontroler na LM317T
    Kondensator rozumiem że równolegle między zasilaniem i masą? Jaki będzie najodpowiedniejszy do tego kontrolerka?
  • Pomocny post
    Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 23  
    Wielkie dzięki za ten przykład - rozwiał wiele wątpliwości :D
    Zatem zrobiłem to tak:
    [Eagle]Prośba o spr. płytki - prosty kontroler na LM317T
    Mam jeszcze kilka pytań:
    1) Jak przestawić w Eagle'u ścieżki z Top na Bottom? Trzeba je rysować jeszcze raz?
    2) W jaki sposób najlepiej połączyć kilka takich modułów, żeby było jak najmniej zworek i jak najczytelniej na płytce? (jej rozmiarem się nie martwcie, już tę kwestię rozwiązałem)
    3) Czy ścieżki lepiej zostawić takie jak są (0,4 mm), pogrubić je, zrobić poligonami, czy tylko GND poligonem? Na "tyle" obudowy stabilizatora jest Vout - czy dobrym pomysłem byłoby "zalanie" poligonem obszaru za LM317 z połączeniem do wtyczki? Zawsze dodatkowa powierzchnia oddawania ciepła by była (radiatorki mam wielkości obudowy LM317, więc przymałe).
    Sporo tych pytań się uzbierało, ale chcę to umieć:P
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 23  
    Dziękuję za wyjaśnienia:)
    co do zmiany Top/Bottom chodziło mi o zmianę po narysowaniu ścieżki (ale już znalazłem - narzędzie Change). Odległościami od wtyczki i obrysu się na razie nie przejmowałem, chodziło mi o poprawność samego połączenia; świetny pomysł z masą pod potencjometrami - nie mogłem wymyślić, gdzie ją upchać:)
    Autoroutera używałem, żeby wstępnie mi zaproponował ścieżki, ale starałem się poprowadzić je w miarę przejrzyście... Jak to zrobić, żeby tak mi się głupio nie załamywały te ścieżki tam gdzie nie trzeba? Raster mam na 1mm Alt 0,5mm, a nadal tuż przy elementach mi się to kaszani :|
    Jeszcze powiedz mi Kolego czy kondensatorki 10µF będą dobre czy to za duże? W ogóle jakie będą idealne? Bo i tak będę musiał dokupić...
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 23  
    Christophorus napisał:
    Ścieżki najlepiej od razu prowadzić ręcznie
    Tylko właśnie nie wiem jak to robić :oops: Wire nie łączy mi elementów...
    Wymienione przez Ciebie narzędzia już poznałem, ale i tak dzięki za wskazówki.
    Christophorus napisał:
    Osobiście uważam, że kondensatory 10uF w będą za małe i raczej zastosował bym o pojemności 100uF.
    To jest ta rzecz, której nie mogłem skumać z datasheeta; było tam opisane że w różnych przypadkach a to 1µF tantalowy, a to 10µF 'bypass capacitor', czego w ogóle nie jarzę... Nie zauważyłem żeby doradzano pojemności wyższe niż 25µF, więc nie wiem czemu takowe doradzasz; mógłbyś mi to wytłumaczyć w jakiś łopatologiczny sposób?:)
    Christophorus napisał:
    Jest jeszcze jedna rzecz do uwzględnienia. Mianowicie te regulatory napięcia zasilane napięciem 12V z zasilacza komputerowego na wyjściu nigdy nie dadzą pełnego napięcia 12V. Trzeba się liczyć ze spadkiem napięcia w granicach 2 - 3V, co przedłoży się na niższą prędkość obrotową wentylatorów ustawionych na maksymalną prędkość obrotową.
    To akurat wyjątkowo wiem :D
    Ale najbardziej bym chciał wiedzieć jak normalnie porysować te ścieżki, tak ręcznie - wkurza mnie to że signal zmienia się w ścieżkę tylko po autorouterze, a wire mi się wcale nie 'przykleja' do padów elementów...
    Aha, jak ustalić większą odległość ścieżki od poligonu?
  • Poziom 41  
    Aby przeskoczyć te wszystkie problemy które masz przy projektowaniu, zacznij od narysowania poprawnego schematu w edytorze Schematic.

    Dopiero wtedy możesz przystąpić do projektowania płytki w edytorze Board.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 23  
    Właśnie, Route to jest to! :D Isolate również bardzo się przydało.
    A poligon w wojsku - niekoniecznie; w polskim oprogramowaniu GIS funkcjonuje ogólnie taki termin jak poligon, tak jak snapowanie, trasowanie, polilinia itp. (chociaż to wszystko jest chamsko z angielskiego wzięte):)
    A na temat: mam dziwny kłopot - mimo że ścieżka i poligon niosą ten sam sygnał, Ratsnest zostawia mi między nimi lukę, o:
    [Eagle]Prośba o spr. płytki - prosty kontroler na LM317T
    od biedy mogłoby tak zostać, ale lepiej wyglądałby jednolity obszar...
    A tak bym widział połączenie dwóch modułów, biorąc przykład z Kolegi Christophorusa:
    [Eagle]Prośba o spr. płytki - prosty kontroler na LM317T
    Jak widać zostało mnóstwo miejsca między modułami - zalać to masą, czy co? Może pogrubić jeszcze ścieżki? A co sądzicie o linii INPUT poprowadzonej między nóżkami kondensatora? Może tak zostać? Czy płytka ogólnie wygląda w miarę?
    marco47 napisał:
    Aby przeskoczyć te wszystkie problemy które masz przy projektowaniu, zacznij od narysowania poprawnego schematu w edytorze Schematic.
    Dopiero wtedy możesz przystąpić do projektowania płytki w edytorze Board.
    Obiecuję, że następny układ będzie zaczęty od schematu ideowego. Odnośnie pionowego montażu LM317T, to są za i przeciw... obieg powietrza może i lepszy, ale wolałbym jednak tak jak obecnie - mniejsze narażenie na uszkodzenie i komplikacje przy montażu radiatora... chłodzenie, które LMki miały do tej pory, nie nagrzewało się aż tak mocno, a odprowadzenie części ciepła na płytkę byłoby wg mnie wydajniejsze niż samo wystawienie elementu w powietrze. Zwłaszcza, że mamy na to sporo miejsca.
  • Poziom 41  
    Powinieneś całkowicie przeprojektować swoją płytkę, biorąc wzór z tej którą pokazał kolega Christophorus.

    Jedynie odwróć stabilizator aby plecy leżały od strony potencjometru.
    Wtedy możesz spokojnie zastosować jedną powierzchnię radiatora dla wszystkich stabilizatorów, z tym że muszą być na podkładkach izolujących.
    Lub zastosować po jednym na każdy stabilizator osobno.

    Takie położenie stabilizatora jest lepszym rozwiązaniem, bo osłaniać go będzie obudowa potencjometru.

    Dodatkowo powinieneś dołożyć możliwość sterowania wszystkimi wentylatorami za pomocą termistorów, które znajdą się w równolegle do potencjometrów.

    Jeszcze wskazana by była możliwość globalnego sterowania wszystkimi stabilizatorami za pomocą jednego potencjometru, lub przełącznika, którym można by było wymusić maksymalne obroty wentylatorów.

    Projektowanie takiego układu powinno zawierać maksymalnie dużo opcji, które można zawrzeć na takiej płytce.
  • Poziom 23  
    Termistorów nie posiadam, i chyba denerwowałoby mnie takie ciągłe "falowanie" prędkości wentylatorów; nawet zablokowałem sobie tę auto kontrolę na chłodzeniu karty graficznej, bo mnie wkurzała. Wolę mieć ciut głośniej ale bez rozpędzania się i zwalniania co chwilę. Co do płytki, to diody będą wyprowadzone nad pokrętła, a przełącznik obrotów "ręczne/max" to super pomysł:-) rozumiem że powinien być podłączony między +12V a pierwszym pinem wtyczki wentylatora, ale nie umiem tego fizycznie położyć na płytce... Na górnej warstwie połączyłem to jak mi się wydawało, ale czy ruch przełącznika nie powinien też odcinać wentylatora od linii OUT? Jestem gópi :|
    [Eagle]Prośba o spr. płytki - prosty kontroler na LM317T
  • Poziom 41  
    Aby nie być głupim, jak napisałeś, zacznij od narysowania schematu, bo teraz to w ogóle nie można dojść jak to wszystko masz połączone.

    Dopiero jak będzie schemat, będziemy dalej pomagać :D
  • Poziom 23  
    Ech... rysowanie schematu w Eagle'u to dla mnie wyzwanie:P Narysowałem takie coś, ale na każdym IN od danego stabilizatora wyświetla mi błąd... No i w ogóle kilku elementów wcale nie ma w bibliotekach, jakby nie miały odpowiedników w schemacie (switch i rezystory - musiałem dać smd). Grr...
  • Poziom 41  
    No i co, da się narysować schemat :D

    Aby poprawnie narysować schemat zastosuj rezystory i kondensatory z biblioteki rcl.
    Te biblioteki które teraz zastosowałeś do tego się nie nadają.

    Położenie elementów musi być takie aby logicznie leżały na schemacie.
    Symbole zasilania zgodnie z ich rzeczywistym potencjałem.

    Punkty podłączenia zastosuj z biblioteki pinhead

    Aby potencjometry działały poprawnie, to ich środkowe wyprowadzenia podłącz z jedną z zewnętrznych końcówek.
  • Poziom 23  
    Otwieram bibliotekę rcl, wybieram ładny rezystor, klikam OK... a okno nie znika, nic się nie dzieje, WTF?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 23  
    @Christophorus: O tym to ja wiem :D Ale oczywiście moja głupota zwycięża - chciałem dodać katalog 'resistors' zamiast go rozwinąć i wybrać element :lol: Zatem podmieniłem elementy na właściwe. Pinheady mam dać tam gdzie będzie + i - wentylatora? Czy gdzie? W ogóle Erc ostrzega mnie że zworka nie ma wartości - no ale jak zworka może mieć wartość? Chyba że w złotówkach :o
    edit: dobra, wpisałem cokolwiek, taki mam teraz schemat:
  • Poziom 23  
    Odświeżam. Czy mógłby ktoś wytłumaczyć, w jaki sposób podłączyć przełącznik, żeby jego zamknięcie spowodowało podanie 12V z molexa na zasilanie wszystkich wentylatorów? I najlepiej żeby dało się upchać to bez żadnych zworek czy kabelków w powietrzu... co do rodzaju obudowy przełącznika to na razie jest to kwestia otwarta:)
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 23  
    No właśnie, pisałem o tym wcześniej, że przydałoby się odcinać wyjścia stabilizatorów od 12 wolt prosto z zasilacza. Ale pewnie wymagałoby to użycia dodatkowych 6 tranzystorów, a to już dla mnie wyższa szkoła jazdy... no i płytka by sporo urosła :| Przy zastosowaniu diod powiadasz 0,7 V strat... to na wentylatory szło by pewnie około 10,5V, więc trochę mało. A można zmniejszyć rezystancję diod, dając np. dwie równolegle zamiast jednej? Albo zrobić kombinację dioda+rezystor równolegle? Może diody Schottky'ego (mają niby mniejsze straty, ale nie wiem czy w ogóle się nadają do tego kontrolera)...?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 32  
    Jeśli by zastosował ne556 zamiast ne555 to płytka by się uprościła bo to taka sama kostka tylko 2 układy w jednym :)

    i na 100% jest w eaglu taki element w bibliotekce :)

    Pozdrawiam
  • Poziom 23  
    Oj nie, jeszcze jestem za zielony żeby rozgryzać NE555, pierwszą płytkę zrobię możliwie prostą:) Ogólnie zależy mi na tym, żeby kontroler wytrzymał jak najdłużej, zwłaszcza że nie będzie u mnie leżał odłogiem. A tak powiedzmy dając na wyjście każdego kanału po jednej diodzie Schotty'ego, to czy układ działałby dobrze? W sumie to te niecałe 11V mogłoby sobie być. W końcu do OC włączałbym sobie przełącznikiem obroty na maksa, a ręczna kontrola na co dzień, żeby mieć ciszę i w razie upałów skorygować co trzeba:)
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 23  
    Rozumiem. A nie chcę robić czegoś zupełnie innego głównie dlatego, że 90% części już mam z poprzedniej wersji kontrolera:) Hm, a tak mi się spodobał pomysł z przełącznikiem... mógłby się kolega marco47 wypowiedzieć, w końcu pierwszy to zaproponował:
    marco47 napisał:
    Jeszcze wskazana by była możliwość globalnego sterowania wszystkimi stabilizatorami za pomocą jednego potencjometru, lub przełącznika, którym można by było wymusić maksymalne obroty wentylatorów.

    Panowie, jestem pewien że da się wymyślić jakiś cwany sposób, żeby załączać 12V na wszystkie wentylatory... Trochę u mnie gorzej z myśleniem o tej godzinie, ale w sumie przełącznik mógłby być przed zasilaniem stabilizatorów, i chyba dałoby się zrobić coś takiego, że:
    Przełącznik 3-pozycyjny, i wtedy np wychylony w dół zamyka obwód z LM317, przesunięcie na środek odłącza zasilanie, wychylenie w górę zamyka obwód molex - wentylatory. Kontakt obu obwodów byłby tylko na pinach gniazd wentylatorów. Dać tam diody i chyba by się nic złego nie działo co? (Jeśli napisałem coś bez sensu to sorry :D )