Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Scania 94 nie gaśnie po wyjęciu kluczyka

karol11b 13 Kwi 2012 20:27 4453 21
  • #1 13 Kwi 2012 20:27
    karol11b
    Poziom 9  

    Witam. Mam problem ze Scanią 94 220KM 97r (wersja bez EDC) a mianowicie po wyjęciu kluczyka ze stacyjki auto nie chce zgasnąć. Pracuje jeszcze około minuty i dopiero powoli gaśnie. Pierwsze co zrobiłem to odpiąłem przewody elektryczne od Ehab i auto nadal pracowało. Oddałem scanię do mechanika: podmienili ehab, wymienili pompkę paliwa, zawór zwrotny i nadal nie gaśnie. Mechanik rozłożył ręce i oddał samochód. Gdzie szukać dalej usterki?

    0 21
  • #2 16 Kwi 2012 00:20
    szaman108
    Poziom 28  

    czy ktoś sprawdził ciśnienie zasilania paliwa.Wygląda na to jak by zaciągała lewe powietrze do układu paliwowego

    0
  • #3 16 Kwi 2012 08:22
    serwis_gh
    Specjalista - układy wtrysku Diesel

    karol11b napisał:
    Gdzie szukać dalej usterki?

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1645587.html
    Napięcie na EHAB ktoś sprawdzał, może jest cały czas?
    Pompka paliwowa powinna wypompować paliwo z pompy i filtra paliwa w ciągu kilku sekund, warunkiem jest jak kolega powyżej nadmienił szczelność układu oraz sprawny i szczelny EHAB oraz pompka paliwowa.

    0
  • #4 16 Kwi 2012 16:37
    karol11b
    Poziom 9  

    Po rozpięciu kostki elektrycznej auto dalej pracuje. Odkręciłem dopływ paliwa od elektrozaworu i auto dalej pracowało czyli musiało pobierać paliwo z filtra.

    0
  • #5 16 Kwi 2012 18:11
    Stary Brat
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    Zacina się suwak rozdzielacza w zaworze gaszenia (EHAB) - ale ten w obudowie - tłoczek czarny wygląda jak papieros z nacięciami. Z jednej strony napiera na niego cewka z popychaczem metalowym a z drugiej strony jest sprężyna. (pokrywka na cztery śrubki). Żeby dobrze pracował ten zawór jest potrzebne ciśnienie robocze pompy zasilającej, bo ono pomaga przełączać suwak zaworu.
    Żeby to rozebrać to suwak wychodzi w stronę tej pokrywki na cztery śrubki, ale dodatkowo jest tam tulejka podobna do naparstka i ona powinna być wysunięta jako pierwsza. Suwak nie należy za mocno szlifować, bo jego luz wpływa na szczelność, ale musi lekko przesuwać się.

    1
  • #6 16 Kwi 2012 20:13
    karol11b
    Poziom 9  

    Rozebrałem dziś Ehab odkręcilem te 4 śrubki o których piszesz była spręzynka która trochę roziągnąłem żeby tłoczek bardziej napierał. Po złożeniu nie chciała zgasnąć dalej. Odkręciłem przewód (prawy dół) paliwowy od elektrozaworu co idzie do świecy płomieniówki i zakeciłem to Scania zgasła. Później kilka razy gasła i znowu nie gaśnie. Może odkręcając ten przewód ciśnienie spowodowało całkowite domknięcie tłoczka wewnątrz elektrozaworu.

    0
  • Pomocny post
    #7 17 Kwi 2012 20:12
    multihunter
    Poziom 25  

    Witam, 94 220hp z 97r bez EDC sterowaną ma pompę wtryskową za pomocą linki. Linka obraca o kilkadziesiąt stopni dźwignię przy pompie i w ten sposób regulowana jest dawka.
    Ehab, pompka paliwa, z. ciśnieniowy niewątpliwie ma duży wpływ na pracę silnika tyle że na jego uruchomienie. W tym silniku gaszenie odbywa się po przez wywarcie nacisku przez siłownik pneumatyczny na dźwignie przy pompie w kierunku przeciwnym do dodawania gazu (podcina się listwę na pompie) analogiczna sytuacja ma miejsce kiedy przekroczy się prędkość Vmax i działa kaganiec można zauważyć z punktu widzenia kierowcy że podał gazu "ucieka" i jest "miękki". Wiem z PW od założyciela postu że limiter działa więc ja skupił bym się na elektrozaworach a właściwie na ich sterowaniu.
    P.S
    Są dwa elektozawory po prawej stronie ramy na wysokości flanszy; na jednym jest plomba(kaganiec) i 2gi ale nie pamiętam od czego może górski lub gaszenie ale nawet jeśli gaszenie to steruje siłownikiem pneumat. przy pompie. Dla przypomnienia jak wygląda 9 litrówka
    http://www.trucks.nl/vehicleDetail.asp?vehicleid=837904&languageid=1
    P.S2
    Jeśli się mylę to proszę o kulturalną krytykę poprawną pod względem merytorycznym
    Pzdr

    0
  • #8 17 Kwi 2012 23:02
    karol11b
    Poziom 9  

    Na dzień dzisiejszy wygląda to tak:
    Auto nie chce zgasnąć to odkręcam śrubę z przewodami zaznaczonymi zieloną strzałką na zdjęciu (pierwszy idzie do filtra a drugi do płomieniówki) poczym wypływa troche paliwa z ehab-u i zakręcam spowrotem. Zapalam kilkakrotnie auto, silnik pracuje powiedzmy 10-15 sekund na wolnych obrotach i za każdym razem auto gaśnie po przekręceniu kluczyka. W innym przypadku jeżeli dodam gazu kilkakrotnie lub auto chodzi ponad minutę to już nie zgaśnie. Nie rozumiem dlaczego znowu gaśnie po powyższej procedurze czyli odkręceniu i zakręceniu przewodu z zieloną strzałką na zdjęciu. Czerwona strzałka na zdjęciu to "potencjometr" gazu. Na nim załozona jest jakaś plomba.
    Zdjęcie w linku: http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/cec15a69960c36ad.html

    0
  • Pomocny post
    #9 17 Kwi 2012 23:14
    Stary Brat
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    Nie widzę pojazdu, to nie wiem czy jest gaszenie siłownikiem, ale wyżej była mowa o EHAB wiec się na tym skupiłem, bo to wystarcza żeby wyłączyć motor.
    Dołączam rysunki pompy o która wydaje mi się że jest w tym pojeździe i schemat działania zaworu EHAB.
    Proszę zauważyć, że podczas gaszenia zawór odwraca obieg paliwa i wprost wysysa paliwo z komory tłoczków. Ważne jest aby zawór przelewowy był szczelny i nie dopuszczał do wracania się paliwa z przelewu.
    Podejrzewam, że sprawdziłeś czy tłoczek w rozdzielaczu przesuwał się bez oporu.
    Można byłoby wtedy od strony sprężynki włożyć palec i włączając zapłon czujesz jak tłoczek się wypchnął, a wyłączając zapłon cofa się.

    0
  • Pomocny post
    #10 17 Kwi 2012 23:34
    multihunter
    Poziom 25  

    być może pomyliło mi sie z 124 360 na pompie, a nie wiem jaka jest różnica, jeśli jakaś jest w zasadzie działania

    0
  • #11 18 Kwi 2012 22:28
    Stary Brat
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    Jeszcze jedno ważne w tym układzie paliwowym.
    W przewodzie ssącym od zbiornika do złącza na zaworze EHAB nie wolno montować dodatkowej pompki ręcznej ani zaworu zwrotnego (dioda), lub ssawki z zaworkiem. Takie sawki są stosowane do układów DCI i UPEC. Zabezpieczenie przed cofaniem paliwa zapewnia szczelność zaworu przelewowego (nadciśnieniowego). Dobrze analizuj zasadę działania. Brak możliwości cofnięcia paliwa do ssania przy przełączeniu zaworu EHAB skutkuje pozostawieniem pewnego ciśnienia w komorze pompy i chwilową pracę.

    1
  • #12 19 Kwi 2012 08:14
    karol11b
    Poziom 9  

    Stary Brat napisał:
    Brak możliwości cofnięcia paliwa do ssania przy przełączeniu zaworu EHAB skutkuje pozostawieniem pewnego ciśnienia w komorze pompy i chwilową pracę.

    Podejrzewam, właśnie że pozostaje jakieś ciśnienie i dlatego nie chce zgasnąć. Bo tak jak pisałem wcześniej odkręce przewód, paliwo zleci z ehabu razem z ciśnieniem i kilka razy auto gaśnie pod warunkiem że nie będzie długo pracować i nie będzie wchodzić na wyższe obroty. Wymienie jeszcze filtr paliwa.

    0
  • #13 19 Kwi 2012 21:23
    Stary Brat
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    Ładnie mnie zacytowałś - tylko sprawdź przy tym autku to co wcześniej było pisane i czy to funkcjonuje poprawnie.
    A tak na marginesie to używaj przycisku "pomógł", bo koledzy na próżno rad nie będą udzielali.

    1
  • Pomocny post
    #14 20 Kwi 2012 00:11
    serwis_gh
    Specjalista - układy wtrysku Diesel

    Jeśli aż tak przeszkadza gaśnięcie to może zmodyfikować układ hydrauliczny i zastosować zamiast EHAB ELAB z pompy Mercedesa EDC z regulatorem RE33

    0
  • #16 20 Kwi 2012 18:53
    karol11b
    Poziom 9  

    kataniak1994 napisał:
    Jeśli potrzebujesz mam uzywany sprawny EHAB do sprzedania.

    W sprawie ehab odezwę się na PW.

    Mam jeszcze pytanie: Jak sprawdzić ciśnienie zasilania paliwa?

    0
  • #17 20 Kwi 2012 20:17
    serwis_gh
    Specjalista - układy wtrysku Diesel

    Ciśnienie mierzy się na wyjściu filtra paliwa (nie przed filtrem, bo zapchany filtr może przekłamywać wartości) na górnym krućcu, ciśnienie w granicach 2,0-2,2 bar na wolnych obrotach (500 obr/min)

    0
  • #19 30 Paź 2013 18:02
    Darkren
    Poziom 2  

    Witam, mam podobny chociaż odrobinę inny problem. Autobus Setra 315NF 1997r wymieniono wszystko lub sprawdzono wszystko co było możliwe w układzie zasilania paliwem a silnik nie chce pracować. Zapala z problemami, szarpie silnikiem i nie wchodzi na właściwe obroty. Po podpompowaniu ręczną pompką chodzi super do czasu wypalenia paliwa i dalej jest problem. Zasilanie do EHAB dochodzi (23,5-24 V) ale obawiam się, że w samym zaworze coś się przycina, albo nie otwiera się do końca. Proszę o jakieś podpowiedzi

    0
  • #20 30 Paź 2013 18:56
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    Spróbuj podmienić Ehab

    0
  • #21 30 Paź 2013 19:30
    Darkren
    Poziom 2  

    Jutro spróbuję podmianki, ale nie mam pewności, że drugi zawór jest ok. Niemniej warto zobaczyć. Nie wiesz może czy ehab da się rozebrać. Chodzi mi o stronę z czterema śrubami. Czy tam coś nie jest zaprasowane.

    0
  • #22 30 Paź 2013 20:09
    kwantor
    Poziom 38  

    W jednym i drugim przypadku, warto w krytycznym momencie stuknąć młoteczkiem z czuciem w ten zawór.
    Poprawa wieńczy diagnozę.

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo