Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Schemat prostownika samochodowego

blackmail 15 Apr 2012 18:00 19627 20
  • #1
    blackmail
    Level 1  
    Witam.
    Znalazłem transformator halogenowy 250VA, 11.5V. Chciałbym z niego zrobić prostownik do akumulatora samochodowego 55Ah. Przeglądałem tematy na elektrodzie, ale do każdego potrzeba większego napięcia niż daje mój transformator.
    Jest możliwość zrobienia jakiegoś łatwego w budowie prostownika ? Prosiłbym o jakieś schematy.
    Schemat prostownika samochodowego
  • #2
    marekzi
    Level 38  
    Zawsze można dowinąć kilka-kilkanaście zwojów drutem odpowiedniej średnicy. W przypadku transformatora toroidalnego to łatwa sprawa.
    Sposób ustalenia ile zwojów potrzeba dla danego napięcia wielokrotnie tu na elektrodzie opisywano (nawijasz 10 zw. choćby linką w PCV, mierzysz napięcie i liczysz k=ilość zwojów/1VAC).
    Podobnie ze schematami prostowników - na elektrodzie są ich setki, albo i tysiące. szukaj.
  • #3
    Sokrat58
    Level 19  
    Podczas ładowania obciążenie transformatora będzie mniejsze (nawet sporo) a co za tym idzie, napięcie wtórne wzrośnie. Ja z toroidu 100W musiałem jeszcze odwinąć kilka zwojów aby otrzymać prąd ładowania 3-4 A. Podłącz mostek i zobacz jaki będzie prąd..
  • #4
    Jacek1234gml
    Level 12  
    Sam prostownik to prosta rzecz. Mostek prostowniczy, trafo, włącznik i bezpieczniki. Jednak bardziej skomplikowany jest układ regulacji prądu. Ja zrobiłem według załączonego schematu.
    PS. nie ma innego wyjścia do trafa musisz dowinąć kilka zwojów, bo takim napięciem nie naładujesz aku.
  • #5
    Zuzikofon
    Level 9  
    Jacek1234gml wrote:
    Sam prostownik to prosta rzecz. Mostek prostowniczy, trafo, włącznik i bezpieczniki. Jednak bardziej skomplikowany jest układ regulacji prądu. Ja zrobiłem według załączonego schematu.
    PS. nie ma innego wyjścia do trafa musisz dowinąć kilka zwojów, bo takim napięciem nie naładujesz aku.


    Mam kilka akumulatorów o różnych pojemnościach.
    Czy mając mocne trafo mogące dać nawet np. 10 A - mały akumulator (np. 11Ah) weźmie mały prąd a większy (np. 60Ah) większy prąd?
    czy trzeba to "ograniczyć" np. tym układem którego schemat załączyłeś?

    Jak dodać do tego regulator napięcia?
    Tzn taki, aby przy napięciu 14,4 V wyłączał ładowanie?

    Znalazłem coś takiego:
    http://sklep.avt.pl/go/_info/index.php?user_id=48172&lang=pl&idc=38_486&page=2

    I powraca znowu to pytanie - czy akumulator "weźmie" tyle prądu ile potrzebuje? (czyli najlepiej 1/10 pojemności - przy 60Ah - 6A) czy trzeba to ograniczać?

    Czy ten kit z AVT jest wystarczający? Z tego co zrozumiałem na końcu ładowania podaje jednak prąd - ale impulsowo - nie wyłącza ładowania?

    Czy znacie jakiś kompletny schemat z regulacją maksymalnego natężenia prądu (aby nawet mniejszym prądem ładować niż zalecane 1/10) i z wyłączeniem ładowania po przekroczeniu napięcia (np. regulowanego bądź na sztywno ustawionego 14,4V) po którym następuje "zagotowanie" elektrolitu?

    Przyznam że oglądałem wiele schematów (używając również tutaj wyszukiwarki) ale żaden nie spełniał tych jednoczesnych warunków - czyli ograniczenia prądu ładowania i jednocześnie wyłączania ładowania po załadowaniu (czyli po osiągnięciu tych 14,4V na akumulatorze)
  • #6
    Jacek1234gml
    Level 12  
    Akumulator sam nie dostosuje prądu ładowania. Musi realizować to układ w prostowniku.
    Co do wyłączenia po uzyskaniu 14,4V... Czytałem opinie krytyczne na ten temat, że akumulator nie doładowuje się do końca, ale nie wiem jak to wygląda w rzeczywistości.
  • #7
    vodiczka
    Level 43  
    Jacek1234gml wrote:
    Co do wyłączenia po uzyskaniu 14,4V... Czytałem opinie krytyczne na ten temat, że akumulator nie doładowuje się do końca, ale nie wiem jak to wygląda w rzeczywistości.

    Do końca się nie doładuje ale niewiele mu braknie a przerwanie ładowania przy 14,4 V zapobiega gazowaniu i w konsekwencji ubytkowi elektrolitu. Przy akumulatorach bezobsługowych wręcz zakazane jest ładowanie powyżej 14,4 V.
  • #8
    konteno
    Conditionally unlocked
    Jacek1234gml wrote:
    Sam prostownik to prosta rzecz. Mostek prostowniczy, trafo, włącznik i bezpieczniki. Jednak bardziej skomplikowany jest układ regulacji prądu. Ja zrobiłem według załączonego schematu.
    PS. nie ma innego wyjścia do trafa musisz dowinąć kilka zwojów, bo takim napięciem nie naładujesz aku.

    Czy można zamiast tyrystora zastosować triak w układzie z pdf?
  • #10
    konteno
    Conditionally unlocked
    Przewracają się u mnie takie triaki jak bta12-600c i mam pytanko co do mocowania , chłodzenia itp . Mostek mam kbpc25 podłączony do radiatora i do tego samego radiatora chciałbym podłączyć triak , więc czy muszę odizolować triak jakąś podkładką czy mógłbym bezpośrednio z pastą do radiatora (czy w tej konfiguracji triak mógłby być lekko przeciązony prądem do 10%?)
  • #11
    partyzancik
    Level 20  
    Jak zmienić wartości elementów w układzie od uzytkownika Jacek1234gml tak aby możnabyłoby ładować akumulatory 6 voltowe ?
  • #12
    karloski
    Level 10  
    Witam,
    mam pytanie dotyczące schematu z linku podanego przez Zuzikofon-a.
    Chodzi o zaimplementownie w układzie ogranicznika prądu, może być liniowy albo przełączany.
    Zbudowałem ten układ do ładowania akumulatora samochodowego-95Ah. Ostatnio nabyłem skutera i jego akumulator ma 6Ah. Po podłączeniu układu do tegoż akumulatora - był praktycznie całkiem wyładowany bo zapomniałem wyjąć klucz z stacyjki - prąd ładowania przez pierwsze 15 minut wynosił 3A. Doprowadziło to do burzliwego gazowania akumulatora. Chciałbym w przyszłości unikać tego efektu i wzbogacić układ o ogranicżenie prądowe. Bardzo bym prosił o pomoc.
  • #13
    _jta_
    Electronics specialist
    Żarówka włączona szeregowo po stronie pierwotnej powinna załatwić sprawę, tylko trzeba dobrze dobrać jej moc. Dla małej mocy można po stronie wtórnej, bo ciężko znaleźć żarówkę sieciową na mniej, niż 15W; można jeszcze połączyć szeregowo 3-4 telefoniczne na 60V.
  • #14
    vodiczka
    Level 43  
    _jta_ wrote:
    Dla małej mocy można po stronie wtórnej,
    karloski wrote:
    Ostatnio nabyłem skutera i jego akumulator ma 6Ah.

    Prąd ładowania 0,6 A. Żarówka samochodowa 12V 20W powinna załatwić sprawę.
  • #15
    karloski
    Level 10  
    Pomysły z żarówkami są mi znane.
    Chciałbym zrobić taki układ w którym wartość prądu regulowana byłaby za pomocą potencjometru bądź też przełącznika wielopozycyjnego. Nie chciałbym za każdym razem podpinać żarówek pod układ. Byłoby to trochę niezręczne jeżeli ma się w garażu 3 różne aku.
    6 Ah skuter
    45 Ah samochód benzyna
    95 Ah samochód diesel
    Proszę kolegów o wyrozumiałość jeżeli nie chcę zaakceptować ich wskazówek z żarówkami.
    Będę wdzięczny za pomoc.
  • #16
    _jta_
    Electronics specialist
    Żarówki mają dwie ważne zalety: (1) nieliniowa zależność prąd-napięcie - stabilizują prąd bez skomplikowanego układu; (2) wytrzymują wysoką temperaturę pracy - mają stosunkowo małe rozmiary. Jeśli zrobisz układ ładowania dający prąd 10A (do akumulatora od diesla) przy spadku napięcia 5V (musi być jakaś rezerwa, bo ani napięcie akumulatora, ani napięcie sieci nie jest stałe), to tracisz w nim moc 50W - powstaje ciepło, które trzeba odprowadzić. Można zastosować przetwornicę impulsową dwutaktową - pozwala dopasować napięcie bez dużych strat - ale jej zrobienie jest dużo trudniejsze od wkręcenia żarówki.
  • #17
    przemo30-79
    Level 10  
    Czy może ktoś sprawdzić ten schemat od Jacek1234gml? Złożyłem go na pająka i regulacja nie działa,sprawdzałem pod żarówką halogenową 12V 60/55W. Pobór prądu 8-9A na włączonych obu włóknach i nie można tego zmienić.
  • #19
    przemo30-79
    Level 10  
    A więc,pod akumulatorem jest regulacja ale nie pełna.PR1 100k działa dopiero od połowy zakresu regulacji, natomiast na P1 10k niema prawie wcale reakcji na kręcenie nim.Przy ustawieniu 5A na PR1(max to 5,99-6A a trafo jest dużo mocniejsze) na P1 regulacja jest w zakresie 0,3A.Czy ktoś może mi to wyjaśnić czemu tak się dzieje?
    P.S. Zamiast kondensatora C4-100nf/25v dałem 100nf/100v oraz za BC337 dałem BC639 (BC337 nie było w sklepie i dali mi zamiennik).
  • #20
    _jta_
    Electronics specialist
    To jest układ z regulacją fazową, raczej partacki. Do włączenia tyrystora potrzeba, żeby napięcie na C4 było o około 2V większe, niż na akumulatorze. Suma oporności PR1 i P1 ogranicza prąd ładowania C4, a przez to opóźnia włączenie tyrystora. Jak już tyrystor się włączy, to przewodzi do końca półokresu - im wcześniej się włączy, tym większy średni prąd popłynie. Niestety działanie takiej regulacji bardzo zależy od parametrów transformatora - być może autorowi schematu z jakimś transformatorem zadziałało dobrze, z innym nie musi.
  • #21
    przemo30-79
    Level 10  
    Moje trafo to toroid 300W, (220-240/12V). Dowinięte na 16V.A mogę prosić jakiś inny ,prosty schemat regulacji prądu ładowania? Mostek mam na 4 diodach 10A/100V i nie chciałbym go usmażyć ładując rozładowany akumulator.