Dzień dobry,
Chciałbym zasięgnąć porady forumowiczów w temacie sprawdzenia silnika pralki.
Chodzi konkretnie o model Whirpool AWG 876/D. Podczas normalnego prania w momencie rozpoczęcia wirowania pralka wywaliła korki. W łazience dało się czuć charakterystyczny zapach spalenizny.
Po rozmontowaniu pralki i dostaniu się do modułu sterowania (control unit) okazało się, że plastik złączek doprowadzających fazę (rys.1, złączki F1 i F2) stopił się i zapiekł. Również jedna z ścieżek na płytce, doprowadzająca zasilanie do dużej cewki indukcyjnej (rys.2), była przepalona (rys.3).
Zapieczone styki wymontowałem, na ich miejsce wlutowałem przewód zakończony kostką. Podobnie kawałkami przewodu odtworzyłem spaloną ścieżkę. Miejsca zabrudzeń od spalenizny przemyłem spirytusem.
Po ponownym zmontowaniu całości pralka działa do momentu, kiedy program kontrolera nie zacznie poruszać silnikiem. W tym momencie wylatują korki.
Kiedy wyjmę złączkę 9 kabli z silnika, wówczas program działa normalnie – oczywiście silnik nie kręci się. Sprawdziłem omomierzem ciągłość uzwojeń silnika (rys. 1, STAT i ROT) oraz to, czy nie ma przebić (pomiędzy wszystkimi 9 kablami a masą).
Pytania:
1) Czy dobrze myślę, że przyczyną wywalania bezpieczników jest problem z silnikiem lub jednostką sterującą (np. przebicie na którymś z elementów)?
2) W jaki sposób mogę sprawdzić silnik? Czy dobrym testem silnika będzie podłączenie fazy do STAT1, zmostkowanie STAT2 z ROT1 i podłączenie masy do ROT2 (rys.1)?
Rys. 1: AWG876/D Central Unit Circuit Diagram
Rys. 2: AWG876/D Central Unit Front
Rys. 3: AWG876/D Central Unit Back

Chciałbym zasięgnąć porady forumowiczów w temacie sprawdzenia silnika pralki.
Chodzi konkretnie o model Whirpool AWG 876/D. Podczas normalnego prania w momencie rozpoczęcia wirowania pralka wywaliła korki. W łazience dało się czuć charakterystyczny zapach spalenizny.
Po rozmontowaniu pralki i dostaniu się do modułu sterowania (control unit) okazało się, że plastik złączek doprowadzających fazę (rys.1, złączki F1 i F2) stopił się i zapiekł. Również jedna z ścieżek na płytce, doprowadzająca zasilanie do dużej cewki indukcyjnej (rys.2), była przepalona (rys.3).
Zapieczone styki wymontowałem, na ich miejsce wlutowałem przewód zakończony kostką. Podobnie kawałkami przewodu odtworzyłem spaloną ścieżkę. Miejsca zabrudzeń od spalenizny przemyłem spirytusem.
Po ponownym zmontowaniu całości pralka działa do momentu, kiedy program kontrolera nie zacznie poruszać silnikiem. W tym momencie wylatują korki.
Kiedy wyjmę złączkę 9 kabli z silnika, wówczas program działa normalnie – oczywiście silnik nie kręci się. Sprawdziłem omomierzem ciągłość uzwojeń silnika (rys. 1, STAT i ROT) oraz to, czy nie ma przebić (pomiędzy wszystkimi 9 kablami a masą).
Pytania:
1) Czy dobrze myślę, że przyczyną wywalania bezpieczników jest problem z silnikiem lub jednostką sterującą (np. przebicie na którymś z elementów)?
2) W jaki sposób mogę sprawdzić silnik? Czy dobrym testem silnika będzie podłączenie fazy do STAT1, zmostkowanie STAT2 z ROT1 i podłączenie masy do ROT2 (rys.1)?
Rys. 1: AWG876/D Central Unit Circuit Diagram

Rys. 2: AWG876/D Central Unit Front

Rys. 3: AWG876/D Central Unit Back
