Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

NVidia GeForce GTX295 - duży spadek wydajności w teście 3D Mark Vantage

17 Kwi 2012 17:07 2092 4
  • Poziom 18  
    Kartę GTX 295 mam 3 lata. Jest to karta dwuprocesorowa.
    Wiem, że przydałoby się ją wymienić na coś nowszego. Będę się nad tym zastanawiał przy najbliższym przypływie gotówki. Póki co mam z nią problem. Gram w Battlefield3 i zauważyłem ostatnio problemy z wyświetlaną grafiką, mimo iż ilość fps nie spada poniżej 50 - sprawdziłem ilość wyświetlanych klatek, wpisując w konsoli komendę: 'render.drawfps 1'. Ping również mam w porządku, a mimo to gra często 'klatkuje', zupełnie jakby fpsy spadały poniżej poziomu gwarantującego płynność. Mimo, iż ustawiłem wszystko na minimum. Gram z włączoną synchronizacją pionową, przy wyłączonej ilość fps przy max dochodziła do 150 (może trochę więcej).

    Dało mi to do myślenia, więc ściągnąłem 3D Mark Vantage i przeprowadziłem test performance. Porównałem wynik sprzed około 3 lat (GPU podkręcone do 675, pamięć na karcie do 1220) 25164 z aktualnym wynikiem (również podkręciłem kartę 675/1220) uzyskując zaledwie 21030. Jak to możliwe, że odnotowałem aż tak duży spadek.
    (Znalazłem screeny sprzed 3 lat, na których podane są wyniki testu przy ustawieniach 675/1220, dlatego chcąc dokonać porównania, musiałem podkręcić kartę. Pamiętam, że na domyślnych ustawieniach, osiągała wynik powyżej 21000 punktów, a dziś zrobiła niecałe 19000 pkt.)

    Pamiętam, że wcześniej Battlefield 3 chodził płynniej na podobnych ustawieniach. Ma ktoś może pomysł co jest przyczyną takiego spadku wydajności?

    Dodatkowe informacje:
    PhysX w sterownikach jest ustawiony na Auto-sellect (recommended), co oznacza, że obsługuje go GeForce GTX 295 (A).
    Aktualny sterownik graficzny w wersji 296.10 + EVGA SLI Enhancement Patch.
    Procesor Intel i7 920 @3.6. 3 GB RAM Windows Vista Home Premium 32 bity
    Zasilacz Enermax EMG900EWT MODU87+ (900W).

    ________________________________________

    Przejrzałem w archiwum kilka innych screenów z wynikami, wykonanych gdy karta była nowa. Oto wyniki przy włączonym i wyłączonym PhysX, procesor podkręcony do 3.6 a karta graficzna 675/1220.

    3Dmark Vantage: Performance
    PhysX: On
    P25164
    GPU SCORE: 21591
    CPU SCORE: 49974

    3DMark Vantage: Performance
    PhysX: Off
    P21765
    GPU SCORE: 21724
    CPU: 21888

    A teraz wyniki testu przeprowadzonego przed chwilą.
    3Dmark Vantage: Performance
    PhysX: Auto-sellect (recommended) PhysX > GeForce GTX 295 (A)*
    P20894
    GPU SCORE: 21087
    CPU SCORE: 20336

    A teraz wyniki testu przeprowadzonego przed chwilą.

    3Dmark Vantage: Performance
    PhysX: CPU PhysX > CPU
    P21022
    GPU SCORE: 21082
    CPU SCORE: 20842

    Zatem kluczem do rozwiązania problemu z kartą jest PhysX.
    Czy zna ktoś sposób na usunięcie tej usterki? Może jakieś szczegóły, które naprowadzą mnie na rozwiązanie. Z góry dziękuję.



    * W panelu kontrolnym Nvidii nie ma opcji On/Off dla PhysX, ale na jedno wychodzi. W końcu chodzi o to, czy za te obliczenia ma odpowiadać GPU czy CPU. Przy ustawieniu GeForce GTX 295 (B) karta uzyskała podobnie niski wynik w teście.
  • Poziom 28  
    Witam.
    A prędkość dysku i RAM'ów Ci nie spadła :?:
    Może pamięci lub/i dysk są obciążone.
    Tyle na razie mogę Ci poradzić ,a polecam to sprawdzić.
    Pozdrawiam ;)
  • Poziom 18  
    Dzięki ale liczby nie kłamią.
    Przy włączonej fizyce - kiedy liczy ją GPU - CPU score powinno osiągnąć niemal 50000pkt. Zamiast tego dostaję wartości w granicach 20000pkt. To oznacza, że fizykę liczy CPU a nie GPU. Mam nadzieję, że problem tkwi w najnowszych sterownikach. Być może NVidia, pisząc swoje drivery, przestała się już "przejmować" starszymi kartami.
    Mam wolną chwilę, więc zaraz zacznę "żonglować" różnymi wersjami sterów.
  • Poziom 28  
    Pare tygodni temu był podobny temat, wyszedł patch do 3dmarka i teraz inaczej liczą cpu score :]
    A jeśli się mylę, to w pierwszej kolejności stery albo PhysX, w drugiej - flash czyli gg/ff/widgety
  • Poziom 18  
    Dziękuję za wszystkie odpowiedzi, zawarte w nich sugestie okazały się pomocne.

    Przywróciłem system z obrazu, który zrobiłem w grudniu ubiegłego roku.
    Sterowniki do karty graficznej w wersji 285.62
    Zainstalowałem 3D Mark Vantage (build 1.1.0), przeprowadziłem test i uzyskałem podobnie niski wynik. Następnie ściągnąłem wersję 1.0.1, dokładnie tę której użyłem 3 lata temu. Zainstalowałem ją, niestety przy próbie uruchomienia testu wyświetla błąd: "System info scan failed. Can't run benchmark."

    Myślę jednak, że wszystko wyjaśnia krótka informacja do wersji 1.1.0:
    "GPU physics acceleration is now disabled by default during the CPU tests",
    więc nie ma sensu drążyć dalej tematu.

    Wygląda na to, że czas kupić nową kartę graficzną, jeśli ma się pretensje o płynność grafiki. Może niedawno wypuszczony patch do BF3, pogorszył wydajność grafiki na starszych kartach. O ile dobrze pamiętam w grudniu 2011 r., nie miałem problemów z "przycinającym" się obrazem. Zastanawia mnie jednak dlaczego gra wyświetla fpsy na poziomie minimum 50 (komenda "render.drawfps 1). Potwierdziłbym ten wynik frapsem albo evga precision, jednak żaden z tych programów nie wyświetla u mnie ilości klatek na sekundę w BF3 (kolejna zagadka).

    ________________________________________
    P.S. Gdyby ktoś spotkał się z podobnym problemem w grze BF3 (na pewno znajdzie się kilku graczy na tym forum) - niskie ustawienia, fps 50 - 150, ping 40 - 60, a mimo to momentami gra wyraźnie 'klatkuje' (również w pustym zaułku z daleka od akcji) trybie multi m.in. na mapie Grand Bazaar.
    http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=213783

    Problem z "klatkującą" grafiką (mimo wyświetlania 60 fps) nie występuje w wypadku sterowników w wersji 280.26. Niestety pojawiają się inne, podobnie niemiłe niespodzianki graficzne. Prócz tego bf3 już na wstępie informuje, że wymagana jest aktualizacja driverów.

    Z informacji przeczytanych na anglojęzycznych forach wynika, że problem dotyczy wszystkich kart graficznych z rodziny 200 i ani NVidia ani twórcy BF3 nie są zainteresowani jego rozwiązaniem.

    ________________________________________
    W panelu kontrolnym NVidii zmieniłem ustawienia Physx:
    GeForce GTX 295 (A) ustawiłem jako 'Dedicate to PhysX'.
    W związku z tym wyłączona została obsługa Multi-GPU 'Multi-GPU disabled'

    Zatem grafikę obsługuje tylko jeden procesor, drugi odpowiada za fizykę.
    Nadal jest tragicznie, ale da się jakoś grać.

    Wszystko wskazuje na to, że karta jest w porządku (mam nadzieję). Przepraszam więc, że wrzuciłem ten temat do działu hardware.