Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik jednofazowy -jak zmienić obroty

collman 18 Apr 2012 19:07 13052 10
  • #1
    collman
    Level 9  
    Witam! Postanowiłem założyć nowy post bowiem schemat połączeń tego silnika jest co najmniej intrygujący. Nadmieniam,że silnik jest sprawny i obecnie kręci się w prawo. Chcę zmienić kierunek obrotów na lewy lecz nie ma oznaczeń na listwie, przewody wychodzące ze silnika są spięte na listwie zaciskowej wg załączonego schematu. Nie spotkałem w swojej praktyce takiego układu włączenia kondensatorów.
    Nie bardzo wiem jak dotrzeć do uzwojenia roboczego i rozruchowego. Jaką funkcję spełnia w układzie kondensator C3. Czy może to być dodatkowy kondensator rozruchowy. Patrząc na konstrukcję silnika , może tam być dodatkowy pierścień rozruchowy.Jest to silnik duński i być może ktoś z forumowiczów spotkał się z takim przypadkiem
    Silnik jednofazowy -jak zmienić obroty
  • #2
    MARCIN.SLASK
    Home appliances specialist
    Trochę dziwne. Nie ma uzwojenia, które nie idzie w szereg przez kondensator?
    Jaka moc silnika?
  • #6
    MARCIN.SLASK
    Home appliances specialist
    350W? Jakie pojemności kondensatorów? Może jakaś fotka silnik.
  • #7
    collman
    Level 9  
    Dwa kondensatory C1 i C2 - po 30 uF, 400 V, C3 jak na zdjęciu 140-190uF 270 V?
    Poniżej zdjęcia silnika, kondensatorów i tabliczki znamionowej.
    Silnik jednofazowy -jak zmienić obroty
    Silnik jednofazowy -jak zmienić obroty
    Silnik jednofazowy -jak zmienić obroty
  • #8
    MARCIN.SLASK
    Home appliances specialist
    Wg. tabliczki: to silnik dwubiegowy, wymaga kondensatora 30µF dla wyższych obrotów i 12µF wolnych obrotów.

    Myślę, że silnik byłby dość podobny do indukcyjnych silników jakie są w pralkach (także silnik dwubiegowy).

    Wepnij amperomierz w obwód silnika i obserwuj co się będzie robiło, jak będziesz odpinał poszczególny kondensator. Pomiary rezystancji uzwojeń względem białego i czarnego przewodu też mogły by pomóc.
  • #9
    collman
    Level 9  
    Ten silnik pracuje i wszystko jest ok. Potrzebuj w nim zmienić kierunek obrotów.
    Schemat jego obecnego połączenia narysowałem powyżej. Do jakich zacisków podłączyć zasilanie aby zmienić kierunek obrotów?
  • #10
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    collman wrote:
    Ten silnik pracuje i wszystko jest ok. Potrzebuj w nim zmienić kierunek obrotów.
    Schemat jego obecnego połączenia narysowałem powyżej. Do jakich zacisków podłączyć zasilanie aby zmienić kierunek obrotów?


    My doskonale rozumiemy, że silnik pracuje ale do zmiany kierunku wirowania musimy znać układ uzwojeń w silniku, o ile taka zmiana jest w ogóle możliwa. Schemat który narysowałeś niewiele nam powie, to tylko kilka przewodów ale nie wiemy do czego dołączone są wewnątrz. Zasilanie silnika przez kondensatory też jest dziwne, ja z czymś takim nigdy się nie spotkałem, a miałem już trochę różnych dziwolągów. Jest tu trzy kondensatory, jak ich ilość i pojemność ma się do danych z tabliczki znamionowej? Odłącz te kondensatory i zrób pomiar rezystancji pomiędzy przewodami wychodzącymi z silnika, każdy z każdym. Jak podasz wyniki to pomyślimy co dalej.
  • #11
    collman
    Level 9  
    Problem rozwiązany. Po zmierzeniu rezystancji okazało się ,że silnik posiada jedno uzwojenie robocze i dwa uzwojenia pomocnicze. Odpowiednie połączenie tych uzwojeń pozwoliło dokonać zmiany obrotów. Oczywiście , sposób przyłączenia kondensatorów został zmodyfikowany jak dla normalnego połączenia silnika z kondensatorową fazą pomocniczą.