Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Renault Magnum 460DXI, brak hamulców

Rzexxnik 19 Kwi 2012 23:03 7693 16
  • #1 19 Kwi 2012 23:03
    Rzexxnik
    Poziom 16  

    Witam. Tym razem chodzi o Renault Magnum DXI 460 2008r. Kierowca zglosił, że miał taki przypadek:. Jechał i nacisnał na pedał hamulca, a hamulce nie działały, czyli nie hamowały. Spojrzał na zegary od ciśnienia powietrza, i okazało się że wskazówki leżaly na czerownym polu, czyli tak jakby powietrza w układzie nie było. Więc pytam co się stało że hamulce nie zablokowały same , jeśli powietrza na zegarach nie było? I drugie pytanie: czemu te hamulce wogole zgineły? Co jest za to odpowiedzialne?

    Proszę natychmiast poprawić pisownię (łącznie z tytułem), użyj przycisku "pisownia", pamiętaj o wielkich literach oraz znakach interpunkcyjnych. Nie kasować wpisów moderacyjnych.
    [Z]

    0 16
  • #2 20 Kwi 2012 15:37
    Rzexxnik
    Poziom 16  

    Witam. Tym razem chodzi o Renault Magnum 460DXI 2008r. Kierowca zglosił, że miał taki przypadek: Jechał i nacisnał na pedał hamulca, a hamulce nie działały, czyli nie hamowały. Spojrzał na zegary od ciśnienia powietrza, i okazało się że wskazówki leżaly na czerownym polu, czyli tak jakby powietrza w układzie nie było. Wiec pytam co się stało że hamulce nie zablokowały same , jeśli powietrza na zegarach nie było? I drugie pytanie: czemu te hamulce wogole zgineły? Co jest za to odpowiedzialne?

    2
  • #3 22 Kwi 2012 10:10
    kwantor
    Poziom 38  

    Rzexxnik napisał:
    Wiec pytam co się stało że hamulce nie zablokowały same

    Gdyby brakło powietrza, niezablokowanie hamulcy świadczy o niesprawnych siłownikach.
    Instalacje pneumatyczne h-cy są tak wykonane, że opisana sytuacja nie miała prawa bytu i jest to jakaś ściema.

    0
  • #4 22 Kwi 2012 11:48
    Rzexxnik
    Poziom 16  

    Też rozważam taką opcję ze ściemą. Ale to nie żarty i podepnę auto pod komputer i zobaczymy co pokaże. Przyszło mi na myśl, że może APM jest uszkodzony? Czy gdyby tak było to taka sytuacja mogłaby zaistnieć czy to raczej też małoprawdopodobne?

    0
  • #5 22 Kwi 2012 12:55
    kwantor
    Poziom 38  

    Musiało by ulec uszkodzeniu APM, (kompresor) wszystkie siłowniki 2 obwodowe (niemożliwe) i jeszcze jakieś zawory przekażnikowe.
    Spadek ciśnienia w obwodzie h-cy poniżej 6 Bar automatycznie wyzwala działanie zaworu h-ca postojowego, nawet gdy jest jeszcze powietrze w butlach zasilających zawory wykonawcze, zaś gdyby nie było nic powietrza, to sprężyny w siłownikach bezwzględnie blokują koła.
    Niezależnie ile w tym prawdy, należy jechać na diagnostykę i zbadać wszystkie systemy symulując opisaną sytuację.
    To jest bezpieczeństwo.

    0
  • #6 22 Kwi 2012 14:07
    Rzexxnik
    Poziom 16  

    Dziękuję za podpowiedź , napewno to sprawdzimy. O rezultacie poinformuję. Pozdrawiam.

    0
  • #7 22 Kwi 2012 18:47
    685832
    Użytkownik usunął konto  
  • #8 22 Kwi 2012 19:01
    arti1987
    Poziom 17  

    Zgadzam się z kolegą bodkiem434 jeżeli powietrze zeszło z 1 i 2 układu to wtedy nie zablokuj hamulców . Ale w tym przypadku bardziej bym obstawiał sprężarkę niż APM . Sprężarki w DXI mają taki problem że ta płetwa sterująca w głowicy lubi się zapiec i zablokować .

    0
  • #9 22 Kwi 2012 19:08
    Rzexxnik
    Poziom 16  

    Panowie, pytałem kierowcę czy hamował ręcznym i powiedział że próbował , ale ten też nie działał. Jedynie udał mu sie biegami wyhamować pojazd, Jechał z naczepą i na naczepie tez nie było hamulcy w tym momencie. Czyli co, możliwa jest taka sytuacja jak opisuje kierowca?

    0
  • #10 22 Kwi 2012 19:58
    kwantor
    Poziom 38  

    Muszę być bardzo zacofany..z tym, że nie na pewno.
    Nie zgodzę się- zejście z któregokolwiek obwodu powoduje zapalenie kontrolki "air brake" i jazda staje się niemożliwa. Nad tym czuwa zawór mechaniczny reagujący na spadek ciśnienia, gdyby tak nie było, to TIRY wjeżdżałyby w domy, lasy i szkoły.
    Przecież utrata powietrza jest realna np. na wskutek pęknięcia przewodu.. Ba wystarczy wypiąć czerwoną linię od naczepy, aby zablokować wszystkie 6 kół- polecam sprawdzić. Na szczęście to są systemy zabezpieczone na wypadek takich banalnych sytuacji i są to światowe wymogi.
    Czy aż tak trudno pozbyć się powietrza na postoju z obydwu obwodów, lub tylko jednego i próbować ruszyć pojazdem?
    Specjalne czujniki monitorują ciśnienie dla potrzeb ABS i EBS, jeśli jest nieprawidłowe, te systemy są wyłączone, palą sie konkretne komunikaty i lampki ostrzegawcze i nie trzeba nic wgniatać do podłogi, układy działają pewnie nawet przy braku akumulatora i prądu. Brak ciśnienia w zaworze głównym (pedale) = blokada przez sprężyny siłowników.
    Powtarzam, że jest to nie realne, te systemy są tak skonstruowane, że np. nie jest możliwe ruszenie pojazdu i odhamowanie, dopóki 1 i 2 obwód nie osiągnie odpowiedniego ciśnienia, które pozwoli zatrzymać pojazd bezwzględnie - to są hamulce i panowie, może najpierw sobie to sprawdźcie, zanim zaczniecie ogłaszać zwykłe brednie.

    Na pocieszenie dodam, że to jest możliwe, ale przy normalnym ciśnieniu i uszkodzeniu zaworu głównego- tylko, że w historii transportu, jeszcze się to nie zdarzyło, a już na pewno hamulca pomocniczego w tym samym momencie.

    0
  • #11 22 Kwi 2012 20:24
    Rzexxnik
    Poziom 16  

    No własnie mi sie tez tak wydaje, że to raczej mało prawdopodobne, ale kierowca zgłosił cos takiego, być moze nie chciało mu sie jechać, ale jest to ważna sprawa idlatego wolę sie w jakis sposób upewnić. Wydaje mi się ze jeżeli ta sprężarka by nie nabiła to i tak hamullce powiny zablokować , wedug mnie to oczywiste.

    Moderowany przez zeimp:


    Znowu zaczynasz? Ostatni raz Cię upominam - pisz poprawnie!

    0
  • #12 22 Kwi 2012 20:35
    kwantor
    Poziom 38  

    No i co, potem jechał i nagle wszystko wróciło do normy?
    Odważny człowiek.
    Sprawdzić trzeba bezwzględnie.

    0
  • #13 22 Kwi 2012 23:21
    kryś184
    Poziom 14  

    Witam po mojemu na 90% jest walnięty zawór główny hamulca ten pod pedałem hamulca dlaczego tak stwierdzam w firmie w której pracuje jest około 30 sztuk reno premium DXI i w każdej z nich przyczyną był ten zawór pamiętam poraz pierwszy kierowca wrócił z trasy i mówił zę podczas hamowania hamulce zniknęły pedał sie zrobił twardy i siła hamowania mocno zmalała podczas tej zmiany siły hamowania zaświecał się stop i ostrzeżenie z układu hamulcowego i gdy podpiąłem tester uniwersalny w EBS wyświetliło mi usterka czujnik pedału hamulca sprawdziłem wiązke z tego zaworu do sterownika była ok dalej wymieniłem ten zawór i po kłopocie. Ale wszystko opiera sie o diagnostyke komputerową DXI prawie wszystko zerżneła z VOLVO ale diagnostyka manualana pokazuje tylko błędy aktywne a w tym przypadku może być to za mało ale raczej gdy powietrze na wskażniku znikneło albo cos było nie tak to zaraz APM zgłaszał by usterke
    Pozdr.

    0
  • #14 25 Kwi 2012 13:53
    Rzexxnik
    Poziom 16  

    Miałem już taki przypadek z DXI, że do wymiany był zawór główny pod pedałem hamulca, ale wtedy były całkowicie inne objawy. Miałem już taki przypadek dwa razy i za każdym razem objawy były takie same, czyli inne niż w tym temacie.

    1
  • #15 25 Kwi 2012 15:22
    638936
    Użytkownik usunął konto  
  • #16 01 Lis 2016 16:23
    farmer14
    Poziom 1  

    Niestety opisane przypadki są możliwe sam miałem takie zdarzenie niestety na nieszczęście nie zdążyłem zaciągnąć ręcznego.... skutki opłakane... na zegarach ciśnienie pokazywało około 7-8 bar ,kontrolka powietrza sygnalizowała ubytek w układzie,podczas ruszania żadnych problemów z blokującymi hamulcami, w scanii trzeba wcisnąć pedał hamulca aby wybrać bieg (skrzynia automat)(pozycja zawieszenia autobusu normalna - czyli poziomowanie na miechach w normie) Przy wciśniętym hamulcu wyczuwalne pod nogą ciśnienie w układzie hamulca(normalna pozycja i reakcja pedału hamulca) niestety po paru metrach przy hamowaniu noga wbijająca hamulec wchodzi jak w masło brak reakcji autobusu na hamowanie... no niestety kraksa.....uszkodzony zawór główny? przy ponownym odprowadzaniu auta z przodu pojazdu słyszalny ubytek powietrza po naciśnięciu hamulca w celu wybrania biegu....

    0
  • #17 04 Lut 2017 12:30
    Anakonda75
    Poziom 1  

    Może się komuś przyda:
    Takie same objawy miałem u siebie, okazało się że oprócz tego zaworu pod pedałem przewód elektryczny zasilający, co idzie od skrzynki akumulatorowej do kabiny był naderwany, pokazał to tyko test obciążeniowy, i podczas jazdy odcinało prąd od naczepy.
    Gasił, poczekał wszystko było ok.
    i tak w kółko .

    0