Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dobór przewodów w instalacjach samochodowych.

Wini 230 22 Kwi 2012 00:46 9535 19
  • #1 22 Kwi 2012 00:46
    Wini 230
    Poziom 23  

    Chciałbym zapytać się o dobór przewodów do instalacji samochodowych. Czy jeżeli mamy np. jakiś obwód wykonany fabrycznie przewodami około 2.5mm² i zabezpieczony bezpiecznikiem 30 A i chcemy do tego obwodu podłączyć np. sygnalizacyjną diodę LED musimy wykonać to również za pomocą przewodów o przekroju 2.5mm² ? Wiem, że dioda ma bardzo mały pobór prądu i teoretycznie można by ją zasilić przewodem 0,5 mm², a nawet cieńszym, ale co w przypadku zwarcia ? Czy prowadząc pojedyncze przewody należy je formować w wiązki owijając taśmą izolacyjną ? Jak dobierać przekroje przewodów uwzględniając prąd obciązenia i prąd zwarciowy, oraz wartość bezpiecznika obwodu ?

    0 19
  • Sklep HeluKabel
  • Pomocny post
    #2 22 Kwi 2012 07:59
    Ireneo
    Poziom 40  

    Dioda pobiera tak mało że cienki przewód wystarczy.Taśmą oczywiście to owijasz i prowadzisz wzdłuż wiązek fabrycznych aby uniknąć przetarć i zwarć.Bezpiecznik wstawiasz troszkę większy niż pobór prądu przez odbiornik.Przekrój możesz dawać 4-6mm² przy 30A.2.5-4mm² przy 25-20A.Wyjątkiem są wzmacniacze audio,potrzebują grubszych kabelków.

    0
  • #3 22 Kwi 2012 10:21
    Wini 230
    Poziom 23  

    Jeszcze chciałbym się zapytać, czy jeżeli diodę podłączam do obwodu zabezpieczonego bezpiecznikiem 30A i zasilam ją cienkim przewodem muszę ten dodatkowy obwód diody dobezpieczyć mniejszym bezpiecznikiem ?

    0
  • Sklep HeluKabel
  • Pomocny post
    #4 22 Kwi 2012 10:45
    Ireneo
    Poziom 40  

    Wystarczy że poprowadzisz przewód bezkolizyjnie.Co to za dioda?Jak ma rezystor do daj go w miejscu podłączenia plusa,będzie to dodatkowym zabezpieczeniem.

    1
  • Pomocny post
    #5 22 Kwi 2012 11:29
    tzok
    Moderator Samochody

    Do robienia wiązek są specjalne taśmy, które dużo lepiej zabezpieczają przewody przed przetarciem niż zwykła taśma izolacyjna.

    Do kontrolki LED wystarczy na prawdę bardzo cienki przewód, który w razie zwarcia sam przepali się jak bezpiecznik.

    0
  • #6 22 Kwi 2012 11:31
    Wini 230
    Poziom 23  

    To mała czerwona dioda LED zasilana przez opornik 1KΩ przylutowany na przewodzie plusowym. Sygnalizuje ona świecenie się wewnętrznego światła samochodu. Na desce rozdzielczej zamontowany mam trzy pozycyjny przełącznik ( 1,0,2 ), który pełni taką samą funkcję jak ten przy lampie sufitowej, ale jest bardziej dostępny. Przewody masowe wpięte są w przewody znajdujące się w słupku i biegną do przełącznika, którym można zewrzeć oryginalny obwód z krańcówką drzwi, podać masę na lampę pomijając krańcówkę, lub odciąć masę całkowicie. Stała masa wzięta jest z przewodu masowego biegnącego do przycisku ogrzewania tylnej szyby. Aby nie zostawić włączonego światła w dzień na desce rozdzielczej zamontowana jest dioda LED z masą podłączoną do przełącznika światła i plusem podłączonym do żółtego około 4mm² przewodu w skrzynce bezpiecznikowej znajdującego się w obwodzie radia i wewnętrznego oświetlenia, zabezpieczonego bezpiecznikiem 30 A. Wszystkie użyte do tej przeróbki przewody mają przekrój od 1mm² do 1,5mm² i złączone są w wiązki za pomocą taśmy izolacyjnej. Połączenia lutowane izolowane taśmą izolacyjną. Ustawiając przełącznik przy lampie sufitowej na pozycję zapalania przy otwartych drzwiach mam pełne sterowanie lampą z deski rozdzielczej.

    0
  • Pomocny post
    #7 22 Kwi 2012 13:16
    tzok
    Moderator Samochody

    To przylutuj ten opornik 1kΩ przy przewodzie z którego bierzesz zasilanie, zamiast przy diodzie i to już jest zabezpieczenie.

    Rezystor dałbym większy - 1.2kΩ lub nawet 2.2kΩ.

    0
  • #8 22 Kwi 2012 17:37
    Wini 230
    Poziom 23  

    Dziękuję Kolegą za pomoc :wink: Na razie nie zamykam tematu w razie gdybym miał jeszcze jakieś pytania.

    0
  • #9 23 Kwi 2012 21:23
    Wini 230
    Poziom 23  

    Dołożyłem sobie jeszcze nad fotelem kierowcy trój segmentową białą taśmę LED o napięciu zasilania 12 V. Ale przy zgaszonym silniku na zasilaniu taśmy jest napięcie 12,7V, a przy zapalonym silniku 14 V. Czy konieczne jest stosowanie rezystora, lub stabilizatora napięcia ?

    0
  • Pomocny post
    #10 23 Kwi 2012 21:43
    kybernetes
    Poziom 39  

    To zależy od charakterystyki tych diod. Generalnie nieciekawie to wygląda. Patrząc w datasheet przykładowej białej diody SMD, pobór prądu przy zmianie zasilania taśmy z 12 V na 14 V i trzech diodach w szeregu powinien wzrosnąć dwukrotnie ponad nominał.

    0
  • Pomocny post
    #12 24 Kwi 2012 00:02
    kybernetes
    Poziom 39  

    Żaden z popularnych stabilizatorów w tej konfiguracji nie będzie niestety pracował.
    Pozostaje co najwyżej stabilizator równoległy, tani i prosty ale pożerający dużo prądu.
    Z drugiej strony te taśmy LEDowe są tanie, wobec tego ich przyspieszone zużycie nie będzie wielką stratą. Jeżeli więc trwałość tych LEDów nie jest dla ciebie priorytetem to proponuję wstawić dodatkowy rezystor szeregowy zbijający przynajmniej część napięcia a resztę diody pewnie jakoś przeżyją.

    0
  • Pomocny post
    #13 24 Kwi 2012 01:10
    kondensator
    Poziom 36  

    http://forumsep.pl/viewtopic.php?t=8809 (tam linki, także na Elektrodę).
    Co do LED (i nie tylko) ważne także zabezpieczenie przed przepięciami szpilkowymi (w samochodzie mogą być nawet >100V) (warystory, transile - poprzedzone bezpiecznikiem - zwykłe 5x20mm zwłoczne i szybkie łatwe do kupienia od 100mA do liku A - w oprawkach "na kablu" + zapasowe w torebce w schowku), zabezpieczenie przed odwrotną polaryzacją - szeregowa dioda np. <1A 1N4001 lub kilka (przy okazji na każdej spadek napięcia rzędu 0.7V - a jak dla kogoś za dużo to dioda Schottky'ego i spadek napięcia rzędu 0.3V). Co do zasilania LED "luzem" - jest na Elektrodzie chyba kilka tematów podwieszonych w dziale "zasilanie" czy "optoelektronika", LED "na taśmie 12V" mają szeregowo jakiś mały rezystor do każdych szeregowo połączonych diod, powinny świecić też przy 10...11V niewiele gorzej, a na pewno dla nich bezpieczniej i trwalej. Zmiany i dokładanie dodatkowych przewodów i odbiorników z elektroniką cyfrową, w.cz, przetwornicami - może mieć duży wpływ na EMC we współczesnym "nowoczesnym" samochodzie i bezpieczeństwo w czasie jazdy - trzeba o tym pamiętać:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1194165.html
    http://www.compliance-club.com/archive/old_archive/Bananaskins.htm

    0
  • Pomocny post
    #14 24 Kwi 2012 06:53
    kybernetes
    Poziom 39  

    kondensator napisał:
    zabezpieczenie przed odwrotną polaryzacją - szeregowa dioda np. <1A 1N4001 lub kilka (przy okazji na każdej spadek napięcia rzędu 0.7V.

    Trzy LEDy na pasku to 10,8V spadku napięcia przy 20 mA. Do tego rezystor szeregowy kilkadziesiąt omów. Sam więc widzisz, że tu już nic nie można w szeregu wsadzić.

    kondensator napisał:
    LED "na taśmie 12V" mają szeregowo jakiś mały rezystor do każdych szeregowo połączonych diod, powinny świecić też przy 10...11V niewiele gorzej

    Przy takim napięciu będą świecić jak robaczki świętojańskie. Toż to nie żarówki.

    0
  • #15 24 Kwi 2012 20:41
    Wini 230
    Poziom 23  

    Byłem dzisiaj w sklepie elektronicznym, w który sprzedawca zajmujący się również serwisem urządzeń elektronicznych stwierdził, że do taśmy LED nie potrzebne są dodatkowe rezystory i stabilizatory napięcia. Mówił że nawet jak napięcie zasilania wzrasta do 14 V diody powinny wytrzymać. Na razie nie będę wprowadzał zmian w zasilanie tej taśmy. Składa się ona z trzech segmentów więc koszt jej zakupu wynosi około 5zł. Jeżeli spali się wtedy pomyślę o jakimś zabezpieczeniu do nowej taśmy.
    Jeżeli chodzi o kompatybilność elektromagnetyczną EMC myślę, że zachowane są warunki dyrektywy. Samochód to Ford Escort z 98 roku. Do instalacji dołożyłem tylko przełącznik, rezystor, diodę i taśmę LED, oraz przewody prowadzone równolegle z fabrycznymi wiązkami.

    0
  • Pomocny post
    #16 24 Kwi 2012 21:31
    Zico63
    Poziom 37  

    Proponuję wydzielić część dyskusji o LED'ach z tematu o, w końcu, doborze przewodów w instalacji. "Odpływa" ta dyskusja od głównego nurtu...

    0
  • #17 12 Lis 2012 13:19
    qba7
    Poziom 2  

    Witam, pozwolę podpiąć się pod temat.
    W focusie postanowiłem zamontować maty grzewcze lusterek. Poprowadziłem kable plusowe a masę podłączyłem pod masę elektrycznych szyb. NIestety nie wiem czy nie popełniłem błędu w dwóch sprawach dlatego poproszę o wypowiedź osób które się na tym znają.

    1) Kabel jaki poprowadziłem to kabel sprzedawany jako "głośnikowy" o przekroju 1mm. Obawiam się ze to za mały przekrój?
    2) Plusa chce pociągnąć od kabla idącego do ogrzewania tylniej szyby. Wydaje mi się że jest to przewód o większym przekroju czy jeżeli w miejscu wpięcia a więc i zmiany przekroju kabla wstawie bezpiecznik samochodowy 7,5A to taka instalacja bedzie bezpieczna? Jak dobrze pamiętam ogrzewanie tylniej szyby jest pod bezpiecznikeim 20A.

    Z góry dziękuje za pomoc

    0
  • #18 12 Lis 2012 20:28
    kybernetes
    Poziom 39  

    1) przekrój przewodu dobry.
    2) dodatkowy bezpiecznik zbędny acz nie zaszkodzi.

    0
  • #19 12 Lis 2012 20:39
    Zico63
    Poziom 37  

    Wszystko O.K, - oprócz rodzaju przewodu: tzw. "głośnikowy" (bezbarwna izolacja) to katastrofa, jest nieodporny na temperaturę i w samochodach bym go nie użył. Raczej LgY-S, link przykładowy:
    http://www.elnowa.com.pl/products/view/6

    0
  • #20 12 Lis 2012 20:51
    qba7
    Poziom 2  

    Super dziękuje bardzo za odpowiedź. Te kable są droższe i wydawało mi się że bardzie giętkie. Puściłem je dodatkowo miejscami w koszulkach termokurczliwych a miejscami obwinąłem izolacja wiec może przetrwają, ale na pewno po zimie sprawdzę ich stan. Najważniejsze że przekrój dobry bo tego się bałem

    0