Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Przezwojenie silnika 3-fazowego z gwiazdy (3x400V) na trójkąt (3x240V)

Rysiek_XL 23 Apr 2012 19:11 4663 20
  • #1
    Rysiek_XL
    Level 14  
    Witam.
    Koledzy czy możecie mi podpowiedzieć jak przezwoić silnika 3-fazowy z uzwojenia w gwiazdę na trójkąt?
    Moze po rozebraniu silnika da sie jakoś przełączyć połączenie silnika z gwiazdy na trójkąt?
    Mam falownik 1-fazowy wiec potrzebuja silnika 3-fazowego połączonego w trójkąt.
    Kolega KACZOREK - jak wynika z przestudiowania forum ma sporą wiedzę :)
    Pozdrawiam i czekam na konstruktywną pomoc.
  • #2
    basior1
    Level 13  
    Podaj więcej danych na temat silnika :
    1. Foto tabliczki znamionowej.
    2. Ilość przewodów wyprowadzonych na zaciski.
    Pozwoli to zidentyfikować z jakim silnikiem chcesz walczyć.
  • #3
    jaga134
    Level 26  
    W latach 70-tych ub.wieku pracowałem jako przezwajacz silników elektrycznych prądu stałego i przemiennego.Spotykałem się z różnymi opisami połączeń na tabliczkach znamionowych ale nigdy silnik połączony w gwiazdę nie miał uzwojeń przystosowanych do pracy przy większym napięciu niż silnik połączony w trójkąt.Uzwojenia połączone w gw.miały przy tej samej mocy mniejszą ilość zwojów ale wykonane były grubszym drutem,bo były zasilane z napięcia 220V,natomiast uzwojenie połączone w trójkąt miało więcej zwoi cieńszego drutu gdyż przy tej samej mocy cewki zasilane wyższym napięciem 380V pobierały mniejszy prąd.Z silnikami zasilanymi z falowników niestety nie miałem do czynienia.Być może rzadzą nimi inne prawa fizyki.
  • #5
    onepiotr
    Level 25  
    Czy dobrze się domyślam, że ten silnik to jakaś niewielka moc i trzecią fazę chcesz wytworzyć sztucznie? Bo jeśli sądzisz że przezwojenie uzwojeń na trójkąt 240V zamieni Ci go na jedną fazę to jesteś w błędzie. Opisz co chcesz zrobić.

    Można próbować wydłubać z niego łączenie gwiazdy i przełączyć w trójkąt, ale przy tak cienkim drucie i pewnie dobrym lakierze ... cienko to widzę. Poza tym to będzie dalej silnik trójfazowy.


    ... :idea: niech kolega nie kupuje tego silnika. Jest tam jednofazowy o 5PLN tańszy :D
  • #6
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Rysiek_XL wrote:
    Tabliczka:
    https://obrazki.elektroda.pl/1853035700_1335203635.png

    Wychodzą trzy przewody. Wiem, że zapewne da sie zmienić na trójkąt tylko jak to zrobić i czy jest to warte zachodu.


    Bezsensowne.
    Połączenie uzwojeń silnika, jeśli początki i końce nie są wyprowadzone na tabliczkę zaciskową, wykonywane jest na czole uzwojeń. I robi się je dlatego, żeby ktoś nie podłączył silnika w trójkąt na napięcie międzyfazowe. Co zresztą zapisano na tabliczce znamionowej.
    Przy tych mocach połączenie w trójkąt na 400V jest bezsensowne.

    A skoro dysponujesz napięciem 3 x 240V...
    Wszystko zależy od tego jak wykonano połączenia i jak zalakierowano. Tak jak pisał onepiotr, można narobić więcej szkód niż pożytku.
  • #7
    onepiotr
    Level 25  
    Rysiek_XL wrote:

    Mam falownik 1-fazowy wiec potrzebuja silnika 3-fazowego połączonego w trójkąt.


    Nie ma 3 faz.

    Zrobienie 3-ciej przez C wywali cosinus w kosmos - nie warto.

    Poza tym Rysiek_XL chyba dopiero zamierza zakup bo znalazłem fotkę tej tabliczki na "pewnej" aukcji :)
  • #8
    Rysiek_XL
    Level 14  
    Czy bezsensowne? Dlaczego?

    Sprawa wygląda tak, że mam ochotę pracować z silnikiem 3-fazowym.

    Posiadam falownik zasilany z 1-fazy (taka mam po prostu dostępną), na wyjściu otrzymuję 3x240 wiec dlatego potrzebuję silnika połączonego w trójkąt o niskiej mocy i napieciu 240V.
  • #9
    onepiotr
    Level 25  
    No to teraz zrozumiałem. 3 fazy mamy.

    Dalsze instrukcje po wydłubaniu gwiazdy. Jeśli będziesz miał szczęście to uda Ci się wysupłać z czoła uzwojenia połączone do kupy 3 przewody. Do tabliczki z nimi.
  • #10
    igabriel
    Level 20  
    onepiotr wrote:
    Czy dobrze się domyślam, że ten silnik to jakaś niewielka moc i trzecią fazę chcesz wytworzyć sztucznie? Bo jeśli sądzisz że przezwojenie uzwojeń na trójkąt 240V zamieni Ci go na jedną fazę to jesteś w błędzie. Opisz co chcesz zrobić.

    Można próbować wydłubać z niego łączenie gwiazdy i przełączyć w trójkąt, ale przy tak cienkim drucie i pewnie dobrym lakierze ... cienko to widzę. Poza tym to będzie dalej silnik trójfazowy.


    ... :idea: niech kolega nie kupuje tego silnika. Jest tam jednofazowy o 5PLN tańszy :D



    Proszę zapoznać się z ideą zasilania silników poprzez falownik i nie wprowadzać kolegów w błąd, falownik jednofazowy to taki który jest zasilany jedną fazą a nie wytwarza jednej fazy tylko trzy, o napięciu 3x240 V ( są to falowniki do 2,2kW ), natomiast falowniki trój-fazowe wytwarzają napięcie 3x400V ( mogą też być 3x550V, 3x660V a nawet 3x6kV)
  • #11
    Rysiek_XL
    Level 14  
    Spoko. Rozbierzemy i zobaczymy. Moje pytanie wynikało głównie z tego, że jakoś nie miałem okazji rozbierać silnik i podejrzewałem, że łączenie gwiazdy może być ukryte gdzieś, gdzie nie bardzo jest dostęp.
    Jeszcze w takim układzie jedna kwestia.
    Jak to jest z tymi uzwojeniami że Gwiazda to 400V a trójkąt to 240V. Jak sobie tak kombinuje z podpinaniem myślowym cewek to dochodzę do odmiennych wniosków.
    Gdzie robię błąd?
  • #12
    onepiotr
    Level 25  
    No i dostało się ignorantowi po uszach :oops: Przepraszam.

    Jeśli kolega opisał mi tak w telegraficznym skrócie te falowniczki, to było mi podać nazwanie wytwornicy 1 fazy. I dzięki za upomnienie :)
  • #13
    atlantel
    Automation specialist
    Rysiek_XL wrote:
    dlatego potrzebuję silnika połączonego w trójkąt o niskiej mocy i napieciu 240V.

    Jeśli moc może być 3 krotnie mniejsza od znamionowej silnika, to można podłączyć silnik pod ten falownik w układzie gwiazdy, czyli bez przeróbki połączeń uzwojeń.
  • #14
    Rysiek_XL
    Level 14  
    Tak. Kręciłem nim na gwieździe, ale lepiej byłoby żeby to był trójkąt.

    Dodano po 8 [minuty]:

    Może powiem tak jak rozumię. Skoro zasilam silnika połączony w gwiazdę napieciem 400V to zasilam dwie cewki wieć jeśli chcę ten sam silnik zasilić napięciem miedzyfazowym 240V to musze silnik połączyć w trójkat ponieważ tylko wtedy bedzie zasilana jedna cewka z narożnika trójkąta.

    Proszę poprawić pisownię!!! [retrofood]
  • #15
    onepiotr
    Level 25  
    Nie szukaj bo sposoby są 2: albo podwyższysz napięcie, albo wydłubiesz gwiazdę na tabliczkę i połączymy to jak trzeba.
  • #16
    igabriel
    Level 20  
    atlantel wrote:
    Jeśli moc może być 3 krotnie mniejsza od znamionowej silnika, to można podłączyć silnik pod ten falownik w układzie gwiazdy, czyli bez przeróbki połączeń uzwojeń.


    Jeśli mogę wtrącić, producenci falowników zalecają aby falownik był tej samej mocy co silnik lub najwyżej o jedną grupę wyżej i w dużej mirze jest ważne też obciążenie silnika, czy jest ono statyczne czy dynamiczne, ważny też jest rodzaj pracy falownika, jeśli pracuje jako wektorowy to w/g mnie takie rozwiązanie odpada.

    p.s.
    do onepiotr
    proszę nie uważać mojego postu za złośliwość :D
  • #17
    Rysiek_XL
    Level 14  
    I tak zrobię.
    Dziekuję Tobie za poradę, wszystkim za pomoc, nie zakańczam postu ponieważ może ktos jeszcze będzie chciał coś dokomentować
  • #18
    atlantel
    Automation specialist
    igabriel wrote:
    Jeśli mogę wtrącić, producenci falowników zalecają aby falownik był tej samej mocy co silnik lub najwyżej o jedną grupę wyżej i w dużej mirze jest ważne też obciążenie silnika, czy jest ono statyczne czy dynamiczne, ważny też jest rodzaj pracy falownika, jeśli pracuje jako wektorowy to w/g mnie takie rozwiązanie odpada.

    To Twoje zdanie moje jest diametralnie inne- tyczy to także pracy wektorowej.
  • #19
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Rysiek_XL wrote:

    Może powiem tak jak rozumię. Skoro zasilam silnika połączony w gwiazdę napieciem 400V to zasilam dwie cewki wieć jeśli chcę ten sam silnik zasilić napięciem miedzyfazowym 240V to musze silnik połączyć w trójkat ponieważ tylko wtedy bedzie zasilana jedna cewka z narożnika trójkąta.


    Za nic nie mogę tego zrozumieć. Czy Ty, Kolego, znasz zasadę pracy silnika 3-fazowego?

    Przypominam też, że nie wszystkie silniki mogą pracować przy zasilaniu z falowników. Do takiej pracy sinik powinien być zaprojektowany.
  • #20
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Rysiek_XL wrote:
    Może powiem tak jak rozumię. Skoro zasilam silnika połączony w gwiazdę napieciem 400V to zasilam dwie cewki wieć jeśli chcę ten sam silnik zasilić napięciem miedzyfazowym 240V to musze silnik połączyć w trójkat ponieważ tylko wtedy bedzie zasilana jedna cewka z narożnika trójkąta.

    Tak dla ścisłości, jeśli w gwiazdę 400 V to w trójkąt 230 V. Poza tym jesteś w będzie, zarówno w gwiazdę jak i w trójkąt zasilane są wszystkie cewki uzwojenia. Do przełączenia takiego silnika z gwiazdy na trójkąt potrzebna jest wiedza i umiejętność wykonania tej czynności. Jeśli nigdy nie robiłeś tego to jest duże prawdopodobieństwo, że zniszczysz ten silnik, a jak dobrze pójdzie to i falownik. Oddaj to komuś kto przezwaja silniki i zrobi co trzeba.
  • #21
    Rysiek_XL
    Level 14  
    Quote:
    Przypominam też, że nie wszystkie silniki mogą pracować przy zasilaniu z falowników. Do takiej pracy sinik powinien być zaprojektowany.


    Czy możesz mi powiedzieć jakie to specjalne właściwości ma silnik dedykowany falownikowi?? Wydaje mi sie, że trochę teoretyzujesz.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Jasne, że nie podłącze silnikowi zasilanemu nominalnie z 50Hz, 400Hz. A to tyle z ograniczeń.