Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulator napięcia do elektrycznego pocket bike

DSTChmiel 24 Kwi 2012 11:37 1856 7
  • #1 24 Kwi 2012 11:37
    DSTChmiel
    Poziom 10  

    Witam, potrzebuję porady dotyczącej układu

    Regulator napięcia do elektrycznego pocket bike

    Chciałbym zbudować regulator obrotów do pojazdu elektrycznego. Będzie to coś pomiędzy pocket bike a hulajnogą elektryczną. Chcę tam zastosować części, które posiadam, np tranzystory BUH517 NPN 1700V 8A 60W, a zamiast radiatora zastosować zbiornik z olejem, w którym będą zatopione i starą nagrzewnicę od Golfa II jako chłodnicę, ewentualnie mała pompka, do poprawnej cyrkulacji, potencjometr w manetce. Silnik ma moc prawie 900W przy 12V, stąd obliczyłem opór 160 mΩ, więc teoretyczna moc max przy napięciu 24V wynosi 3600W, a max prąd 150A. Biorąc na logikę jeśli jeden tranzystor wytrzymuje 8A to w narysowanym układzie 2 wytrzymają 16A, 3 - 24A itd. Jestem początkującym elektronikiem, chciałbym zbudować w/w układ na 160-170A, ale taki prąd przepływać będzie tylko kilka sekund przy bardzo gwałtownym przyspieszaniu, bo przy masie z pasażerem 120 kg daje mi to stosunek mocy max do masy 1:25, w maluchu wynosi on 1:36, w cinquecento 1:31, motor simson 1:29, więc prąd obciążenia bardzo rzadko będzie osiągał wartość max 150 A, ale zapas mocy będzie przydatny np przy ruszaniu na skrzyżowaniu, natomiast podczas jazdy z prędkością 20-30 km/h będzie to moc poniżej 0,2kW, czyli poniżej 10 A.

    Proszę o opinię dot. w/w układu czy to w ogóle będzie działać i czy nie spali się przy przekręceniu manetki, kupowanie gotowego regulatora za kilkaset zł nie wchodzi w grę, bo funduszy brak, mam kilka starych wzmacniaczy audio, 2 akumulatory 42Ah, silnik (w sumie nie wiem od czego), kółka 12", przekładnie zrobiłem na prędkość max bez obciążenia 42km/h, była testowana, silnik też się nie spalił, przy max napięciu pracował ponad godzinę napędzając przekładnie i tylne koło. Proszę o pomoc co do tego układu i powtarzam jestem początkujący i nie znam się za dobrze na elektronice.

  • #2 24 Kwi 2012 20:15
    sm48
    Poziom 14  

    Na schemacie masz tranzystory PNP a w opisie NPN. Nie wiem tylko czy te tranzystory to wytrzymają. A układ jakoś tam będzie działał, nie jest idealny ale trzeba próbować

  • #3 24 Kwi 2012 22:42
    DSTChmiel
    Poziom 10  

    Cytat:
    Nie wiem tylko czy te tranzystory to wytrzymają

    a jaki konkretny typ tranzystora mógłbym zastosować? napięcie 24V moc max 3,6kW, prąd max 150A. Czy mógłby być np 250V 15A? moc max zbliżona, ale tylko 15A, proszę o pomoc, to prosty układ, ale ja nie mam wystarczającej wiedzy, a nic nie mogę znaleźć na ten temat

  • #4 25 Kwi 2012 00:24
    kybernetes
    Poziom 39  

    DSTChmiel napisał:
    Jestem początkującym elektronikiem, chciałbym zbudować w/w układ na 160-170A,

    Lepiej zacznij od czegoś prostszego.

    Tego typu układy nie tak się buduje. Stosuje się układy PWM. To co masz na rysunku to grzałka na tranzystorach marnująca bezproduktywnie cenną energie z akumulatorów.

  • #5 25 Kwi 2012 07:20
    sm48
    Poziom 14  

    Tak jak kolega napisał wyżej do takich zastosowań służą układy impulsowe. Twój układ działa jak zwykły rezystor grzejący atmosferę. Czyli masz elektroniczną wersję regulacji prędkości ze starych wózków akumulatorowych, gdzie był stos węglowy który zmieniał rezystancję pod wpływem nacisku.

    Taka wskazówka lepiej stosować jeden tranzystor o odpowiednich parametrach niż równolegle łączyć mniejsze, dlatego że ciężko uzyskać jest równomierny rozpływ prądu miedzy wszystkie tranzystory (nie maja idealnie takich samych charakterystyk).

  • #6 25 Kwi 2012 20:01
    DSTChmiel
    Poziom 10  

    Cytat:
    Twój układ działa jak zwykły rezystor grzejący atmosferę

    mi to jest potrzebne tylko do rozpędzania, a później przekaźnik przełączałby na max i jechałoby to 30 na godzinę, ciężko mi opanować taką moc bez regulacji, pasek klinowy się chwilę ślizga, później strzela i koniec zabawy, a wolę grzać atmosferę niż kupować i zmieniać paski, ma ktoś może jakiś pomysł na proste i tanie opanowanie prądu 150A

  • #7 25 Kwi 2012 20:19
    kybernetes
    Poziom 39  

    DSTChmiel napisał:
    ma ktoś może jakiś pomysł na proste i tanie opanowanie prądu 150A


    Rezystor rozruchowy.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME