Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Obróbka strumieniowo-ścierna karoserii pod lakierowanie, informacje.

ancus 24 Kwi 2012 15:03 977 4
  • #1 24 Kwi 2012 15:03
    ancus
    Poziom 16  

    Witam kolegów.
    Na początku chciałbym zaznaczyć, że zakładam temat czysto teoretyczny w oparciu o waszą wiedzę i doświadczenie (głównie blacharzy i lakierników).
    Temat nie wiem czy odpowiada temu działowi lecz nigdzie indziej nie pasuje :|
    Do sedna...poszukuję informacji na temat obróbki strumieniowo - ściernej (głównie z wykorzystaniem ścierniwa ,,naturalnego'' tak bym to nazwał nie szlifowanie np. suchym lodem czy sodowanie) szczególnie karoserii samochodowych, przygotowanie karoserii tym rodzajem obróbki pod lakierowanie, może nawet galwanizowanie, jak wygląda odkształcalność, dokładność i chropowatość karoserii po tejże obróbce.
    Informacje poszukuję do pracy inżynierskiej. Teorie wszędzie można znaleźć, badania na próbkach wykonałem lecz chciałbym dodać jeszcze informacje jak to ma wygląd w rzeczywistości na karoserii:)

    0 4
  • Pomocny post
    #2 24 Kwi 2012 15:51
    Cowboy zagrabie
    Poziom 26  

    Efekty takiej obróbki zależą w głównej mierze od granulacji materiału ściernego, ćiśnienia z jakim jest on podawany, czasu ekspozycji oraz jednorodności powierzchni obrabianej. Bardzo duże znaczenie ma doświadczenie operatora, ponieważ w głównej mierze są to prace wykonywane manualnie. Prace te mają na celu przygotowanie powierzchni pod powłoki ochronne, poprzez usunięcie nalotów tlenkowych, głębszych ognisk korozji, zatłuszczeń, oraz wyeksploatowanych powłok ochronno-dekoracyjnych w pracach renowacyjnych. Przygotowana w ten sposób powierzchnia powinna być najpierw zabezpieczona antykorozyjnie, a następnie jeżeli wymagane są wysokie walory dekoracyjne należy zastosować podkład wyrównujący, który po przeszlifowaniu pokrywamy warstwą nawierzchniową o właściwościach zależnych od środowiska w jakim przedmiot będzie eksploatowany.

    0
  • #3 24 Kwi 2012 18:57
    ancus
    Poziom 16  

    No właśnie...w moich badaniach wykorzystywałem piasek EB30. Ciśnienie zmienne od 2 do 7 bar oraz czas zmienny od 30s do 2 min oraz próbki o grubości 1.8 mm a takiej na karoserii nie spotka :) Ale to było tylko na wykazanie różnicy zmienności ciśnienia i czasu na parametry chropowatości i stworzenie programu wynikowego.
    A wiadomo, że w rzeczywistości jak kolega wspomniał doświadczenie operatora ma duże znaczenie. Pytam o karoserie samochodowe, ponieważ badam stal DC05 czyli już nierdzewna, która właśnie m.in. stosowana jest na karoserie a na wydziale mechanicznym to najbardziej odpowiada :)
    Jeśli była by to renowacja, to po uzyskaniu ,,optymalnej" chropowatości i małej falistości powierzchni bez dodatkowych zabiegów można nakładać warstwy lakieru?

    0
  • #4 24 Kwi 2012 19:49
    Cowboy zagrabie
    Poziom 26  

    ancus napisał:
    Jeśli była by to renowacja, to po uzyskaniu ,,optymalnej" chropowatości i małej falistości powierzchni bez dodatkowych zabiegów można nakładać warstwy lakieru?

    Owszem ale lakieru antykorozyjnego. W praktyce przy renowacji nadwozi pojazdów zabytkowych, dosyć często jest to lakier tzw."okrętowy" czyli dwuskładnikowy na bazie żywic epoxydowych,jednak słusznym wydaje się przed nałożeniem tej warstwy zastosowanie zabiegu pasywacji chemicznej(tanina, kwas ortofosforowy) lub zabezpieczenie antykorozyjne metalem bliżej spowinowaconym z tlenem (cynk). Natomiast powłoka dekoracyjna wymaga wypełnienia głębiej wybranych miejsc np, po większych ogniskach korozji.

    0
  • #5 24 Kwi 2012 21:33
    ancus
    Poziom 16  

    Ok dziękuję za odpowiedzi, przydadzą się :)
    Jeszcze poczekam na innych doświadczenia z tym rodzajem obróbki :)

    0