Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ford Escort - wymiana żarówek zegarów

24 Kwi 2012 20:58 7087 25
  • Poziom 23  
    Chciałbym wymienić sobie przepalone żarówki podświetlające zegary w Fordzie Escorcie z 98 roku. W związku z tym mam pytanie, czy są one podświetlane tylko tymi dwoma żarówkami na górze widocznymi po zdjęciu panelu, czy są jeszcze jakieś żarówki podświetlające z tyłu zegarów ? Jeżeli tak, to jak wyjąć moduł liczników z samochodu ? W internecie znalazłem tylko informację o sposobie odpięcia linki prędkościomierza, nie ma natomiast nic o odłączaniu wiązek elektrycznych. Dostałem się ręką za moduł zegarów, ale na wtyczkach nie wyczułem żadnego zatrzasku, a wtyczki są mocno osadzone w gniazdach. Nie szarpałem ich, żeby czegoś nie połamać. W jaki sposób należy je odpiąć ?
  • Relpol przekaźniki
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Są tylko te dwie żarówki na górze.
    Wtyczki siedzą na małe zatrzaski, które same się wypną, jak będziesz wyciągał wtyczkę. Wypinasz prostopadle do zegarów. Lekko idzie.
  • Poziom 23  
    Dziękuję za odpowiedź. Mam jeszcze pytanie dotyczące dodatkowej kontrolki. W Escorcie po lewej stronie od kierowcy znajdują się przyciski sterowania przednimi i tylnym światłem przeciwmgielnym. Jedyną sygnalizacją ich włączenia są słabe światełka na przyciskach zasłonięte dodatkowo przez kierownice z miejsca kierowcy. W związku z tym, przy okazji chciałbym dołożyć do zegarów dodatkową zieloną kontrolkę z diody LED, lub żarówki w pustym miejscu przy zegarach informującą o zapalonych światłach przeciwmgielnych. Z tego co wnioskuję przycisk wysyła sygnał do komputera, lub przekaźnika, a ten z kolei zapala światła i podaje plus na kontrolkę w przycisku. Czy można z przewodów plusowych zasilających kontrolki, przez diody separacyjne zasilić dodatkową kontrolkę przy zegarach ?
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Nie ma żadnego komputera. Są albo dwa wyłączniki bistabilne, albo (ponoć jest,ale osobiście się nie zetknąłem) jeden wyłącznik bistabilny i jeden astabilny, który włącza i wyłącza impulsem jedne ze świateł. Spokojnie możesz sobie wziąć sygnał z wyjść i wykorzystać którąś z niewykorzystanych kontrolek lub wmontować nowe.
  • Poziom 23  
    Dziękuję za pomoc :wink: Temat zostawię otwarty w razie gdybym miał jeszcze jakieś pytania.

    Dodano po 23 [minuty]:

    A czy da się wyjąć zegary bez zdejmowania kierownicy ? Jeżeli nie ma takiej możliwości, zrezygnuję z montażu kontrolek. Kierownicy zdejmował nie będę bo to za duża ingerencja a ja mam za małe doświadczenie.
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Oczywiście, że da. Jest to łatwiejsze, jeśli masz regulowaną kierownicę - maksymalnie do siebie. Jeśli dobrze pamiętam, to po odkręceniu śrubek i odczepieniu linki i elektryki pochylałem zegary maksymalnie na szybkę i jedną stroną wyciągałem przez koło kierownicy.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 23  
    Ponieważ nie mogłem nigdzie dostać oprawek do żarówek podświetlenia zegarów do Forda Escorta, zamontowałem zamiast nich dwa segmenty zielonej taśmy LED. Przykleiłem ją we wnęce po starych żarówkach. Taśma ta jednak świeci zbyt jasno i powstaje refleks w bocznej szybie. Dlatego chciałbym zastosować regulator napięcia na stabilizatorze LM 317. Czy oświetlenie zegarów ma osobne wyjście ze skrzynki bezpiecznikowej, czy jest podłączone równolegle z pozostałym oświetleniem gdzieś pod deską rozdzielczą ? Pytam ponieważ wygodniej by mi było podłączyć regulator w skrzynce bezpiecznikowej niż znowu wyciągać zegary.
    Po założeniu licznika prędkościomierz przestał pokazywać prędkość na wstecznym biegu, a przy jeździe do przodu wskazówka rusza nagle przy około 10 km/h i dalej już wskazuje normalnie. Co może być tego przyczyną ? Nie wyjmowałem prędkościomierza. Zdejmowałem jedynie wierzchnią osłonę zegarów. Miałem problem z ponownym podłączeniem linki, dlatego spryskałem jej złączkę WD 40 czy to mogło mieć wpływ na powstały problem ?
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Wszystko wisi na jednym obwodzie. Jeśli już się bawisz, to najlepiej wyciągnij zegary i załóż jakąś regulację na twój patent.
    Swoją drogą dziwne, że nic nie pasowało. Przecież to typowe oprawki. Nie próbowałeś z VW lub Fiata (nawet w maluchu fl były podobne oprawki w zegarach).
    Wygląda, że źle założyłeś linkę.
    PS. Mam gdzieś takie oprawki, a nawet ze dwa kompletne zegary do escorta.
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    A Escort nie ma przypadkiem ściemniacza oświetlenia?
    Większość aut ma. Jak nie na zewnętrznym pokrętle to może obraca się przycisk do resetowania stanu licznika km?
  • Poziom 23  
    Pytałem się w sklepie motoryzacyjnym i powiedzieli mi, że nie mają tych oprawek i że trudno je dostać. Fabryczne oświetlenie jednak moim zdaniem było zbyt ciemne, dlatego zdecydowałem się na montaż oświetlenia LED, które z kolei okazało się zbyt jasne. Ale myślę, że regulator napięcia z potencjometrem pozwoli dopasować optymalną jasność.
    Linkę wepchnąłem maksymalnie z komory silnika do deski rozdzielczej i dopiero wtedy udało mi się ją podłączyć. Zatrzasnęła się mocno w gnieździe. Potem ułożyłem ją tak jak była. Co może być przyczyną niewłaściwej jej pracy ?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Jeśli już się chcesz bawić w zmiany podświetlenia, to od spodu. Tylko wskazówki trzeba wymienić na "światłowodowe" (wykonane z przezroczystego plastiku, które przewodzą światło, były w innych fordach i polonezach chyba).
    Linkę wypnij jeszcze raz, wepnij i sprawdź jej zamocowanie w komorze silnika. Może coś naciągnąłeś.
    U mnie swojego czasu licznik wstawał dopiero około 30 km/h. Pomieniałem liczniki, VSS, cudowałem... Dopiero wymiana linki na nową (komplet: linka + pancerz) uleczyło sytuację.
  • Poziom 23  
    Błażej napisał:
    Jeśli już się chcesz bawić w zmiany podświetlenia, to od spodu. Tylko wskazówki trzeba wymienić na "światłowodowe" (wykonane z przezroczystego plastiku, które przewodzą światło, były w innych fordach i polonezach chyba).


    Myślałem o tym, ale musiałbym wtedy wymienić także tarcze. Nie wiem też. czy miałbym dobrze podświetlony licznik przejechanych kilometrów, który jest szczególnie dla mnie ważny, ze względu na instalację gazową. Ustawiając płynnie jasność świecenia diod można również uzyskać efekt podświetlenia samych wskazówek i cyferek na czarnych tarczach. Nie wygląda to tak dobrze jak podświetlenie od spodu, ale efekt jest zadowalający. Tak zrobiłem z podświetleniem zegarka czasowego. Tylko nie obniżałem napięcia, a jedynie zmatowiłem diody i przylutowałem je bokiem do tarczy.
  • Poziom 23  
    Chciałbym zbudować regulator napięcia według poniższego schematu. Takie wartości rezystorów wskazał mi internetowy kalkulator do układu LM 317. Jako rezystor nastawny R2 zamierzam zastosować potencjometr 2kΩ ze względu na to, że podczas pracy silnika w instalacji samochodowej napięcie podnosi się do 14 V. Czy taki układ będzie dobry do samochodu ? Czy w tym przypadku stabilizator będzie wymagał radiatora ?

    Ford Escort - wymiana żarówek zegarów
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    Po co z armatą na muchę?

    Ile będzie tych LED i o jakiej mocy. Jeżeli pobór prądu prze nie nie przekroczy 0,5 A , nie trzeba żadnego radiatora. Potencjometr daj 4,7 kOm z dodatkowym opornikiem 1 kOm od strony układu LM.
  • Poziom 23  
    emeryt2 napisał:
    Ile będzie tych LED i o jakiej mocy. Jeżeli pobór prądu prze nie nie przekroczy 0,5 A , nie trzeba żadnego radiatora


    To dwa segmenty zielonej taśmy LED. Łączny pobór prądu 40 mA. Każdy segment składa się z trzech diod SMD połączonych szeregowo. Przed każdą diodą znajduje się opornik. Segmenty połączone ze sobą równolegle.

    emeryt2 napisał:
    Potencjometr daj 4,7 kOm z dodatkowym opornikiem 1 kOm od strony układu LM.


    Dlaczego taki duży potencjometr i opornik ? Chciałbym mieć regulację napięcia w zakresie świecenia diod.
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    Będziesz miał , a dodatkowy opornik dla bezpieczeństwa gdy zjedziesz potencjometrem na masę!
  • Poziom 23  
    Rozumiem :) Ten rezystor R1 240 Ω też zastosować ? Czy obwód potrzebuje jakiegoś dodatkowego zabezpieczenia bezpiecznikiem ?
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    Jeżeli tak pokazał program , to trzeba. Bezpiecznika nie , gdyż obwód podświetlania licznika ma swój , myślę ,że stąd będziesz brał zasilanie na stabilizator.
  • Poziom 23  
    emeryt2 napisał:
    Bezpiecznika nie , gdyż obwód podświetlania licznika ma swój , myślę ,że stąd będziesz brał zasilanie na stabilizator.


    Tak, dziękuję za pomoc :wink: Tematu na razie nie zamykam w razie gdybym miał jeszcze jakieś pytania.
  • Poziom 23  
    Zmontowałem i założyłem już regulator napięcia do zegarów. Zastosowałem jednak rezystor 1kΩ w szeregu z potencjometrem 1kΩ. Zlutowałem wszystko na pająka i zamknąłem w plastikowej obudowie. Przy zapalonym silniku, w jednym skrajnym położeniu potencjometru, na taśmie LED jest 11,5 V, natomiast w drugim około 6V.

    Ford Escort - wymiana żarówek zegarów
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    Te napięcia masz na mierniku , a co "mówią" LED-y?
  • Poziom 23  
    LED-y faktycznie świecą trochę ciemniej niż przedtem i nie da się ich rozjaśnić do takiego poziomu jaki był bez regulatora napięcia. Największa regulacja jest mniej więcej w połowie skali potencjometru. Myślałem że to ciemniejsze świecenie jest skutkiem spadku napięcia na stabilizatorze. Napięcie mierzyłem na układzie obciążonym LED-ami. Ale podmiana elementów to żaden problem. Potencjometr zamontowany mam pod deską rozdzielczą na osłonie skrzynki bezpiecznikowej i wystarczy tylko ją zdjąć. Układ wykonawczy podłączony jest do instalacji złączką konektorową i można go łatwo wyjąć. Sugerowałem się tym co wyświetlał kalkulator. Czy zastosowanie potencjometru, takiego jak Kolega pisał poprawiłoby świecenie diod ?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Skoro masz LM317, to zastosuj go w konfiguracji źródła prądowego, a nie regulatora napięcia (wpisz sobie w google "źródło prądowe lm317").
  • Poziom 23  
    Pomimo zmniejszenia jasności świecenia taśmy LED nadal zegary są lepiej oświetlone niż na fabrycznych żarówkach. Zieloną poświatę widać nawet w słoneczny dzień. Chociaż lepiej by było gdyby świeciły jaśniej, ale odłożę to trochę na później. Poprawiłaby się wtedy widoczność tarcz w dzień, kiedy na szybce liczników pojawia się refleks. W nocy zegary oświetlone są bardzo dobrze. Diody w module liczników przyklejone są bokiem do zegarów we wnęce po żarówkach w związku z tym, na górze liczników jest pasek oświetlony ciemniejszym światłem niż pozostała powierzchnia. Być może zamontuję w przyszłości diody inaczej, chociaż nie chciałbym mieć punktowego podświetlenia.
    Teraz pojawił mi się problem z przeciekającą szybą. Najprawdopodobniej puścił klej i woda cieknie po lewym słupku na skrzynkę bezpieczników. Już pojawiła się pierwsza związana z tym awaria sygnału zgaszonych świateł. Woda zalała przekaźnik i zwarła jego styki, przez co brzęczyk zaczynał cicho buczeć od razu po włączeniu zapłonu. Póki co wysuszę go i włożę stykami w dół, a nie jak dotychczas do góry. Ale będę musiał skontaktować się z zakładem wstawiającym szyby.