Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wymiana oleju na zimnym - ciepłym - gorącym silniku?

28 Kwi 2012 18:52 42743 20
  • #1 28 Kwi 2012 18:52
    1605968
    Użytkownik usunął konto  
  • #2 28 Kwi 2012 19:13
    kwantor
    Poziom 38  

    Ja mam z tym do czynienia i uważam, że to jest bez znaczenia.
    Silnik nigdy nie jest palony na sucho, bo na wszystkich ruchomych trących powierzchniach jest film olejowy.
    Uruchamianie silnika bez oleju to dla mnie głupota, bo to co zyskasz, to "zapłacisz" przy uruchamianiu po wymianie, zanim pompa się napełni i wszystkie kanały olejące, sytuacja może nie dramatyczna, ale na pewno gorsza niż bez takich innowacji.

    Temat nie wart roztrząsania.

    2
  • #3 28 Kwi 2012 22:03
    630176
    Użytkownik usunął konto  
  • #4 29 Kwi 2012 00:43
    1605968
    Użytkownik usunął konto  
  • #6 03 Maj 2012 17:01
    Breżniew
    Poziom 21  

    rekda2 napisał:
    Pompa oleju jest w stanie (nie wiem czy wypchać ale) oddać olej bez zasysania nowej dawki z pewnością nie całego oleju ale ok 200 ml (szklanka) taka ilość może powoduje to iż stary olej miesza się z nowym dając na ''starcie po wymieszaniu'' brązowy olej.


    Większych bzdur już dawno nie czytałem. Coś takiego mógł napisać tylko młody teoretyk z głowa napchaną pomysłami takich samych teoretyków z internetu jak on. Ale do meritum.
    Tu już nawet nie chodzi o pracę silnika na sucho. Największa głupotą jest opróżnienie pompy z oleju który dzięki swojej lepkości ją uszczelnia. Po zassaniu powietrza i utracie warstewki oleju pomiędzy kołami zębatymi pompy i jej korpusem, pompa traci możliwość samo zassania świeżego oleju. Potem taki osobnik wlewa świeży olej, odpala silnik i czeka aż zgaśnie lampka ciśnienia oleju. A ona nie gaśnie więc przygazówka może pomoże. I tak właśnie silnik dostaje przez brak ciśnienia po panewkach.
    Współczesne oleje mają wysoka liczbę TBN charakteryzującą właściwości myjące oleju. Tak więc we współczesnym silniku z nowoczesnym olejem wymienianym na czas, niema konieczności stosowania jakichkolwiek dodatkowych procedur związanych z wymianą. Spuszczasz po prostu rozgrzany olej z miski olejowej, wymieniasz obowiązkowo filtr oleju, wlewasz nowy olej do odpowiedniego poziomu. Potem odpalasz silnik, pompa napełnia filtr i gaśnie lampka ciśnienia oleju, wyłączasz zapłon. Czekasz chwilę i uzupełniasz olej do odpowiedniego poziomu bo ubyło oleju po napompowaniu układu smarowania. Gotowe.
    Niektóre silniki np. tdi maja wkład filtra umieszczony w specjalnie obudowie. Przy wymianie można stary olej przed włożeniem nowego wkładu wyssać z obudowy.
    Zamiast kombinować, lepiej po prostu zmieniać olej częściej. Zamiast np. w systemie LL przy ok 30000km zmieniamy olej z filtrem co 15000km. To na pewno nie zaszkodzi, a wręcz odwrotnie.

    1
  • #7 03 Maj 2012 23:24
    1605968
    Użytkownik usunął konto  
  • #8 04 Maj 2012 00:27
    Breżniew
    Poziom 21  

    Pompa nie jest sucha jak pieprz jeśli spuścisz stary olej i nalejesz nowego bez odpalania silnika. Robi się sucha gdy zaczniesz szybko obracać jej napędem bez dostarczenia oleju na stronie ssawnej pompy.
    W moim życiu zawodowym zdarzyło się diagnozować i naprawiać kilka różnych silników z uszkodzonymi panewkami głównymi i korbowodowymi z powodu zapowietrzonej pompy oleju z różnych przyczyn. Zarówno w silnikach samochodowych jak i motocyklowych sucha pompa nie zassie sama oleju lub zajmie jej to dużo czasu i jest to fakt bezdyskusyjny. Pamiętaj, ze pompa jest montowana zawsze powyżej lustra oleju w misce olejowej.
    O zatartych wałach w silnikach moto po jeździe na gumie (jednym kole) też nie słyszałeś? Wystarczy kilka sekund np. w Kawach by się zatarła na 3 panewce. Dla tego stunterzy przerabiają miejsce mocowania smoka oleju , tworzą specjalne kieszenie w misce olejowej czy wlewają więcej niż zalecane oleju, by smok nigdy się nie wynurzył z oleju.
    Odpowietrzenie układu smarowania może wymagać np. odkręcenia filtra oleju i demontażu świec zapłonowych. Wałem kręcimy rozrusznikiem do momentu gdy pojawi się olej w gnieździe filtra. Potem dokręcamy filtr i kręcimy rozrusznikiem dalej do zgaśnięcia lampki kontrolnej. Dzięki wykręconym świecom rozrusznik kręci wałem bardzo szybko bez obciążeń jakie daje normalna praca silnika.
    W innym silniku aby zassał olej po długim staniu w magazynie konieczne było wpompowanie z zewnątrz oleju do magistrali olejowej po wykręceniu czujnika ciśnienia oleju. Dopiero ten zabieg umożliwił zalanie olejem pompę i zassanie przez nią oleju z miski olejowej - jeden wielu przykładów z jakim się spotkałem osobiście. Dziwi mnie więc twoje podejście do tematu ale każdy robi jak uważa.

    1
  • #9 04 Maj 2012 20:52
    tomek040486
    Poziom 10  

    odkręc korek i na ciepłym silniku spusc olej. czy do tak banalnej rzeczy trzeba az tyle wywodów?:D

    1
  • #10 04 Maj 2012 23:42
    1605968
    Użytkownik usunął konto  
  • #11 05 Maj 2012 07:29
    kwantor
    Poziom 38  

    Jak samochód jest palony przed wymianą, to lepiej gorący, szybciej spłynie.
    Natomiast jeśli stoi przez noc na kanale, to zimny- to już tylko logika.
    Będziesz jeździł i grzał go?
    A i tak wychodzi na to samo.

    3
  • #12 05 Maj 2012 10:26
    1605968
    Użytkownik usunął konto  
  • #13 05 Maj 2012 12:09
    50146
    Użytkownik usunął konto  
  • #14 05 Maj 2012 12:27
    1605968
    Użytkownik usunął konto  
  • #15 05 Maj 2012 16:01
    Breżniew
    Poziom 21  

    Mechanicy wiedza doskonale dla czego wymienia się olej na ciepło, a nie zimno. Dla ciekawych pseudo mechaników wyjaśnię:
    - Przepracowany olej w silniku jest roztworem koloidalnym. Nowoczesne oleje dzięki silnej właściwości dyspersji cząsteczek sadzy, osadów, szlamów, laków itp pozwalają zachować silnik w idealnej czystości. Wszystko co nie potrzebne w silniku zostaje na filtrze oleju, a mniejsze cząsteczki są w oleju rozpuszczone. Wbrew pozorom cząsteczki węgla w postaci sadzy i grafitu mają działanie zmniejszające tarcie, nie są wiec szkodliwe w pewnej ilości. Jeśli jednak olej postoi w bezruchu wszystkie cząsteczki tworzące rozwór w oleju zaczynają się wytrącać i osiadają w misce olejowej, kanałach olejowych itp. Dzięki rozgrzaniu oleju w czasie pracy silnika te drobne zanieczyszczenia znowu tworzą roztwór w oleju. Spuszczając gorący olej pozbywamy się maksymalnej ilości zanieczyszczeń zawartych w starym oleju.
    Spuszczając zimny olej np. po nocy w garażu, spuszczasz olej z mniejszą ilością zanieczyszczeń bo część się wytrąciła i została w silniku. Potem wlewasz nowy olej, odpalasz silnik i cześć starych zanieczyszczeń pływa w nowym oleju.
    Dla chcących pogłębić temat polecam zapoznać się z literaturą, chociażby PALIWA OLEJE SMARY Janiny Michałowskiej. Książka stara ale wiele zagadnień poruszanych w niej jest nadal aktualnych.

    2
  • #16 05 Maj 2012 20:57
    1605968
    Użytkownik usunął konto  
  • #17 05 Maj 2012 21:44
    kidu22
    Poziom 35  

    rekda2 napisał:
    Posiadałem swojego czasu Punto z silnikiem 1100 MPI po spuszczeniu oleju i wymianie filtra oleju zacząłem lać nowy nie zakręcając śruby w misce, dopiero gdy zauważyłem jak wylatuje nowy olej kręciłem śrubę spustową.
    Po takiej kolejności długo miałem olej czysty wręcz czyściutki i trudno było go zobaczyć na bagnecie i to naprawdę przez sporą ilość przejechanych km. ok. 500. Inni koledzy pomimo innego silnika ale benzyny również z niewielkim przebiegiem nie cieszyli się już tak czystym olejem, podejrzewam iż właśnie procedura spuszczania oleju na ciepłym silniku nie jest tak dokładna jak na zimnym- oczywiście chyba niemożna od razu takich wniosków wysuwać zbyt dużo różnych czynników na to może wpływać.


    O mało zawału nie dostałem, co Ty dzisiaj '' spożywałeś'' ?

    Ja zmieniam co 10kkm olej i tak do 5000km jest czysty i przejrzysty .
    A na 10000km po teście 'na palec' wciąż jest przejrzysty.
    Nigdy nie doprowadzam oleju do czarnej mazi.
    Pozatym odkręcając korek oleju wszystkie aluminiowe części są czyściutkie i błyszczące a nie zasmarowane czarnym nagarem.

    Wymiana tylko na rozgrzanym, .........wogóle po co to pisze , wszak to poziom kibla w Hadesie.

    2
  • #18 05 Maj 2012 22:11
    Breżniew
    Poziom 21  

    Z mojej strony EOT. Z dziećmi neostrady nie dyskutuję. One wiedzą wszystko najlepiej więc szkoda czasu.

    0
  • #19 06 Maj 2012 01:49
    1605968
    Użytkownik usunął konto  
  • #20 06 Maj 2012 11:19
    kidu22
    Poziom 35  

    kidu22 napisał:
    Ja zmieniam co 10kkm olej

    Dalej
    rekda2 napisał:
    Temat może i głupi ale aktualne argumenty do mnie nie docierają



    rekda2 napisał:
    skoro co 10 km wymieniasz olej to sobie go wymieniaj i co 1 km

    0
  • #21 06 Maj 2012 22:10
    1605968
    Użytkownik usunął konto