Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik indukcyjny dwubiegowy

Lisciasty 08 Sty 2005 12:06 7673 24
  • #1 08 Sty 2005 12:06
    Lisciasty
    Poziom 16  

    Witam!

    Czy ktoś orientuje się, gdzie można wykorzystać
    silniki indukcyjne dwubiegowe, szczególnie
    jeśli ma się zmianę z p=2 na p=3?
    Szukam czegokolwiek w temacie dwubiegowych, jeśli ktoś
    ma jakiekolwiek info, będę ogromnie wdzięczny

    pozdrawiam
    Liściasty

  • Pomocny post
    #2 08 Sty 2005 12:14
    Tdv
    Poziom 33  

    Silniki takie są używane w kopalniach do przenośników taśmowych - oczywiście o odpowiedniej mocy.

  • #3 08 Sty 2005 12:37
    Lisciasty
    Poziom 16  

    Dzięki wielkie!
    Szukam czegokolwiek na ten temat, a w szczególności
    czegoś w temacie projektowania takich ustrojstw. Znajoma ma taki
    temat pracy magisterskiej i coś tam już nadziubała w Maxwellu
    ale ma kupę wątpliwości i pytań (m.in. właśnie po diabła takie coś :)
    Jeśli znasz jakieś książki/adresy, ewentualnie inne materiały na ten
    temat, jest szansa uchronić jedną niewiastę przed popadnięciem
    w psychozę ;)

    pozdrawiam
    Lisciasty

  • #4 08 Sty 2005 12:42
    Tdv
    Poziom 33  

    Nie mam pojęcia w jakiej książce coś a ten temat znaleźć, jedyne co mogę polecić to zacznij od adresu www.damel.com.pl

  • #5 08 Sty 2005 14:56
    tprzemko
    Poziom 22  

    Witam
    Na pewno silniki takie można spotkać w tokarkach.
    Pozdrawiam

  • #6 08 Sty 2005 18:44
    WojcikW
    Poziom 38  

    I w pralkach automatycznych.

    Dodam jeszcze, że nic nie napisałem o biegunach, a w pytaniu jest "w szczególności" a nie wyłącznie.

  • #7 10 Sty 2005 22:49
    Michczar
    Poziom 20  

    hmm spotykalem w swojej praktyce silnik p-2/p-4 czyli 2880obr na 1415 obr p-2 /p-8 ale nigdy p-2 /p-3 mozesz wyjasnic ile obrotow ma ten silnik?

  • #8 11 Sty 2005 07:56
    tprzemko
    Poziom 22  

    Witam
    Może kolega się poprostu zamyslił i zamiast p powinien napisać 2p (pary biegunów)
    Pozdrawiam

  • #9 11 Sty 2005 08:05
    grzeskk
    Poziom 28  

    dodam jeszcze że silniki dwubiegowe stosuje się też w windach: a do zabezpieczenia takiego silnika używa się jednego zabezpieczenia na oba biegi

  • #10 11 Sty 2005 18:50
    Lisciasty
    Poziom 16  

    Pomyłki nie ma, p=2 i p=3, prędkość (idealna) 1500/1000
    To jest jakiś experymentalny silnik chyba, nie wiem czy
    istnieje takie ustrojstwo gdzieś jeszcze poza Wrocławiem :)

  • #11 11 Sty 2005 19:03
    Slawox
    Poziom 14  

    Silniki dwubiegowe są stosowane w cegielniach cegły silikatowej na układarkach.Służą do zmiany prędkości jazdy wózka przekładającego cegłę z taśmociągu na wagonik, zmianie prędkości towarzyszy szarpnięcie .

  • #12 12 Sty 2005 09:19
    krzychol66
    Poziom 24  

    Slawox napisał:
    Silniki dwubiegowe są stosowane w cegielniach cegły silikatowej na układarkach.Służą do zmiany prędkości jazdy wózka przekładającego cegłę z taśmociągu na wagonik, zmianie prędkości towarzyszy szarpnięcie .

    Nie tylko. We wszelkich układach transportu technologicznego, gdzie wymagane są różne prędkości załadunku na urządzenie i wyładunku z urządzenia, bądź szybki najazd elementu i powolne dokładne jego pozycjonowanie.
    W obrabiarkach do wolnego najazdu detalu na narzędzie i szybkiego wycofania z narzędzia.
    Z tym, że przełożenie 2/3 jest takie dziwne trochę. W tym zakresie raczej stosuje się falownik. Natomiast silnik 2 biegowy o "przełożeniu" 1/4 (ew. + falownik) pozwala już na ominięcie ograniczeń regulacyjnych większości falowników.

  • #13 12 Sty 2005 10:11
    Slawox
    Poziom 14  

    Kolega Krzychol pisze o stosowaniu falowników i słusznie, sam montuje falowniki na rozmaitych obiektach i uruchamiam je. Pytanie było jednak o silnik 2-biegowy i podałem przykład z jakim osobiście się spotkałem. Pragnę dodać ,że falowniki wypierają silniki 2-biegowe. :)

  • #14 12 Sty 2005 11:34
    john_t
    Poziom 29  

    Nie ma silników 3-polowych, ilość par biegunów musi być parzysta 2,4,6,8.
    Jeżeli jest innaczej to znaczy że ktoś wynalazł magnes jednobiegunowy.
    Silniki wielobiegowe wykorzystuje się też w wentylacji do napędu wentylatorów. Również do zmiany wydajności pomp.
    Co do falowników, długo nie wyprą silników wielobiegowych. Pomimo niezaprzeczalnych zalet falowniki posiadają kilka istotnych wad.
    1-CENA
    2-Gabaryty (szczególnie przy większych mocach)
    3-Konieczność odprowadzania ciepła z końcówek IGBT
    4-Wprowadzanie zakłóceń elektromagnetycznych związanych z kluczowaniem tranzystorów końcowych.

    PS. Sądząc po podanych prędkościach obrotowych to:
    1500 - 4 bieguny
    1000 - 6 biegunów
    oczywiście teoretycznie pomijając "poślizg"

  • #15 12 Sty 2005 12:03
    krzychol66
    Poziom 24  

    john_t napisał:
    Nie ma silników 3-polowych, ilość par biegunów musi być parzysta 2,4,6,8.
    Jeżeli jest innaczej to znaczy że ktoś wynalazł magnes jednobiegunowy.
    Silniki wielobiegowe wykorzystuje się też w wentylacji do napędu wentylatorów. Również do zmiany wydajności pomp.
    No i to by było to. W pompach i wentylatorach zakres regulacji prędkości 2:3 ma sens.
    Cytat:

    Co do falowników, długo nie wyprą silników wielobiegowych. Pomimo niezaprzeczalnych zalet falowniki posiadają kilka istotnych wad.
    1-CENA
    2-Gabaryty (szczególnie przy większych mocach)
    3-Konieczność odprowadzania ciepła z końcówek IGBT
    4-Wprowadzanie zakłóceń elektromagnetycznych związanych z kluczowaniem tranzystorów końcowych.
    5. Niemożność hamowania z odzyskiem energii (to potrafiły tylko stare konstrukcje tyrystorowe)
    6. Ograniczenia zakresu regulacji prędkości (praktycznie od ok. 70 Hz do ok. 10 Hz, czyli 1:7; dla większej głębokości regulacji trzebaby specjalizowanych serwonapędów albo zgody na "niesztywną" regulację prędkości)
    Cytat:

    PS. Sądząc po podanych prędkościach obrotowych to:
    1500 - 4 bieguny
    1000 - 6 biegunów
    oczywiście teoretycznie pomijając "poślizg"

    Koledze wyraźnie chodziło o PARY biegunów, a nie o bieguny. Tylko skrót dał błędny. Masz:
    1500 = 2 PARY biegunów
    1000 = 3 PARY biegunów.

  • #17 03 Lut 2005 22:55
    Cholera
    Poziom 10  

    Hm.. ale ja sie chce dokładnie dowiedzieć gdzie można wykorzystać zmianę prędkości z mniejszej na większą:)

  • #18 04 Lut 2005 09:12
    krzychol66
    Poziom 24  

    sieger napisał:
    krzychol66 napisał:

    5. Niemożność hamowania z odzyskiem energii (to potrafiły tylko stare konstrukcje tyrystorowe)


    Jesteś pewien?

    "Raczej tak" ;).
    Tzn. oczywiście sam falownik tranzystorowy może odzyskiwać energię z silnika na szynę DC, ale potem nie ma jak przez prostownik cofnąć jej do sieci. Więc stosuje się rezystor hamujący, który jest podgrzewany energią z szyny DC "w razie potrzeby".
    Można to obejść przez łączenie szyn DC kilku falowników (jeżeli konstrukcja falownika na to pozwala i jeżeli silniki nie hamują równocześnie), ale wtedy pojawiają się następne problemy:
    - zabezpieczenie nadprądowe pojedynczego falownika
    - równoległe łączenie kilku prostowników i problem z rozłożeniem obciążeń pomiędzy nimi
    - ewentualne wyłączenie bezpieczeństwa musi objąć całą grupę napędów.
    cholera napisał:
    Hm.. ale ja się chce dokładnie dowiedzieć gdzie można wykorzystać zmianę prędkości z mniejszej na większą:)
    Hmm... a jak Ci na to odpowiedzieć, żeby nie przerysować z połowy fabryki i nie być oskarżonym o ujawnianie tajemnic służbowych?
    Może tak:
    1. Wentylator. Jak się silnik kręci z prędkością np. 1000 obr/min to masz połowę mocy nawiewu. Jak go przyśpieszysz do 15.. obr/min to masz pełną moc.
    2. Obrabiarka. Silnik prowadzący narzędzie (np. wrzeciono wiertarki):
    - wolny najazd na detal w tempie odpowiadającym wierceniu
    - szybkie wycofanie narzędzia po zakończeniu wiercenia
    3. winda (w tym winda osobowa). Musi poruszać się w miarę szybko, a jednocześnie stawać dokładnie na pozycji, w miarę możliwości bez szarpnięć.
    Rusza "wolno", po opuszczeniu "strefy zwolnienia" jedzie "szybko" na zadane piętro, po osiągnięciu "strefy zwolnienia" na zadanym piętrze jedzie wolno, po osiągnięciu pozycji staje.

  • #19 06 Lut 2005 10:45
    sieger
    Poziom 24  

    krzychol66 napisał:

    "Raczej tak" ;).
    Tzn. oczywiście sam falownik tranzystorowy może odzyskiwać energię z silnika na szynę DC, ale potem nie ma jak przez prostownik cofnąć jej do sieci. Więc stosuje się rezystor hamujący, który jest podgrzewany energią z szyny DC "w razie potrzeby".
    Można to obejść przez łączenie szyn DC kilku falowników (jeżeli konstrukcja falownika na to pozwala i jeżeli silniki nie hamują równocześnie), ale wtedy pojawiają się następne problemy:
    - zabezpieczenie nadprądowe pojedynczego falownika
    - równoległe łączenie kilku prostowników i problem z rozłożeniem obciążeń pomiędzy nimi
    - ewentualne wyłączenie bezpieczeństwa musi objąć całą grupę napędów.


    Można użyć prostownika sterowanego na tranyztorach, z zastosowaniem metody PWM, w sumie to tak jakby dwa falowniki połączyć szynami DC, zaletą takiego prostownika jest (czasami nazywanego synchronicznym albo PWM), że przy właściwym sterowaniu prąd pobierany z sieci będzie sinusoidalny. NIe wiem czy się stosuje te układy w konstrukcjach komercyjnych, ale na pewno są prowadzone nad tym badania. A rezystor na szynie dc na wypadek przekroczenia poziomu napięć tolerowanego przez elementy do neij podłączone.

  • #20 10 Lut 2005 18:35
    Andrzej .W
    Poziom 11  

    Panowie niemacie racji post jest napisany poprawnie:) ,Mianowicie jest parzysta ilość biegunów np p=2,4,6 itd
    oraz nieparzysta liczba biegunów np. p=1,3,5,idt tylko do realizacji tej nieparzystej liczbie par biegunów nalezy wykorzystać przy uzwajaniu stojana uzwojenia dwupietrowe z grupą łamaną tj , aby to zrealizowac nadaje się jednej z grupy taki kształtżeby jej czoła leżaływ połowie na jednym piętrze i w połowie na drugim pietrze. Aby to zrozumiec polecam studia w zakresie uzwojeń pietrowych, bardzo ciekawe zagadnienie praktyczne w przypadku zwojenia silników na inną liczbe par biegunów w zalezności od ilosci złobków stojana oraz jaki ma byc silnik docelowy po przezwojeniu:)

    WIĘC ISTNIEJĄ SILNIKI O NIEPARZYSTEJ LICZBIE PAR BIEGUNÓW:)) i tyle- hehe

  • #21 11 Lut 2005 12:25
    krzychol66
    Poziom 24  

    Andrzej .W napisał:
    Panowie niemacie racji post jest napisany poprawnie:) ,Mianowicie jest parzysta ilość biegunów np p=2,4,6 itd
    oraz nieparzysta liczba biegunów np. p=1,3,5,idt

    "Twierdzenie bez dowodu odrzucam bez powodu" ;)

    Może opisz szczegółowo przykład takiego silnika, albo podaj oznaczenie fabryczne i nazwę producenta, albo chociaż bibliografię do opracowania naukowego, z którego taka rewelacja wynika!
    Bo jak na razie to jestem skłonny powyższą rewelację uznać za objaw powszechnie panującej grypy ;)

    W sprawie istnienia silników o nieparzystej liczbie par biegunów oczywiście się zgadzam ;)

  • #22 14 Lut 2005 10:13
    Darkoe
    Poziom 18  

    Witam

    Jeżeli to cię zainteresuje to posiadam schemat elektryczny sterowania silnika dwubiegowego wraz z kombinacją łączeń jego uzwojeń.Taki silnik stosujemy w wentylatorach.

  • #24 24 Lut 2005 18:07
    diff
    Poziom 19  

    sil. wielobiegowe stosuje się np. w obrabiarkach do drewna metalu kamienia -nap. wrzecion i posuwów,składanie i rozkładanie tarcz w młynach np.ST500 -oich zastosowaniu przesądzają niskie koszty ekspl. prostota obsł. i konserw. odporność na ciężkie warunki środowiskowe o jakim charakterze potrzebujesz informacji

    Dodano po 20 [minuty]:

    TECHNIKA NAPĘDU ELEKTRYCZNEGO ZASTOSOWANIE WNT Warszawa1970 NAPĘD ELEKTR. MASZYN ROBOCZYCH WNT1979-tumasz opisany układ-gwiazda-podwójna gwiazda oraz trójkąt -podwójna gwiazda odezwij się

  • #25 27 Lut 2005 21:24
    erwinm
    Poziom 13  

    silniki dwubiegowe bez względu na liczbę par biegunów stosuję we wciągarkach, suwnicach, dzwigach......
    proszę poczytać trochę o urządzeniach transportu bliskiego
    pozdrawiam

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME