STEROWNIK POMPY DO WODY
(NAPĘDZANEJ SILNIKIEM DIESLA)
Legenda:
[Info sms] - Powiadomienie w postaci smsa
[POLECENIE SMS] – polecenie wykonania konkretnego działania przez sterownik,
komenda sms którą można wywołać polecenie
LCD – informacja wyświetlona na ekranie LCD
Sygnały wejścia:
1) czujnik ciśnienia oleju – jak ciśnienie poniżej normy to akcja [STOP] co powoduje
wyłączenie silnika przez odcięcie paliwa elektromagnesem (piszę o nim niżej). Po
zatrzymaniu silnika w wyniku takiej akcji powiadamia smsem [Oil Low – Engine
Down] i na LCD OIL LOW – ENGINE DOWN.
2) Czujnik ładowania alternatora – jeśli alternator nie ładuję baterii to powiadomienie
smsem [No Charging - Error].
3) Czujnik ciśnienia cieczy przy wyjściu z pompy – Po zapaleniu jeśli ciśnienie cieczy na
wyjściu osiągnie porządną wartość x bar to powiadamia smsem [Slurry Pressure OK].
W przypadku kiedy pompa pracuję a ciśnienie spadnie poniżej minimalnej wartości x
bar to wysyła powiadomienie smsem [Slurry Pressure LOW]
4) Czujnik obrotów – pomiar obrotów realizowany jest za pomocą cewki
elektromagnetycznej (Pick UP) – wraz z wzrostem obrotów rośnie napięcie.
5) Czujnik temp ciczy chłodzącej – wiadomo jak za gorąco to zatrzymuje silnik i
informuje smesem [Water Temp to High] i LCD WATER TEMP TO HIGH.
6) Czujnik podciśnienia – na wejściu cieczy czyli informuje czy pompa zasysa ciecz z
zbiornika
Wyjścia:
1) rozrusznik
2) elektromagnes do odcięcia paliwa
3) silnik krokowy do regulacji obrotów silnika
4) silnik krokowy do zaworu trójdrożnego lub silnik z czujnikami krańcowymi ( ma
przekierowywać ciecz wychodzącą z pompy w jednym lub drugim kierunku)
Proces startu pompy:
Sms [START] uruchamia rozrusznik (jeśli obroty przekroczą wartość np. 600 obr./min to
oznacza że silnik zapalił, jeśli nie zapali do 10s rozrusznik przestaje kręcić i informuje o
problemie smsem [Engine terror] i na LCD ENGINE ERROR.
Podczas rozruchu silnika poprzez rozrusznik informacja na LCD STARTING…
Podczas normalniej pracy silnika pokazuje odczyty z czujników czyli temp, ciśnienie oleju,
ładowanie itp. No i oczywiście aktualną wartość obrotów silnika. Jeżeli z jakiegoś powodu
obroty ulegną zmianie (powiedzmy więcej niż 5% aktualnie wartości to powiadomienie
smsem [x rates/min] gdzie x to wartość obrotów pomiędzy 600-2200.
Przekierowywanie cieczy na wyjściu z pompy między wyjściem A i wyjściem B. Jeżeli
zostanie wysłane polecenie sms [A] to przekieruje na wyjście A i wyśle sms potwierdzający
że wykonano polecenie [A - OK] a na LCD REDIRECTED TO A, analogicznie sytuacja się
powtarza przy komendzie sms [|B]
Proces regulacji obrotów pozostawiam do dyskusji prawdopodobnie smsem [RATE SET
X] gdzie x to liczba obrotów które chcemy ustawić.
Proces wyłączania silnika komendą sms [STOP] która powoduje wyłączenie
elektromagnesem przez odcięcie paliwa, co w konsekwencji powoduje spadek obrotów do 0 i
informuje smsem [EngineDown] i na LCD ENGINE DOWN. Przy gaszenie silnika aby go
ochłodzić i dla bezpieczeństwa turbosprężarki można by zastosować komendę sms [SOFT
STOP] która automatycznie obniża obroty do minimum czeka 30s aż silnik się troszkę
ochłodzi i wtedy [STOP].
Część komend smsowych można by dodatkowo podłączyć do przycisków umieszczonych na
szafie sterującej. Oczywiście moduł GSM ma blokować wszystkie numery oprócz
zaakceptowanych (teraz jak można by rozwiązać zmianę i wprowadzania nr – może jakaś
klawiatura numeryczna).
Proszę o porady i sugestie jakiego sterownika PLC użyć. Wszyscy polecają siemensa bo niby gdyby coś nawaliło to kazdy moze naprawić. Z siemensem jest problem bo kosztuje sporo a na LOGO chyba sie nie da tego zbudować. Ma to pracować w Anglii wiec ja coś padnie to pasuje zeby dało sie nnaprawic w anglii przez lokalnego fachowca. Napewno samoróbki typu atmega odpadają musi byc to przemyslowy sterownik + modol gsm (najlepiej wbudowany). Myslalem też o maxlogic firmy f&f ale mysle ze moze byc ciezko to wykonac na tym sterowniku. Gdyby koszta mialy byc duze zdecydujemy sie jedynie na sterowanie pompa czyli zdalna zmiana obrotów, odczyt obrotów gaszenie, przekierowanie cieczy na zaworze.
(NAPĘDZANEJ SILNIKIEM DIESLA)
Legenda:
[Info sms] - Powiadomienie w postaci smsa
[POLECENIE SMS] – polecenie wykonania konkretnego działania przez sterownik,
komenda sms którą można wywołać polecenie
LCD – informacja wyświetlona na ekranie LCD
Sygnały wejścia:
1) czujnik ciśnienia oleju – jak ciśnienie poniżej normy to akcja [STOP] co powoduje
wyłączenie silnika przez odcięcie paliwa elektromagnesem (piszę o nim niżej). Po
zatrzymaniu silnika w wyniku takiej akcji powiadamia smsem [Oil Low – Engine
Down] i na LCD OIL LOW – ENGINE DOWN.
2) Czujnik ładowania alternatora – jeśli alternator nie ładuję baterii to powiadomienie
smsem [No Charging - Error].
3) Czujnik ciśnienia cieczy przy wyjściu z pompy – Po zapaleniu jeśli ciśnienie cieczy na
wyjściu osiągnie porządną wartość x bar to powiadamia smsem [Slurry Pressure OK].
W przypadku kiedy pompa pracuję a ciśnienie spadnie poniżej minimalnej wartości x
bar to wysyła powiadomienie smsem [Slurry Pressure LOW]
4) Czujnik obrotów – pomiar obrotów realizowany jest za pomocą cewki
elektromagnetycznej (Pick UP) – wraz z wzrostem obrotów rośnie napięcie.
5) Czujnik temp ciczy chłodzącej – wiadomo jak za gorąco to zatrzymuje silnik i
informuje smesem [Water Temp to High] i LCD WATER TEMP TO HIGH.
6) Czujnik podciśnienia – na wejściu cieczy czyli informuje czy pompa zasysa ciecz z
zbiornika
Wyjścia:
1) rozrusznik
2) elektromagnes do odcięcia paliwa
3) silnik krokowy do regulacji obrotów silnika
4) silnik krokowy do zaworu trójdrożnego lub silnik z czujnikami krańcowymi ( ma
przekierowywać ciecz wychodzącą z pompy w jednym lub drugim kierunku)
Proces startu pompy:
Sms [START] uruchamia rozrusznik (jeśli obroty przekroczą wartość np. 600 obr./min to
oznacza że silnik zapalił, jeśli nie zapali do 10s rozrusznik przestaje kręcić i informuje o
problemie smsem [Engine terror] i na LCD ENGINE ERROR.
Podczas rozruchu silnika poprzez rozrusznik informacja na LCD STARTING…
Podczas normalniej pracy silnika pokazuje odczyty z czujników czyli temp, ciśnienie oleju,
ładowanie itp. No i oczywiście aktualną wartość obrotów silnika. Jeżeli z jakiegoś powodu
obroty ulegną zmianie (powiedzmy więcej niż 5% aktualnie wartości to powiadomienie
smsem [x rates/min] gdzie x to wartość obrotów pomiędzy 600-2200.
Przekierowywanie cieczy na wyjściu z pompy między wyjściem A i wyjściem B. Jeżeli
zostanie wysłane polecenie sms [A] to przekieruje na wyjście A i wyśle sms potwierdzający
że wykonano polecenie [A - OK] a na LCD REDIRECTED TO A, analogicznie sytuacja się
powtarza przy komendzie sms [|B]
Proces regulacji obrotów pozostawiam do dyskusji prawdopodobnie smsem [RATE SET
X] gdzie x to liczba obrotów które chcemy ustawić.
Proces wyłączania silnika komendą sms [STOP] która powoduje wyłączenie
elektromagnesem przez odcięcie paliwa, co w konsekwencji powoduje spadek obrotów do 0 i
informuje smsem [EngineDown] i na LCD ENGINE DOWN. Przy gaszenie silnika aby go
ochłodzić i dla bezpieczeństwa turbosprężarki można by zastosować komendę sms [SOFT
STOP] która automatycznie obniża obroty do minimum czeka 30s aż silnik się troszkę
ochłodzi i wtedy [STOP].
Część komend smsowych można by dodatkowo podłączyć do przycisków umieszczonych na
szafie sterującej. Oczywiście moduł GSM ma blokować wszystkie numery oprócz
zaakceptowanych (teraz jak można by rozwiązać zmianę i wprowadzania nr – może jakaś
klawiatura numeryczna).
Proszę o porady i sugestie jakiego sterownika PLC użyć. Wszyscy polecają siemensa bo niby gdyby coś nawaliło to kazdy moze naprawić. Z siemensem jest problem bo kosztuje sporo a na LOGO chyba sie nie da tego zbudować. Ma to pracować w Anglii wiec ja coś padnie to pasuje zeby dało sie nnaprawic w anglii przez lokalnego fachowca. Napewno samoróbki typu atmega odpadają musi byc to przemyslowy sterownik + modol gsm (najlepiej wbudowany). Myslalem też o maxlogic firmy f&f ale mysle ze moze byc ciezko to wykonac na tym sterowniku. Gdyby koszta mialy byc duze zdecydujemy sie jedynie na sterowanie pompa czyli zdalna zmiana obrotów, odczyt obrotów gaszenie, przekierowanie cieczy na zaworze.