Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

1,9TDI PD klima umarła w trakcie jazdy

30 Kwi 2012 21:22 1974 10
  • Specjalista - oświetlenie sceniczne
    Jest to caddy 2K z 2005r, Na trasie po prostu zaczeło lecieć ciepłe (nie schłodzone) powietrze. Mając chwilę czasu zjechałem z ciekawości do jakiś magików którzy subtelną metodą (naciskając zaworki do nabijania czynnika) stwierdzili że powinno być ok i na dzień dobry wjazd na komputer (czyli 100zł). Podziękowałem i odjechałem, umówiłem się z mechanikiem w moim rejonie, nie mniej jednak zanim kraj wróci do pracy to trochę minie.

    Po powrocie zobaczyłem co VAG pokaże i oto screen. klima manualana, klawisz econ reaguje prawidłowo, błędów brak, temperatury pokazywane w grupie klimy są realne (czyli ok 20st).
    Martwi mnie to że sprężarka dostaje prąd... a tu nic. Gdyby czynnika było mało to pewnie by się nie włączyła. Wiatraki też stoją (ale te jak dobrze rozumiem sterowane są ciśnieniem).

    Jakieś wstępne wnioski?
    1,9TDI PD klima umarła w trakcie jazdy
  • Moderator na urlopie...
    Trzeba wykonać pomiar ciśnień, na włączonej klimie i podaj co się tam dzieje. Dopiero w ów czas będzie można coś powiedzieć.
  • Poziom 12  
    Sprawdzałeś napięcie bezpośrednio przy sprężarce czy tylko w vagu?
  • Specjalista - oświetlenie sceniczne
    Dzięki za zainteresowanie, zmierze jak warsztaty otworzą (czyli nawet czwartek)
    A co sądzisz o tych 7,5bara wskazywanych przez czujnik?. Wyszperałem że jest to wartość właściwa dla odpowiedniej ilości czynnika w ok 20-25st.

    Napięcia nie sprawdzałem, to nie jest zwykła sprężarka ze sprzęgłem wł/wył. Jej wydajność jest sterowana płynnie, a skoro VAG pokazuje że element wykonawczy ciągnię prąd to zakładam że faktycznie tak jest.
  • Poziom 10  
    Może to być elektromagnes sprzęgła klimatyzacji
  • Moderator na urlopie...
    bolek napisał:
    A co sądzisz o tych 7,5bara wskazywanych przez czujnik?. Wyszperałem że jest to wartość właściwa dla odpowiedniej ilości czynnika w ok 20-25st.


    Już Ci odpowiadam. Otóż to nie do końca tak, bo np. jeśli w 20*C do układu* wpompujesz 700gr. czynnika, czy 350 gram, to ciśnienie będzie takie samo (ok. 5,1bar). W Twoim przypadku powinno być ok, ale dla prawidłowego zdiagnozowania, trzeba zrobić odpowiednie pomiary. Nie da się "na oko" :D powiedzieć...
    Da zaspokojenia Twojej ciekawości podam, że w temp. 22-27*C ciśnienie powinno wynosić LP = 0,4-1,0bar, a HP = 10-14,1bar-a. Niemniej jednak, weź pod uwagę co wcześniej napisałem.
  • Specjalista - oświetlenie sceniczne
    OK, podpinałem zegary. Na obydwu stronach jest 6-7 bar i ani drgnie po włączeniu klimy. Mechanik stwierdził że nie obraca się w ogóle wał spreżarki.
    Nie rozbierałem nigdy takiej sprężarki i nie wiem co o tym myśleć. VAG w chwili włączenia klimy zaczyna pokazywać jej obroty (obrazki z pierwszego posta). Nie wiem w którym miejscu je bada i jak to odnieść do stwierdzenia mechanika o tym że wał stoi. Sprzęgła elektromagnetycznego jako tako w niej chyba nie ma, jest tylko "awaryjne"?
  • Moderator na urlopie...
    Tak, czy siak, sprężarka jest do sprawdzenia/naprawy/wymiany. Nie podałeś dokładnie typu sprężarki, ale jeśli Twój mechanik ma rację, to naprawy sami nie przeprowadzicie. To zbyt "delikatna" i skomplikowana sprawa. Jedyne co możecie zrobić w przypadku uszkodzenia, to wymienić zabierak (amortyzatory gumowe) przy napędzie sztywnym i zespół sprzęgła przy napędzie ze sprzęgłem elektromagnetycznym. Jeśli masz (jak twierdzisz) z napędem stałym, to bez demontażu jest niemal niemożliwe sprawdzenie tej usterki. Najpierw dokończcie "diagnozowanie" sprężarki a później mogę Ci podpowiedzieć, w jaki prawidłowy sposób ją (lub inną/nową) zamontować poprawnie. Chodzi o to, że w sprężarce ze zrywalnym napędem, jest niemal dwa razy mniej oleju, niż w przypadku sprężarek "tradycyjnych" i jeśli stan tegoż oleju będzie niedomagał, bądź będzie go zbyt dużo, to sprężarka ulegnie ponownej awarii bardzo szybko (to samo dotyczy czynnika chłodzącego). Najprawdopodobniej, trzeba też będzie wypłukać układ w środku, ale sposób płukania jest z kolei uzależniony od tego, co uległo uszkodzeniu (są dwa sposoby - bardzo ważne - już się przekonałem :D )... Ktoś, to przy tym robi, będzie wiedział, jak sprawdzić, czy sprężarka jest uszkodzona - niestety, trzeba ją wymontować.
  • Specjalista - oświetlenie sceniczne
    Zobaczymy, spędziłem przy autach kilka ładnych lat, wydłubie ją, a przynajmniej podmienię bez problemu. Tak że tutaj nie chodzi raczej zdolności fachmanów bo jeśli posypała się grubsza sprawa to i tak ją podmienią. Ogranicza mnie to że ani ja ani auto nie mamy wolnego, nawet w "święta".
    Obstawiam że napęd jest stały bo ile razy przy nim coś grzebałem i mnie pamięć nie myli to nigdy nie było charakterystycznego trzasku elektromagnesu, a VAG pokazywał różne wartości prądu. No ale nie ma co gdybać, najpierw dobiorę się do symbolu sprężarki.

    BTW, zaczęło się rok temu od grupona na przegląd klimy. Dwa razy u nich coś załatwiałem i dwa razy się sparzyłem. Ustalili że wchodzi mi ok 800g i miałem ubytek 50%. Klima mroziła tak że zimna strona się praktycznie szroniła. Po tym "przeglądzie" była tylko spocona, co dało się odczuć także wewnątrz auta. Pytałem nawet na forum, ale skończyło się na tym że działa więc o co chodzi.
  • Specjalista - oświetlenie sceniczne
    20tyś od wymiany sprzęgła na sprężarce padła znów. Padło jak po przednio- czyli po cichu, chłodziła do samego końca ale jakieś 1500km temu miałem akcje z tyrkotaniem i auto zaczęło palić 1,5l więcej. Tak więc pewnie było to od niej.
    Przy ostatniej naprawie machery pewnie wymieniły sprzęgło i nic więcej (pamiętam jak mówili że wał się kręcił bez problemu...).

    Pytanie mam takie, czy lepiej kupić sprężarkę na szrocie czy zapłacić więcej za regenerowaną. Osobiście to obawiam się poprawności takiej regeneracji, może jest jakaś firma godna polecenia.
  • Moderator na urlopie...
    Sprężarki NIGDY nie kupuj urzywanej! Nie wiadomo, czy po zdemontowaniu była należycie zabezpieczona, w jaki jest stanie, itd.! Tylko regenerowana, lub nowa, jeśli nie chcesz mieć kłopotów w późniejszym czasie. Dodatkowo należałoby przepłukać cały (!) układ i wymienić osuszacz. Dopiero po takim zabiegu będzie układ działał prawidłowo i nie powinno być z nim kłopotów. Pamiętaj również, że rocznie "ucieka" z układu do 10% czynnika, dlatego warto co roku profilaktycznie sprawdzić stan jego napełnienia (układu) = odessać i ponownie napełnić (max. czas pracy = 45min.). Nieprawidłowa ilość czynnika w układzie, może być główną przyczyną awarii sprężarek/sprzęgieł...