Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Sprzęt studyjny jaki najlepiej wybrac

zozolpl 05 May 2012 10:59 3141 21
  • #1
    zozolpl
    Level 9  
    Witam, mam przygotowane "studio" na potrzeby rozwijającego się młodzieżowego zespołu rockowego. Pokój 5x5 wygłuszony, z dobrą akustyką (zastosowane panele rozpraszające i pochłaniające)
    Posiadamy starszy powermixer Handbox (nie pamiętam modelu - wypożyczony z szkoły :)) oraz 2x350Wat kolumny estradowe.
    Tutaj pierwsze pytanie czy ten powermixer w jakiś sposób będzie mógł zepsuć nagrania czy nie wiele od niego zależy? Dźwięk z niego wychodzący jest w dobrej jakości nic nie trzeszczy.

    Teraz przejdę do sedna, a mianowicie jakie możecie mikrofony polecić do nagrywania poszczególnych instrumentów? Budżet mamy ograniczony około 1000zł na ten moment + trochę za przyszłe występy także słabo (zaraz ktoś pewnie napisze, że za to kupię tylko dobry mikrofon do wokalu, także nie kierować się aż tak mocno tym zawsze się coś dozbiera chodzi tylko o to, żeby sprzęt nie był z najwyższej półki za kilkanaście kafli, tylko w miarę tani tak by nagrania były w dobrej jakości)

    Na pewno potrzebuję karty dźwiękowej najlepiej usb pod lapka.
    Zestaw do perkusji (3x tom werbel buda + talerze)
    2x Gitara elektryczna (są konieczne mikrofony czy może liniowo da radę?)
    Gitara elektro-akustyczna (tutaj mikrofon, dibox czy może linia?)
    Gitara bass (tutaj chyba najlepiej linia)
    klawisz (tutaj nic innego niż linia)
    Wokal

    Pozdrawiam
  • #2
    Świr
    Level 34  
    Stopa - AKG D112
    Werbel - może być Beta 57
    Tomy - Beta 56A
    Hi-hat, overhead - AKG C1000 albo SM81
    Gitarę zbierz mikrofonem - np. może być Beta 57
    Bas czy klawisz oczywiście linia
    A wokal - tutaj może być Beta SM58
  • #3
    ciasteczkowypotwor
    Level 41  
    Świr wrote:

    A wokal - tutaj może być Beta SM58


    Nie ma takiego mikrofonu.

    Z uwagi na ograniczony budżet, proponuję najpierw kupić jakiś interfejs audio taki z 4ma kanałami, pozwoli to na uproszczone nagranie perkusji.
    Mikrofony polecam tanie, a przyzwoite
    JTS -NX2 - stopa 300zł
    Shure Sm57 - werbel, gitara 435zł
    2x JTS NX-9 na OH. 270zł szt.
    SM58 - wokal 435zł
    interfejs http://fabrykadzwieku.pl/product-pol-9396-M-AUDIO-Fast-Track-Ultra.html

    Nagraj stopę werbel i OH, potem dograsz bas, gitarę i na końcu wokal.

    Jak zauważyłeś, 1000zł już dawno przekroczony. A gdzie umiejętności, oprogramowanie, kable itp...

    Lepiej ten 1000zł zanieść do studia i niech was ktoś nagra. Za 1000zł spokojnie demko nagracie.
  • #4
    Świr
    Level 34  
    A przepraszam - nie wiem skąd ta Beta się tam wkradła.
    Dopiero teraz zauważyłem błąd.
  • #5
    adambyw
    Moderator of Acoustics
    Niestety jak wspominali koledzy budżet za skromny. Za 1000zł ciężko będzie kupić interfejs (kartę muzyczną) zdony nagrać całky zespół na raz. Dwukanałowy interfejs z średniej półki z przedwzmacniaczami kosztuje w okolicy 600zł. Dość dobry stosunek cena/możliwości to miksery Phonic lub alesis z firewire. Ale to 1500-2500zł.
    Niestety to jest wydatek, który jednorazowo trzeba przeskoczyć, bo jest to serce systemu.
    Do tego mikrofony, statywy itd...

    Power mikser raczej się średnio przyda. Jedynie do odsłuchu podczas grania.
    zozolpl wrote:
    Na pewno potrzebuję karty dźwiękowej najlepiej usb pod lapka.

    Interfejsy na USB najczęściej są 2-4 kanałowe. Jak zauważyłeś raczj potrzebujesz większego.
    zozolpl wrote:
    2x Gitara elektryczna (są konieczne mikrofony czy może liniowo da radę?)
    Gitara elektro-akustyczna (tutaj mikrofon, dibox czy może linia?)
    Gitara bass (tutaj chyba najlepiej linia)
    klawisz (tutaj nic innego niż linia)
    Wokal

    Jeżeli brzmienie gitary tworzy piecyk, to pozostaje tylko mikrofon. Jeżeli używacie cyfrowych efektów typu pod, to spokojnie można z linii. Można też nagrać czystą gitarę z linii, i w programie dać symulację wzmacniacza.
    Gitarę elektroakustyczną można zebrać albo mikrofonem, albo z linii. Brzmienie gitary będzie inne. Z lini będzie miało twarde charakterystyczne dla przetworników piezo. Dibox nie jest konieczny.
    Bas podobnie jak gitara elektryczna. Ale często piecyki basowe mają line out, można go wykorzystać. Ja ostatnio stosuję mały preamp lampowy Art Tube MP.
    Wokal. Do nagrania najfajniej zabrzmi na mikrofonie pojemnościowym. Z niedrogich mogę polecić AT2020, czy ART M-One. Na dynamicznych będzie ciemniejszy. Generalnie nie lubię shure, z dynamików bardziej skłaniał bym się w stronę np e840 sencheissera, audixa czy JTS NX8.

    Wracając do budżetu, za jeden mikrofon średnio trzeba liczyć 300-350zł. Taki AT2020 możesz wykorzystać na wokal i na balchy perkusji. NX8 na wokal, gitarę czy tomy/werbel. Czyli nagrywając instrumenty osobno możesz wydać mniej.
    Na tym etapie chyba warto przyoszczędzić jeszcze kasy i dozbierać do większego interfejsu, tak żeby miał 8-16 kanałów, najlepiej z przedwzmacniaczami mikrofonowymi.
  • #6
    zozolpl
    Level 9  
    Przy elektrykach pytałem o linię ponieważ piece mają wyjście phones/record out.
    Aktualnie jestem w "studio" i bawiłem się z gitarą gitara->piec->powermikser->behringer bcd3000(zastępuje interfejs audio) i do przez usb do lapka. Jakość jest całkiem dobra pod warunkiem, że nie nagrywam zbyt głośno i max 2 gitary na raz. Dlatego myślę, że na początek sam interfejs audio wystarczy jeśli chodzi o gitary. Perkusja wiadomo nie obejdzie się bez mikro...
  • #8
    marek-zarzycki
    Level 27  
    Po pierwsze budżet bardzo, ale to bardzo skromny macie.

    Widziałem kiedyś w małej salce prób pewnego zespołu fajny zestaw jaki posiadali do prób i nagrywania.

    1. Perkusja elektroniczna, używana- oczywiście nie automat perkusyjny, ale klasyczny zestaw z padami zamiast bębnów. Możliwość wygenerowania mnóstwa brzmień bębnów i gwarancja "żywego" groove, bo gra człowiek. Możliwości obróbki takich bębnów potem są praktycznie ograniczone tylko umiejętnościami i wyobraźnią. Odpadają drogie mikrofony, hałas, problemy z odpowiednim nagłośnieniem, miks tego wszystkiego itd. Oczywiście to do salki prób, bo na scenę to się nie nadaje.

    2. Mieli rejestrator twardodyskowy z wbudowanym sporym mikserem, chyba Fostex w każdym razie jakiś prehistoryczny :) ale tani i spełniający wymagania.

    3. Gitarzyści i basista grali na żywych wzmacniaczach, ale procesory każdego z nich były podpięte do miksera i wysyłały również sygnał do rejestratora który zapisywał to jako czysty sygnał. Po prostu kabel z instrumentu szedł bezpośrednio do miksera a dopiero stamtąd szedł na wzmacniacz. Potem czysty dowolnie można obrobić w komputerze po wyeksportowaniu plików z rejestratora.

    4. Sekcja rytmiczna tj. bas i bębny + wokal puszczone na 2 duże LDM'y za pośrednictwem jakiegoś taniego wzmacniacza, chyba też LDM.

    Do tego rejestrowali sobie każdą próbę smartfonem nagrywając video, chociaż nie wiem po co, nie pytałem :) Ale spodobało mi się jak sobie to zorganizowali. Bardzo fajnie to wszystko akustycznie "grało" a co najważniejsze bardzo praktycznie, bo gitarzyści mogli coś potem dograć w domu, pomyśleć nad wstawkami, poprawić solówki itd na sekwencerze w domu.
  • #9
    zozolpl
    Level 9  
    Witajcie ponownie :)

    Teraz nieco z innej perspektywy, ponieważ są szanse, że dostaniemy dotację z pewnego projektu.

    Budżet wzrasta do około 20tyś.

    Wypatrzyłem coś takiego
    Perkusja:
    Stopa AKG D112
    2x OH AKG C 1000 S
    werbel Beta 57
    Tomy beta 57 3x

    Gitary:
    Beta 57 2x - elektryk
    Dibox 2x - Akustyk/bas

    Wokal AKG C5

    Nagłośnienie:
    Behringer EURODESK SX3242FX
    LDM Electronic GDP 615F 2x

    Odsłuch:
    AKG K 171 mk II 2x
    KRK RP8 G2 2x

    Jak dokładnie wygląda sprawa z interfejsem audio? Stosując ww mixer w dalszym ciągu jest potrzebny interfejs? Jeśli tak to rozumiem, że wszystko podpinam standardowo do mixera, a z niego przez interfejs do kompa?
  • #10
    adambyw
    Moderator of Acoustics
    Tak, nadal potrzebujesz interfejs. Chodzi o konkretną ilość przetworników analogowo cyfrowych, i sposób przesłania danych już cyfrowych do komputera. Tamten mikser potrafi jedynie przetworzyć dźwięk analogowo. Dodatkowo jeżeli zastosujesz ten mikser, musisz puścić wiązkę kabli z każdego kanału Direct Out do wejść interfejsu. W przypadku 16 kanałów, masz 32 wtyczki przynajmniej 32m kabla. To już na okrągło jakieś 600zł...

    Dlatego może lepiej zakupić mniejszy mikser a z wbudowanym interfejsem. Ja pracuję na Phonic HB24FW (pierwsza wersja). Daje mi to możliwość nagrania 18 ścieżek. Jakość nie z najwyższej półki, ale na moje potrzeby się sprawdza. http://www.phonic.com/en/helix-board-24-firewire-mkii.html Tak to wygląda w akcji:
    http://youtu.be/MSnKC6NjoBw a taką jakość dźwięku można uzyskać po obróbce: http://www.youtube.com/watch?v=eIQEtpyg_s4
    Możesz też zerknąć na alesis, choć widzę że teraz ma tylko małe miksery, czy np Mackie Onyx 1640 z opcją FW. Ale z mackie budżet mocno podskoczy (6-8tyś zł).

    W takim rozwiązaniu z miksera idzie jeden kabelek z miksera do komputera.

    Przy budżecie ok 6-12 tyś zł można pomyśleć o mikserze cyfrowym z wyjście FW, np Presonus studiolive 16.0.2 czy którąś wyższą wersję.

    Sam interfejs 16 kanałowy, jest ciężko dostać, przeważnie takowe produkują firmy z renomą, i ceny są dużo większe niż budżetówek z mikserami.

    Na początek musisz określić ile kanałów maksymalnie potrzebujesz. Przeważnie 16 jest optymalne, choć nie raz mi brakło. Przekroczenie liczby 16 często wiąże się z dużymi wydatkami.

    Przy samej rejestracji diboxy są raczej zbędne. Stosuje się je na scenie przy długich kablach. Przy kablach niesymetrycznych do 10m, nie ma większego sensu ich stosować. Chyba że zaczną pojawiać się przydźwięki pętli masy, ale przy małych systemach z jednego gniazdka mało prawdopodobne.
  • #11
    ciasteczkowypotwor
    Level 41  
    Perkusja:
    Stopa Beta52
    2x OH SM81 lub AE3000
    hihat SM81
    werbel SM57
    Tomy e604

    Gitary:
    SM57 lub e906 2x - elektryk
    Dibox 2x - Akustyk/bas

    Wokal Rode NT2

    Nagłośnienie:
    NIE

    Odsłuch:
    Beyerdynamic DT150 1x wystarczy i tak nie będziesz nagrywał wszystkiego na setkę.
    KRK RP8 G2 2x - ujdzie.
    Interfejs, MOTU 8pre, lub 896mk3, świetne preampy, 8 kanałów wystarczy Ci w zupełności. Na setkę nie nagrasz dobrze w amatorskich warunkach.
    DAW - ja preferuję Cubase.

    Jeśli tani średni interfejs to presonus, też robi 8 kanałowe. Koniecznie na FireWire.

    Mając interfejs podłączasz się tylko w interfejs.

    Zabawki typu Phonic, Mackie itp, raczej brzmieniem pupy nie urywają.
  • #12
    zozolpl
    Level 9  
    ciasteczkowypotwor wrote:


    Nagłośnienie:
    NIE



    Co chcesz więcej przez to powiedzieć?

    Nagłośnienie było by głównie używane na próbach zespołu i ewentualnie na festynach i innych imprezach plenerowych (kilkaset ludzi do max około tysiąca)
  • #13
    ciasteczkowypotwor
    Level 41  
    Że nie potrzeba go do nagrania zespołu.
    Jeśli chcesz kupić nagłośnienie, to minimum Allen Heath ZED i normalne paczki typu 12" +2" i sub na 2x15" lub 1x18", oraz odsłuchy dla muzyków 12"+1".
  • #14
    adambyw
    Moderator of Acoustics
    ciasteczkowypotwor wrote:
    Zabawki typu Phonic, Mackie itp, raczej brzmieniem pupy nie urywają.

    Masz rację, ale kosztują o połowę mniej niż np Motu. Coś za coś. Tanie interfejsy mają szumy w okolicy -70dBfs. Na potrzeby zespołów w zupełności wystarczające. Można nagrać próbę, koncert, demo itp. Efekt jest całkiem niezły.
  • #15
    marek-zarzycki
    Level 27  
    adambyw wrote:
    Masz rację, ale

    Skąd ta tolerancja? :-D
  • #16
    zozolpl
    Level 9  
    Widzę, że A&H ZED mają gniazdo usb, jak to wygląda w praktyce, czy da się z tego nagrywać osiągając dobrą jakość?
  • #17
    ciasteczkowypotwor
    Level 41  
    Jakoś tego nagrania jest średnia, ale to jest tylko stereo.
  • #18
    adambyw
    Moderator of Acoustics
    Jaka tolerancja?
    Dałem Ci przykład nagrania moim Phonicem. Jak się wsłuchać w nagranie, zawsze zaczyna się i kończy szumem. Czym więcej mikrofonów, tym szum większy. Na nagrania amatorskie i półprofesjonalne to aż nadto. Na hifi, TV, mp3 czy w car audio nawet tego nie usłyszysz. Przy lepszym sprzęcie, czasami denerwuje. Kolega zozolpl też nie ma jakiegoś super budżetu.

    zozolpl wrote:
    Widzę, że A&H ZED mają gniazdo usb, jak to wygląda w praktyce, czy da się z tego nagrywać osiągając dobrą jakość?

    Taką samą jak podłączając wyjście miksera do line in w komputerze. Siedzi tam standardowy przetwornik PCM 16bit 48kHz stereo. Żeby uzyskać większe możliwości i lepsze brzmienie należy nagrywać wielośladowo, najlepiej w 24 bitach.
  • #19
    zozolpl
    Level 9  
    A można w jakiś sposób uzyskać dobrą jakość poprzez mikser obojętnie jaki wypuszczając sygnał z line out do kompa np przez dobrą kartę dźwiękową?
    Czy nie obejdzie się bez interfejsu?
  • #20
    ciasteczkowypotwor
    Level 41  
    zozolpl, można, ale trzeba umieć to zmiksować.
  • #21
    adambyw
    Moderator of Acoustics
    Gdy masz interfejs, robisz miks po nagraniu. Natomiast nagrywając już sumę stereo, jak pisze ciastek musisz dobrze dobrać proporcje przed/w trakcie nagrania.

    Jeżeli będzie się zbyt wybijał jeden z instrumentów w nagraniu, to już tego nie zmienisz. Będzie to słychać mniej więcej tak: http://ppl.ug/q4BCW9z7QUM/
    Nagrane na M-Audio transit (24/48), z miksera Yamaha MG10/2. Wokal e840, gitara Jts CX500, bas z linii przez preamp Art Tube MP SV3, perkusja z linii. W tle słychać zakłócenia z zasilacza komputera. Proporcje są też zachwiane bo suma szła na odsłuchy dla muzyków. Słychać też ściszenie basu w międzyczasie.

    Jako nagranie poglądowe, demo, czy do ćwiczeń z podkładem jakość jest wystarczająca. Ucha zbytnio nie męczy.

    Dałem Ci w sumie trzy przykłady. Nagranie telefonem, niedrogim wielośladem i sumy stereo. Sam na ucho oceń co najlepiej brzmi, i jaka jakość wystarczy Ci do tego co chcesz robić.
  • #22
    zozolpl
    Level 9  
    Jeśli chodzi o mix to nie powinno być większych problemów, zajmuje się DJ'ką i mam wprawę w zgrywaniu utworów także trochę poćwiczę i kilka ścieżek też nie powinno być większym problemem.

    Puki co dziękuję wszystkim za odpowiedzi, gdy już będę wiedział dokładnie ile dostaniemy dotacji to się jeszcze raz odezwie co do sprzętu :)

    Pozdrawiam!