Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ustawienie falownika pod silnik 3-fazowy

07 Maj 2012 09:31 6459 6
  • Poziom 10  
    Witam,
    Na wstępie przyznam, że post ten w identycznym niemal brzmieniu umieściłem już na forum CNC, gdzie pewnie duża część kolegów z elektrody bywa. Niestety nikt mi przez kilka dni nie odpisał, więc zwracam się tutaj o pomoc.

    Sytuacja wygląda tak że mam falownik 2,2kW Hitachi link do instrukcji L200

    Chcę nim zasilić silnik 0,55kW Elte -
    Ustawienie falownika pod silnik 3-fazowy
    - i spisane z niej dane:
    Elte PE3 7/3
    Volt 220/380
    Hz 200/300
    A 3/1.8
    kW 0.55
    Giri 12000/18000
    cos fi 0.75
    podłączenie cewek w gwiazdę

    W falowniku ustawiłem kilka parametrów po kolei, prowadzony za rączkę przez intrukcję:
    najpierw przywróciłem ustawienia fabryczne (używany sprzęt)
    częstotliwość bazowa (A003) 200Hz
    poziom napięcia AVR (A082) 220V
    prąd znamionowy silnika / zabezpieczenie termiczne (b012) 2A
    liczba biegunów silnika (H004) 2

    Silnik niby się kręci, ale bardzo słabo. Podczas pracy włączam podgląd prądu i osiąga mniej niż pół ampera. Silnik kręci się bardzo niemrawo na wolnych obrotach (na szybkich już nie macam osi :)). A moje pytania są takie:

    1) Jak to jest z falownikami? Ustawia się je pod konkretne ampery czy to jest wartość nienastawiana, tzn. silnik pobiera tyle ile trzeba i dzieje się to automatycznie?

    2) Czy muszę zmienić połączenie silnika i połączyć go w trójkąt?

    3) co znaczy ta opcja zabezpieczenie termiczne (prąd znamionowy)? Mam to ustawić według tabliczki na 3A przy 220V ?

    4) Jak to z tą częstotliwością? Mogę pracować na 200 czy 300 Hz zasilając falownik ze zwykłego gniazdka sieciowego..?

    No i oczywiście byłbym wdzięczny za sprawdzenie czy opcje ustawione wyżej są ok. Nie mam doświadczenia z takim zasilaniem i nie chcę czegoś spalić ;). Falownik ma poza tym setki nastaw i nie wiem czy powinienem zwrócić uwagę na coś jeszcze.

    Serdecznie dziękuję za wszelką pomoc.
  • Poziom 25  
    Nie mam doświadczenia z falownikami ale mogę podpowiedzieć:

    2) możesz spróbować bo silnik w gwiazdę pracuję przy 400V(380) a w trójkącie przy 230V(220).
    3) Zabezpieczenie termiczne chroni silnik przed przeciążeniem i go rozłącza gdy ma za duże obciążenie. 3A mogą być
    4) 200 Hz dla trójkąta a 300 Hz dla gwiazdy, falownikiem można regulować częstotliwość dla silnika przy zwykłej częstotliwości z gniazda sieciowego.

    Możesz też zwrócić uwagę na liczbę biegunów silnika bo może być jedna para biegunów.

    Moderowany przez ANUBIS:





    Ktoś może usunąć ten komentarz? Ponieważ jest zbędny.
  • Poziom 33  
    Twój falownik ma zasilanie 1 czy 3-fazowe, bo L200 2,2kW występują w obu wersjach. Jesli masz 1fazowy to silnik przełacz w trójkąt a jeśli nie to ma być w gwieździe.

    Dodano po 6 [minuty]:

    marcin55246 napisał:
    Nie mam doświadczenia z falownikami ale mogę podpowiedzieć:

    2) możesz spróbować bo silnik w gwiazdę pracuję przy 400V(380) a w trójkącie przy 230V(220).
    3) Zabezpieczenie termiczne chroni silnik przed przeciążeniem i go rozłącza gdy ma za duże obciążenie. 3A mogą być
    4) 200 Hz dla trójkąta a 300 Hz dla gwiazdy, falownikiem można regulować częstotliwość dla silnika przy zwykłej częstotliwości z gniazda sieciowego.

    Możesz też zwrócić uwagę na liczbę biegunów silnika bo może być jedna para biegunów.

    Kolego bez urazy ale nabierz najpierw doświadczenia a nie udzielaj porad, bo wszystkie są błędne a na dodatek mogą narazić kogoś na straty materialne.
  • Pomocny post
    Poziom 28  
    Witam,

    :arrow: czesio
    A082 mówi nam o zasilaniu tutaj 220V

    Kolego zrobiłeś wszystko dobrze - jak na początkującego. Błąd popełniony przez Ciebie to podłączenie tego silnika w gwiazdę. Przepnij silnik w trójkąt.

    B012 - 3
    A004 - 200

    Co do malej mocy na małych obrotach to podbij napięcie (boost).
  • Poziom 10  
    Dziękuję za odpowiedzi i sugestie.
    A004 ustawiłem, bo inaczej A003 było by ograniczone do 60Hz.
    Silnik w gwiazdę był już podłączony, więc wolałem nie zaczynać od przepinania.

    A jeśli chodzi o częstotliwość. Będe pracował na 200Hz, ale dlaczego tak właściwie dla niższych napięć jest niższa częstotliwość? Będe używał go do frezowania aluminium, więc zakres obrotów ma idealny, ale zastanawiam się czy zaszkodziło by przykładowo raz na miesiąc dać mu np. 250Hz przez godzinę. Bo np. będe miał potrzebę użycia freza grawerskiego, więc opór malutki, moment obrotowy może być mały a wysokie obroty pożądane
  • Poziom 33  
    ttt napisał:
    ...dlaczego tak właściwie dla niższych napięć jest niższa częstotliwość?
    bo opór cewki indukcyjnej zależy od częstotliwości i aby wymusić przepływ tego samego prądu przez cewkę przy większej częst. trzeba podnieść na niej napięcie.
    ttt napisał:
    czy zaszkodziło by przykładowo raz na miesiąc dać mu np. 250Hz przez godzinę. Bo np. będę miał potrzebę użycia freza grawerskiego, więc opór malutki, moment obrotowy może być mały a wysokie obroty pożądane

    Silnik fabrycznie wytrzymuje obroty dla 300Hz więc nie ma problemu żeby tak pracował, co najwyżej nie uzyskasz pełnej mocy przy tych obrotach, bo falownik jest 1 fazowy więc nie wygeneruje odpowiednio dużego napięcia.
  • Poziom 11  
    Jeśli chodzi o falowniki hitachi SJ100,L100,SJ200,L200,SJ300,L300P,X200 hitachi-omron JX,MX2, to można w nich ustawić maksymalny prąd wyjściowy w B022
    Prąd silnika jest zależny od obciążenia i napięcia przy danej częstotliwości.
    Falownik podaje pełne napięcie przy częstotliwości bazowej A003. Przy częstotliwości A043 podaje napięcie o wartości A042 . Jest to punkt załamania charakterystyki. Trzeba też wybrać w A044 charakterystykę U/F na 00. Aby zwiększyć moment na wałku możesz spróbować zmniejszać A003. Jak prąd będzie za duży,to zadziała zabezpieczenie B012 jeśli jest ustawione poniżej B022
    Silnik powinien być połączony w trójkąt (falownik 1-faz NFE) i zabezpieczenie B012 ustawione na 3A
    Jak chcesz żeby silnik wytracał prędkość pod zbyt dużym obciążeniem, to B022 również ustaw na 3A lub mniej