Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kupić kabel a kabel- pytanie do znawców z doświadczeń własnych

Krek15 07 Maj 2012 11:44 11704 15
  • #1 07 Maj 2012 11:44
    Krek15
    Poziom 15  

    Witam

    Mam mały mętlik w głowie wiec zapytam. Mam Instalację elektryczną 12V chcę ją rozbudować. Pięć odcinków po 20 metrów. Rozbudowa polega na dołączeniu nowego oświetlenia. Odległość od akumulatora max 20 metrów( jedna linia ) maksymalny pobór prądu do 25-max 35Wat.

    Pomyślałem nad kablem 3x2m5 mm 300/500V lub 3x2,5mm 450/750V. Pytanie który lepszy i czy lepiej YDYp czy OWY. (płaski czy okrągły)?

    Druga sprawa różnica w cenie. Przewód 3x2,5mm 450/750V YDYp mam w cenie 240zł za szpule i 430zł za szpule. Gdzie jest różnica jeśli to ten sam kabel- ma tak wielki przedział cenowy. Wystarczy popatrzeć na aukcje na jednym z portali ale i w sklepach jest podobnie. Czy kupując ten najtańszy czymś ryzykuje? A może wydać te 430 zł za szpule. Jest tu wielu wybitnych elektryków i z doświadczenia swojego na pewno widzą różnice i podzielą się przyrzeczeniami. Dziękuje

    1 15
  • Sklep HeluKabel
  • #2 07 Maj 2012 16:15
    djmajeranek
    Poziom 14  

    Witam!
    Zadajesz pytanie, czy kupić płaski, czy okrągły? Teraz ja zadam Tobie pytanie - Jaki byś wolał? Nie ma lepszy czy gorszy. Płaski jest po to, byś mógł go łatwo schować pod tynkiem, okrągły jest do ogólnego zastosowania.

    Czym różni się cena?
    Wydaje mi się, że jakością materiału, firmą i jej renomą. Jednakże każdy dopuszczony na polski rynek musi spełniać jakieś wymogi i musi mieć certyfikat, więc proponuje wybrać średnią między ceną, a jakością.

    Pozdrawiam serdecznie

    -1
  • Sklep HeluKabel
  • #3 07 Maj 2012 18:46
    Elektro-team
    Poziom 9  

    3x2.5 to trochę przesadziłeś. Taki drut, bo o tym piszesz, stosuje się do zasilania gniazd gdzie jest możliwy duży pobór prądu np. mikrofalówka, czajnik bezprzewodowy i żelazko w jednej chwili. Suma watów 2-3k. Ty potrzebujesz 25-30 no niech będzie 100W. Więc gdzie jest sens wyrzucania pieniędzy na taki przekrój. Poza tym pytanie: gdzie będziesz stosował to oświetlenie. Jeśli będziesz prowadził kable w ścianie w peszlu to weź YDY 3x1, ale jeśli będzie to w suficie podwieszanym czy meblach to zastosuj linki np. OMY lub OMYp 3x0.75 czy nawet 3x0.5. Linki znoszą większe obciążenia. Linki łatwiej będzie Ci układać bo nie są takie sztywne jak druty.

    Moderowany przez retrofood:

    Lepiej jest milczeć niż pisać bzdury.

    1
  • #4 07 Maj 2012 18:55
    elpapiotr
    Specjalista elektryk

    Witam.

    Kolego Elektro-team, Ty sugerujesz wykonanie instalacji telefonicznej, czy innej słaboprądowej ?

    0
  • #5 07 Maj 2012 18:57
    HeSz
    Specjalista elektryk

    Witam.

    Elektro-team napisał:
    3x2.5 to trochę przesadziłeś. Taki drut, bo o tym piszesz, stosuje się do zasilania gniazd gdzie jest możliwy duży pobór prądu np. mikrofalówka, czajnik bezprzewodowy i żelazko w jednej chwili. Suma watów 2-3k. Ty potrzebujesz 25-30 no niech będzie 100W. Więc gdzie jest sens wyrzucania pieniędzy na taki przekrój. Poza tym pytanie: gdzie będziesz stosował to oświetlenie. Jeśli będziesz prowadził kable w ścianie w peszlu to weź YDY 3x1, ale jeśli będzie to w suficie podwieszanym czy meblach to zastosuj linki np. OMY lub OMYp 3x0.75 czy nawet 3x0.5. Linki znoszą większe obciążenia. Linki łatwiej będzie Ci układać bo nie są takie sztywne jak druty.

    100 W przy 12V to prąd 8,3 A. 8,3A przy 230V to 1900W!
    A poza tym istnieje jeszcze coś takiego, co się nazywa : spadek napięcia.
    3x2,5 to wcale nie "za dużo"
    Pozdrawiam.

    0
  • #6 07 Maj 2012 21:16
    Krek15
    Poziom 15  

    Witam. Słyszałem, że 12V potrafi bardziej narozrabiać niż 230V. Wystarczy popatrzeć jakie grube są kable w ciągniku a niby to tylko 12V. Koledzy ja mam do pokonania od akumulatora do żarówek dokładnie 19,5 metra Zaokrąglamy 20 metrów) Dokładna moc to 32Waty. Dlatego wybrałem przewody 3x2,5mm. Wiem , że strata na 12V może być spora na tych 20 metrach. A gdy na aku będzie zaledwie 9,5V to na końcu przewodu nie będzie rewelacji. Dlatego aż taki przewodzik 3x2,5. Mam nadzieje ze nie stracę na jakości światła.

    Dlatego wybrałem przewód 3x2,5mm 450/750V. zamiast 3x2m5 mm 300/500V.


    Zaskoczyła mnie cena tego przewodu od 240zł do 430zł. Prawda że ten za 430zł to niby miedzi 1 klasa ale na tym tańszym takiej informacji brak. I człowiek nie wie co ma kupić tym bardziej że chodzi o straty na prztewodzie

    0
  • #7 07 Maj 2012 22:16
    djmajeranek
    Poziom 14  

    Krek15 - nie wiem jakie to lampy, ale z reguły do oświetlenia stosujemy 3x1.5 - w tym przypadku wybrałbym 2x1.5 i to wystarczy. Jeśli koniecznie chcesz żebym polecił Ci firmę, ja używam Elektrokabel. Cennik znajdziesz tutaj: http://elektrokabel.pl/cennik.php .

    0
  • #8 07 Maj 2012 23:05
    Krek15
    Poziom 15  

    Są to lampy diodowe. Dokładnie 8 lamp każda pobiera 4W. 8x4W =32W. Jak wiadomo Diody mają to do siebie że wystarczy spadek i już znacznie spada jakość światła. A, że to prąd stały i długość przewodu 20metrów obawiam się złej jakości światła. Tym bardziej że Aku ma 12,04V- 12,16 V to po przejściu przez te 20 metrów na końcu będzie mniej.

    A gdy będzie granica akumulatora 9,5V to na końcu będzie może z 9V. Tego właśnie się obawiam. Przy 9V te diody świecą gorzej niż świeczka .

    0
  • #9 07 Maj 2012 23:10
    Miwhoo
    Specjalista - Instalacje Elektryczne

    Krek15 napisał:
    Pomyślałem nad kablem 3x2m5 mm 300/500V lub 3x2,5mm 450/750V. Pytanie który lepszy i czy lepiej YDYp czy OWY. (płaski czy okrągły)?

    Druga sprawa różnica w cenie. Przewód 3x2,5mm 450/750V YDYp mam w cenie 240zł za szpule i 430zł za szpule.


    Po pierwsze kolego zdecyduj się, czy ma być to linka, czy drut, bo YDYp to żyła sztywna - drut, a OWY to linka....

    Jeśli chodzi o różnicę w cenie, to podejrzewam, że ten tańszy to "marketówka", która na 99% nie trzyma wymiaru, tzn. żyłę ma cieńszą, bardziej rozciągniętą... droższa wersja pewnie jest taka, jak być powinna, choć trochę drogo 4,3zł/mb.

    Kup 1m YDYp z marketu, najtańszy, jaki znajdziesz i kup w hurtowni taki droższy :)
    Następnie weź suwmiarkę do ręki i zmierz pojedynczą żyłę bez izolacji, wtedy wszystko się wyjaśni...

    Pozdrawiam.
    Miwhoo.

    0
  • #10 07 Maj 2012 23:24
    gogi20
    Poziom 24  

    Witam.
    Jeżeli 35W to maksymalna moc na odcinku 20m to będzie płynął prąd ok. 3A. Przy zastosowaniu przewodu o przekroju żyły 1,5mm² będziesz miał ok 1,4V spadku napięcia (ze wzoru na spadek napięcia) przy powyższych założeniach. Jeżeli zastosujesz przewód o przekroju żyły 2,5mm² to będzie około 0,8V spadku napięcia. Obliczenia oczywiście dla odbiorników o mocy 35W na końcu przewodu. Jak rozmieścisz kilka żarówek na tych 20m to spadek dla każdej żarówki będzie inny. Ale nie wiem jak chcesz to porozmieszczać. Jeżeli chodzi o jakość przewodu to tak jak wcześniej było wspomniane - każdy kabel/przewód musi spełniać odpowiednie normy. W Twoim zastosowaniu nie jest potrzebny przewód o wytrzymałości izolacji na "wysokie":) napięcie. Jeżeli chcesz dać przewód o przekroju żyły 2,5 mm² to dla Twojego zastosowania jest obojętne czy to będzie 3x2,5 mm² 300/500V, 3x2,5mm² 450/750V i czy płaski czy okrągły. Jedynym aspektem jest chyba cena:) Ale możesz również pomyśleć o przewodzie dwużyłowym jeżeli trzecia żyła jest Tobie niepotrzebna.
    P.S. Na rozładowany akumulator żaden przewód nie pomoże:)

    0
  • #11 08 Maj 2012 00:05
    Krek15
    Poziom 15  

    Przemyślałem sprawię i wybieram przewód drut 3x2,5mm² 450/750V . Trzy żyły bo w razie czego będzie łatwiej przejść z12V na 230V. Chyba tak zrobię kupię tani i drogi kabel i porównam grubości żył. Kurcze 0,8V to prawie 1V ale co zrobić mus to mus chyba że wykorzystam 3 żyłę jako dodatkowy plus. a minus będzie na jednej żyle. Pomyślimy. Dzięki wielkie chłopaki.

    0
  • #12 08 Maj 2012 00:56
    gogi20
    Poziom 24  

    0,8V to nie 1V:) Więc nie tak źle:) Jak będziesz miał kilka ledów na tym odcinku 20m (a nie całe obciążenie na końcu przewodu) to spadek napięcia będzie mniejszy niż 0,8V. Ale oczywiście różny dla poszczególnych ledów. Jeżeli już kupisz przewód 3-żyłowy to będzie na pewno lepiej jak trzecią żyłą "podasz" dodatkowy plus lub dodatkowy minus (obojętnie czy "podasz" dodatkowy plus czy minus spadek napięcia będzie mniejszy o taką samą wartość).

    1
  • #13 08 Maj 2012 10:22
    Krek15
    Poziom 15  

    Na początek zobaczę jak będzie wyglądał spadek bez 3 żyły. Obciążenie będzie na końcu - równolegle. nie będzie wielkich różnic miedzy ledam bo mała odległość między nimi. Zastanawiam się aby do każdego lead dodać kondensator. Jednak zawsze zmagazynuje nieco energii i powinien poprawić jakość światła a przy okazji zmniejszyć stratę. Po zakupieniu wszystkiego i zamontowaniu przyjdzie czas na testy. Naładuje aku na ful i zobaczymy jak będzie wyglądał tydzień pracy na nich z ładowaniem słonecznym.

    0
  • #14 08 Maj 2012 10:56
    1044571
    Użytkownik usunął konto  
  • #15 08 Maj 2012 12:01
    Krek15
    Poziom 15  

    Człowiek uczy się całe życie i najlepsi popełniają błędy. Wiem że przesył prądu stałego jest kłopotliwy. Z przemiennym jest to znacznie łatwiej zrobić. Żarówki Led posiadają mostek wiec nie muszą być zasilane prądem stałym. Ale w aku jest prąd stały. Nie sadze aby kondensator o parametrach 200V 680uF (np: 2 sztuki połączone równolegle) mam 10 takich po zasilaczach komputerowych były w stanie uszkodzić żarówkę Led. Zapomniałem wspomnieć że do aku jest podłączona przetwornica 12V 1000W czysty sinus. W czasie jej pracy może być spory spadek. Wszystko wyjdzie w praniu.

    Człowiek uczy się na błędach i ja też - każdy z nas.

    0
  • #16 13 Maj 2012 19:09
    kondensator
    Poziom 36  

    Krek15 napisał:
    Przemyślałem sprawię i wybieram przewód drut 3x2,5mm² 450/750V . Trzy żyły bo w razie czego będzie łatwiej przejść z12V na 230V.

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1507484-30.html#7452985
    ( https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=1507484& )
    Opcja 1:
    (Jeden przewód - wiele możliwości) 5x1.5mm2 lub grubszy np. 5x2.5mm2

    W zasadzie w większości przypadków wystarczy kupić do budowy / remontu dwa rodzaje przewodów zasilających w krążkach: 3x2.5mm2 (gniazda), 5x1.5mm2 (oświetlenia). Potrzeba też (choć nie bezpośrednio do zasilania, to jest to powiązane) dużo przewodu zielonożółtego min. 1.5mm2 - sieć masy budynku, połączenia wyrównawcze (z powodu przepisów potrzeba nieraz grubsze niż 2.5mm2).

    Opcja 2:
    3x1.5mm2 (na 230V) + 2x2.5mm2 lub grubszy 2x3mm2 czy 2x6mm2 (w pojedynczej izolacji - może być drut lub linka, pojedyncze lub zlepiona jak głośnikowy tańszy w brzydkiej izolacji (na niskie napięcie np. 12V) - ale układane razem, tymi samymi drogami - kolory tych dwóch żył mają być inne niż zielonożółty, niebieski, czarny.

    http://ise.pl/index.php?option=com_jfusion&It...&sid=29e6007761007d9444f285c84baa1117#p100252
    To aby świeciło to nie wszystko. Ważne też aby jak najmniej zakłócało i było odporne na uszkodzenie np. przepięciami. Szkoda by było wydać pieniądze a potem tego żałować lub wszystko w chwilę stracić - na skutek niewiedzy lub lenistwa.
    Polecam hasła do poszukania i poczytania: EMC, sieć masy budynku, Charoy, LEMP, power quality - także o tym pisałem, nie tylko tu.

    0