Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowarka/Prostownik podtrzymanie akumulator kwasowy 200Ah

emaniek1 07 Maj 2012 19:48 6259 11
  • #1 07 Maj 2012 19:48
    emaniek1
    Poziom 12  

    Witam,

    proszę o pomoc, otóż mam taki problem (znowu:)). Mam agregat 50KW diesel 4 cylindrowy. Do rozruchu używam akumulatora 200Ah-12V.
    Tylko teraz aby on pracował w trybie AUTOMATYCZNYM (nie ma energii w sieci to odpala się sam i jak jest to wygasza się) to musi mieć włączony kluczyk w pozycję START a wtedy panel i diody i żaróweczki kontrolek pobierają prąd, no i tak po 3 dniach z 13,5V spada na 9,1V i juz nie jest w stanie odpalić.

    Rozmawiałem z dostawcą i on ma podobno ładowanie w sobie (czyli jak jest w sieci prąd to on uzupełnia naładowanie akumulatora) ale chyba zepsute i nie ładuje, bo powinien ładować jak osiągnie 12V (czyli takie pewnie podtrzymanie)

    Pomysł jest taki, żeby zakupić prostownik/ładowarkę podtrzymującą akumulator, ale są wątpliwości:

    1. Jaki prostownik/ładowarkę podłączyć? Na co zwrócić uwagę, o jakich parametrach?

    2. Podobno taka ładowarka musi się automatycznie wyłączać po "uzupełnieniu" naładowania akumulatora?

    3. Czy podczas odpalania silnika przy dużym poborze prądu prostownik/ładowarka nie pójdzie z dymem?

    4. Czy podczas ładowania akumulatora z alternatora (przy uruchomionym agregacie) nie pójdzie z dymem?

    Zasadniczo pomysł jest taki aby ładowanie zrobić z sieci, "przed agregatem" czyli podczas startu jak nie będzie prądu on nie będzie ładował. Ale może się zdarzyć, że w końcu będzie i co wtedy?

    Tak czy owak proszę o podpowiedzi, sugestie, linki gdzie i co kupić aby to niezawodnie hulało. Dziękuję.

    0 11
  • #2 07 Maj 2012 21:16
    Andrzej Maciejewski
    Poziom 20  

    1. Jaki prostownik/ładowarkę podłączyć? Na co zwrócić uwagę, o jakich parametrach?

    Stabilizowany zasilacz (nie ładowarka) o napięciu zasilania 13,5V-13,8V i z ogranicznikiem prądu do "dowolnej" wartości np pobór prądu przez stacyjkę plus 1A - 20A .
    Najlepiej z kompensacją temperaturową napięcia wyjściowego (im wyższa temperatura tym niższe napięcie). Gdy tylko 1A ponad pobór stacyjki to akumulator będzie się długo ładował (ponad 200 godz. przy pełnym rozładowaniu).


    2. Podobno taka ładowarka musi się automatycznie wyłączać po "uzupełnieniu" naładowania akumulatora?

    Nie musi. Może podawać stałe napięcie np 13,7 V .
    (Na akumulatorze też będzie 13,7 więc akumulator nie będzie się prze ładował a jedynie uzupełniał pobór prądy przez "stacyjkę" i samorozładowanie).


    3. Czy podczas odpalania silnika przy dużym poborze prądu prostownik/ładowarka nie pójdzie z dymem?
    Nie , zadziała ogranicznik prądu (musi mieć ogranicznik).

    4. Czy podczas ładowania akumulatora z alternatora (przy uruchomionym agregacie) nie pójdzie z dymem?

    Trudno powiedzieć (raczej nie) ale najlepiej dla bezpieczeństwa połączyć ładowarkę z akumulatorem przez diodę prostowniczą przewidzianą do ciągłej pracy z podwojonym prądem zasilacza (czyli 2-40A uwaga przy prądach zasilacza ponad 2A obowiązkowy radiator). Anoda na zasilacz, katoda na akumulator. Po wstawieniu diody trzeba podnieść napięcie zasilacza o 0,6V (spadek napięcia na diodzie krzemowej) ale przetestować i skorygować napięcie wyjściowe zasilacza tak, żeby po pełnym naładowaniu nie przekroczyć 13,5 -13,8V na akumulatorze .

    0
  • #3 07 Maj 2012 21:31
    emaniek1
    Poziom 12  

    A gotowych takich rzeczy nie ma? Jeśli są to może jakieś linki, wolałbym tego sam nie montować:)

    0
  • #5 07 Maj 2012 22:01
    emaniek1
    Poziom 12  

    12-25???

    0
  • #6 07 Maj 2012 22:09
    oldking
    Poziom 28  

    W czym problem 12V prąd maksymalny 20A a szczytowy 25A.
    Proszę przeczytać dokładnie OPIS - skoro akumulator 200 Ah to
    maksymalny prąd ładowania 20 A, wszystko pasuje, małe ale może być w czasie pracy silnika i ładowania akumulatora przez alternator. Ale o to zawsze można zapytać producenta :-)

    0
  • #7 07 Maj 2012 23:13
    kkknc
    Poziom 42  

    Skoro ma zamontowany prostownik przez producenta to nie pozostaje nic innego niż go sprawdzić. Może po prostu nie jest podłączony. Generatory maja przełącznik stan-by / remonte, w którym redukują pobór do miliamperów (czekając na sygnał start),a mnie wychodzi z obliczeń ampery. Wiec albo ten akumulator jest zużyty albo coś nie tak z podłączeniem tego układu ( np. działa cały czas cewka gaszenia). Do tego wystarczy ładowarka impulsowa buforowa 5A. Nastawa napięcia 13,7-13,9V przy rozruch i podczas pracy nie musi być rozłączana, ale nie ma problemu z dostawieniem przekaźnika, który ja rozłączy.
    http://www.texa.pl/index.php?strona=zb-12
    http://www.deif.com/Files/Filer/Documentation/Files/4189320008-uk.pdf

    0
  • #8 16 Maj 2012 19:13
    190_Wojciech
    Poziom 20  

    kkknc napisał:

    Po co mu przetwornica ? Będzie coś zasilał z 230V po zaniku zasilania podstawowego ?

    Z prostych ładowarek automatycznych może wybrać liniowe lub impulsowe
    Liniowe BCE 12V lub 24V ( możliwość regulacji prądu ładowania od 30% do 100% )
    Impulsowe BCF 12V lub 24V
    Ceny od 300 do 1200 PLN w zależności od modelu i MAX prądu ładowania.

    0
  • #9 16 Maj 2012 19:25
    emaniek1
    Poziom 12  

    Dziękuje za pomoc, problem już rozwiązany, po prostu okazało się ze padł zwykły zasilacz, bo generator podobno - cytat z instalatora, który oglądał: "idealnie skopiowany z zachodnich chińczyk" - ma super system ładowania. Wystarczyło wymienić zasilacz - znalazłem o identycznych parametrach firmy MW dostępny w kraju. Już zamontowane i działa.

    Tak czy owak dla siebie nabyłem prostownik/ładowarkę impulsową- nie wiem jak to nazwać - na allegro taki jak, reklamowany przez wielu w sieci jako "prostownik z Lidla" - a chodzi o sprzęt niemieckiej firmy (albo przynajmniej przez nich firmowany): ULTIMATE SPEED 6V i 12V - 0,8A / 3,8A

    A jego część opisu:
    PROFESJONALNY NIEMIECKI PROSTOWNIK ULTIMATE SPEED 6V i 12V - 0,8A / 3,8A DO ŁADOWANIA
    AKUMULATORÓW ŻELOWYCH I KWASOWYCH O POJEMNOŚCI od 1,2 Ah do 120 Ah ORAZ ADAPTER UMOŻLIWIAJĄCY ŁADOWANIE AKUMULATORA PRZEZ GNIAZDO ZAPALNICZKI.
    PROSTOWNIK JEST PRODUKCJI NIEMIECKIEJ .

    Tak czy owak przetestowałem do domowego aku do małego generatora 45Ah - działa wyśmienicie i POLECAM.

    0
  • #10 17 Maj 2012 00:04
    kkknc
    Poziom 42  

    190_Wojciech napisał:

    Po co mu przetwornica ? Będzie coś zasilał z 230V po zaniku zasilania podstawowego ?"


    ?????? Kolega potrafi czytać podałem dobrą Polską i niezawodną ładowarkę, a nie przetwornicę. Przetwornica na oznaczenie ZP, a ja podałem wyraznie ZB

    0
  • #11 17 Maj 2012 03:02
    190_Wojciech
    Poziom 20  

    kkknc napisał:
    190_Wojciech napisał:

    Po co mu przetwornica ? Będzie coś zasilał z 230V po zaniku zasilania podstawowego ?"

    ?????? Kolega potrafi czytać podałem dobrą Polską i niezawodną ładowarkę, a nie przetwornicę. Przetwornica na oznaczenie ZP, a ja podałem wyraznie ZB


    Kolega umie czytać ;)
    Zasilacz buforowy ZB-12 - to nie ładowarka ! ;))) kilka słów z instrukcji :
    1 "Załączenie oświetlenia awaryjnego po utracie napięcia sieci 230V. "
    2 "Zasilanie awaryjne
    W momencie utraty napięcia zasilającego 230V zasilacz automatycznie załącza urządzenie podłączone do wyjścia obciążenia. Proces rozładowania akumulatora jest kontrolowany - gdy napięcie na akumulatorze spadnie do 10V, akumulator zostanie odłączony aby zabezpieczyć go przed trwałym uszkodzeniem. Pełne wyłączenie akumulatora poprzedzane jest krótkimi chwilowymi wyłączeniami ostrzegawczym. "

    0
  • #12 17 Maj 2012 07:47
    kkknc
    Poziom 42  

    190_Wojciech napisał:

    Po co mu przetwornica ? Będzie coś zasilał z 230V po zaniku zasilania podstawowego ?"

    Kolega umie czytać ;)
    Zasilacz buforowy ZB-12 - to nie ładowarka ! ;))) "

    No dobra zmieniam kwalifikację czynu. Kolega faktycznie potrafi czytać! Gorzej ze zrozumieniem . :)
    To normalny zasilacz buforowy który ma dodatkowy przekaźnik do podania napięcia AKUMULATORA NA DODATKOWE WYJŚCIE. Przetwornicy tam NIE MA i nie pojawi się tam napięcie 230AC tylko 12DC. W podanym przykładzie zasili to oświetlenie awaryjne lub zewnętrzną przetwornice. Dodatkowo wyjście jest zabezpieczone przed nadmiernym rozładowaniem akumulatora. Do tego wyjścia można podłączyć kontrolkę i wyprowadzić ją na panel generatora. Zyskasz przez to informację o braku podtrzymania akumulatora ( np. uskodzony bezpiecznik ).
    Co więcej można zamówi tą ładowarkę ze zmienioną charakterystyką ładowania np. 14,4V zamiast 14,7V. Wystarczy zadzwonić i taką zrobią, bez dopłaty.

    0