Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

C 385 - podłączenie alternatora i kontrolki ładowania

07 May 2012 23:34 40658 34
  • Level 9  
    Witam, proszę o pomoc bo mam problem z podłączeniem alternatora w c 385, jeśli nie podłącze kontrolki to na amperomierzu pojawia mi się ładowanie, a jak podłącze kontrolkę to nie ma ładowania. Alternator jest stary produkcji czechosłowackiej, z tego co wiem to 6 diodowy z oznaczeniami B+, M, R, T-, a regulator mam 15 i 67. Przejrzałem kilka tych schematów i nawet od c 385, ale tam jest jakiś inny regulator który posiada jeszcze 3 wyjście 15/51. Dokupiłem przekaźnik 561 bo tak wyczytałem, ale nie mogę sobie poradzić z tym. Z tego co znalazłem to
    M-wirnik, szczotka czyli 67
    R- dioda wzbudzenia czyli 15
    B+ to wiadomo od akumulatora
    T- podłączyłem tam dodatkową masę aby lepiej uziemić alternator
    po wciśnięciu kluczyka w stacyjkę jakie powinno być napięcie na M i R, jeśli ktoś ma jakiś pomysł jak powinna wyglądać ta instalacja to proszę o jakiś schemat albo opis
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Level 39  
    Tylko skąd mamy wiedzieć jak u ciebie wygląda instalacja elektryczna? Skoro podejrzewasz , że alternator nie jest oryginalny to może odczytaj jaki jest. To, że w C385 są czeskie części nie powinno dziwić. Dokupiłeś przekaźnik, ale czy potrzebnie tez nie wiesz. Ale jeśli alternator 6 cio diodowy i przekaźnika nie było to niby dobrze.Aż się prosi zajrzeć do alternatora tyle, że trzeba wiedzieć po co. Mam wrażenie, że konieczny byłby pomiar/sprawdzenie połączeń.
    A co ostatniej części pytania to na M winno być kilka V. Nie wiem, czy dobrze rozumiem, ale R nie musi być w takim układzie nigdzie podłączone. Natomiast 15 regulatora do stacyjki. Nie pamiętam co to jest owo T, ale może to być wyjście ze środka uzwojeń służące do sterowania przekaźnikiem lub obrotomierzem. A wówczas w żadnym przypadku nie podłączamy masy.
  • Level 9  
    To że w c 385 są części czeskie to wiem że normalne bo można powiedzieć że to taki polski zetor. Alternator jest chyba orginalny a na nim jest 443113516, 35 A. Ogólnie alternator ładował, ale strasznie poplątane było z kabelkami, było podłączone tylko B+ przez amperomierz do rozrusznika i wyjście M do 67 regulatora, R nie było podłączone, a 15 regulatora do stacyjki, kontrolka w ogóle nie była podłączona i właśnie to chciałem zrobić i to wszystko uporządkować, znalazłem schemat od tego ciągnika i problem powstał mi że w orginalnym regulatorze są 3 wyjścia a u mnie 2 tylko i dlatego przerzuciłem rożne fora i znalazłem kilka schematów alternatorów 6 diodowych i są one podłączone przez przekaźnik, dlatego kupiłem go i podłączyłem tak jak w schematach i jak kontrolka nie świeci to ładowanie jest, a jak podłącze tak żeby kontrolka po włożeniu kluczyka się paliła to ładowania nie ma. Alternator rozbierałem i wszystko tam jest ok, wymieniłem łożyska i szczotki, uzwojenie nie jest nigdzie nadpalone, jedynie tulejki po których chodzą szczotki mają wyrobione rowki, ale sądzę że nie odgrywa to takiej różnicy. A oznaczenie na obudowie T znajduje się przy jednej z trzech śrub M5, a to są chyba śruby którymi przykręcone są płytki z diodami. Jeśli dobrze kolegę zrozumiałem to pod wyjście R alternatora nic nie podłączyć, wyjście M do 67 regulatora, a kontrolkę podłączyć miedzy 15 regulatora i 15 stacyjki tak?bo takie rozwiązanie już miałem, ale zawsze jeszcze dodatkowo z R alternatora podłączone było 15 regulatora. Jeśli ktoś się orientuje to proszę o podesłanie jakiegoś schematu jak to wszystko podłączyć, aby było ładowanie i kontrolka świeciła podczas postoju, a gasła przy osiągnięciu wymaganych obrotów
  • Level 37  
    Niee wiem czy coś to Koledze pomoże, ale u naszych południowych Sąsiadów jest bardzo dużo tematów o takich kłopotach. M. in. taki:
    http://www.nasetraktory.eu/forum/viewtopic.php?f=6&t=22107
    Na pierwszej podstronie użytkownik "jardo" wstawił rysuneczki podpięcia reglera. Może tak Kolega spróbuje?
    Czeski nie jest trudny, tym bradziej, że nie chodzi o poezję czy jakieś wyszukane idiomy a fachowe określenia, podobne i jasne dla każdego elektryka. Używając tez google-tłumacza jest to jeszcze łatwiejsze.
    Ja sam też troszkę poszperam, lecz w weekend.
  • Level 39  
    A więc jest lepiej niż założyłem. Skoro już oglądałeś i rozbierałeś to mogłeś sprawdzić połączenia T. Także możesz podać oznaczenia regulatora napięcia. Chyba mamy do czynienia z regulatorem RC1? Być może jego elektronicznym odpowiednikiem. Trochę nie rozumiem twego opisu funkcjonowania z kontrolką, ale. Przede wszystkim kontrolką musi być żarówka o mocy powyżej 2 W (raczej lepiej 4 W). Działanie lampki to porównywanie napięcia między R i 15 (54). Jeśli na R wytworzy się napięcie rzędu 12 V regulator przestanie pobierać energię z akumulatora i lampka przestanie świecić. I działanie z przekaźnikiem to włączanie lampki w wyniku wystąpienia napięcia rzędu 7 V na zacisku połączenia uzwojeń (być może w tym przypadku jest to T) do którego jest podłączone uzwojenie przekaźnika.. Ale warto zauważyć, że układ z zastosowaniem amperomierza nie jest taki zły jeśli mamy do czynienia z dobrymi połączeniami i przewodami. Tej plątaniny przewodów i ich marnego stanu właśnie się spodziewałem. Oczywiście porady mogą się sprawdzić przy załozeniu istnienia poprawnych urządzeń i instalacji.
  • Level 9  
    C 385 - podłączenie alternatora i kontrolki ładowania
    Jeśli mi się udało to zamieściłem zdjęcie z alternatorem, a regulator jaki mam to Rc2/12B, posiadam jeszcze 2 regulator w razie czego rc2/12D
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Level 9  
    C 385 - podłączenie alternatora i kontrolki ładowania
    To schemat instalacji w moim ciągniku, oznaczenia na alternatorze się zgadzają wiec nie byłoby problemu, tylko może ktoś mi podpowie jak zmienić podłączenie jeśli mam taki regulator rc2/12b

    Dodano po 3 [minuty]:

    C 385 - podłączenie alternatora i kontrolki ładowania
    A regulator mam taki, wiem tyle że z M alternatora do 67 a z R alternatora do 15 regulatora i co dalej?

    Moderated By Pawel wawa:

    Kolego, jeśli pomimo pomocy, nadal nic nie rozumiesz, czas rozważyć oddanie tego komuś do podłączenia.

  • Level 39  
    Także wydawało mi się, że informacje już były. Ale żeby temat nie został rozgrzebany to tak. Regulator w zasadzie niech pozostanie ten, który jest podłączony. Niestety z racji, że urządzenie nie posiada wyjścia ze środka uzwojeń podłączenie przekaźnika niemożliwe (tego przekaźnika). Chyba żeby pokombinować z diodami Zenera. Zatem proponuję najzwyczajniej połączyć żarówkę z R oraz z 15 i też będzie efekt, chociaż z precyzją oceny marnie. Jeśli już upierasz się przy wskazaniu stanu pracy alternatora/instalacji elektrycznej to niezłym rozwiązaniem będzie wskaźnik napięcia na instalacji (akumulatora). Niewielka cena i jest na co patrzeć.
  • Level 11  
    witam mam taki sam alternator jak kolega kowcio 85 imam pytanko czy po podlaczeniu plusowego przewodu w miejsce oznaczone B+ podczas pracy alternatora na stykach M i R powienien pojawic sie prad z jakim alternator wytwarza prosze o odpowiedz.
  • User removed account  
  • Level 11  
    to jak mam podlaczyc przewody aby podczas pracy pokazal sie prad na alternatorze prosze o podpowiedz.
  • Level 19  
    Kolego tak ma być napięcie równe ładowaniu.
  • Level 11  
    mam pytanie jak mam podlaczyc przewody na krotko aby podczas odpalenia silnika pokzal mi woltomierz ze alternator laduje
  • Level 9  
    pawlo663, ja długi czas walczyłem z tym alternatorem, z tego co pamiętam to M podłączyć trzeba do 67 regulatora, a R do 15regulatora i dalej do stacyjki, podczas pracy powinieneś mieć napięcie na tym wyjściu ponad 14V i wtedy napięcie jest większe niż napięcie akumulatora co powoduje że gaśnie kontrolka. Jak byś miał jakieś pytania to pisze bezpośrednio na maila a ja jutro postaram się zobaczyć jak to zrobiłem i będę bardziej przygotowany
  • User removed account  
  • Level 39  
    Witam
    Jeżeli nie jest podłączona kontrolka to zacisk R pozostaje wolny .
  • Level 8  
    Czy podłączając alternator na próbę muszę wstawiać w obwód wzbudzenia żarówkę (kontrolkę)?
    Chcę tylko wybrać najlepszy alternator z trzech a silnik mam na stole.
  • Level 39  
    kontrolkę musisz prowizorycznie podłączyć ,gdyż alternator może się nie wzbudzić bez niej.Bywa że się wzbudzi ,lecz przy dość wysokich obrotach.
  • Level 20  
    nikusert wrote:
    kontrolkę musisz prowizorycznie podłączyć ,gdyż alternator może się nie wzbudzić bez niej.Bywa że się wzbudzi ,lecz przy dość wysokich obrotach.


    Nie mieszaj!!! Ten alternator nie potrzebuje kontrolki jako wzbudzenia!!!
  • Level 39  
    Skąd wiesz jaki alternator ma zamiar kolega sprawdzać,że sugerujesz że kontrolka jest zbędna.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Jeżeli jest przekaźnik kontrolki , i regulator podłączyny bezpośrednio do stacyjki , to się zdadzą. Natomiast gdy regulator jest zasilany z diod wzbudzenia to kontrolka konieczna.
  • Level 12  
    podpytam w tym temacie. Zetor 10145, alternator zwykły na dwa paski 35A na obudowie (wcześniej był 55A-oba z wyglądu takie same i oba sobie radziły).
    Zaczęło się od tego że chyba padła linka obrotomierza, rozkręciłem i skończyło się na wymianie obrotomierza a i linki też żeby nowa była.
    Nie chciało mi się przekładać kabelków to przełożyłem sam obrotomierz a żarówki zostały ze starego (posprawdzałem tylko czy żarówki dobre, poczyściłem styki itp).
    Odpalam i świeci się kontrolka od ładowania - nie ruszałem kabli a coś zrypałem ;(
    Ciągnik pali, fakt że po sprawdzeniu to czy zgaszony czy uruchomiony to napięcia mam wszędzie takie same (12,41-12,60V). W sumie to podrzuciłby ktoś opis gdzie i jak to pomierzyć?? Bo nie mogę znaleźć a jakimś elektrykiem też nie jestem żeby mieć wiedzę.
    Alternator nie ma z tego co widzę wbudowanego regulatora. Pod deską zegarów jest o numerze 443116419070.
    Alternator jest OK bo sprawdzony przez zakład który robi głównie rozruszniki i alternatory (robili nam do NH8050 a i w pandzie mi pomógł gość rozwiązać problem z zasilaniem).

    Jak silnik nie pracuje, kluczyk w stacyjce, napięcie na akku 12,59-12,60, napięcie na B+ takie samo, T (masa) 0,00 R=0,00 i M=0,00.
    D+ to niby R więc napięcia tam nie ma. Pytanie czy mogłem przypadkiem coś odłączyć?? Raczej chyba nie??

    Ewentualnie jak to posprawdzać mając zwykły miernik za 30 zł??

    Ewentualnie czy jest sens wymienić to co mam na alternator 70A z allegro??
    Np taki: https://6.allegroimg.com/s1440/03f807/24350e574d078fd17a50725668d6
    Pytam bo wyjdzie mnie 190zł i regulator miałbym już w alternatorze i zapewne spokój na następne 10lat. Po prostu ciągnik jeszcze u mnie pochodzi a przymierzam się przerobienia tej instalacji (głównie zrobienie porządku w dachu bo jest tam i oświetlenie i wycieraczki i dmuchawa).

    Z góry thx za podpowiedzi i rady.
  • Level 39  
    Możeś zamontować alternator ten co podajesz.
    Jednak bez małej przeróbki się nie obejdzieje. W Twoim przypadku musisz sprawdzić czy nie poknociłeś coś z kontrolką ładowania.Należy sprawdzić jak jest podłącxony regulator z alternatorem, czy jest 6-cioci, lub 9-cioci diodowy.
  • Level 12  
    A jakich przeróbek musiałbym dokonać w kablach?
    70A to jednak nie 35 nawet jak rzeczywiście poda 55-60A.

    Kable sprawdzę jeszcze raz jak będę miał chwilę odkręcić te boczne blachy w kabinie.
  • Level 39  
    Jedyna zmiana to doprowadzenie kontrolki ładowania bezpośrednio do alternatora.Tu jeżeli miałeś alternator 6-cio diodowy kontrolka była zasilana przez przekaźnik.Gdy natomiast był 9-cio diodowy kontrolka mogła dochodzić do regulatora,a następnie dochodziła do alternatora.
    Montując ten alternator , musisz zdemontować regulator napięcia.
  • Level 12  
    przekaźnika nie widziałem nigdzie pod zegarami więc raczej jest tam 9 diodowy - pobawię się po niedzieli i zdejmę te blachy i popatrzę.

    Co do nowego altka właśnie pozbycie się kabli spod zegarów mnie interesuje o ile ten nowy alternator będzie bezproblemowy.
  • Level 12  
    tia, dawno ale teraz jest wszystko skręcone bo i magazyn zajęty i deszcz pada.
    Jeszcze muszę się upewnić czy wszystko jest dobrze podłączone bo obecnie mam pod styk M niebieski kabel a pod styk R alternatora różowy/czerwony. Może dziś zdejmę jeszcze raz osłonę pod zegarami i zajrzę czy jest dobrze podłączone. Jeżeli będzie dobrze to kupię po prostu alternator z wbudowanym regulatorem napięcia taki z 55-70a i wtedy będę szukał jak go podłączyć.
    thx za zainteresowanie
  • Level 39  
    Kolory nic mi nie mówią, musiałbym wiedzieć jakie są kolory przewodów ;alternator- regulator - kontrolka.