Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Cerwin Vega AT100(15) DIY

K 08 Maj 2012 15:58 4354 13
  • #1 08 Maj 2012 15:58
    K
    Poziom 15  

    Witam wszystkich.

    Od dłuższego czasu planuję się zabrać za zbudowanie CV AT-15. Posiadam oryginalne kolumny AT-100, więc poświęcę kiedyś chwilę czasu i dokładnie pomierzę, chociaż znalazłem coś takiego na elektrodzie:
    Cerwin Vega AT100(15) DIY

    Jak pisałem mam wszystkie głośniki, brakuje mi zwrotnic i tych niby hornów dla głośników wysokotonowych. Z tymi pseudohornami nie bezie problemu bo od Tonsilowskich ZGC30 podejdą, tylko będę musiał dorobić tulejki dystansowe, żeby DT-5 przykręcić.
    Co do zwrotnic to będę musiał raczej wyciągnąć jedną z 1 kolumny i jakoś rozrysować o ile będą podpisane elementy, bo w sieci nie udało się mi znaleźć schematu. Zwrotnic byłaby bez regulacji - zmierzyłbym wartość rezystancji odpowiadającą położeniu środkowemu przełączników i takie wstawił do moich zwrotnic. Ewentualnie myślałem nad zrobieniem skokowej regulacji, wykorzystując przełączniki np z Altus 140, tylko trzeba by to ładnie rozmieścić.
    Ogólnie zamierzam zastosować taki sam litraż lub podobny, gdyż może dodam parę wzmocnień wewnętrznych i obudowę będę chciał zrobić z płyt MDF.
    Nie posiadając oryginalnych zwrotnic z regulacjami średnio i wysokotonowego głośnika, pomyślałem, żeby w miejscu tym zastosować 2 otwory BR, żeby przednia ścianka nie była pusta. Nie będzie też przy tym konieczności odsuwania kolumn od ściany (oryginalne mają br z tyłu). Prezentowało by się to tak mniej wiecej jak Altus 300:
    Cerwin Vega AT100(15) DIY

    Oryginalne kolumny są zrobione z płyty 3/4 cala czyli 19mm. Z przodu jednak jest zastosowana jakaś nakładka, bo szerokość wynosi 3cm a z tyłu kolumny jest 1,9cm, Pewnie dlatego, bo przed ma ścięte boki. Z budowy kolumn dowiedziałem sie jeszcze, że przód i tył jest wpuszczany w boki w wyfrezowane linie i boki są ścinane pod katem 45 stopni i składane na przód i tył. Poniżej trochę zdjęć jakie udało się mi zdobyć z neta:
    Cerwin Vega AT100(15) DIY Cerwin Vega AT100(15) DIY Cerwin Vega AT100(15) DIY Cerwin Vega AT100(15) DIY





    W swoich DIY chciałbym zrobić obudowę w ten sam sposób tylko nie wiem czy to będzie do zrobienia domowym sposobem, chyba że mi w stolarni od razu by wyfrezowali i poobcinali na miarę. Dochodzi jeszcze kwestia wytłumienia, które w oryginalnym AT-15 dzieli kolumnę na pół zaraz nad głośnikiem basowym. W moim projekcie BR byłby wtedy nad tą niby przegrodą z wytłumienia i nie wiem jakby to wpływało na całą kolumnę, chyba, że wytłumiłbym budy normalnie bez tego przegradzania, albo BR'y dał u samego dołu pod głośnikiem basowym, jak np w Altonach jest. Swoją drogą to umieszczając BR wysoko na poziomie głośników średniotonowych to chyba nie najlepszy pomysł, bo niżej umiejscowiony chyba daje lepsze efekty?
    Zastanawia mnie jeszcze jedno, mianowicie umieszczeni głośnika wysokotonowego pomiędzy średniotonowymi - dałoby to jakąś pozytywną zmianę, czy tylko pogorszy sprawę?

    Czekam na wasze opinie i rady,a przede wszystkim jakieś propozycje rozwiązania frontu kolumny z przełącznikami/bez oraz rozmieszczeniem BR'ów.

    pozdrawiam

    P.s.
    Na koniec fotka moich bezdomnych póki co głosniczków :}
    Cerwin Vega AT100(15) DIY

    0 13
  • #2 09 Maj 2012 21:37
    parish
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Umieszczenie głośników zrobiłbym takie, jakie masz tutaj na dolnym zdjęciu. Tunele umieściłbym pod głośnikiem niskotonowym, natomiast z wytłumieniem to czysto eksperymentalna sprawa. Możesz zasugerować się oryginałem, następnie odsłuchiwać efekty poprzez zmianę materiału tłumiącego, jego ilość i rozmieszczenia. Odnośnie łączenia ścian, łączenie ukośne jest mocne, ale trudne do wykonania w domowych warunkach. Ni8e możesz polegać na samym kleju, będą Ci potrzebne drewniane kołki bądź (bardziej skomplikowana sprawa) tzw. obce pióro. Co chcesz finalnie położyć na gotowe pudła? Fornir, materiał?

    0
  • #3 09 Maj 2012 22:27
    K
    Poziom 15  

    Nad wykończeniem ich jeszcze się nie zastanawiałem. Jak umieszczę te głośniki tak jak mam na ostatnim zdjęciu z br'ami u dołu to kolumna będzie musiała być jakieś 5-10cm wyższa od oryginału (zakładając przód robiony jak w oryginale), co przeniesie się na jej spłycenie. Obcięcie płyt na ukos i wyfrezowanie rowków możliwe, że znajomy by mi po kosztach zrobił w profesjonalnym zakładzie stolarskim. Kwestia potem łączenia to myślałem, żeby złożyć to na kleju i poskręcać na wkręty (dookoła objechać całą kolumnę z boków, wkręcają wkręty w przednią i tylna ściankę) i potem zaszpachlować je. Boje się tylko tego, że jak coś będzie krzywo wycięte to będzie ciężko to złożyć do kupy potem.
    Drugi wariant jaki rozpatruje to po prostu płytę do płyty na kleju i wkrętami, za wyjątkiem przedniej ścianki (możliwe, że i tylnej też), która byłaby wpuszczona do środka jak w oryginale poprzez wyfrezowanie w ścianach bocznych rowków o głębokości np 10mm i długości 18mm. Zostałoby tym sposobem 8mm płyty ścianki bocznej i wyglądałoby to jak łączenia w altusach czy altonach. Później dorobiłbym na to taką atrapę żeby przód był jak w oryginalnej budzie z AT.
    Sam nie wiem jak się za to w końcu zabrać żeby nie spartolić materiału...

    0
  • #4 09 Maj 2012 22:47
    parish
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Żeby nie spartolić, musiałbyś mieć duże zaufanie do umiejętności kolegi, uwierz że ten sposób łączenia nie jest łatwy. Druga sprawa, sposób z wkrętami jest dość uciążliwy; występuje tutaj ryzyko "rozjazdu" materiału. Sposób z obcym piórem, bądź kołkami jest pewniejszy, lecz wymaga większych umiejętności i dokładnego sprzętu. Łączenie krawędziami (prostopadłe) jest ogólnie stosowane, nie zapominając o wzmocnieniach w środku wystarcza w zupełności. Mówiąc ogólniej, łączenie które chcesz zastosować jest po prostu "profesjonalne".

    0
  • #5 09 Maj 2012 23:06
    398216
    Użytkownik usunął konto  
  • #6 09 Maj 2012 23:47
    K
    Poziom 15  

    Czyli najlepiej będzie jak połączę płyty prostopadle do siebie na kleju bez wkrętów? Oczywiście myślę dać wzmocnienie w środku na każdej krawędzi ok 2cmx2cm (lub 2cmx1,8cm) przez całe długości ścianek lub takie 20cm listewki w odstępach co np: 5cm od siebie.

    Kiedyś coś robiłem ze zwykłej płyty wiórowej 18mm i tak właśnie prostopadle składałem na kleju ale jeszcze dawałem wkręty tzw. regipsiaki. Teraz chcę zastosować mdf, więc chyba ryzyko rozjechania materiału powinno być mniejsze niż przy zwykłej wiórowce? W sumie można by jako alternatywę dla wkrętów zastosować np: kołki i wszystko ładnie ściskami złapać.
    Pozostaje jeszcze kwestia głównych wzmocnień. Mianowicie nie wiem co będzie lepsze:
    - dwa wzmocnienia (szerokość kolumny to prawie 50cm) łączące tył z przodem nad głośnikiem basowym (ewentualnie 1 wzmocnienie) i jedno łączące boki oraz jeszcze jedno między głośnikami średniotonowymi łączące przód z tyłem,
    - wzmocnienie w formie wyciętej na miarę płyty, w której powycinane zostaną otwory, co utworzy kratownicę, umieszczone nad głośnikiem basowym - będzie łączyło wszystkie 4 ścianki ze sobą jednocześnie oraz jeszcze jedno między głośnikami średniotonowymi łączące przód z tyłem.

    Jutro postaram się rozrysować choćby w paint'cie o co mi dokładnie chodzi, może przedstawię też kilka wizji płyty frontowej kolumny.

    Przykładowy wygląd z BR'ami u dołu. Musze powiedzieć, że kolumna dziwnie się prezentuje z głośnikami na środku. Z tego co czytałem to powinno się raczej unikać umieszczania głośnika wysoktonowego na środku kolumny, bo powoduje to podbicia lub osłabienia na charakterystyce i lepiej umieszczać go tak żeby odległości od ścianek bocznych do głośnika były różne.
    Cerwin Vega AT100(15) DIY

    Tu mi trochę nie wyszło z BR'ami jak w 1 rysunku:
    Cerwin Vega AT100(15) DIY


    Tutaj schemat zwrotnicy jaki udało się mi przerysować. Niestety cewki nie mają podpisanych wartości, a kondensatory są dziwnie oznaczone. Woofer puszczony jest pełnym pasmem. Głośniki średniotonowe są filtrowane filtrem 6db/oct a wysokotonowy 18db/oct. Zastanawia mnie tylko, gdzie jest ten "acoustic transformer" przy wysokotonowym i "self-resetting circuit breaker for tweeter".

    Cerwin Vega AT100(15) DIY

    To co jest oznaczone na schemacie T.I. 0,6A-30 wygląda na kondensator lub to samo resetujące się zabezpieczenie głośnika wysokotonowego - jest na zdjęciach poniżej ten niebieski prostopadłościan przypominający kondensator. T.I - to będzie firma bo na kondensatorach też są takie oznaczenia, na jednym z nich jeszcze pisze MEXICO, czyli to z meksyku firma będzie - czyżby Tecate Industries? Z tego co patrzyłem na ich nowe oznaczenia (http://www.tecategroup.com/capacitors/datasheets/film/FILM_REF_DATA.pdf) to odnosząc to do tych z kondensatorów to można by to odczytać tak np:

    T.I. 7K200V - kondensator 7uF o tolerancji 10% i napięciu 200V
    T.I. 5K200V - kondensator 5uF o tolerancji 10% i napięciu 200V
    T.I. 15MR100V - kondensator 15uF o tolerancji? i napięciu 100V
    T.I. 0,6A-30 - wygląda, że to jest zabezpieczenie wysokotonowego, bo kolejny kondensator by nie pasował w tym torze, działające po przekroczeniu 0,6A i resetujące się po 30 sekundach?

    Nic innego nie wykombinowałem, a nie chce się mi odlutować kondensatorów (nie wiem jak rozebrać do końca zwrotnice, a nie chcę niczego pourywać, bo plastik już swoje lata ma), żeby zmierzyć ich pojemności miernikiem. Można by w sumie poodpinać głośniki i tak pomierzyć kondensatory, wtedy obwód nie byłby zamknięty, więc dałoby to w miarę orientację czy te oznaczenia potraktowałem dobrze, czy to całkiem co innego oznacza.

    Robiąc prowizoryczne obliczenia oszacowałem cewki na : 0,22mH w torze średniotonowym (przy filtrze pasmowoprzepustowym cewka odcina od góry a kondensator od dołu - zmieniona rola filtrów) i 0,16mH w torze wysokotonowym i od tego można by zacząć chyba, bo innego wyjścia nie widzę...

    A tutaj zdjęcia zwrotnicy:
    Cerwin Vega AT100(15) DIY Cerwin Vega AT100(15) DIY Cerwin Vega AT100(15) DIY Cerwin Vega AT100(15) DIY Cerwin Vega AT100(15) DIY Cerwin Vega AT100(15) DIY

    0
  • #7 21 Maj 2012 15:35
    K
    Poziom 15  

    Na prawdę nikt nie spotkał się z takimi oznaczeniami kondensatorów? Dużo by to ułatwiło sprawę, bo ciągłe wykręcanie głośników i zwrotnic powoduje osłabienie później mocowania tychże elementów i do tego śruby wyglądają jak po kataklizmie...

    0
  • #8 29 Sie 2012 20:52
    K
    Poziom 15  

    Odświeżam temat. A więc tak. Mam już płyty z mdf'u wycięte na wymiar. Przeprowadziłem parę testów i przy wkręcaniu nawet regipsa na łączeniach, mdf się rozjeżdża. Przy kręceniu pionowo, strasznie się wybrzusza. tutaj powstaje problem bo zostaje tylko składanie na samym kleju. W pierwotnej koncepcji myślałem wszystkie ściany boczne poskładać na kleju, potem do środka na wszystkie łączenia listewki 22x22mm na kleju i od środka poprzez te litewki poprzykręcać wszystkie ściany, żeby nie rozwarstwić mdfu. Teraz zostaje chyba tylko sam klej, chyba że nawiercę małe otworki i wtedy śrubami przykręcę ściany. Wzmocnienia będą na wszystkich łączeniach + jedno na środku duże i od tego dużego pionowe w dół i w górę na środku kolumny. Ja samym kleje będę mocował wzmocnienia to będzie cięzko je podociskać do 2 ścianek na raz. Czekam na podpowiedzi.

    0
  • #9 29 Sie 2012 21:02
    398216
    Użytkownik usunął konto  
  • #10 13 Wrz 2012 20:35
    K
    Poziom 15  

    Jedna buda prawie na ukończeniu (została przednia ściana do zrobienia i później wykończenie końcowe).
    Zastanawia mnie tylko czy muszę dokładać jeszcze jakieś wzmocnienia, bo mam tak, jak pisałem na wszystkich łączeniach listwy (na kleju i na śrubach - nie rozrywało mdfu'u) i mniej więcej na środku wzmocnienie krzyżowe w postaci wyciętych 4 prostokątów w płycie z mdf'u. Miałem robić jeszcze wzmocnienie od krzyża w górę i w dół oraz jeszcze jedno przód-tył na 3/4 wysokości kolumny ale nie wiem czy są one aż tak potrzebne. Z drugiej strony, jak wszystko skleję to potem już nie dołożę. Patrząc z kolei na oryginał to są tam tylko 2 wzmocnienia przód-tył i jakieś malutkie listewki w 2 czy 3 miejscach.

    Co do wytłumienia to chyba zastosuję filc o grubości 8 lub 10mm na wszystkie ścianki oprócz przedniej - powycinam odpowiednie prostokąty i powklejam między wzmocnienia na ściany, bo nie widzę sensu obkładać filcem listewek na łączeniach. Jutro może pokażę na zdjęciu o co mi chodzi z tymi wzmocnieniami.

    0
  • #11 14 Wrz 2012 09:48
    parish
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Odnośnie tłumienia to sprawa eksperymentalna więc nie zamykałbym się w filcu i tłumieniu wszystkich ścian. Próbuj i odsłuchuj. Możesz się uzbroić w wełnę owczą. Odnośnie wzmocnień, jeśli zajdzie taka potrzeba możesz je włożyć do kolumny przez otwór głośnika niskotonowego. Myślę, że da radę.

    Pozdrawiam.

    0
  • #12 14 Wrz 2012 19:40
    K
    Poziom 15  

    Obiecane zdjęcie:

    Cerwin Vega AT100(15) DIY

    Przymiarka głośników:

    Cerwin Vega AT100(15) DIY

    Głośnik basowy będzie w tej trochę mniejszej "przegrodzie" bo zaraz nad nim musiało iść wzmocnienie inaczej nie zmieściłaby by się reszta głośników. Więc trochę kłopotliwe będzie dodanie wzmocnień powyżej głośnika basowego, bo wtedy trzeba będzie przewlekać rękę przez krzyż. Teraz jak patrzę to chyba przesadziłem ze śrubami, bo na najdłuższych wzmocnieniach jest z 1 strony 6 a z drugiej 5, a na krótszych 5 i odpowiednio 4. Wszystko póki co się ładnie trzyma. Więc myślę że będzie ok.

    0
  • #13 25 Paź 2012 23:20
    K
    Poziom 15  

    Witam ponownie. Zdecydowałem się na tylny bass-reflex. I tu się sprawa skomplikowała, bo przez pomyłkę w złym miejscu wyciąłem dziury.

    Cerwin Vega AT100(15) DIY

    Na powyższym rysunku widać front mojej kolumny z naniesionymi w paintcie - nie chciało się mi tego teraz robić w autocadzie, bass-reflexami. Bass reflexy patrząc od frontowej płyty są w odległościach 9cm od dołu i 6cm od boku (środki odpowiednio 14 i 11cm). Czarne prostokąty to wewnętrzne wzmocnienia. Z szybkości zasugerowałem się tym, że podkleję br'y do wzmocnień i tutaj zrobiłem ten straszny błąd - wchodzą teraz na głośnik, a z tego co czytałem to ludzie piszą, że otwory br nie powinny być dawane za głośnikiem w jego osi symetrii. Mnie ratuje tylko to, że oba otwory nie są w osi symetrii głośnika. Miałem dać je 3 cm niżej - tj 6cm od dołu i 6cm od boku - tyle maxymalnie puszczał mnie cyrkiel od dremla - z tyłu kolumny mam wypuszczoną tak jakby ramkę o długości 1cm (płyta tylna wpuszczona we frezy w pozostałych ścianach).

    Nie będę miał zachowanej odległości wylotu otworów, która powinna być jego średnicą, gdyż w pewnym miejscu głośnik wchodzi na otwory br, które mają długość ~30cm. Ale odstęp jako taki jest. Z tego co widziałem w oryginalnych kolumnach otwory br wchodzą na głośnik ale mniej niż w moim przypadku, bo zwykle mają równe odległości od dołu i boków - tak jak wpierw miałem zrobić. W sumie w oryginalnych AT bass eflex jest umiejscowiony z tyłu naprzeciwko magnesu głośnika i miedzy wylotem a magnesem jest ok 6-7cm odległości przy średnicy wewnętrznej otworu 13cm.

    Moje pytanie jest więc takie, czy będzie mi to dużo gorzej grało w porównaniu do tego umieszczenia otworów 3cm niżej?. Mam nadzieje, że nie bedę musiał wpakować budy do pieca, bo póki co robię tylko 1.

    0
  • #14 20 Gru 2012 22:18
    K
    Poziom 15  

    Nowe zdjęcie z prac... nie mogę edytować poprzedniego postu, przynajmniej, nie zapisało mi zmian... A jednak mi zmieniło a coś nie chciało...

    Cerwin Vega AT100(15) DIY

    kolejne zdj:

    Cerwin Vega AT100(15) DIY Cerwin Vega AT100(15) DIY


    Nie wiem, czy nie będę musiał usunąć górnej warstwy tego wytłumienia poprzecznego, bo wygląda teraz tak, jakby głośnik więcej się ruszał niż w oryginalnych AT, więc możliwe że tworzy się poduszka powietrzna bo wytłumienie jest 1,5cm z obu stron i półtora cm wstawione jeszcze w dziury w tym wzmocnieniu poprzecznym. Nie chce się mi wszystkiego wyrywać, bo problematyczne było pozakładanie tego, ale na eksperyment z usunięciem warstwy górnej i tych prostokątów z krzyża byłbym skłonny zaryzykować. Zawsze mogę potem założyć spowrotem bez np tych prostokątów albo w cale, zależy czy będzie zmiana na lepsze. Druga możliwość to może to być takie złudzenie, bo nie mam pierścienia założonego na głośniku, gdyż był na 4 śruby a ja przykręciłem go na 8.

    0