Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Motocykl, Kawasaki ZX12R, nie świeci kontrolka ładowania, nie odpala.

Malina1 09 Maj 2012 16:28 3498 21
  • #1 09 Maj 2012 16:28
    Malina1
    Poziom 9  

    Pozdrawiam wszystkich forumowiczów i proszę o pomoc.
    Uruchomiłem silnik na luzie i pracował bez problemu, wyjechałem za bramę i zapaliła się kontrolka ładowania, wiec nie wiele myśląc cofnąłem go garażu i wyłączyłem zapłon. Sądziłem, że to jakiś bezpiecznik padł, ale sprawdziłem i nie znalazłem żadnego uszkodzonego, co dziwne to nie udało się już uruchomić silnika, rozrusznik nie kreci, kontrolka od ładowania zapala się tylko podczas pompowania paliwa przed zapłonem i po wyłączeniu pompy paliwa gaśnie i żadnych oznak życia, akumulator jest ok, wszystkie światła świecą etc.
    Jeśli ktoś ma jakieś podejrzenia to proszę o pomoc. Dodam jeszcze, że zastanawiałem się nad alternatorem, ale sądzę, że mimo uszkodzenia powinien odpalać i czerpać prąd z akumulatora.

    0 21
  • #2 09 Maj 2012 19:24
    Kubaandcom
    Poziom 17  

    Malina1 napisał:
    (...)akumulator jest ok(...)


    Czyli że nowy? :D A tak na serio rozumiem trzyma napięcie. I w chwili próby rozruchu nic "się nie odzywa" ani rozrusznik? Jeśli tak to podepnij miernik ustawiając go na woltomierzu i zobacz czy w trakcie próby rozruchu jest jakiś spadek napięcia na akumulatorze. Jeśli nie będzie, to będzie oznaczało że masz gdzieś, na obwodzie akumulator i rozrusznik, przerwę.

    0
  • #3 10 Maj 2012 09:21
    Malina1
    Poziom 9  

    Najdziwniejsze jest to, że silnik uruchomił sie bez zarzutu, mimo, że motor stał kilka dni nie ruszany i po kilku minutach pracy na luzie, nagle zapaliła sie kontrolka ładowania, a silnik nadal pracował, po czym wyłączyłam zapłon i juz nie odpaliłem. Wcześniej jak akumulator był słaby to przynajmniej przekaźnik rozrusznika cykał, kontrolki przygasały i wtedy było jasne, ze akumulator jest zbyt słaby, a teraz kompletna cisza, dlatego myślałem, że to jakiś bezpiecznik.

    0
  • #4 10 Maj 2012 14:05
    Kubaandcom
    Poziom 17  

    Kubaandcom napisał:
    Jeśli tak to podepnij miernik ustawiając go na woltomierzu i zobacz czy w trakcie próby rozruchu jest jakiś spadek napięcia na akumulatorze. Jeśli nie będzie, to będzie oznaczało że masz gdzieś, na obwodzie akumulator i rozrusznik, przerwę.


    ponawiam prośbe

    0
  • #5 10 Maj 2012 17:07
    Malina1
    Poziom 9  

    ok. dzięki za sugestię, spróbuje jakoś to zmierzyć, jednak trudno u mnie dostać sie do "+" w akumulatorze nie wypinając go, ale zrobię najwyżej jakąś przedłużkę, ale myślę, że sprawdzi się fakt, że jest brak połączenia, bo podczas prób nic nie przygasa, czyli nie ma spadku napięcia. Dziwi mnie tylko fakt, że to stało sie nagle, kiedy motor stał, nawet nie podczas jazdy.

    0
  • #6 24 Lip 2012 16:37
    Malina1
    Poziom 9  

    Witaj, minęło trochę czasu, pomierzyłem wszystko i faktycznie okazało się, ze z przekaźnika nie wychodzi prąd do rozruchu, do przekaźnika dochodzi, (bezpiecznik jest ok. (chociaż to nie ma znaczenia), w związku z tym kupiłem nowy przekaźnik, naładowałem akumulator i ... nic nadal nie podaje prądu na rozrusznik. co ciekawe to kiedy naciskam zapłon to zaczyna migać kontrolka ładowania, ale przekaźnik nie podaje prądu.
    Ręce mi opadają

    0
  • #7 24 Lip 2012 18:44
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Malina1 napisał:
    Ręce mi opadają

    Mi też. Bo nie robisz nic po kolei i tak jak powinno być zrobione.
    1. Akumulator przemierzony? Pod obciążeniem też? Co to za akumulator? "Kwasiak"? Sprawdziłeś, czy któraś cela nie padła? Klemy sprawdziłeś?
    2. Co się dzieje na akumulatorze podczas rozruchu? Co się dzieje na stacyjce w chwili rozruchu? Co się dzieje na przekaźniku rozrusznika podczas rozruchu?
    3. Sprawdziłeś stan okablowania? Sprawdziłeś stan MASY w motocyklu? Przewód masowy akumulatora sprawdzony?
    4. Jaki tam jest alternator? Ze stałym kołem magnesowym, czy "klasyczny"? Sprawdziłeś, jak zachowuje się motocykl, jak go odepniesz?
    5. Co się dzieje z przekaźnikiem rozrusznika? Cyka? Dostaje zasilanie z przycisku startera? Czy cisza?
    6. Schemat oczywiście masz?
    7. Co konkretnie zrobiłeś oprócz załamania rąk?

    1
  • #8 04 Lis 2013 13:37
    tower123
    Poziom 9  

    Po pierwsze zx12 nie posiada kontrolki ładowania...to co opisujesz to kontrolka FI czyli kontrolka sygnalizująca błąd jeśli takowy występuje.Na 95% obstawiam koniec szczotek w rozruszniku miałem podobnie w mojej 12 problem występuje bardzo często trzy juz spodkałem z tym problemem i wymiana szczotkotrzymacza pomogła no chyba ze podejmniesz sie naprawy szczotek na starym trzymaczu a da się dopasujesz od samochodu ;)

    0
  • #9 01 Wrz 2014 12:39
    Malina1
    Poziom 9  

    Dzięki za podpowiedź, sprawdzę to, tylko mam pytanie: jak dostac sie do rozrusznika, bo dostęp jest bardzo ograniczony, próbowałem odpiąć silnik i obsunać go w dół, żeby wykręcić śrubki trzymające rozrusznik, ale nie udało mi się go na tyle opuścić, żeby był wygodny dostęp.
    Wyjąłem dwie duże szpile z tyłu i odkręciłem uszy nad kolektorem, a mimo to nie mogłem go opuścić więcej niż 1cm. Czy ma jeszcze gdzieś mocowanie?

    0
  • #10 01 Wrz 2014 20:08
    tower123
    Poziom 9  

    No więc tak złóż te wszyskie szpilki i kolektory bo to nie w tą strone zmierzasz...nie trzeba wywalać silnika tylko zwal lewy bok owiewki odkręć zbiorniczek wyrównawczy od płynu chłodniczego następnie zobaczysz rozrusznik.Rozrusznik jest przymocowany na dwie śruby M6 (klucz 8mm) wkręcane pionowo do silnika-takie dwie aluminiowe łapki na korpusie rozrusznika ;).Zanim je odkręcisz odkręć przewód od rozrusznika (taki gruby czarny na klucz 10mm) to jest zasilanie rozrusznika,jak to wszystko zrobisz wysuń rozrusznik w lewą strone motocykla może troch iść ciężko bo wsunięty jest na oring w blok silnika i to oring go już tylko będzie trzymał. Potem to już zostanie rozebrać rozrusznik i wymienić szczotki. Powodzenia!

    Ps.aby wyjąć silnik to trzeba kręcić tymi szpilkami (oczywiście bez nakrętek) w prawo wtedy wkręcasz takie tuleje w blok silnika to one trzymają silnik w ramie a nie szpilki :) a wtedy piec wypadnie jak orzeszek

    Dodano po 20 [minuty]:

    pobierz sobie angielską serwisówke (02-06 ZX12 Service Manual) na stronach 496,533... jest wszystko pokazane na zdjęciach co i jak

    0
  • #11 02 Wrz 2014 09:16
    Malina1
    Poziom 9  

    Dzięki za instrukcję.
    Kurcze, te dwie zewnętrzne śrubki odkręciłem, ale widząc w głębi 3 takie same założyłem, że je także trzeba wykręcić. spróbuje go dziś wyciągnąc i dam znać co tam "piszczy".
    PS. Wiesz może gdzie można pobrać tą serwisówkę?

    0
  • #13 02 Wrz 2014 10:05
    Malina1
    Poziom 9  

    Dzięki serdeczne.

    0
  • #15 03 Wrz 2014 09:29
    Malina1
    Poziom 9  

    Witaj ponownie, wyciągnąłem wczoraj ten rozrusznik i okazało sie, ze szczotki sa w porządku i po podpięciu do prądu pracuje idealnie. Szczotki maja po 12mm, jedynie to komutator jest bardzo ciemny, ale jak widac w pełni sprawny.
    Muszę także kupic nowy akumulator, bo mój przez ten czas padł.
    Moze jeszcze coś Ci przychodzi do głowy w mojej sprawie?
    Liczę na Ciebie.

    0
  • #16 03 Wrz 2014 13:42
    tower123
    Poziom 9  

    hmm sprawdz bezpieczniki przy puszce akumulatora jest jeden ,potem pod pokrywą zbiornika tam też są.Zobacz też złącze czujnika temperatury powietrza to ten w pokrywce filtra powietrza z tego co pamiętam to jak silnik pracuje i się go wypnie to silnik pracuje i FI sygnalizuje ale ponownie go już nie odpalisz. Czy motocykl leżał kiedyś (na postoju też!)?

    0
  • #17 03 Wrz 2014 14:02
    Malina1
    Poziom 9  

    Leżał nie raz :-)

    Dodano po 1 [minuty]:

    Bezpieczniki sprawdzałem, ale zrobię to jeszcze raz.

    0
  • #18 03 Wrz 2014 16:28
    tower123
    Poziom 9  

    sprawdz też czujnik przechyłu motocykla jest w skrzynce akumulatora

    0
  • #19 04 Wrz 2014 13:31
    Malina1
    Poziom 9  

    A jak wygląda, i jak go sprawdzić?

    0
  • #20 04 Wrz 2014 16:51
    tower123
    Poziom 9  

    takie pudełko koło akumulatora z napisem up lub strzałką do gory działa na zasadzie jak przechylisz kasete z akumulatorem to odłączy zapłon

    0
  • #21 05 Wrz 2014 07:48
    Malina1
    Poziom 9  

    A jak sprawdzić, czy działa?

    0
  • #22 07 Wrz 2014 18:52
    Malina1
    Poziom 9  

    Udało mi się go uruchomić, sprawdziłem wszystkie bezpieczniki, ale wszystkie było ok.,
    wyjąłem także ten czujnik położenia, rozłożyłem, ale wszystko jakby ok., więc złożyłem ponownie, po czym podłączyłem wszystko do akumulatora samochodowego i okazało się, że rozrusznik zaczął kręcić mimo,ze kontrola nadal gasła, a podczas kręcenia rozrusznika migała z taką samą prędkością jak on.
    Ponad to po wypięciu czujnika położenia po przekręceniu kluczyka gasła zaraz po uzupełnieniu paliwa prze pompę, ale za kilka sekund się zapalała.
    Po podłączeniu paliła się tylko w fazie uzupełniania paliwa i nigdy się nie zapalała.
    Okazało się także, jeden kabelek przy sterowniku słabo łączył, to zlutowałem go.
    I motor zaczął palić, chociaż kontrolka nadal gaśnie tuż po uzupełnieniu paliwa, ale nie zapala się podczas pracy silnika.
    Czy to jest ok. bo jużz nie pamiętam jak było wcześniej.

    0