Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

DAF LF 45.180 na ciepłym silniku ciężko odpala

wlodix 10 Maj 2012 18:29 4817 8
  • #1 10 Maj 2012 18:29
    wlodix
    Poziom 7  

    Witam mam problem jak w temacie. Przy zimnym silniku- silnik uruchamia się bez problemów natomiast, gdy jest ciepły trzeba bardzo długo kręcić rozrusznikiem. Dodam, że po uruchomieniu pracuje normalnie tzn. nic nie kopci, nie brak mu mocy pracuje równo, nie wyświetla żadnych komunikatów o błędach. Nawet po dłuższej pracy, gdy go wyłączę i zaraz próbuję uruchomić ponownie trwa to zbyt długo. Bardzo proszę o pomoc ewentualnie wskazanie, które elementy sprawdzić.

    Auto to DAF LF 45 2001 rok silnik Paccar 6 cyl 180 KM

  • Fibaro
  • #2 10 Maj 2012 19:20
    kwantor
    Poziom 38  

    Myślę, że przychodzi czas na remont pompy wtryskowej.

  • #3 11 Maj 2012 00:26
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    Myślę, że przyszedł czas na test przelewu wtryskiwaczy na ciepłym silniku.Jeden popsuty wtrysk potrafi tak wpłynąć na ciśnienie paliwa w szynie.

  • Fibaro
  • #4 11 Maj 2012 18:18
    wlodix
    Poziom 7  

    Dziś sprawdziłem sygnał z czujnika ciśnienia na szynie i tak:
    zasilanie - 2,4 V
    sygnał przy 600 rpm - 0,66 V
    sygnał przy 2500 rpm - 0,93 V

    Sprawdzałem przy zimnym silniku (tylko na to miałem czas). Jutro sprawdzę przy ciepłym. Wiem, że najlepiej sprawdzić manometrem ale z tego co pamiętam ciśnienie na szynie osiąga do 150 MPa a ja mam manometr jedynie do 40. Uważam jednak, że jeśli wystąpi różnica będzie to jakiś objaw.

    Tak z innej beczki jaka powinna być temperatura tego silnika po pełnym rozgrzaniu ?

  • Fibaro
  • #5 11 Maj 2012 19:03
    arti1987
    Poziom 16  

    Kolego a czujnik położenia wałka rozrządu sprawdzałeś??

  • #6 11 Maj 2012 23:15
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    test przelewu wtryskiwaczy nie wykonuje się przez pomiar ciśnienia w szynie. Cieknący wtryskiwacz przy ciepłym silniku opóźnia narastanie ciśnienia w szynie, ale żeby to zweryfikować należy zrobić test objętości paliwa wyciekającego z kanalika przelewowego w głowicy po upłynięciu konkretnego, ściśle określonego czasu i to przy odłączonym zaworku M-prop valve.
    Zrób tak: przy silniku rozgrzanym do normalnej temperatury pracy (czyli 90 st.C), przed uruchomieniem silnika odłącz wtyczkę od zaworka M-prop valve (na spodzie pompy HPCR). spróbuj odpalić silnik z odłączonym zaworkiem.
    popróbuj parę razy go odpalić i zgasić.Zobacz, czy jest różnica ile musisz czasu go kręcić zanim zapali.Jeżeli czas kręcenia będzie krótszy, niż z podłączonym zaworkiem- to któryś wtryskiwacz jest do wymiany.
    Ignoruj twardą- niemalże stukową pracę silnika + engine warning light po tym, jak odłączysz zaworek.Jak wepniesz zaworek z powrotem to wszystko wróci do normy.

  • #7 12 Maj 2012 16:08
    wlodix
    Poziom 7  

    Dziękuję za poradę zrobiłem dziś dokładnie tak jak pisałeś i okazało się, że po odłączeniu zaworka silnik zapala praktycznie od dotknięcia. Czyli jednak wtryskiwacze? Będę musiał rozglądnąć się i chyba oddać do naprawy. Mam jeszcze pytanie czy objaw ten jednoznacznie wskazuje na cieknące wtryskiwacze czy może jest jeszcze możliwość uszkodzonego zaworu regulacyjnego na szynie ?

  • #8 12 Maj 2012 19:55
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    Zwykle to JEDEN wtryskiwacz powoduje cały kłopot z odpalaniem- może góra dwa.Dzieje się tak bowiem prawdopodobieństwo tego, że wszystkie cztery ( lub sześć) wtryskiwaczy zepsuje się naraz jest małe.
    Musisz wykonać procedurę identyfikacji który wtryskiwacz cieknie, ale do tego potrzebne jest trochę specjalnych przyrządów, jak choćby nakrętka do zaślepiania wyjścia do rurki wysokiego ciśnienia w szynie (chodzi o zaślepienie wyjścia paliwa z szyny do danego wtryskiwacza tak, aby odciąć dopływ paliwa do wtryskiwacza), ponadto rurka do łapania przelewu z kanalika z tyłu głowicy do naczynia oraz menzurka z dokładnością do 1ml.
    zaworek na szynie (ten, który połączony jest z plastikową rurką) to jest nic innego jak zaworek bezpieczeństwa.Otwiera się w przypadku niekontrolowanego wzrostu ciśnienia.W sprawnym silniku nie powinien sie w żadnych warunkach pracy otworzyć.
    jego przeciek natomiast będzie wykryty przez ECS DC3/4 i 5- czyli system zarządzania i sterowania pracą silnika.System będzie wówczas widział, że aby utrzymać ciśnienie w szynie na poziomie jaki dyktują mu zapisane mapy, będzie musiał otworzyć zaworek M-prop dużo, dużo więcej niż wynika to z jego kalkulacji.
    System ma wpisany logarytm, który podaje mu orientacyjne otwarcie zaworka M-prop dla danej wartości w szynie.Jeżeli musi otworzyć zaworek dużo, dużo więcej, niż wynika to z jego obliczeń tak, aby uzyskać pożądane ciśnienie w szynie, to wówczas generuje kod błędu "pompa HPCR wyciek" oraz zapala warning light na desce.
    Granica tolerancji na nadmierne otwarcie zaworka niż normalnie jest dosyć duża, tzn. tylko otwarcie zaworka na 90% powoduje, że ECS-DC3 alarmuje kierowcę na desce w postaci warning light.Lekki wyciek paliwa nie powoduje żadnych warning lights na desce, ale np. wpływa na odpalanie tak, jak u ciebie, czy też inne objawy zewnętrzne.
    Innymi słowy system będzie otwierał zaworek dużo, dużo więcej niż normalnie powinien, i nie będzie generował warning light.Ale na pewno wpłynie wyciek na odpalanie.
    Zaworek w szynie łatwo sprawdzić.Po prostu zdjąć z niego rurkę i patrzeć, czy nic nie wycieka.Jeżeli nic nie wycieka na zimnym silniku- to zaworek jest OK.
    Daj go gdzieś do warsztatu gdzie naprawiają systemy wtryskowe Common Rail.

  • #9 13 Maj 2012 09:46
    wlodix
    Poziom 7  

    Mam zaplanowaną już wymianę "wieńca" na kole zamachowym więc w tym czasie chyba wymontuję także wtryskiwacze i zawiozę do sprawdzenia, naprawy, regeneracji. Kupiłem tego Dafa niecałe 10 miesięcy temu w nieco "upadłym" stanie ale po woli go odrestauruję ;) tak żeby mi służył jeszcze długo. Zeszły tydzień była kumulacja jego awarii - padł akumulator, następnie rozszczelnił się zawór wielodrożny i na koniec problemy z odpalaniem heh. Dzięki za bardzo fachową pomoc.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME