Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Tani elektrokatalizator do pozyskiwania wodoru z wody, nie zawierający platyny

exti 11 Maj 2012 19:18 7180 5
  • Tani elektrokatalizator do pozyskiwania wodoru z wody, nie zawierający platynyNaukowcy z należącego do Departamentu Energii USA Narodowego Laboratorium Brookhaven opracowali nowy elektrokatalizator rozwiązujący jeden z problemów w otrzymywaniu wodoru z wody. Zamiast rzadkich i drogich pierwiastków takich, jak platyna, zawiera on azotek niklowo-molibdenowy (Ni2Mo3N).

    Katalizator jest używany w procesie elektrolizy do przyspieszenia rozkładu cząsteczek wody na wodór i tlen pod wpływem napięcia elektrycznego. Aby reakcja była efektywna, musi on spełniać kilka warunków: duża wytrzymałość i aktywność katalityczna oraz duża powierzchnia aktywna. Te wymagania świetnie spełnia platyna, lecz kosztuje 50 tys. dolarów za kilogram. Dla kontrastu, cena niklu to 20 $/kg, a molibdenu - 32$/kg. W sumie - ok. 1000 razy taniej od platyny.

    W nowym elektrokatalizatorze rolę platyny spełnia nikiel, lecz sam w sobie ten pierwiastek ma zbyt małą reaktywność, aby całkowicie zastąpić drogi metal. Naukowcy nieco to poprawili, łącząc nikiel z molibdenem, lecz reaktywność wciąż nie była satysfakcjonująca. Kolejnym krokiem było połączenie niklu i molibdenu z azotem. Naukowcy sądzili, że wprowadzająć te metale do podgrzanego do wysokiej temperatury amoniaku spowodują powstanie kulistych nanocząstek o większej reaktywności. Efekt przerósł ich oczekiwania - cząstki "rozwinęły" się, tworząc płachty o nanoskalowej wielkości. Z racji większej powierzchni, ich reaktywnosć była jeszcze lepsza od kulistych nanocząstek.

    Katalizator opracowany w Brookhaven ma najlepszy współczynnik aktywności spośród katalizatorów nie zawierających platyny.

    Źródło:
    http://www.eurekalert.org/pub_releases/2012-05/dnl-lnc051112.php

    Fajne! Ranking DIY
    O autorze
    exti
    Poziom 32  
    Offline 
    exti napisał 2384 postów o ocenie 115, pomógł 6 razy. Mieszka w mieście Gliwice. Jest z nami od 2008 roku.
  • #2
    djoy
    Poziom 15  
    Sprawność ogniw paliwowych to około 40% a silników cieplnych od 30% do 40% w zależności od typu. Czyli porównywalnie.
  • #3
    vedy1
    Poziom 15  
    To ciekawe co kolega pisze bo kiedys przygladajac sie ogniwom paliwowym porownalem samochod Hondy (na ogniwa paliwowe) i Bmw (spalanie wodoru w silniku spalinowym) i taka mala ciekawostka Honda Clarity potrafila przejechac prawie 2x wiecej kilometrow przy takiej samej ilosci wodoru (masie) - dane z oficjalnych zrodel. A swoja droga tutaj ciekawy tekst z wikipedii (In 2008 Honda released a demonstration fuel cell electric vehicle (the Honda FCX Clarity) with fuel stack claiming a 60% tank-to-wheel efficiency) wiec sama sprawnosc ogniwa powinna wyniesc wiecej niz 60%.
  • #4
    Citek
    Poziom 22  
    Ciekawe czy technologia/produkt dla końcowego klienta potanieje tysiąc krotnie...
  • #5
    timo66
    Poziom 23  
    I co z tego, jak nie można magazynować tego wodoru jak innego paliwa czy prądu i zawsze jest potrzebny dość duży nakład energetyczny by go magazynować krótkotrwale. We wspomnianym BMW paliwo trzyma się nie cały miesiąc potem się ulotni, to albo go zużyjesz , albo będziesz robić jak obecnie ludzie co kupują pakiety prądu i świecą światło do sąsiada na trawnik - bo za mało prądu się zużyło i był by droższy niż inaczej kupiony.
  • #6
    djoy
    Poziom 15  
    Cytat:
    To ciekawe co kolega pisze bo kiedys przygladajac sie ogniwom paliwowym porownalem samochod Hondy (na ogniwa paliwowe) i Bmw (spalanie wodoru w silniku spalinowym) i taka mala ciekawostka Honda Clarity potrafila przejechac prawie 2x wiecej kilometrow przy takiej samej ilosci wodoru (masie)

    Dobrze a czy wzięto pod uwagę różnicę w czynnikach takich jak: opór powietrza, opory toczenia, wykonanie silnika, przeniesienie napędu, styl jazdy, warunki na drodze itd. itp. Do tego dochodzi fakt iż ogniwa paliwowe są bardziej sprawne od silników cieplnych, ale ta różnica nie jest duża. To wszystko mogło złożyć się na podwojenie zasięgu.