Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Prosz, dodaj wyj徠ek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzi瘯i temu, 瞠 ogl康asz reklamy, wspierasz portal i u篡tkownik闚.

Fiat 125p 1.6GLI + LPG nie stabilna temperatura i poziom p造nu ch這dz帷ego

sadaszxcwa 11 Maj 2012 23:17 2982 11
  • #1 11 Maj 2012 23:17
    sadaszxcwa
    Poziom 7  

    Witam,

    Mam problem z ch這dzeniem w samochodzie fiat125p z silnikiem 1.6 GLI z poloneza (wtrysk zamieniony na ga幡ik) + LPG

    Po uzupe軟ieniu p造nu ch這dz帷ego (by znacznie poni瞠j kreski "minimum") do kreski "max" pojawi造 si nast瘼uj帷e objawy:

    -Przy normalnej je寮zie w mie軼ie na LPG temperatura na wska幡iku waha si pomi璠zy 70-120 stopni.
    -Po sprawdzeniu poziomu p造nu po je寮zie (silnik rozgrzany) jego poziom znajduje si wysoko powy瞠j kreski "max", w ¾ wysoko軼i zbiorniczka, na zimno przed odpaleniem (odpalam zawsze na benzynie) znowu jest on przy kresce max.
    -Ponadto od kiedy posiadam auto po prze陰czeniu zasilania z benzyny na LPG (przy silniku rozgrzanym nawet do 90 stopni)przez oko這 minute silnik zachowuje si jakby mia za ma這 mieszanki, musz podtrzymywa go na gazie i nie kr璚i si powy瞠j 3 tys, po nied逝gim czasie wszystko zachowuje si jak nale篡 i silnik pracuje sprawnie (z wyj徠kiem tej nieszcz瘰nej temperatury) Wiem 瞠 po prze陰czeniu na gaz obroty musz si wyr闚na ale czy powinno to trwa a tak d逝go ? dodam 瞠 instalacja LPG to Lovato bez 瘸dnego komputera.

    0 11
  • #2 11 Maj 2012 23:45
    gajes
    Poziom 10  

    Odno郾ie temperatury to proponowa豚ym w pierwszej kolejno軼i sprawdzi termostat. Je瞠li nie otwiera, mo瞠 te mie to wp造w na LPG. Sprawd w篹e cieczy ch這dz帷ej od silnika i przy parowniku, kiedy i jak si nagrzewaj. Je瞠li parownik jest zimny to instalacja LPG b璠zie 幢e pracowa.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Aha i jeszcze jedno, skoro poziom p造nu by du穎 poni瞠j normy to czy uk豉d jest odpowietrzony? Niby powinien sam si odpowietrzy, ale mo瞠 gdzie zalegaj p璚herze powietrza? Nie wiem jak dok豉dnie zbudowany jest ten motor, wi璚 przypuszczenia s czysto teoretyczne, ale w篹e sprawd.

    0
  • #3 12 Maj 2012 09:10
    gimak
    Poziom 38  

    Mia貫m FSO1500 i Poloneza.

    sadaszxcwa napisa:
    -Przy normalnej je寮zie w mie軼ie na LPG temperatura na wska幡iku waha si pomi璠zy 70-120 stopni.

    Po tym s康z, 瞠 termostat jest sprawny, ale troch za du篡 rozrzut temperatury, a za to jest odpowidzialny czujnik temperatury na ch這dnicy za陰czaj帷y/wy陰czaj帷y wentylator - za du瘸 histereza. W moim FSO1500 temperatura by豉 raczej stabilna, mo瞠 dlatego, 瞠 tam wentylator za陰cza這 sprz璕這 elektromagnetyczne i 鄉ig這 wentylatora kr璚i這 si ca造 czas jak silnik pracowa, ale du穎 wolniej, na pe軟e obroty wchodzi這 po zadzia豉niu czujnika na ch這dnicy (w陰czeniu sprz璕豉 elektromagnetycznego).
    W Polonezie rozrzut temperatury by wi瘯szy 70-110*. Ograniczy貫m te wahania temperatury przez za這瞠nie dodatkowego czujnika temperatury (termistora i uk豉du wykonawczego - za陰czaj帷ego/wy陰czaj帷ego wentylator - niezale積ego od czujnika na ch這dnicy) na metalowym kr鵵cu (g鏎nym) w ch這dnicy, kt鏎y ograniczy ten rozrzut do 90-95*(praktycznie wskaz闚ka sta豉 w miejscu).
    W Polonezie mia貫m instalacje I gen. Lavato. Pocz徠kowo nie by貫m zadowolony, ale jak j sobie troch zmodernizowa貫m i wyregulowa貫m chodzi豉 rewelacyjnie. Odpala貫m silnik tylko na gazie, nawet w zimie przy ponad 20* mrozie.
    Nie wiem jak u kolegi wygl康a przej軼ie PB>LPG, bo objawy temu towarzysz帷e wskazuj na mieszank raczej bogat (niewypalona z ga幡ika benzyna + gaz). Taki objaw u mnie wyst瘼owa jak przy przej軼iu PB>LPG nie poczeka貫m na pozycji 0 na wypalenie benzyny z komory p造wakowej w ga幡iku.
    Du瞠 wahania poziomu w zbiorniku wyr闚nawczym sugeruj zapowietrzenie uk豉du ch這dzenia i to wyst瘼uj帷e raczej sta貫, bo ten silnik chyba jest samoodpowietrzaj帷y si.
    毒鏚貫m zapowietrzania mo瞠 by nieszczelny reduktor lub sam silnik (uszczelka pod g這wic lub jakie p瘯ni璚ie g這wicy itp). Reduktor mo積a wykluczy zakr璚aj帷 gaz na butli przy pracuj帷ym silniku na gazie i p騧niej poje寮zi par dni na samej benzynie - czy poziom p造nu b璠zie je寮zi w tych samych granicach. Je瞠li w du穎 mniejszych to winowajc by豚y reduktor.
    W obydw鏂h przypadkach przy rozgrzanym silniku, ze zbiornika wyr闚nawczego b璠zie uchodzi "powietrze".

    0
  • #4 12 Maj 2012 09:31
    szwagros
    Poziom 30  

    sadaszxcwa napisa:
    Po uzupe軟ieniu p造nu ch這dz帷ego (by znacznie poni瞠j kreski "minimum") do kreski "max" pojawi造 si nast瘼uj帷e objawy:
    Nie bardzo widz zwi您ek mi璠zy opisanymi objawami a uzupe軟ieniem p造nu, jeste pewien 瞠 nie by這 ich wcze郾iej?
    sadaszxcwa napisa:
    -Przy normalnej je寮zie w mie軼ie na LPG temperatura na wska幡iku waha si pomi璠zy 70-120 stopni.
    Wskaz闚ka wychodzi na czerwone pole? Je郵i nie, w czym Ci przeszkadzaj wahania temperatury?
    sadaszxcwa napisa:
    -Po sprawdzeniu poziomu p造nu po je寮zie (silnik rozgrzany) jego poziom znajduje si wysoko powy瞠j kreski "max", w ¾ wysoko軼i zbiorniczka, na zimno przed odpaleniem (odpalam zawsze na benzynie) znowu jest on przy kresce max.
    S造sza貫 o zjawisku rozszerzalno軼i cieplnej cieczy? W silnikach FSO jest to o wiele bardziej widoczne ni w nowszych konstrukcjach z uwagi na wi瘯sz pojemno嗆 uk豉du ch這dzenia. Zreszt nawet instrukcja zaznacza, 瞠 poziomy min i max na zbiorniczku tycz si zimnego silnika. Je郵i poziom cieczy podnosi si stopniowo w trakcie nagrzewania si silnika, sprawd szczelno嗆 korka ch這dnicy.
    sadaszxcwa napisa:
    -Ponadto od kiedy posiadam auto po prze陰czeniu zasilania z benzyny na LPG (przy silniku rozgrzanym nawet do 90 stopni)przez oko這 minute silnik zachowuje si jakby mia za ma這 mieszanki
    Zanim podasz do silnika gaz, musi on wypali benzyn z komory p造wakowej ga幡ika. Czyli prze陰cznik na pozycj '0', czekasz a silnik zacznie przerywa i dopiero wtedy w陰czasz gaz. Najlepiej robi to w czasie jazdy, silnik wtedy nie zga郾ie.

    0
  • #5 12 Maj 2012 10:52
    sadaszxcwa
    Poziom 7  

    Dzi瘯i za pomys, sprawdz w takim razie jak poziom p造nu b璠zie zachowywa si przy je寮zie na benzynie.

    szwagros napisa:
    Nie bardzo widz zwi您ek mi璠zy opisanymi objawami a uzupe軟ieniem p造nu, jeste pewien 瞠 nie by這 ich wcze郾iej?
    Wcze郾iej auto praktycznie nie je寮zi這 tylko sta這 w gara簑 przez ca陰 zim. Drog z gara簑 do domu (30km) Pokona貫m bez uzupe軟ienia p造nu i uk豉d dzia豉 okej. Temperatur trzyma ca造 czas na 90 stopniach (tak samo jak przez ca陰 jesie od kt鏎ej pocz徠ku posiadam auto)
    szwagros napisa:
    Wskaz闚ka wychodzi na czerwone pole? Je郵i nie, w czym Ci przeszkadzaj wahania temperatury?
    Skoro kiedy stani璚ie kilka razy na czerwonym 鈍ietle skutkuje znacznym podniesieniem temperatury to podejrzewam 瞠 ewentualny post鎩 w korku mo瞠 sko鎍zy si nie mi這 (wiadomo 瞠 125p do stania w korkach si nie nadaje ale w razie czego chwile powinien wytrzyma)
    szwagros napisa:
    Zanim podasz do silnika gaz, musi on wypali benzyn z komory p造wakowej ga幡ika. Czyli prze陰cznik na pozycj '0', czekasz a silnik zacznie przerywa i dopiero wtedy w陰czasz gaz. Najlepiej robi to w czasie jazdy, silnik wtedy nie zga郾ie.
    Zawsze staram si przytrzyma na pozycji zero ale mo磧iwe 瞠 robi to faktycznie zbyt kr鏒ko, nast瘼nym razem potrzymam a zacznie przerywa i zobacz.

    Mam jeszcze jedno pytanie:
    Jak powinienem gasi silnik pracuj帷y na LPG je郵i wiem 瞠 b璠 odpala go dopiero po d逝窺zym czasie (dniu b康 kilku dniach) na benzynie ? Czy przed zgaszeniem powinienem go prze陰czy z powrotem na benzyn i wtedy gasi (s造sza貫m takie opinie) czy nie ma to znaczenia i mog zgasi normalnie na gazie a prze陰cznik zmieni ju po wy陰czeniu stacyjki ?

    Dodano po 5 [minuty]:

    gajes napisa:
    Aha i jeszcze jedno, skoro poziom p造nu by du穎 poni瞠j normy to czy uk豉d jest odpowietrzony? Niby powinien sam si odpowietrzy, ale mo瞠 gdzie zalegaj p璚herze powietrza? Nie wiem jak dok豉dnie zbudowany jest ten motor, wi璚 przypuszczenia s czysto teoretyczne, ale w篹e sprawd.
    Jest jaka opcja na odpowietrzenie "samoodpowietrzaj帷ego" si uk豉du ? Bo to w豉軼iwie pierwsze co pomy郵a貫m widz帷 te objawy.

    0
  • Pomocny post
    #6 12 Maj 2012 11:09
    szwagros
    Poziom 30  

    sadaszxcwa napisa:
    Skoro kiedy stani璚ie kilka razy na czerwonym 鈍ietle skutkuje znacznym podniesieniem temperatury to podejrzewam 瞠 ewentualny post鎩 w korku mo瞠 sko鎍zy si nie mi這 (wiadomo 瞠 125p do stania w korkach si nie nadaje ale w razie czego chwile powinien wytrzyma)
    To twierdzenie mog這by by s逝szne dla silnika FSO z wentylatorem za這穎nym na ko這 pasowe pompy wody. Wtedy pracuj帷y na wolnych obrotach silnik (a wi璚 r闚nie wentylator) nie wytwarza na tyle mocnego strumienia powietrza, aby sch這dzi ciecz w ch這dnicy. W Twoim przypadku (wentylator elektryczny) to zjawisko nie zachodzi. Dlatego te, mimo silnika FSO, zmieni貫m wentylator na elektryczny.
    Reasumuj帷: Upewnij si, 瞠 wentylator si w陰cza, i nie przejmuj si problemami kt鏎ych nie ma.
    sadaszxcwa napisa:
    Jak powinienem gasi silnik pracuj帷y na LPG je郵i wiem 瞠 b璠 odpala go dopiero po d逝窺zym czasie (dniu b康 kilku dniach) na benzynie ? Czy przed zgaszeniem powinienem go prze陰czy z powrotem na benzyn i wtedy gasi (s造sza貫m takie opinie)
    To zale篡, czy masz pomp paliwa elektryczn czy mechaniczn.

    0
  • #7 12 Maj 2012 14:04
    sadaszxcwa
    Poziom 7  

    szwagros napisa:
    Reasumuj帷: Upewnij si, 瞠 wentylator si w陰cza, i nie przejmuj si problemami kt鏎ych nie ma.
    Rozumiem i dzi瘯i za opinie. Po prostu dziwi mnie fakt 瞠 wahania temperatury s na tyle du瞠. Natomiast poda貫m to raczej jako ewentualny objaw kt鏎y mo瞠 towarzyszy tym zmianom poziomu p造nu ch這dz帷ego ni jako problem sam w sobie :)
    szwagros napisa:
    To zale篡, czy masz pomp paliwa elektryczn czy mechaniczn.
    Pomp mam elektryczn, wi璚 wnioskuje 瞠 nie ma znaczenia jak gasz, gdy wystarczy poczeka chwil na zap這nie 瞠by zala這 paliwem (s造cha dzia豉j帷 pomp) zanim zaczn kr璚i ?

    0
  • #8 12 Maj 2012 18:09
    KS2507
    Poziom 23  

    Jaki czas temu jak mia貫m poloneza 1500 to je寮zi貫m tylko i wy陰cznie na LPG nie mia貫m nawet zbiornika PB jak wiadomo szybko rdzewia造,podstaw poprawnego dzia豉nia instalacji LPG I generacji jest sprawny reduktor i poprawna regulacja.

    0
  • #9 12 Maj 2012 22:12
    sadaszxcwa
    Poziom 7  

    gimak napisa:
    Reduktor mo積a wykluczy zakr璚aj帷 gaz na butli przy pracuj帷ym silniku na gazie i p騧niej poje寮zi par dni na samej benzynie - czy poziom p造nu b璠zie je寮zi w tych samych granicach.
    Wci捫 pozostaje problem tego p造nu ch這dz帷ego, przy je寮zie na benzynie poziom podnosi si tak samo. Rozumiem 瞠 zwi瘯szenie obj皻o軼i jest normalne ale przed zamkni璚iem tematu by豚ym wdzi璚zny za informacje czy faktycznie powinno by go na ciep造m silniku a prawie dwa razy wi璚ej, sprawdz jeszcze raz czy nie czu ze zbiorniczka lpg i czy nie ma b帳li przy dodawaniu gazu i zamykam temat. Przy okazji roboty przy aucie po egzaminach sprawdz tak瞠 reduktor lpg. Dzi瘯i za wyrozumia這嗆, po prostu lubi by pewny 瞠 wszystko jest okej, szczeg鏊nie 瞠 nie zaobserwowa貫m takich objaw闚 podczas wcze郾iejszego u篡tkowania auta.

    0
  • #10 13 Maj 2012 15:36
    gimak
    Poziom 38  

    sadaszxcwa napisa:
    by豚ym wdzi璚zny za informacje czy faktycznie powinno by go na ciep造m silniku a prawie dwa razy wi璚ej,

    Nie pami皻am ju jaka jest pojemno嗆 uk豉du ch這dzenia w polonezie, ale nie przypuszczam aby to by這 wi璚ej ni 5 litr闚.
    Mo積a policzy jaki b璠zie przyrost obj皻o軼i wody ogrzanej od temperatury 20*C do 100*C.
    Albo organoleptycznie, proponuj przeprowadzenie eksperymentu. 5 litrowy pojemnik nape軟i wod 6-7 cm poni瞠j kraw璠zi (zaznaczy poziom) i wstawi do odpowiedniej wielko軼i garnka te zalanego wod. Garnek postawi na grzejniku i doprowadzi w nim wod do wrzenia, chwil pogotowa, aby temperatury wody w pojemniku i w garnku si wyr闚na造 i zaznaczy poziom wody gor帷ej w pojemniku. Mo積a policzy przyrost pojemno軼i i p騧niej znaj帷 przekr鎩 poziomy zbiornika (na poziomie p造nu) przeliczy o ile podniesie si poziom po nagrzaniu.
    Wed逝g mnie przyrost obj皻o軼i przy 5000ml wyniesie ok. 100 ml, a w prze這瞠niu na podniesienie si poziomu w zbiorniku wyr闚nawczym w FSO/Polonezie b璠zie to ok. 10mm.
    Tak by這by gdyby uk豉d ch這dzenia by ca趾owicie pozbawiony p璚herzy powietrza, ale tak dobrze raczej nie ma, wi璚 ten przyrost w realu b璠zie tym wi瘯szy ponad ten teoretyczny, im wi瘯sza obj皻o嗆 powietrza jest uwi瞛iona w uk豉dzie i podlega zmianom temperatury razem z p造nem.

    0
  • #11 13 Maj 2012 17:39
    szwagros
    Poziom 30  

    gimak napisa:
    sadaszxcwa napisa:
    by豚ym wdzi璚zny za informacje czy faktycznie powinno by go na ciep造m silniku a prawie dwa razy wi璚ej,

    Nie pami皻am ju jaka jest pojemno嗆 uk豉du ch這dzenia w polonezie, ale nie przypuszczam aby to by這 wi璚ej ni 5 litr闚.
    Uk豉d otwarty ma 6.7 l pojemno軼i, zamkni皻y - 7.5 l. Do tego dolicz pojemno嗆 uk豉du LPG. Dane dla silnika FSO, ale nie s康ze by w Polonezie wiele si zmieni這.
    Widok zbiornika wyr闚nawczego wype軟ionego w ¾ obj皻o軼i gor帷ym p造nem nie jest niczym niezwyk造m, gdyby ciecz podchodzi豉 pod korek to znak, 瞠 co jest nie tak. Sprawdzi貫 korek ch這dnicy?

    0
  • #12 17 Maj 2012 15:49
    sadaszxcwa
    Poziom 7  

    No c騜, korek od ch這dnicy jest okej, b帳elk闚 nie ma, lpg te nie 鄉ierdzi. Tak瞠 zamykam temat. Niestety w bardzo z造m humorze bo przewiercili mi bak i spu軼ili benzyn. Dzi瘯i wszystkim i do us造szenia na forum.

    0