Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Yaris II 2007 - piekielna klimatyzacja

soltinio 12 May 2012 14:46 40486 45
  • #1
    soltinio
    Level 10  
    Witam wszystkich forumowiczów i liczę na Waszą pomoc :)

    Mam problem z klimatyzacją w samochodzie.



    Toyota Yaris 1.3 Benzyna 87KM, 2007r.
    Klima manualna.W tamtym roku nabita i z tego co pamiętam chodziła.
    Przy okazji ostatnich ciepłych dni, zachciało mi się troszkę schłodzić w samochodzie podczas jazdy.Ku mojemu zdziwieniu, klimatyzacja nie reagowała.
    Po dotarciu do celu, otwarłem maskę, podotykałem rurek od klimy, jedna gorąca druga zimna (czyli ok). Klima na postoju, ZADZIAŁAŁA. Podczas jazdy tak jakby odcinało sprężarkę, i rurki od klimy obydwie ciepłe....
    Poczytałem, może brak czynnika lub go za wiele? Pojechałem na stacje diagnostyczną gdzie dopełniają klimy, odciągnęli czynnik 260g 12 oleju (zalecana dawka 360g czynnika) Dopełnili do 360, dalej to samo, podczas jazdy zero chłodzenia, na postoju chłodzi ( 12 stopni z nawiewu)
    Na postoju (bieg jałowy) robiąc przegazówke odcina sprężarkę i brak zimnego powietrza, po ponownym przegazowaniu znowu chłodzi, sprężarka się załącza.
    Odciągnęli czynnik, powiedzieli, że sprężarka do wymiany.
    Miałem jedną w garażu ( na 100% działającą z wcześniejszego silnika) podmieniłem. Naładowali czynnika, dalej to samo....Chłodnica jest w czysta.

    Z tego co powiedział facet od klimy, sprężarka robi ciśnienie ale nie wielkie. Te wskazówki od ciśnienia nie rozchodziły się tak jak powinny.

    Co mogę dodać?
    Po włączeniu, wiatrak od razu zaczyna chodzić, obroty rosną (więc tak jakby chodziła sprężarka, tylko coś z tymi ciśnieniami jest nie halo)


    Co wymienić? Co zrobić?
    Proszę o pomoc
  • #2
    User removed account
    User removed account  
  • #3
    soltinio
    Level 10  
    Ok, ma rozłączyć a później załączyć czyż nie?
    a ona się wyłączy przy przegazówce i już nie chłodzi, przygazuje znowu tak sami i zaczyna chłodzić.
    Czyli podczas jazdy nie będzie chłodzić bo trzymam gaz, ruszę autem i po chłodzeniu...

    Sprzęgła w tej sprężarce nie ma tylko elektromagnes czy coś podobnie brzmiącego
    Co myślicie? :)
  • #4
    gajdek419
    Level 18  
    Sprzęgło w tej sprężarce to nie jest klasyczne sprzegło z cewką i tarczą ale sprzęgło przeciązeniowe (zrywalne) - tutaj nie ma czegos takiego jak załączanie i rozłączanie spręzarki. Sprzęgło to podaje cały czas moment obrotowy z koła pasowego na wąłek sprężarki - jedynie gdy sprężarka będzie zbyt duzym obciążeniem nastąpi trwałe zerwanie tego sprzęgła.

    Za wydajność tej spręzarki odpowiedzialny jest zawór sterujący w sprężarce - ale żeby go typowac trzeba być pewnym, że jest on prawidłowo wysterowywany przez sterownik klimatyzacji ze samochodu
  • #5
    kidu22
    Level 35  
    soltinio wrote:
    Z tego co powiedział facet od klimy, sprężarka robi ciśnienie ale nie wielkie. Te wskazówki od ciśnienia nie rozchodziły się tak jak powinny.


    To koleś jest Git że się nie pokapował co nie działa jak powinno.
  • #6
    soltinio
    Level 10  
    no dobra, teraz już wiemy co jest w sprężarce :>
    ale w dalszym ciągu nie wiem co mam zrobić z klimatyzacją....

    Na jednej i drugiej sprężarce jest taki sam objaw, ciśnienia takie same i wyłącza ją podczas ruszania/przegazowania/jazdy itd....

    ta, która jest teraz założona jest na 100% sprawna bo w tamtym roku chodziła elegancko przy starym silniku (aktualnie wymieniony kompletny z osprzętem, tylko podmieniłem tą sprężarke)
  • #7
    kidu22
    Level 35  
    Soltimo- skoro sprężark kręci się w środku, i czynnika jest w normie, to albo sprężarka padaka, albo zawór rozprężny zepsuł się.
    Sprawdz sprężarke czy pompuje. Ale to za trudne nawet dla klimiarzy w tym kraju.
  • #8
    soltinio
    Level 10  
    Ok dziękuje za wskazówki.
    Przeszukując forum natknąłem się właśnie na temat tego zaworu rozprężnego i zamówiłem z allegro.
    Spróbuję jeszcze to wymienić nabić klime i sprawdzić ;) mam nadzieję, że to będzie to.

    Dam znać po wymianie.
    Dzięki jeszcze raz
  • #9
    bartek_j
    Level 35  
    tylko nie puszczaj czynnika w atmosferę! Pojedź do "klimatologów" aby odessali czynnik, wymień zawór i niech nabiją ponownie.
  • #10
    soltinio
    Level 10  
    Już jest odciągnięty, kazałem sciągnac jak zobaczyłem, że po wymianie sprężarki dalej jest taka lipa.

    Na szczęście nie będę płacić za ponowne nabijanie, tak się umówiłem.Naprawie sobie to jakoś i nabiją ponownie.

    Pewnie ten zawór daje ciała...Czekam na kuriera z paczką. Przełożę i napełnie klime i dam znać czy pomogło.

    Ciężko ten zawór samemu wymienić? Czy do mechanika trzeba podskoczyć ?:)
    Ulokowany jest w dość nieprzyjemnym miejscu
  • #11
    soltinio
    Level 10  
    Wymieniłem zawór rozprężny.
    Napełniłem klime jeszcze raz.
    Temperatura z nawiewu 7-9 stopni
    Niskie ciśnienie schodziło do ok 2
    Wysokie podniosło się do 7, po czym rozłączyło sprężarke i po klimie.

    Dalej nie chłodzi.
    Wysokie ciśnienie nie chce rosnąć.
    Co zrobić?
  • #12
    domex32
    Moderator of Cars
    A ile miałeś na dworze jak ci nabijali układ?
  • #13
    soltinio
    Level 10  
    ok 18 stopni, tyle maszyna pokazywała.

    Wszystko było dobrze dopóki wysokie ciśnienie nie doszło do 7 barów.
    Temperatura malała.
    Niskie malało powolutku i już utrzymywało wartość , wysokie rosło do 7 i bęc. Rozłączyło sprężarke, cisnienia się wyrównały na tej maszynie.

    Nie mam pojęcia co tam jeszcze wymienić.
    Sprężarka, zawór rozprężny, co jeszcze?

    Chłodnice umyłem, nie wygląda na zasyfioną
    To już drugie "szpece" co próbują mi powiedzieć co wymienić itd No ale jak widać bez skutku...
  • #15
    soltinio
    Level 10  
    Nie.Temperatura w środku auta wzrosła. Czuć kapciem z nawiewu;/ Ciśnienia się wyrównały.
    Dalej ten sam objaw, pochodzi trochę na biegu jałowym, a podczas jazdy ją wyłącza.
    To samo przy przygazowaniu, potrafi odciąć sprężarke na amen. Po ponownym przegazowaniu/uruchomieniu samochodu załączy się na trochę.

    Problem jest z tym wysokim ciśnieniem, ono nie chce rosnąć bo 7 barów to chyba mało z tego co czytam.

    Może układ jest nie drożny? Rurki pozaginane czy coś w tym stylu? Gdzie tu jest osuszacz?Może to wymienie?:)
  • #16
    domex32
    Moderator of Cars
    A błędy w klimie jakieś są?
  • #17
    soltinio
    Level 10  
    Klima manualna więc chyba sie tego nie da sprawdzić ? może się myle
  • #18
    domex32
    Moderator of Cars
    Zastanawiam się czy nie masz problemu z którymś z czujników, HP lub LP, coś rozłącza sprężarkę, domniemam po roczniku i sposobie sterowania sprężarki iż diagnostyka powinna być możliwa.
  • #20
    sciema
    Level 10  
    proszę sprawdzić czujniki ciśnienia na zegarze maszyny na niskim przy 1500 obr. powinno być około 3 do 5 bar na wysokim około 8 do 12 bar miałem kiedyś taką sytuacje że był uszkodzony osuszacz oczywiście zawór rozprężny też to może robić trzeba też zobaczyć jak wygląda olej w układzie jeżeli jest brunatny to znaczy że sprężarka umiera lub ta która była wcześniej umarła i zostawia opiłki zawór będzie zawalony ale wymiana pomoże tylko na moment trzeba zrobić płukanie układu pozdrawiam
  • #21
    soltinio
    Level 10  
    Dziękuję wszystkim za zainteresowanie się moim problemem.

    Niskie ciśnienie zachowuje się ok, wysokie co by nie było nie urośnie powyżej 7 barów, kolokwialnie mówiąc, przestaje chłodzić kiedy zaczyna chłodzić (robi się ciśnienie i rozłącza sprężarke)

    Olej w tamtej i tej sprężarce wyglądał tak samo (zielone toto jak z maszyny)
    Zawór rozprężny wymieniony (stary był w przyzwoitym stanie, można powiedzieć że czysty, bez żadych syfów )

    Czyli te dwie części odpadają ponieważ identycznie zachowywała się przed podmianą.

    Osuszacz jest w chłodnicy(skraplaczu) ? Nie jest wymienny?Trzeba wymieniac całość?
  • #22
    sciema
    Level 10  
    różnie bywa to jest "rurka" przy skraplaczu z boku czasami jest wymienny zobacz czy jest mocowana na śruby do skraplacza (identyczną sytuacje miałem w golfie 6) wyglądało na całość ale okazało się że to element wymienny
  • #23
    soltinio
    Level 10  
    widze jakieś aukcje na allegro z osuszaczami do yarisek :) rano podejrzę, zamówię, wymienię jeśli się da i jade nabijać klime :>
    Może w końcu ruszy:)
  • #25
    domex32
    Moderator of Cars
    Nie wymieniaj w ciemno, bo to nic nie da, zrób diagnostykę, jeśli się nie da, pomierz miernikiem i zobacz co odcina, czujnik ciśnienia czy np temperatury parownika np.
  • #26
    sciema
    Level 10  
    można to sprawdzić bardzo prostą metodą wyciągnij osuszacz i walni sprężarką zobacz czy ma "przelot" bardzo prostacka ale która powie czy osuszacz jest sprawny (oczywiście po takim "zabiegu" powinno wymienić się osuszacz na nowy ponieważ osuszacz to prosty element który zbiera wilgoć z układu i nie podziała długo prawidłowo) pozdrawiam
  • #27
    soltinio
    Level 10  
    Czy powodem mojego problemu mogłoby być nie załączanie się II biegu wentylatora?

    Sprawdzałem w dwóch yariskach, która mam w domu i tam 2 bieg załącza się za chwilkę po starcie klimatyzacji (np po przegazowaniu itd, po dłuższej pracy na biegu jałowym z włączoną klimatyzacja)

    Nie sprawdzę u siebie bo aktualnie mam odessany czynnik więc nie będę narażał sprężarki na śmierć ;)
  • #28
    soltinio
    Level 10  
    wymieniłem osuszacz... był czarny do połowy :O usyfiony strasznie...
    Poskładałem wszystko szybciutko. Pojechałem nabić klime...
    Ciśnienie po nabiciu na biegu jałowym:
    LP ~2.8
    Hp ~11

    Czyli osuszacz pomógł odnośnie ciśnienia HP....
    Niestety klima nie chłodzi... 12 z kratek przy temp zewnętrznej 25 stopni.
    Rurka od wysokiego była lekko chłodna, po podtrzymaniu silnika na obrotach 2500-3000 zaczeła robić się ciepła.Odłączyło sprężarke ? temperatura wzrastała

    Wentylator nie załącza się na drugi bieg i wydaje mi się, że to jest problemem.
    Chyba powinien wskoczyć na drugi po jakimś czasie(tak dzieje się w innych moich yarisach)
  • #29
    domex32
    Moderator of Cars
    A jak ciśnienie na hp i lp po dodaniu gazu, przed rozłączeniem sprężarki? Sprawdziłeś miernikiem co rozłącza? HP czy LP?

    Drugi bieg powinien ruszyć miedzy około 15 barów na HP.
  • #30
    soltinio
    Level 10  
    jak przytrzymałem gaz to ciśnienia spadły do:
    LP 4.2 bar
    Hp 8,7 bar
    i na tym test się skończył. pewnie by się wyrównały bo sprężarka została "odcięta"

    Ani nie jest za duże ani za małe żeby rozłączało.
    Może układ ma za wysoką temperaturę i rozłacza ?

    Podpiąłem się pod komputer- diagnostyka klimy 0 błędów :O

    Posiedziałem jeszcze trochę w samochodzie, auto na luzie odpalone, nawiew wenątrz,pokrętło na 4. Stało z 20 minut, zimno w środku jak cholera (JEDNAK :) )
    dodałem ociupinke gazu.... i letni powiew z kratek...

    Podsumowując wcześniej brak ciśnienka HP (dochodziło tylko do 7)
    Wymieniona sprężarka,osuszacz, zawór rozprężny.
    Jak było tak jest

    Jedyne co mnie zastanawia to to, że wiatrak nie wchodzi na 2 bieg podczas chłodzenia....
    Stanąłem bok w bok z takim samym autem, odpalilem dwa, wlaczylem identyczne nawiewy AC, wyszedłem i patrzyłem na rurki itd

    W tej drugiej co jakiś czas wiatrak wskakiwał na 2 bieg zeby zbić temperature/ciśnienie, u mnie natomiast cały czas śmigał na 1 biegu.
    (test był robiony pod wieczór)

    Nadmienię, że wiatrak chodzi na 2 biegu ponieważ kiedy auto postało w słońcu (33stopnie), odpaliłem je z właczonym AC i wiatrak wystartował z 2 biegu i tak już chodził, wyłączył się dopiero podczas jazdy... też dziwne, że co jakiś czas go nie rozłącza jak w innych toyotach.(oczywiście podczas jazdy chłodzenia nie było, jedynie na postoju...)

    Siły brak do tej klimy... Chyba pojade do serwisu toyoty....ehhh