Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Testo
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sonda lambda - nietypowe stałe wskazania napięcia. Dobra czy zła?

12 Maj 2012 16:30 42563 38
  • Poziom 21  
    Witam. Na temat sondy lambda przeczytałem kilka wątków, jednak nie odpowiedziało mi na pytanie czy poprawne są wskazania u mnie w aucie. Mam 4 żyłową, na czarnym pinie i podpięciu do masy pokazuje napięcie 0.64-0.65 V przy zimnym silniku, a przy nagrzanym 0.70-0.72 V silnik benzynowy auto fiat punto 1 z 1996 r. silnik 1.1 8V SPI (bieg jałowy, multimetr cyfrowy). Co ciekawe ani nie ucieka w dół ani w górę napięcie, napięcie "nie pływa" Czy taka sonda podlega wymianie? Przeczytałem książkę obsługa i naprawa fiata punto i wiem że wskazania sondy na paliwie ubogim to 0.7-1V, ale na forum wszyscy piszą że napięcie ciągłe pływa na biegu jałowym.
  • Testo
  • Testo
  • Poziom 9  
    Jeśli masz dwie sondy to ta przed katalizatorem ma pływać, robić taką sinusoide, a druga (za katalizatorem, diagnostyczna ) ma trzymać napięcie :>
  • Poziom 42  
    Ważna jest amplituda , która powinna się zawierać pomiędzy 0,2 - do 0.8V , to pierwsza przed katalizatorem. Za nim amplituda 0,4 do 0,5V.
    Tak ,że stojące napięcie , jakie podano w pierwszym poście , na rozgrzanym silniku , jest nieprawidłowe!
  • Poziom 11  
    Autor tematu ma silnik jednopunktowy i w 1.1 spi jest normą że na biegu jałowym mieszanka jest bogata, dopiero po podwyższeniu obrotów sonda oscyluje.
  • Poziom 42  
    Kamils , gdzie to wyczytałeś /podaj źródło/ , a może wiesz to z autopsji?
  • Moderator Samochody
    Czym to mierzysz i czy podczas pomiaru sonda jest podłączona do ECU czy tylko do miernika? Ponad 0.6V to mieszanka bogata, a nie uboga (czyli lambda poniżej 1)... coś nie tak w tej książce piszą :/
  • Poziom 21  
    Mam tylko jedną sondę lambda to prosty silnik na monowtrysku 8V auta z 1996 roku. W książce "Obsługa i naprawa fiat PUnto I" pisze że napiecie sondy lambda przy mieszance ubogiej to 0.7-1V.

    Mój problem polega na tym że mam stałe napięcie na sondzie lambda i nie wiem czy to oznacza sondę sprawną czy uszkodzoną. Wskazuje takie napięcie przy biegu jałowym u mnie to jest ok. 1000 obr/min, więc też nieco za dużo.

    Dokonuję pomiaru sondy podłaczonej normalnie do silnika wbijam się szpilką w czarny przewód sondy (4 żyłowej) a minus biorę z akumulatora.
  • Specjalista grupy V.A.G.
    Czym bliżej 1V tym mieszanka bogatsza, czym bliżej 0V tym uboższa.
    To żenapięcie stoi nie oznacza uszkodzenia sondy - może być zalewany silnik i też napięcie będzie stało w jednym miejscu.
    Sprawdź jakie jest napięcie przy wyższych stałych obrotach, np. 2000 obr/min.
    Zobacz czu jak przegazujesz i puścisz gaz to napięcie spadnie do 0V - np schodząc z 4000 do 2000 obr/min.
  • Poziom 11  
    emeryt2 wiem to z doświadczenia , mam dwa seicenta z silnikiem 1.1 8v SPI, tak jak autor, i w tych silnikach jest jedna sonda, 4 przewodowa, dwu stanowa. Mierzone było oscyloskopem i przez program IAW ECU SCAN 2. W tych silnikach jest to norma że przy obr biegu jałowego mieszanka jest bogata.

    11111olo Ty masz już silnik MPI i masz dwie sondy .U Ciebie na wolnych obrotach sondy powinny falować.

    Sprawność sondy bym nie oceniał zwykłym multimetrem, bo wynik może być nie wiarygodny.
  • Poziom 29  
    8850 sonda lambda po odpaleniu zimnego silnika (po nocy) bedzie miała wartośc zero volt. Po odpaleniu wraz z nagrzewaniem się silnika jej napięcie będzie rosło do stanu aż sterownik silnika bedzie pobierał ten sygnał . Bedzie to na pewno ponad 0.5 volta i temperatura silnika ( u mnie w SC SPI jest to granica 61 stopni C) Wtedy następuje sprzężenie sondy i jej stan przechodzi z pętli otwartej w zamkniętą . Wynikiem tego jest oscylacja napięcia . I nie ważne to czy na biegu jałowym czy na wyższych obrotach . U mnie napięcie oscyluje w każdym zakresie obrotów. I ważne - napięcie około zera volt- mieszanka uboga - sygnał dla sterownika silnika że trzeba czas wtrysku wydłużyć. Wydłuża więc i napięcie sondy wzrasta . Napięcie około 1V - sygnał dla sterownika że mieszanka jest bogata - sterownik skraca czas wtrysku by utrzymać optymalny skład mieszanki paliwo/powietrze.
    Dla sprawdzenia zobacz jeszcze - jak napisał grala1 czy po rozgrzaniu silnika i podniesieniu obrotów powyżej jałowych (ok 3000) i puszczeniu przepustnicy sonda pokazuje napiecie w granicach zero volt. Tak powinno być gdyż wtedy sterownik silnika odcina wtrysk paliwa i przywraca przy około 1200 obr/min.Wydaje mi się jednak że sonda nie wchodzi w pętlę zamkniętą i sterownik przyjmuje wartość stałą z pamięci . Programiści tak ustawiają tą wartość by była lepiej bogata niż za uboga. To takie ubezpieczenie żeby silnik się nie uszkodził wskutek spalania zbyt ubogiej mieszanki.Stan sondy sprawdzisz najpewniej podłączając pod komputer.
  • Moderator Samochody
    Zakres pracy takiej sondy jest bardzo wąski, praktycznie zawsze pokazuje bogatą albo ubogą mieszankę. IAW ECU Scan 2 podaje obliczony i uśredniony współczynnik lambda, a nie napięcie na sondzie - on nie oscyluje.
  • Poziom 21  
    Niestety po zagrzaniu silnika i dodaniu gazu, zwolnieniu gazu - napięcie nie zmienia się, jest takie same, napięcie nie oscyluje, jest właśnie bardzo wąskie, nie zmienia się do góry ani w dół. Wg. kolegi tzoka właśnie pokazuje bogatą mieszankę, dziwne.

    Czy dobrze zrozumiałem Panowie?:
    1. jeśli w jakimś samochodzie sonda pokazuje mieszankę ubogą czyli < 0.6V - wtedy sterownik wydłuża czas wtrysku paliwa czyli auto więcej spala?
    2. sonda w autach powinna wejsć w pętle zamkniętą czyli zaczyna zmieniać swoje napięcie bardzo szybko. Jeśli tego nie robi - to jest uszkodzona czy występuje jeszcze inny problem?

    Czy w silnikach fiatowskich 1.1 8V SPI 55 KM z punta I z 96roku można zmienić dawkowanie paliwa na mieszankę np. ubogą? Wogóle czy można zmienić mapy wtrysku na bardziej ekonomiczne czy lepiej ustawić sterownik gazowy na ubogo? (w tygodniu gazuję auto, będę odbierał więc będę wiedział na jakim dokładnie odmiany sterowniku będzie instalacja)
  • Poziom 11  
    Tzok, sprawdziłem , zwracam honor:). Sprawdziłem jeszcze raz, na benzynie oscyluje na biegu jałowym, a na gazie 1 generacji jest na bogato. Pomyliło mi się.

    Po co chcesz na ubogo jeździć na gazie? Dobrze ustawiona instalacja i punciak powinien spalać ok 7-7,5 litra przy spokojnej jeździe.
  • Specjalista grupy V.A.G.
    Ostatnio wymieniałem sondę w punto 1 1100. Po wymianie oscyluje na każdych obrotach, na jałowych też.
    Nie zmienisz ustawień na PB na ubogą mieszankę. Z LPG bym nie kombinował chyba że chcesz powypalać sobie zawory.
    To że jest stałe napięcie nie oznacza że sonda jest uszkodzona. W Twoim przypadku uważam że jest uszkodzona skoro po przegazowaniu napięcie nie spada do 0V. Ewentualnie uszkodzony wtryskiwacz ale wtedy miałbyś nierówne obroty biegu jałowego.
    W normalnym aucie jeżeli sterowik zobaczy że mieszanka jest uboga to ją wzbogaca do tego stopnia by lambda była równa 1. Nie oznacza to że wtedy auto więcej pali.
    W przypadku pobierania przez silnik lewego powietrza pomiędzy przepustnicą a kolektorem ssącym sterownik będzie widział ubogą mieszankę i będzie chciał ją wzbogacić. Będzie dawał tyle paliwa by lambda była równa 1, gdy mu się to uda to spalanie będzie dużo większe niż powinno być w sprawnym silniku.
  • Poziom 29  
    8850 zakładasz instalację gazową ? Dobry gazownik nie załozy LPG jeśli nie uporządkuje poprawnej pracy na benzynie . Jeśli faktycznie masz sondę uszkodzoną to nie skonfiguruje centralki gazowej.Chyba że założy I generacji ale to katowanie silnika. Sprawdzałeś sygnał na przewodzie czarnym a masę sonda dostaje? Wkłuj się jeszcze w przewód szary (masowy sondy). Jak będzie tak samo to czy napięcie dochodzi do sterownika silnika poprzez złącze sonda/sterownik?
    Co do sondy by weszła w pętlę zamknięta to musi być m. innymi spełniony warunek temperatury silnika. Pisałem że u mnie w SC SPI jest to granica 61 stopni. Wtedy silnik już nie pracuje na mieszance wzbogaconej i na programie IAW SCAN pojawia się że sonda jest w pętli zamnietej.
  • Poziom 21  
    Tak zakładam gaz II generacji, auto stoi na postoju u gazownika. Byłem dzisiaj u niego sprawdzić sondę dokładniej i podzieliłem się uwagami z gazownikiem. STwierdził, że jak sonda pokazuje wartości rzędu 0.6 czy 0.7v stałe - nie pływające, nie oscylujące to najprawd. sonda jest sprawna ale coś jest nie tak z komputerem który nieprawidłowo pracuje. Sprawdzi go podczas zakładania instalacji a to nastąpi za kilka dni.
  • Poziom 42  
    Szkoda ,ze tak daleko mieszkasz , podesłałbym do tego gazownika sąsiadkę , gdyż sąsiad narzeka ,że na jego sądzie nie oscyluje!!!

    Chłopie , piszą wyżej ludzie co zjedli zęby na naprawie takich samochodów jaki masz , a Ty dalej uparcie obstajesz przy tym co usłyszałeś od gazownika , a może gaziarza!!
  • Specjalista grupy V.A.G.
    Nie gaziarz tylko gazer :)
    Co ma EU do sondy? To ona wysyła napięcie do ECU a nie odwrotnie.
    Skoro tak twierdzi to szkoda mu auto zostawiać.
  • Poziom 35  
    Następne tematy będą dużo pali spaliny smierdzą ble ble........ ale co My możemy gazerom zrobić ?
  • Moderator Samochody
    Panowie, przecież nie wiadomo co dokładnie powiedział gazownik, a jak to zrozumiał rozmówca i przetłumaczył na swoje. Trochę wstrzymajcie się z takimi komentarzami. Może po prostu palnął coś na odczepnego, bo skoro samochód stoi i czeka w kolejce to pewnie zawalony jest robotą.
  • Poziom 21  
    Oglądalem dzisiaj sondy lambda, jak odbiorę auto od gazownika wymienię na nową dokładnie tak jak sugerujecie. Stąd dziękuję za rady.
  • Moderator Samochody
    8850 napisał:
    wymienię na nową dokładnie tak jak sugerujecie

    I właśnie o tym pisałem...
    Ja tu nie widziałem żeby ktoś sugerował wymianę.
  • Poziom 10  
    czy auto autora tematu nie pali przypadkiem za dużo oleju no i oczywiście czy układ podgrzewania sondy jest sprawdzony?
  • Poziom 21  
    Auto nie wiem ile pali, po kupnie od razu oddałem do gazownika. Auto nie kopci, termostat - nagrzewanie sillnika wygląda w porządku. Jak tylko odbiorę auto sprawdzę jeszcze układ podgrzewania sondy
  • Poziom 21  
    A czy ktoś wie jak sprawdzić układ podgrzewania sondy? To białe kable w sondzie 4 żyłowej, ale jakie ma być napięcie między nimi?
  • Poziom 25  
    8850 napisał:
    A czy ktoś wie jak sprawdzić układ podgrzewania sondy? To białe kable w sondzie 4 żyłowej, ale jakie ma być napięcie między nimi?


    Dobra rada:
    jeżeli zadajesz takie pytanie, sugeruję ---oddaj samochód do warsztatu.
  • Poziom 9  
    Sonda lambda z czterema przewodami to sonda z grzałką na białych przewodach więc napięcie należy mierzyć na czarnym i szarym. Bo przecież należy mierzyć spadek napięcia na sondzie a nie na znacznej części instalacji samochodu. Jeżeli uszkodzona grzałka to sonda będzie działała prawidłowo przy rozgrzanym silniku. Grzałka działa tylko po to żeby na zimnym silniku sonda zaczęła szybciej wskazywać prawidłowe wartości.