Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

dwa systemy na dwóch dyskach???

pawciupag 10 Jan 2005 11:55 14732 18
  • #1
    pawciupag
    Level 10  
    Witam. Ponieważ współużytkuje komputer z żoną a używam specjalistycznych programów chciałem mieć swój system na odrębnym dysku a nie jak dotąd tylko jako inny użytkownik.
    PYTANIE: Jak najlepiej zrobić bym miał 2 dyski, każdy z XP i miał możliwość łatwego (ze względu na żonę ;) wyboru systemu (czyli defakto dysku). Czy jest możliwe tak jak w przypadku 2 systemów na 1 dysku (np. 98 i XP) okno wyboru systemu. Czy raczej konieczne jest przełączanie boota w biosie. Dzięki za pomoc
  • #2
    LtLog
    Level 30  
    XP jeżeli wykryje inną instalację nadpisze boot.ini automatycznie. Prawde mówiąc zarządzanie użytkownikami było by lepszą metodą na rozdzielenie twojego konta od konta żony uniknoł byś wtedy instalacji dwóch systemów. Poprawne przyznanie praw użytkownikom doprowadziło by do całkowitego rozdzielenia konta Twojego i Towjej żony więc i rozdzielenie aplikacji.

    Jeżeli jednak zdecydujesz sie na instalację, a obawiasz się konsekwencji odłacz Swój dysk na czas instalacji, zainstaluj Win XP dla żony, podłącz Swój dysk i skorzystaj z konsoli odzyskiwania i komendy fixmbr. To powinno załatwić problem. Wtedy system który znajodować będzie sie wyżej w polu wyboru będzie Twoim systemem system znajdujący sie poniżej systemem Twojej żony.

    Pozdrawiam Lt.
  • #3
    pawciupag
    Level 10  
    Wlasnie o to chodzi, ze juz nie chce miec wspolnego systemu, mimo ze mialem swojego uzytkownika.Niestety żona jak to kobietka lubi pomieszac cos w systemie a ja potrzebuje pewnosci i stad chce miec osobny system na oddzielnym dysku dla pewnosci dzialania.
    Z Twojej podpowiedzi wniskuje,ze musze odlaczyc istniejacy dysk z XP, podlaczyc nowy i zainstalowac XP. Nastepnie podlaczyc oba dyski i odpalic komputer i wlaczyc konsole odzyskiwania. Nastepnie wpisac komende fixmbr, i co dalej... nigdy tego nie robilem a nie chce eksperymentowac. Czy wtedy bede mogl stworzyc wybor systemu?
  • #4
    infra
    Level 15  
    to juz chyba lepszym rozwiazaniem jest jakis bootmenager. wtedy oprocz latwego wyboru partycji lub dysku, mozesz tez ukryc swoj dysk (partycje) gdy system bedzie szedl z dysku (partucji) Twojej zony.

    ale chyba najlatwiejszym rozwiazaniem jest zarzadzanie profilami w xp. stworz zonie konto, ustaw jej odpowiednie uprawnienia, mozesz odciac ja od swoich programow, a mimo to bedzie mogla korzystac z komputera. zaleta tego rozwiazania jest oszczednosc miejsca na dysku, bo przeciez nie musisz instalowac drugiego systemu.

    Dodano po 4 [minuty]:

    nie musisz bawic sie w odlaczanie dyskow
    masz juz jeden system tak? wiec podlacz teraz drugi dysk (a moze juz go masz) wiec uruchom instalatora xp i poprostu instaluj nowy system a jak instalator cie zapyta gdzioe chcesz ten system zainstalowac, wskaz mu dysk. potem zaraz po starcie masz do wyboru dwa systemy, mozesz edytowac sobie plik boot.ini i wtedy napiszesz sobie
    1.system zony
    2.moj system

    i po sprawie, ale wtedy oba systemy widza sie, i wtedy jak zona cos (nie daj boze) namiesza to i tak bezpieczenstwo Twojego systemu moze byc zagrozone, dlatego polecam bootmenagera, wtedy ustawiasz opcje ze oba systemy nie widza swoich partycji i wtedy jestes bardziej bezpieczny
  • #5
    slawek08
    Level 12  
    Jeśli żona może zaglądać na twój dysk, to sprawa jest prosta! tak jak pisałeś wgrywasz 2 systemy, lecz drugi system na pierwszą partycję twojego dysku (wybór jest podczas instalacji) windows sam robi sobie boot menagera i podczas włączania kompa wybierasz czy odpala się twój system czy żony. Lecz gdybyś chciał żeby twoja żona nie widziała twojego dysku to napisz zastanowię się nad tym problemem. Powodzenia
  • #6
    dj_john
    Level 14  
    zawsze można odłoczyc istniejacy dysk na ktorym jest system dajmy na to dla żony, podłoczyc drugi tylko na czas instalacj. zainstalowac winde..
    co wazne instalacja w systemie plikow NTFS z odpowiednimi uprawnieniami zabezpieczy system przed zepsuciem ze strony małżonki :). potem instalujemy bootmenagera na "twoim" dysku i w biosie dajemy tak zeby z niego startował system..
    mam nadzieje ze to co napisalem jest choc troche zrozumiałe...
  • #7
    radekr
    Level 15  
    Nie bardzo rozumie zastrzeżenia kolegów co do bezpieczeństwa drugiej instalacji WinXP. Jeśli będzie to fizycznie drugi dysk to w pierwszym systemie (dla żony) można go po prostu wyłączyć w menedżerze urządzeń. Jeśli będzie to tylko druga partycja to można skasować jej litere dysku i też nie będzie jej widać. W takiej sytuacji "zepsucie" przypadkowe drugiej instalacji będzie raczej trudne.
  • #8
    pawciupag
    Level 10  
    Dla mnie jednak najlepszym rozwiązaniem będzie całkiem odrębny system na drugim dysku, ponieważ na istniejącym jest wiele innych moich programów i żony, z których korzystam i system juz nie jest wystarczająco szybki. Więc chce pozostawić jeden system z wyborem 2 uzytkowników (ja i żona) i mieć drugi system nie zaśmiecony tylko na programy do projektowania i wizualizacji, ktory nie bedzie sie widział z pierwszym systemem.
    Dlatego proszę o dalsze wskazówki, może z wykorzystaniem bootmenagera. Kiedy go zainstalowac, na którym dysku i jak ustawic w biosie. Chcę dokładnie tak zrobić:
    1. Istniejący dysk z systemem XP i wyborem 2 użytkowników pozostawić bez zmian
    2. wsadzić nowy dysk i zainstalowac nowy system XP
    3. Miec mozliwosc wyboru tak jak do tej pory logowanie do mnie lub do żony na dysku 1, a oprocz tego przy starcie windowsa mozliwosc wyboru 2 systemu
  • #9
    LtLog
    Level 30  
    Jeżeli chodzi o namieszanie w Twoich pilkach to przyznanie uprawnień przy założeniu że Twój system znajdować się będzie na partycji NTFS jest nie możliwa ingerencja drugiej strony o ile na obu systemach nie będą używane do korzystania z komutera wbudowane konta administratora gdyż wtedy oboje z żoną macie pełne prawa do ingerencji w pliki drugiej strony. Podając wcześniej sposób instalacji na uwadze miałem ze możesz obawaić się o Swoje dane jeżeli instalację przeprowadzisz w ten sposób możesz być pewien że nic nie namieszasz. Pamiętaj tylko że jeśli oboje będziecie korzytać z takiego samego konta nawet na dwóch różnych systemach będziecie mieli takie same prawa do plików u Siebie i drugiej połowy. Nadal proponuje Ci konto z ograniczeniami dla Twojej żony i dodatkowo zabezpiecznie danych poprzez nadanie uprawnień (np. tylko read i execute dla żony, Full control dla Ciebie). Po takim zabiegu możesz być pewien że żona nie namiesza.

    Pozdrawiam Lt.
  • #10
    pawciupag
    Level 10  
    Może to ujmę pod jeszcze innym kontem.
    Chcę mieć 2 dyski z osobnymi systemami i możliwością wyboru uruchamiania, ale tak aby po wyciągnięciu któregoś dysku dalej było możliwe bezproblemowe uruchomienie pozostającego systemu
  • #11
    LtLog
    Level 30  
    Odpowiedź masz już podaną. Na obu dyskach mbr będzie zaopatrzony w instrukcje które pozwolą na uruchamianie dowolnego dysku. Jeżeli zabierzesz np. Swój który przypuścmy będzie dykiem 1 wtedy boot.ini na dysku żony będzie zaopatrzony tylko w zestaw pozwalający na uruchomienie jej systemu, odpięcie dysku żony spowoduje tylko brak możliwości uruchomienia drugiego systemu choć w liście nadal pozostaje. Pamietaj tylko że XP przełożony do kompa o innej konfiguracji nie będzie działać chyba że za wczasu zostanie zaopatrzony w zesat sterowników drugiej jednostki(pisze tak pro forma odnośnie wymontowywania dysku).

    Pozdrawiam Lt.
  • #12
    pawciupag
    Level 10  
    Dziękuję wszystkim za podpowiedzi, na pewno się przydadzą. Myśle, zę już sobie poradzę, a może ktoś inny również skorzysta z tych porad. Pozdrawiam
  • #13
    Andrzej Maciejewski
    Level 20  
    A może problem rozwiąże ręczny , mechaniczny przełącznik zasilania dysków.
    Przed właczeniem kompa trzeba wybrać do którego dysku ma być dołaczone zasilanie +12 i +5V ( które są na oddzielnym kablu zasilania-poza wstążką danych).
    Najprawdopodobniej możesz podłączyć oba dyski na jednej taśmie danych.
    (wydaje mi się że używałem juz takiej konfiguracji przy zabawie z dyskami - ale może ktoś bardziej doświadczony potwierdzi).
    A jeżeli nie to przecież i tak masz dwie taśmy (IDE 0, IDE1).
    Jest jednak niebezpieczeństwo, że możesz przez przypadek przełaczyć dyski w czasie pracu komputera (pod napięciem) a wtedy nie wiem co się narobi ale chyba nie więcej niż podczas normalnego padu napięcia 220V.
    Dla wszelkiej pewności możesz jednak zapewnić "podtrzymanie stanu przełącznika ręcznego" dodatkowym przekaźnikiem pamiętającym stan w momencie włączenia zasilania i uniemożliwiającym przełączenie zasilania dysków "na biegu".
  • #14
    cortez_
    Level 26  
    Mozna w ten sposob spalic oba dyski, raczej ryzykowna zabawa.
  • #15
    jannaszek
    Level 39  
    strasznie zawiłe te rady
    to trzeba zrobić przy użyciu boot magic,a np wtedy przy starcie pojawia sie wybór systemu , może być chroniony hasłem, w tymze magicu deklarujesz które dyski i partycje mają być dla kogo widoczne i tyle.
    no i jest tam opcja adwanced hiding musi być enabled , bo nie mogą być dwa dyski primary jednocześnie widoczne przy starcie syst.
    po odinstalowaniu jednego systemu ,drugi uruchamia się no problem ,tyle że boot magic nie może być na dysku który wyjmujesz
  • #16
    LtLog
    Level 30  
    Zawiłe rady były powyżej?

    Przecież to jest banalne:

    1. Wypina się dysk na którym już jest system.
    2. Instaluje XP (wypięcie po to aby został poprawnie zapisany tu plik boot.ini)
    3. Wpięcie drugiego dysku
    4. Konsola i komenda fixmbr

    Hurtowe przyznanie uprawnień dla dysku spowoduje że pawciupag nie będzie musiał już więcej troszczyć się o dane, będą bezpieczne bo nikt pozanim nie będzie miał do nich dostępu.

    System musi i tak zainstalować. Jeżeli zainstalował by XP i tak pawciupag miał by ekran wyboru systemu wiec po co programik? Zabawa w wypięcie ma na celu tylko to aby dyski można było dowolnie wyciągać. Jeżeli pawciupag zainstaluje programik który polecasz to pomimo dodania Sobie pracy nie uzyska porządanego efektu.

    Pozdrawiam Lt.
  • #17
    jannaszek
    Level 39  
    widzisz loader xp nie zapewnia takiej elastyczności ,w kwesti udostępniania partycji ,ochrony chasłem itd i też możesz wyciągnąć dysk który chcesz, uprzednio trzeba w tym programie wskazać uruchamianie pozostałego na wypadek wuciągniecia tego dysku z loaderem bm.
    a pozatym to jest zabawa z dwoma dyskami ,więc jeśli nie zabierze się delikwent profesjonalnie do tego ,może go spotkać drobne rozczarowanie /jeśli sa jeszcze systemy na partycjach primary/
    zaś nie kwestionuję sposobu technicznego który proponujeszty mndzinn. dysk jak najbardziej należy wypiać na czas instalki - tylko po co mamy ghosta?
  • #18
    Azahiel
    Level 12  
    Ja mam inny kłopot,może to i nie kłopot ale pytanie takie:
    jak mogę wyciągnąć z BIOSU funkcję botowania z HDD0;HDD1 itd.
    bo moja płyta a raczej bios niema pod klawiszem F8 możliwości wyboru dysku z którego będzie ładowany system operacyjny.
    Czy istnieje jakiś program który mi to umożliwi, oczywiście mam na myśli jakiś w miarę prosty program w instalacji
    Dziekuję
  • #19
    Platon
    Level 42  
    tak, potrzebujesz bootmanagera. Np darmowy, prosty w obsludze XOSL