Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Audi 80 B4 2.0 Pb+LPG 1992r. Kłopot z czujnikami

Montrres 13 Maj 2012 19:54 16731 9
  • #1 13 Maj 2012 19:54
    Montrres
    Poziom 21  

    Witam!
    Zacznę od danych:
    Audi 80 B4, 1992r, 2.0 Pb+LPG, 361 tys km, instalacja LPG STAG200 (tak jest na komputerze gazu). Dokładnego oznaczenia silnika nie znalazłem ale to zwykły jednopunkt - 90 KM.
    Dodam że mój samochód ma dodatkowe 3 zegary przy lewarku zmiany biegów: temp. oleju, cisnienie oleju, napięcie na akumulatorze.

    Sprawa ma się następująco. Zostałem posiadaczem ww. pojazdu. Drażni mnie pikanie i wyświetlanie błędu o przegrzaniu silnika. Komunikat pojawia się nawet po odpaleniu silnika rano po nocy.

    Początkowo był problem z czujnikiem w chłodnicy, który nie załączał wentylatora. W tej chwili jest wszystko w porządku.
    Zrobiłem zdjęcia wtyczek które mnie interesują:

    Audi 80 B4 2.0 Pb+LPG 1992r. Kłopot z czujnikami

    Doświadczalnie sprawdziłem która za co odpowiada:
    -dwuprzewodowa- niestety nie wiem bo nic się nie zmienia po jej odpięciu.
    -trójprzewodowa- ta odpowiada za temperaturę pokazywaną na zegarach.

    Przed chwilką zrobiłem taki test. Odpiąłem obydwa i odpaliłem silnik. Efekt jest taki, że nadal pokazuje przegrzanie (ikonka termometru w wodzie). Zgaduję (na razie, bo mam zamiar pojechać na diagnostykę bo ciekawi mnie jaką temperaturę widzi sterownik), że to może być banalne, czyli przetarta instalacja i zwykłe zwarcie.

    Moje pytanie brzmi:
    -Czy ten czujnik -trójprzewodowy jest oryginalny-padła taka sugestia że być może nie i chcę się upewnić? (izolacja w jego okolicach była poklejona taśmą izolacyjną dość nieudolnie więc sprawdziłem tyle ile miałem dojścia czy nie ma uszkodzeń - nie stwierdziłem)

    -Za jaki pomiar odpowiada ten dwuprzewodowy? (spalanie jest normalnie, tzn nie pali za dużo)

    -Czy w tym samochodzie jest może jeszcze gdzieś pomiar temperatury- jakiś inny czujnik którego nie widzę?

    -Z tego co się doczytałem to złącze jest w podszybiu w skrzynce z bezpiecznikami (2x 2piny). Jakim softem muszę dysponować, gdybym sam chciał coś diagnozować? Z tego co udało mi jeszcze wydłubać to jest to tylko OBD1.

    Pozdrawiam i proszę o poradę/podpowiedź.

    0 9
  • Sklep HeluKabel
  • #2 13 Maj 2012 20:11
    ociz
    Moderator Samochody

    Od zegarów jest ten szary czujnik, niebieski dla sterownika. Zainteresuj się jeszcze czujnikiem poziomu płynu w zbiorniczku jeśli jest, jak nie to stawiam na zimne luty w zegarach.

    1
  • #3 13 Maj 2012 20:22
    Montrres
    Poziom 21  

    Rozumiem.
    Czyli droga jest taka:
    Ten niebieski pokazuje przegrzanie -> sterownik wysyła na zegar ostrzeżenie -> ja się wkurzam od brzęczenia, czy tak :D

    Faktycznie mam taki czujnik poziomu płynu chłodzącego fioletowy. Czy ten też mierzy temperaturę czy tylko pokazuje ewentualny brak?

    Postaram się jutro podmienić i odpiszę o efektach.

    0
  • Sklep HeluKabel
  • #4 13 Maj 2012 20:29
    ociz
    Moderator Samochody

    Nie, sterownik nie ma nic do zegarów, oprócz obrotomierza i kontrolki check. Czujnik w zbiorniku jest od poziomu, i też powoduje miganie kontrolki, nie baw się w wymianę czujnika tylko zewrzyj chyba fioletowy (czy jaki tam jest inny niż brązowy) przewód do masy i zobacz wtedy co się będzie działo.

    1
  • #5 13 Maj 2012 20:39
    Montrres
    Poziom 21  

    No to teraz trochę zgłupiałem...
    Skoro nie sterownik to dlaczego przy zimnym silniku pokazuje mi termometr?
    A temperatura pokazywana przez zegary nie dochodzi do 90°C.

    Z tego wynikałoby, że wysyła on sprzeczne informacje.

    Dobrze zastosuję się do tego co powiedziałeś... Zobaczymy co dalej.

    Pozdrawiam i życzę dobrej nocy.

    1
  • #6 13 Maj 2012 22:43
    domellus
    Poziom 29  

    Montrres napisał:
    No to teraz trochę zgłupiałem...
    Skoro nie sterownik to dlaczego przy zimnym silniku pokazuje mi termometr?
    A temperatura pokazywana przez zegary nie dochodzi do 90°C.

    Dla tego czujnik ma trzy piny. Jeden pokazuje temperaturę na zegarze, drugi jest od za wysokiej temperatury (wyświetla termometr) a trzeci przewód to wspólna masa.

    0
  • #7 14 Maj 2012 10:03
    car centre
    Poziom 18  

    Sprawdź sobie ten trójprzewodowy czujnik. Bo w nim są dwa oddzielne niezależne obwody. Ta lampka od przegrzania nie działa na zasadzie że jak wskazówka temperatury na zegarach przekroczy pewien poziom to wtedy załącza lampke. Lampka ma osobny obwód w tym czujniku i być może tylko on nie działa prawidłowo.
    Wykręć sobie ten czujnik trójprzewodowy i sprawdź jego działanie. Odszukaj styk masy. Włóż czujnik do gorącej wody i obserwuj rezystencję pomiędzy stykiem masy a jednym ze styków sygnałowych (ten pewnie działa prawidłowo bo ci zegar od temperatury chodzi) i między stykiem masy a drugim z przewodów sygnałowych. Na tym obwodzie co idzie do zegara rezystencja będzie się zmieniać stopniowo a na tym drugim bodajże na zasadzie TAK-NIE (0-1),czyli nie będzie przejścia na obwodzie gdy temperatura jest w normie (zero reakcji na wyświetlaczu multimetru) i będzie przejście (pokaże się rezystencja na wyswietlaczu) gdy temperatura przewyższy dopuszczalną. Tylko nie wiem czy dopuszczalną przekroczysz w garnku z wodą.... raczej nie... bo dopuszczalna będzie powyżej 100stopni a takiej nie osiagniesz gotując wodę. Ale to i tak nie ważne bo twój czujnik na obwodzie lampki przegrzania i tak ma pewnie obwód zamknięty "TAK" (1) cały czas bez wzgledu na temperaturę bo ma wewnętrzne zwarcie.
    Albo kabel sygnałowy tego obwodu masz przetarty....
    Możesz też poprostu wymienić ten czujnik w ciemno - nie jest pewnie drogi (o ile przewody masz w porządku)

    0
  • Pomocny post
    #8 14 Maj 2012 10:19
    ociz
    Moderator Samochody

    car centre napisał:
    Sprawdź sobie ten trójprzewodowy czujnik.

    Nie doczytałeś że z odłączonym kontrolka ciągle miga?
    car centre napisał:
    Możesz też poprostu wymienić ten czujnik w ciemno - nie jest pewnie drogi

    Tani nie jest i nie zawsze dostępny. Punkt zmienny termo-włącznika to 120°C więc w garnku na pewno tego nie osiągnie.

    0
  • #9 14 Maj 2012 10:43
    car centre
    Poziom 18  

    ociz napisał:

    Nie doczytałeś że z odłączonym kontrolka ciągle miga?

    A no rzeczywiście.... nie doczytałem....

    0
  • #10 14 Maj 2012 10:51
    Montrres
    Poziom 21  

    ociz napisał:
    Nie, sterownik nie ma nic do zegarów, oprócz obrotomierza i kontrolki check. Czujnik w zbiorniku jest od poziomu, i też powoduje miganie kontrolki, nie baw się w wymianę czujnika tylko zewrzyj chyba fioletowy (czy jaki tam jest inny niż brązowy) przewód do masy i zobacz wtedy co się będzie działo.


    To był strzał w 10. Jak sobie rano popuściłem wode z chłodzenia- tzn pusty zbiornik i odpiąłem czujnik ten trój przewodowy i włączyłem zapłon (bez odpalania to pokazał mi się ten komunikat.

    Generalnie wyszło też to że płynu miałem zbyt mało i dlatego w trakcie jazdy zdarzało się że zbiornik był suchy.

    Po zalaniu ukladu wszystko jest w należytym porządku.
    Dziękuję kolego.

    Napiszę tak:
    Zmyliło mnie ciągłe pokazywanie ostrzeżenia o temperaturze. Nie spodziewałem się, że brak płynu będzie się objawiał tym samym błędem co jego przegrzanie.
    Będę mądrzejszy.

    Temat zamykam.

    0