Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Samochodowy Detektor Lodu

borsuke 13 Maj 2012 21:37 1043 9
  • #1 13 Maj 2012 21:37
    borsuke
    Poziom 8  

    Chciałem się was zapytać czy ktoś z was słyszał może o jakimś czujniku sposobie stwierdzenia, że samochód porusza się po oblodzonej nawierzchni.

    Trochę szperałem i z tego co wiem to w samochodach takie systemy są oparte na zasadzie: jeśli jest zimniej niż 0 stopni to wtedy ostrzegają. Natomiast nie spotkałem się z niczym sprytniejszym.

    Z góry dziękuję za odpowiedź.

    0 9
  • #2 13 Maj 2012 22:48
    rochóń
    Poziom 14  

    borsuke napisał:
    Natomiast nie spotkałem się z niczym sprytniejszym
    Szkoda, bo raczej normalny kierowca wie po jakiej nawierzchni się porusza...

    0
  • #3 14 Maj 2012 14:31
    borsuke
    Poziom 8  

    Prosił bym jednak o odpowiedzi merytoryczne.

    Wykrywanie lodu było by pomocne w mojej pracy mgr.

    0
  • #4 15 Maj 2012 00:38
    Breżniew
    Poziom 21  

    borsuke napisał:
    Chciałem się was zapytać czy ktoś z was słyszał może o jakimś czujniku sposobie stwierdzenia, że samochód porusza się po oblodzonej nawierzchni.

    Trochę szperałem i z tego co wiem to w samochodach takie systemy są oparte na zasadzie: jeśli jest zimniej niż 0 stopni to wtedy ostrzegają. Natomiast nie spotkałem się z niczym sprytniejszym.

    Z góry dziękuję za odpowiedź.


    Ostrzeżenie o gołoledzi działa z chwila spadku temperatury zewnętrznej poniżej +4'C. W chwili włączenia zapłonu na wyświetlaczu centralnym pojawia się migające wskazanie temperatury i gong ostrzegawczy. Po kilku sekundach ostrzeżenie jest wyłączane.
    Czujnik temperatury zewnętrznej jest zamontowany w przednim zderzaku na wysokości ok 50cm od nawierzchni drogi.
    Opisany sposób ostrzegania o ewentualnym zagrożeniu gołoledzią dotyczy samochodów VAG.

    0
  • #5 15 Maj 2012 09:08
    borsuke
    Poziom 8  

    No tytle to wiem, ale to jest tak prymitywne rozwiązanie, że szkoda gadać. Szukam skuteczniejszego. Jeśli takiego nie ma to znaczy, że mam temat na doktorat, ale trudno mi uwierzyć, że nic lepszego jeszcze nie ma.

    0
  • #6 15 Maj 2012 09:27
    prosiak22
    Poziom 22  

    no taki detektor trzeba stworzyć samemu w takim razie :
    1 ) na układzie z laserem, im więcej wraca tym większa gołoledź
    2 ) na podstawie 3 czujników ( jeden na szybie czujnik deszczu , drugi pod zakolem czujnik deszczu , 3 temperatury )
    3 ) coś może z kamerą i porównywanie rodzaju nawierzni ( ale odpada w nocy )
    4 ) dwa czujniki tempreatury 1 na dachu drugi najniżej jak się da

    wpadł już ktoś na takie rozwiązania ?

    0
  • #7 16 Maj 2012 11:06
    Mariusz105
    Poziom 13  

    Rozwiązanie warte opatentowania.
    Można szukać również w technice lotniczej. - Helikoptery tego nie mają

    Dodano po 16 [minuty]:

    """.....im więcej wraca tym większa gołoledź " - ile wraca będzie zależeć od rodzaju nawierzchni oraz liczby kołuż (niekoniecznie zamarzniętych), wyślizganych miejsc, itd

    Im większa prędkość pojazdu, tym czujnik musi mieć mniejszą bezwładność.
    Myślę, że już przy kilku km/h będzie uśredniał odbicie z czystej nawierzchni, kałuż, śniegu lodu. Taki przyrząd będzie musiał wymagać starannej kalibracji, a uzyskany sygnał może nie wskazywać jednoznacznej odpowiedzi, chociaż można go obrabiać (w samochodzie: laptop + sugeruję: algorytmy logiki rozmytej)
    W warunkach stacjonarnych piękny temat na pracę magisterską, a może i wyżej.

    A gdyby tak lekko przyhamować - i sprawdzić skuteczność hamowania?
    - Niestety dotyczy tylko miejsca w którym przyhamowaliśmy.

    0
  • #8 16 Maj 2012 14:53
    rochóń
    Poziom 14  

    Już ciekawszy byłby pirometr mierzący temperaturę jezdni niż pomiar temperatury powietrza...

    0
  • #9 16 Maj 2012 17:06
    prosiak22
    Poziom 22  

    rochóń napisał:
    pirometr mierzący temperaturę jezdni niż pomiar temperatury powietrza
    no tak tylko jak Ci zmierzy -1 to masz tylko temprearurę asfaltu lub lodu
    i właśńie te " lub" trzeba wykluczyć .
    Trzeba by bylo zaobserwować w jakich warunkach występuje gołoledź.
    Podałem przykładowo
    jeszcze pomyślałem , o myszcze lasrowej ( nie dziala na szkle ) to napewno na lodzie też nie :)

    0
  • #10 16 Maj 2012 17:43
    wluckyluk
    Poziom 10  

    masz jeszcze możliwy alarm z czujników ABS.
    Mierzona jest prędkość obrotowa kół napędzanych względem ustawienia kierownicy, co pozwala wyłapać najmniejszy uślizg.

    0