Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Uruchomienie i naładowanie baterii roweru SPARTA ION

pawnol 14 May 2012 20:33 64334 18
Altium Designer Computer Controls
  • #1
    pawnol
    Level 10  
    Witam
    Mam problem z uruchomieniem roweru Spart ION (z wspomaganiem).
    Bateria jest umieszczona w ramie, i składa się z 16 pojedynczych ogniw R20 Ni-Mh 9000mAh 1,5V.

    Połączone ze sobą szeregowo dając 24V.
    Podłączone są pod płytkę widoczną poniżej.

    Uruchomienie i naładowanie baterii roweru SPARTA IONUruchomienie i naładowanie baterii roweru SPARTA ION

    Pod tą samą płytkę równocześnie podłączony jest silnik, złącze ładowarki, sterownik znajdujący się na kierownicy ustawiający siłę wspomagania, i oświetlenie.

    I może ktoś miał styczność z tymi rowerami, gdyż w momencie pedałowania jedyna reakcja to pojawienie się na ekranie sterownika błędu wskazującego na rozładowaną baterię - E0001, a wspomaganie oczywiście nie działa. Próbowałem podłączyć nowe akumulatory żelowe, ale efekt ten sam.

    Serwis znajduje się ok 300 km ode mnie, a na samo zapytanie jakie mogą być koszty naprawy to uzyskałem odpowiedź:
    "Wszystko zależy od tego co będzie trzeba zrobić od 150 do 1700 zł"

    Kwota 1700 zł chyba dotyczy wymiany roweru na nowy.

    Może ktoś miał kontakt z tym rowerem i pomoże?
  • Altium Designer Computer Controls
  • #2
    lestac
    Level 2  
    Sporo tego typu uszkodzonych rowerów pojawia się teraz w PL.
    Najczęstszy problem to uszkodzone baterie, a dokładnie uszkodzony kontroler - płytka drukowana. Zatem wszystkie ogniwa są dobre, ale padło coś na płytce.

    Niestety nie da się wymienić samej płytki, trzeba zakupić całą baterię. Taka polityka Sparty. Koszt około 1500 zł za pośrednictwem niezbyt przychylnej Klientowi firmy rowerystylowe z Wrocławia.
    Nową baterię trzeba skomunikować z silnikiem, niestety może to zrobi też tylko ta "firma" - szczerze nie polecam po moich doświadczeniach, a życzą sobie za to 150 zł. Jakieś 10 zł za minutę pracy.

    Rowery pochodzą z Holandii. Powstał tam projekt złamania monopolu, zhakowania oprogramowania, żeby ludzie nie musieli wymieniać całych baterii, a te psują się na potęgę. Do tego stopnia, że Holendrzy podejrzewają, że jest to zrobione celowo.

    Poniżej link do całego tematu w Holandii.
    Niestety do tej pory nie poradzili, walczą od 2009 r.
    Link

    Może jakiś Polak to złamie.
    Opcją jest dopasować chiński sterownik, jednak z tym jest problem, bo silnik jest trójfazowy, zatem opcją jest nowy silnik i nowy kontroler.

    Ja ciągle walczę z dwoma takimi rowerami.
  • #3
    bajan
    Level 17  
    Mam taki sam problem, jestem w trakcie naprawy. Interesuje mnie czy elektronika w środku w akumulatorze jest uszkodzona fizycznie, czy to jest kwestia oprogramowania? U mnie wyświetlacz pokazuje w pełni naładowaną baterię a wspomaganie nie działa, włącznik świateł działa. Brak błędów. Jak do czegoś dojdę, to poinformuję.
  • #4
    zwirek2
    Level 17  
    Jak tam panowie, złamał ktoś ten patent jak skomunikować baterie z silnikiem w tego typu rowerach Sparta ION mgear? Oprócz serwisu, który bardzo dużo życzy sobie za usługę, no gdyby może było jeszcze więcej tych serwisów, ale tyle kilometrów jechać to przesada.
  • Altium Designer Computer Controls
  • #6
    panwisnia
    Level 10  
    Mam, może głupie pytanie, ale czy nie można tego silnika podłączyć "na krótko"? wyprowadzić jakiś przycisk pod kciuk i w ten sposób załączać silnik? Skoro bateria dobra, silnik dobry... Aczkolwiek mogę nie mieć racji.
  • #7
    User removed account
    User removed account  
  • #8
    granderik
    Level 14  
    Ja mam pytanie odnośnie baterii w Sparcie typ banan, jest ich 20 szt. każda po 1,2 V Ni-MH co daje 24V . Pytanie jak to jest z ładowaniem takiego pakietu bez płytki tylko ładowarką np. Li-Ion? Mam 29,3 max prąd ładowania. Oryginalna ładowarka ma 34 V albo 33 V już nie pamiętam, ale blokuje pewnie ją sterownik. Ładując Li-ion 29,3 V 2 A bateria robi się ciepła, dołożyć jeszcze jedno ogniwo 1,2 V żeby podnieść możliwość ładowania? Chciałbym ten pakiet wykorzystać do innego roweru o zasilaniu 24V. Teraz mam 1,2 V 20 szt. ogniw czyli 1,4V. Ogniwo naładowane 20 sztuk = daje mi 28V max rozumiem? Dołożyć 1 sztukę ogniwa co zwiększy mi prąd ładowania do do 29,4 V i ładowarka zatrzyma ładowanie? Będzie dobrze ? Proszę mnie poprawić jeżeli źle rozumuję.
  • #10
    Zbigniew 400
    Level 38  
    Wniosek taki, nie kupuj tego typu rowerów.
    Problemy zbliżone do samochodów.
    Kupiłem sobie rower z silnikiem DC, zblokowany z pedałami.
    Zalety:
    - proste sterowanie
    - brak komunikacji akumulatora ze sterownikiem
    - awaria przerzutek nie wymusza wymiany silnika i odwrotnie
    Wady:
    - brak odzysku energii

    Zasięg ok. 30 km.
    Używany, 1000 zł.
  • #11
    rybaczenko
    Level 10  
    Ten silnik jednak posiada hallotrony. Jestem w trakcie połączenia tego silnika z chińskim sterownikiem, lecz brak mi baterii. Jak widać, elektronika wyjęta z koła.

    Uruchomienie i naładowanie baterii roweru SPARTA ION
  • #12
    ABLublin
    Photocopiers specialist
    Cześć
    Udało ci się to uruchomić?
  • #13
    rybaczenko
    Level 10  
    Tak, udało mi się uruchomić bez hallotronu, ale podłączyłem to przez zasilacz i na chwilę tylko.
  • #14
    ABLublin
    Photocopiers specialist
    Masz jakieś, zdjęcia, rysunki?
    A te halotrony na płytce?
  • #15
    rybaczenko
    Level 10  
    Nie, nie mam żadnych rysunków. Mogę wysłać zdjęcie jaki sterownik wykorzystałem, tam jest opisane co i jak podłączyć i tyle. W sterowniku jest możliwość podłączenia hallotronu, ale nie trzeba.Całą oryginalną elektronikę trzeba wywalić, jest niepotrzebna. Porzuciłem temat, robiłem to rok temu. W piaście koła tego roweru jest mało miejsca na przeciągnięcie kabli a trzeba 3 kable jako fazy.
  • #16
    ABLublin
    Photocopiers specialist
    Pokaż będę miał odnośnik, zmieniałeś coś w podłączeniu trzech faz do silnika ?
  • #18
    smzagajny
    Level 1  
    Cześć
    Ja uruchomiłem taki rower na chińskim kontrolerze.
    Wyrzuciłem elektronikę Sparty/Batavusa, a wyprowadziłem na zewnątrz 3 kable, bo silnik jest trójfazowy i 5 kabli od halotronów, chociaż te kontrolery bez podłączenia halotronów też działają.
    Niestety, oryginał działał lepiej. Wspomaganie jest niezbyt dopasowane pomimo opcji programowania 3, 5, 7 biegów.
  • #19
    tademo
    Level 11  
    Możesz opisać bardziej szczegółowo jak rozumiesz, że kontroler działa gorzej od oryginalnego? I jeszcze jedno, skoro w oryginale są wyprowadzone tylko 3 przewody fazowe, to czemu nie można tam podłączyć sterownika chińskiego zostawiając elektronikę w kole?