Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Identyfikacja elementu - prostownik spawarki

18 Maj 2012 14:00 2453 7
  • Poziom 14  
    Witam.
    Mam problem z identyfikacją elementów w mostku prostowniczym, który Ś.P.Tata miał w spawarce (samoróbce).
    Wg oznaczeń jakie udało mi się wyczytać (obudowa niestety zaszła rdzawym nalotem) są to triaki (narysowany był symbol), dodatkowo to co udało mi się rozszyfrować:
    K590 lub 580 oraz napis yxk2 reszta niestety jest kompletnie nieczytelna.
    Identyfikacja elementu - prostownik spawarkiIdentyfikacja elementu - prostownik spawarki
    Żółty kabel był minusem, czerwony plusem. Bramki zwarte z gwintem przez diodę i opornik 100R.
  • Poziom 38  
    Kolor wskazuje na produkcję sowiecką. Poważnie - ten wściekły róż.
    Strzelę, że ta spawarka powstała ok. 20 lat temu? - w tym czasie ze wschodu trafiło do nas wiele takich sowieckich półprzewodników.
    Z tym, że to jednak raczej tyrystor (jesteś pewien symbolu?) bo o ile pamiętam w tamtym czasie sowieci nie robili triaków o tej mocy.
    Tu przykład takiego tyrystora т161-320 http://www.ua.all.biz/img/ua/catalog/small/1382321.jpeg
    Prawdopodobnie to tyrystory T-100 (100A), albo T-160 (160A).
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2298232.html
  • Poziom 14  
    Hmm 20 może nie, ale 15 ;) Co do symbolu dopatrzyłem się 2 trójkątów ale po zbadaniu żarówką wychodzi jednak że to tyrystor bo przewodzi tylko odpowiednio spolaryzowany oraz wyzwala go tylko +, tylko ten symbol mi nie daje... Dodam jeszcze że sam element jest na klucz 32 czyli wyszłoby na to bo na spodzie wyczytałem jeszcze napisane ołówkiem 200
    http://www.sibart-sib.ru/catalogue/pribor/pdf/t161-200.pdf

    Co do powstania spawarki to dużo się kolega nie pomylił ;) ok 15lat temu. Teraz chce to wykorzystać do aktualnej trafo spawalniczego TS-100
  • Poziom 38  
    Pisząc o czasie miałem raczej na myśli kiedy były te tyrystory kupione - lata 1990-1995. Wtedy ze wschodu "turyści" to zwozili.
    Jeśli sześciokant jest 32 to najpewniej jednak nowsze niż T-160, czyli T161 - ale tu były co najmniej 3 wersje o prądach 125A, 160A i 200A, podobno były też 250A i 320A.
    Z tym, że podstawowe wersje produkowane jeszcze w latach 80-tych to 125 i 160, wersje na wyższe prądy robiono później i nie wiem od kiedy. I dlatego czas kiedy je przywieziono do Polski też ma znaczenie.
  • Poziom 14  
    Cytat:
    I dlatego czas kiedy je przywieziono do Polski też ma znaczenie.


    No to tu niestety baba leży :/ bo wszystkie znane mi osoby które to trzymały w ręce nie żyją :(

    Czyli najbezpieczniej obierać że to 125A bo raczej nic więcej nie wywnioskujemy.
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    Chyba tak.
    Pamiętam, że widziałem wtedy u tych "turystów" ze wschodu takie elementy, pastylkowe diody również (sam wtedy u nich kupowałem - śmieszne ceny były - np. paczka 100 szt. LED-ów - zupełnie przyzwoitych kosztowało 5000zł ówczesnych=50 gr dzisiejszych), i pamiętam że były one opisywane właśnie ołówkiem (też takie diody i tyrystory kupowałem) gdyż u nas wprawdzie jakaś znajomość rosyjskiego była, ale dostępność katalogów - prawie zerowa. i żeby sprzedać to, musieli coś wiedzieć na ten temat - stąd te opisy.
    Jest bezpiecznie przyjąć 125A, chociaż jest duże prawdopodobieństwo że to 200A.
    Coś by jeszcze można wnioskować po mocy trafa, prądzie maksymalnym, jakieś opisy są? - przekroje przewodów itp.
    maras52 napisał:

    No to tu niestety baba leży :/ bo wszystkie znane mi osoby które to trzymały w ręce nie żyją :(

    To może nie dotykaj? :)
  • Poziom 14  
    Cytat:
    Coś by jeszcze można wnioskować po mocy trafa, prądzie maksymalnym, jakieś opisy są? - przekroje przewodów itp.


    Niestety głupio mówić, ale nie mam pojęcia gdzie się te trafo podziało... po spawarce zostały jedynie mostek i klema plusowa... Podejrzewam że poszło ma miedź... Pamiętam tyle że był to toroid o śr. zew. ok 30-40cm, ale dokładniejsze info "zabić, a i tak nie powiem"


    Cytat:
    To może nie dotykaj? Smile


    Za późno :P

    Cytat:

    Jest bezpiecznie przyjąć 125A, chociaż jest duże prawdopodobieństwo że to 200A.


    Może i jest prawdopodobieństwo ale
    maras52 napisał:
    Na froncie posiada ona skalę 40-100 sądzę że jest to zakres natężenia które reguluje się korbką na "dachu", pod skalą lampka kontrolna zasilania, pod nią złącza do kabli, obok skali jakaś kontrolka chyba "termiczna", z drugiej strony włącznik.

    Czyli powinny starczyć ;)

    Dodatkowo za T161 przemawia fakt że posiada drugie wyjście anody (małe oczko), przynajmniej wg rysunku obudowy wywnioskowałem, moje "cosie" też posiadają.

    W takim razie dziękuje za pomoc w jakiejkolwiek identyfikacji.
  • R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    Temat zamykam.
    Poszukiwanie zamienników triaków przeradza się w dział porad.
    Odpowiedź już była.
    Cd. proponuję "Układy elektroniczne DIY pomysły, problemy".