Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowarka USB zasilana dynamem rowerowym

18 Maj 2012 17:31 10734 27
  • Poziom 10  
    Witam
    Wiem, że ten temat był już omawiany na forum, ale tamte wątki zostały zamknięte, a ja chcę nieco zmodyfikować tamten schemat.

    Ja również chcę zrobić sobie ładowarkę na USB, w moim przypadku ma zasilać nawigację GPS. Niestety w mojej navi nie działa bateria. Mam na myśli nie to, że jest zużyta, lecz że ma zwarcie i musiałem ją usunąć. W tej sytuacji muszę mieć jakąś baterię wpiętą w obwód na stałe, bo przy każdym zatrzymaniu się GPS będzie mi się po prostu wyłączał. Myślałem o zastosowaniu jakichś prostych akumulatorków li-io, mogę również użyć baterii od starego telefonu. Mam kilka od Nokii. Co do zapotrzebowania na moc - Zakładam radośnie, że 3W które daje standardowe dynamo wystarczą do zasilania GPS i do podładowania akumulatorów.

    Na forum znalazłem odpowiadające mi dwa schematy:
    Prostszy ale praktycznie pozbawiony stabilizacji napięcia

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/files-rtvforum/dynamo_1443.jpg

    Oraz ciekawszy, ale bez akumulatora.

    https://obrazki.elektroda.pl/24_1231183497.png

    Chciałbym zmodyfikować ten drugi schemat tak, żeby można było jednocześnie ładować akumulatory i zasilać odbiornik GPS.
    Wydaje mi się, że można by usunąć C4 oraz D7 i R3 a w to miejsce włożyć akumulatorki 4 x 1,2V

    I teraz pytanie:
    Czy to ma sens? Jakieś uwagi?

    Jeszcze jedno pytanie mi się nasunęło... Jeżeli zabraknie energii, to można by spróbować połączyć dwa dynama. Oczywiście po wyprostowaniu. Da się ?
  • Poziom 14  
    Fajna sprawa. Jeśli chodzi o ten drugi schemat to nie wywalaj kondensatora 4. A D7 i rezystor do niej można opuścić. Ta dioda informuje tylko czy jest prąd. A dynamo możesz podłączyć równolegle z drugim. Będziesz miał wtedy 6Wat (zakładając, że jedno ma 3Waty)
  • Poziom 10  
    denzel2008 napisał:
    A dynamo możesz podłączyć równolegle z drugim. Będziesz miał wtedy 6Wat (zakładając, że jedno ma 3Waty)

    Nie mogę, bo za nic nie zgram fazy. Przecież dynama dają prąd zmienny.

    Dodano po 3 [minuty]:

    denzel2008 napisał:
    Nie wywalaj kondensatora 4.


    A czy przypadkiem akumulator podpięty w to miejsce nie przejmie funkcji tego kondensatora?
  • Poziom 33  
    Dwa dynama mogą pracować równocześnie, jeżeli każde z nich ma własny mostek prostowniczy i łączysz je równolegle dopiero za prostownikiem.
  • Poziom 10  
    wieswas napisał:
    Dwa dynama mogą pracować równocześnie, jeżeli każde z nich ma własny mostek prostowniczy i łączysz je równolegle dopiero za prostownikiem.


    To wiem. Ale chodzi mi o to, czy należy zamienić któreś podzespoły na inne. Chodzi o większe natężenie prądu.

    No i przypominam o podstawowym pytaniu: Chciałbym zmodyfikować ten drugi schemat tak, żeby można było jednocześnie ładować akumulatory i zasilać odbiornik GPS. Czy można tam na wyjściu wstawić akumulatorki lub akumulator żelowy?

    M
  • Poziom 33  
    Oczywiście kondensator możesz zastąpić akumulatorem, a nawet jest to koniecznością. Kondensator elektrolityczny gromadzi bardzo mały ładunek w porównaniu z akumulatorem i nawet chwilowe zaprzestanie kręcenia dynama spowoduje szybkie zmniejszenie się napięcia na wyjści a więc i zresetowanie GPS.
    Czym chcesz napędzać dynama ? Głównym problemem będzie bilans prądu ładowania i rozładowania. Akumulator można zwykle ładować prądem maksymalnym wynoszącym 0,1 pojemności.
    Przedstaw jak praktycznie zamierzasz ładować i przez jaki czas pobierać prąd z akumulatora.
  • Poziom 39  
    Przeładowanie akumulatorów o pojemności ~2000mAh będzie bardzo trudne zwłaszcza że dynamo dodatkowo będzie zasilało GPS o stratach w LM nie wspomnę, akumulatory raczej będą wiecznie niedoładowane, chyba że kolega robi trasy po 100km bez przerwy ;)

    Cytat:
    Akumulator można zwykle ładować prądem maksymalnym wynoszącym 0,1 pojemności.


    To było dobre w erze NiCd 600mAh , obecnie ładowarki ładują akumulatory w 2-3h

    Biednie widzę ten bilans , kiedyś miałem w rowerze 3 pastylki NiCd ~120mAh i "łokmena" , bez żadnej stabilizacji i popędzane dynamem 6V.... za stabilizator robiły same pastylki i jakoś nie wybuchły (w teorii powinny)
    :lol:

    Bez czegoś pokroju MAX608 nie ugryzie się tego tematu, tak żeby to miało ręce i nogi.

    Wersja budżetowa , 4 akumulatorki R14 ( 3000mAh) prosto za mostek, równolegle zenerka 5,5V zaporowo i jazda - jak przeładujesz to się zgłoś po zgrzewkę isostara ;) (6h nieprzerwanej jazdy - ale bez dodatkowego poboru, a GPS zabierze z 70% mocy )
  • Poziom 10  
    Trasy po 100 km jednym ciągiem mi już przeszły, ale 50 non stop mnie nie przeraża. Układ będzie używany zgodnie ze zdrowym rozsądkiem, czyli, jak wstępnie naładowany accu padnie, to trzeba będzie załączyć dynamo, albo nawet dwa.
    A dynama będą się kręciły aż ja padnę. I tak w kółko.

    A tak w ogóle to najlepiej byłoby podłączyć jakąś ładowarkę impulsową, w końcu mniejsze straty. Tylko schematu za nic nie mogę wygóóglać.

    Jakieś pomysły?

    M
  • Poziom 39  
    Jak chcesz sobie życie utrudniać to MAX608 i wszystko jasne.

    Chociaż ja bym wsadził te 4xR14 i nie bawił się w żadną elektronikę, do pełnego naładowania potrzeba ok 1,4V na ogniwo to daje 5,6V i już sprawa znacznie się komplikuje. (bo przetwornica daje równe 5) , zrobić przetwornicę na 5,6 a USB zasilać przez diodę... i będzie te 5V tylko jak przestaniesz jechać napięcie szybko spadnie do 4,8 minus 0,6 .. 4,2 to już nie wydoli , i co , dwie przetwornice ? :lol:

    Akumulatory mają bardzo mała rezystancję wewnętrzną i podłączenie wprost do dynama zadziała jak stabilizator i tyle, dioda zabezpieczy GPS przed wzrostem napięcia w razie odłączenia/awarii akumulatorów. (nie może być taka pierwsza lepsza tylko o maksymalnym prądzie np 1A)

    Cytat:
    A tak w ogóle to najlepiej byłoby podłączyć jakąś ładowarkę impulsową, w końcu mniejsze straty.
    MAX jest jak najbardziej impulsowy, ale rezygnując z niego straty będziesz miał prawie zerowe ot co. (i prawie zerową możliwość awarii) przetwornicy w polu nie naprawisz.

    GPS pobiera niewiele mniej jak 500mA te akumulatory prawie w cale nie będą się ładować. Na dwóch dynamach zaczną szybciej ale po co ?

    Cytat:
    Wydaje mi się, że można by usunąć C4 oraz D7 i R3 a w to miejsce włożyć akumulatorki 4 x 1,2V


    No właśnie nie.... dlaczego to już masz wyżej napisane .

    Dodano po 26 [minuty]:

    GPS nie ma własnego akumulatora (bo padł) więc cały czas będziesz korzystał z tych zewnętrznych w tym wypadku nie mają sensu jakiekolwiek wymyślne układy.
  • Poziom 10  
    bestboy21 napisał:
    bestboy21


    Piszesz skrótami, ale mniej więcej wiem o co chodzi. Dziękuję za pomoc,
    ale proszę o wyrozumiałość dla nieelektronika i więcej precyzyji.

    Podkreślam, że celem podstawowym nie jest naładowanie akumulatorów.
    Celem podstawowym jest trafienie tam, gdzie akurat chciałbym trafić.
    A to oznacza, że korzystam z GPS póki mam energię.
    A gdy GPS padnie, to zechcę go podładować. Załączam dynamo i ładuję.
    GPS działa a przy okzji podładuję accu. Bilans mi wychodzi dodatni,
    w tym sensie, że mam nadmiar mocy i trochę zostaje dla accu.

    Dopuszczam sytuację, że, gdy już będę bardzo zmęczony,
    gdy jadę wolniej, to na czas ładowania wyłączam GPS,
    bo mi bilans siada.
    Jak podładuję, accu to załączam GPS i on ciągnie z dynama plus accu.


    Tak też - proponuję zastanowić się nad zasilaczem
    doładowującym jakiś accu, najlepiej żelowy, w chwilach kryzysu.
    Najlepiej, zeby zasilacz miał małe straty, Więc impulsowy.
    Albo jakieś usprawnienie tego.
    Albo inny zacny pomysł.

    Dodano po 3 [minuty]:

    bestboy21 napisał:
    GPS nie ma własnego akumulatora (bo padł)


    Mam zamiar wpakować tam jakąś starą baterię od telefonu.
    Ledwo trzyma, ale.. Niech choć trochę buforuje.
  • Poziom 39  
    Ładowarka USB zasilana dynamem rowerowym

    Ładowanie akumulatora żelowego to już abstrakcja, zwiększenie napięcia zmniejsza prąd... jesteśmy na granicy perpetum mobile.
  • Poziom 10  
    ... aż takie proste?

    żadnych kondensatorów? żadnej stabilizacji?
    diody schottkiego jak sądzę w mostku, a tamta to zenera?

    Odradzasz żelowy, Czyli zwykłe akumulatorki Li-Io jak sądzę
    A czy ich pojemność wystarczy żeby wygładzić tętnienie prądu?

    I co z napięciami ? Dynamo potrafi dać ponad 30 - ta zenera wystarcza?
  • Poziom 39  
    Madro44 napisał:
    ... aż takie proste?

    żadnych kondensatorów? żadnej stabilizacji?
    diody schottkiego jak sądzę w mostku, a tamta to zenera?


    No dokładnie i to wszystko. Możesz dać kondensatory 100nF +1000uF/6.3V Low ESR równolegle z akku bo "łokmen" delikatnie świszczał (czyli była już niezła częstotliwość z tego dynama :P ) to tak pro-forma bo GPSowi różnicy to nie zrobi.

    Do tego układu tylko i wyłącznie akku NiMh, nie ma możliwości zastosować innych.

    Napięciem się nie martw, bo dynamo ma bardzo małą moc. Zastosujesz 3 diody BZV85C5V1 (równolegle) i prędzej serce ci pęknie :D , napięciem 5,1V się nie przejmuj , charakterystyka diody nie jest bardzo ostra i napięcie będzie oscylować w granicy ~5,3V... po naładowaniu akumulatorów.
  • Poziom 10  
    bestboy21 napisał:
    Możesz dać kondensatory


    Dam bo mam. Nawet większe dam, bo większe mam.

    A tak z czystej ciekawości - dlaczego odradzasz żelowy
    a sugerujesz Li-io lub Ni-cd ?

    Cenowo żelowy nawet taniej (23zł zamiast 4x7=28zł)
    A większa pojemność no i brak efektu pamięci.
    Ciężar nie gra roli
  • Poziom 39  
    Nie ma żelowych 5V a z LiIon i LiPoli powstanie bomba w tym układzie.

    Więc co ci zostaje :P
  • Poziom 10  
    bestboy21 napisał:
    Nie ma żelowych 5V a z liIon powstanie bomba w tym układzie.


    To co?

    Accu Ni-Cd

    Albo kwasowy.
    Z malucha.
  • Poziom 39  
    Madro44 napisał:
    bestboy21 napisał:
    Nie ma żelowych 5V a z liIon powstanie bomba w tym układzie.


    to co?

    Accu Ni-Cd\

    Albo kwasowy.
    Z malucha.


    :lol: z tatry :lol:

    Mh/Cd only.
  • Poziom 10  
    Nie strasz - w Tatrze są dwa...

    Mh/Cd ?
    masz na myśli Ni-MH ?
  • Poziom 39  
    Madro44 napisał:
    Nie strasz - w Tatrze są dwa...

    Mh/Cd ?
    masz na myśli Ni-MH ?


    Tak bo i tak porządnych NiCd nie dostaniesz. No chyba że jakieś modelarskie/przemysłowe ale zapłacisz jak za pół roweru :D
  • Poziom 39  
    Poszukaj R6 albo R14 Eneloopa .
  • Poziom 10  
    na allegro nie ma.

    co w zasadzie rozwiązało sprawę :D
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Camelion, Energizer, Sanyo
  • Poziom 10  
    OK - no to chyba wiadomo co robić
    Lepię ten prosty schemacik,
    wsadzam w bidon
    i zobaczymy co z tego wyjdzie.

    ... a juz myślałem że wreszcie coś ambitnego trzeba bedzie zrobić, jakąś płytkę polutować.
    Dziękuję za pomoc.

    przy okazji - Zepsuł mi się odtwarzacz DVD - nie znasz się na tym przypadkiem?
  • Poziom 39  
    Większość awarii jest nieusuwalna a druga część jest prosta ;)