Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

TONSIL Scherzo 200 < Bolero 200 < ? co dalej.

R4fał 18 May 2012 22:48 6652 18
  • #1
    R4fał
    Level 9  
    Witam serdecznie,
    posiadam zestaw głośników Scherzo 200, po pewnym czasie i przeczytaniu artykułów przekonałem się do Bolero 200, które również teraz mam. Okazało się, że nie ma między nimi kolosalnej różnicy a nawet Scherzo lepiej grają, co mnie bardzo zmartwiło. Bolero brak średnich tonów, wysokich. Premiumy również miałem okazje słuchać i nawet dźwięk był dobry.I teraz kilka pytań, opłaca się modernizować Bolero? czy raczej strata pieniążków? Jest sens kupić Maestro II bądź S, lub jakieś inne kolumny do około 1700 zł, nie chciałbym być kolejny raz zmartwiony dźwiękiem. Oba zestawy grają z Yamaha AX 570 , różne kombinacje z Radmorem 5412 czy korektorem niewiele pomagają, w pokoju 20 m^2 4 x 5 m z meblościanką na dłuższej ścianie. Muzyka różna, od Rocka, Heavy Metalu przez Black itp. Znajdą się również kawałki muzyki elektronicznej. Źródłem muzyki jest zwykle laptop, większość płyt w formacie .FLAC aby jakoś to grało. Co zrobić w takiej sytuacji? Może sprzedać wszystko ? Tylko co kupić?
    Pozdrawiam.
  • #2
    irek6311
    Level 33  
    TONSIL Scherzo 200 jeśli ma oryginalne głośniki to w pułapie ~ 1,7tyś zł nic lepszego nie kupisz ,
    duży wpływ na dżwięk kolumn ma akustyka pomieszczenia i ustawienie kolumn ,
    sprzedałbym Bolero 200 i kupił wyższy model Yamahy lub Pioneer < taka zmiana może wnieść więcej .
  • #3
    Uzytkowinik19
    Level 38  
    Scherzo to nie sa kolumny wysokich lotów, wzmacniacz również, zostaw narazie Scherzo, kup lepszy napęd Denon PMA-860, 920, Sony TA-F550ES i z czasem odkładaj na Maestro II 180.
  • #4
    petrus
    Level 24  
    Yamahę AX 570 bym zostawił, natomiast resztę sprzedał i kupił lepsze kolumny. Tylko pytanie czy zależy Ci na tak dużej mocy jak Scherzo czy chcesz pójść bardziej w jakość, bo tutaj różnica będzie duża.
  • #5
    Herethic
    Level 28  
    Uzytkowinik19 wrote:
    (...) z czasem odkładaj na Maestro II 180.
    Maestro do black metalu? Nooo... nie wiem... :?
    Chyba, że bardzo delikatnego:
    http://www.youtube.com/watch?v=RFPb0zB9Qm4
    Przy prawdziwym "black-u" z szybką perkusją wymiękną i zamulą...
    Widziałbym tu raczej Paradigm monitor 9 w starej wersji.
    Z muzyką elektroniczną też sobie radzą.
    Do wyrwania za około 1500-1800zł. Posłuchaj ich w jakimś salonie audio.

    Pozdro.
  • #6
    Areek2
    Level 21  
    Hmm... a DIY? :P

    Piszesz, że większość muzyki masz w formacie FLAC.
    Ale co z tego, jak źródłem jest laptop?
    Zainwestuj 300zł w porządną kartę muzyczną, albo w odtwarzacz CD.
    Przyzwoitej klasy odtwarzacz można kupić za ~ 150 zł.
    Jakość gwarantuję, że zmieni się na wielki + !
  • #7
    R4fał
    Level 9  
    Witam ponownie,
    Na wstępie dziękuję za wszystkie podpowiedzi.
    widzę, że nikt z Was raczej nie poleca Bolero...
    Oczywiście oba zestawy głośnikowe są na oryginalnych przetwornikach i nigdy nie rozkręcane, co mam nadzieję pomoże w sprzedaży.
    Jeśli chodzi o stosunek moc/jakość myślę ,że zajął bym stanowisko po środku. Jak wcześniej pisałem miałem okazje słuchać Tonsil Premium z wzmacniaczem Yamaha AX 550 RS, brakowało tej siły głośników, wcale nie mówię tu o głośnym słuchaniu. Więc wole troszkę większe kolumny.
    Co do DIY, nie znam się, do 1500 zł dałoby radę złożyć coś sensownego?
    Na który zestaw stawiacie z wymienionych,
    TONSIL Maestro S, Maestro II, ewentualnie Siesta/Fiesta hmm czym one sie różnią? WHARFEDALE Diamond 10.6 bądź JBL E80

    Pozdrawiam.
  • #8
    Areek2
    Level 21  
    Co do DIY, wystarczy trochę zdolności manualnych.
    Lektura for internetowych i tutoriali. Na początku można skopiować gotowe konstrukcje osób bardziej obeznanych w temacie.

    Za 1500 zł można zbudować kolumny o kilka klas wyżej niż te o których wspomniałeś.
    Pamiętaj, że koszt materiałów do budowy, w przypadku kolumn fabrycznych zazwyczaj równy jest około 30% ceny końcowej.

    I pamiętaj o źródle dźwięku! Porządny odtwarzacz, ewentualnie karta dźwiękowa. ;)
  • #9
    Herethic
    Level 28  
    R4fał wrote:
    (...)widzę, że nikt z Was raczej nie poleca Bolero...
    Są osoby, które je polecają. Wszystko zależy od upodobań. Bolero i Scherzo to zupełnie inne konstrukcje.

    Odnośnie ewentualnej karty, przemyśl tą;
    http://www.komputerswiat.pl/testy/sprzet/kart...-test-audiofilskiej-karty-dzwiekowej-usb.aspx
    Areek2 wrote:
    Za 1500 zł można zbudować kolumny o kilka klas wyżej niż te o których wspomniałeś.
    "Przypuszczam, że wątpię"...Do Rocka - tak, ale nie do ostrych odmian metalu. Wałkowałem temat. Porównywałem kolumny, głośniki, wykresy...

    R4fał, spójrz na konstrukcje DIY podobne do "Sonaria".
    TONSIL Scherzo 200 < Bolero 200 < ? co dalej.
    Dwa szybkie, wysoko strojone woofery, precyzyjny mid i niezbyt delikatny tweeter.
    Sprzęt jest za duży (technicznie) do Twojego pomieszczenia, ale przy wysokim strojeniu będzie ok.

    Dwa woofery grają lżej, swobodniej niż pojedynczy. To ważne również z uwagi na to,
    że przy ciężkiej i dynamicznej muzyce lepiej sprawdzi się niewielkie wychylenie głośników (X-max ).
    Potrzebujesz wysokiego i bardzo dynamicznego basu. Dobrze kontrolowanego. Z ośmiocalowych głośników.
    W dużej ilości, bo bardzo często w "metalowych" nagraniach jest go trochę za mało. Ginie w tle.

    Najlepszą kontrolę da Ci obudowo zamknięta. Charakterystyka konstrukcji nie może być płaska.
    Podkreślone pasmo w okolicach 60Hz. Dlaczego? Bo szybki, bas wydaje się "szczupły".
    Brak mu "mięcha". Poza tym musisz liczyć się z wygłuszeniem pokoju.
    W przeciwnym wypadku, tak spreparowane kolumny mogą napier***ać
    jak głupi mydłem w karton po butach. Musisz taki bas trochę rozproszyć, zmiękczyć.

    Cięcia w okolicach 35Hz-200Hz, 250-3000Hz, no i 3000Hz przy tweeterze.
    Dziura pomiędzy wooferem, a mid-em spowoduje, że perkusja będzie wyraźniejsza, bardziej czytelna.
    Może z aż 50Hz trochę przesadzam, ale idea jest tu słuszna.
    Zmuszenie mid-a do odtwarzania aż 3000Hz spowoduje cofnięcie średniego pasma,
    co przy "metalowych", brutalnych wokalach zadziała na plus.
    Poza tym Max Cavalera, to nie Maria Callas... Lepiej zagada mid-em niż nisko strojonym tweeterem.
    Jeśli lubisz szczegóły gitarowych riffów, to raczej metalowym.

    Takich konstrukcji szukaj. Koszt to około 4kzł. Może nawet mniej. Tańsza alternatywa?

    Np. wspomniane wyżej, używane Paradigm Monitor 9v6, 9v5, JBL E80.
    Sprawdź je w jakimś salonie audio. Odsłuchaj kilku różnych brzmieniowo klimatów.
    Choć to "półśrodek', nie są najgorsze. JBL E80 są mocno krytykowane, ale w metalu
    i elektronice dają sobie radę całkiem nieźle, a w rocku też nie jest najgorzej. Przynajmniej za te pieniądze.
    Spójrz też na JBL ES 90. Nie słuchałem ich jeszcze, ale mogą lepiej się sprawdzić.
    Są wprawdzie również za duże do tego pokoju (podobnie jak Scherzo i moja propozycja w Diy),
    ale przy cięższych klimatach to atut, a nie wada.

    TONSIL Scherzo 200 < Bolero 200 < ? co dalej.Z metalowym pozdrowieniem:TONSIL Scherzo 200 < Bolero 200 < ? co dalej.

    Herethic.
  • #10
    petrus
    Level 24  
    JBL E80 nie polecam, choć w samym "ciężkim" graniu się jakoś sprawdzą.
    Wharfedale - ładny wygląd, grzeczne brzmienie, bez wyrazu.
    Maestro grają lepiej ale również nie nadają się do takiej muzyki, gra zbyt "miękko". Siesty będą z kolei zbyt krzykliwe przy słabym dociążeniu dołu. Jeśli ma być coś z szybkim brzmieniem to do 1,5zł i tej muzyki polecam 2 konstrukcje (z nowych):
    Paradigm Mini Monitor v7 - monitory ale grają tak jak spore podłogowe konstrukcje, znakomity bas i dynamika.
    Oli Roth 30 - bardziej uniwersalne moim zdaniem, poradzą sobie także w metalu i lepiej od Paradigmów w spokojniejszych gatunkach. Również znakomity i zaskakujący bas jak na rozmiar kolumn.

    Herethic wrote:
    spójrz na konstrukcje DIY podobne do "Sonaria". http://www.soundhobby.com/sonaria14.jpg

    Nie wiem jak grają, ale prezentują się pięknie.
  • #11
    R4fał
    Level 9  
    Witam,
    jeśli chodzi o propozycje Oli Roth 30, wolałbym nie pakować się w zestaw 2,5 drożny, chociaż wpadłem na kolumny Wharfedale Vardus 300 ktoś wie jak grają? Natomiast monitory ( Paradigm Mini Monitor v7 ) jakoś mnie nie przekonują. Paradigm Monitor 9v6, 9v5 niestety nie ten przedział cenowy. Widzę ,że Panowie skupili się głównie na ciężkim graniu, widocznie za mało sprecyzowałem przeznaczenie kolumn. Uniwersalne to chyba najlepsze określenie. Maestro II i S w pierwszej kolejności będę chciał posłuchać. Jeszcze nie daje mi spokoju zwrotnica w Bolero, da się coś z nią zrobić aby lepiej grał ten zestaw? Pytanie do Areek2, na jakich przetwornikach zbudować zestaw trój-drożny cztero głośnikowy tak aby całość zamknęła się w 1500 zł.

    Pozdrawiam.
  • #12
    petrus
    Level 24  
    R4fał wrote:

    jeśli chodzi o propozycje Oli Roth 30, wolałbym nie pakować się w zestaw 2,5 drożny

    Drożność nie ma kompletnie nic wspólnego z jakością dźwięku. Dwudrożne mogą być lepsze od 3 drożnych. Podobnie 2,5 drożne.

    Quote:

    Wharfedale Vardus 300 ktoś wie jak grają?

    Grają bardzo przeciętnie, nawet jak na swoją cenę. Typowe kolumny pod tanie kino domowe.
  • #13
    Areek2
    Level 21  
    Herethic wrote:
    "Przypuszczam, że wątpię"...Do Rocka - tak, ale nie do ostrych odmian metalu. Wałkowałem temat. Porównywałem kolumny, głośniki, wykresy...

    Na końcu zapomniałeś o słowie "słuchałem" :P
    Za 1500 można zbudować ciekawe kolumny na alu seasach, ale w tym przypadku nie ma problemu, autor tematu nie chce DIY, zamiast zapłacić za jakość brzmienia - woli wydać kasę na znaczek i marżę producenta. :)
  • #14
    petrus
    Level 24  
    R4fał wrote:
    Natomiast monitory ( Paradigm Mini Monitor v7 ) jakoś mnie nie przekonują.

    One zagrają lepszym basem od tych mniejszych Maestro i Wharfedale. Możesz wierzyć lub nie, przekonywać nie muszę - wystarczy, że je odsłuchasz. Tylko znowu się nie zraź drożnością, w końcu to tylko 2-drożne kolumny ;)
  • #15
    Herethic
    Level 28  
    R4fał wrote:
    Uniwersalne to chyba najlepsze określenie.
    Wiec zapomnij o skrajnościach, czyli czystym ciężkim brzmieniu i głębokim basie w "czarnej" muzyce.
    R4fał wrote:
    Paradigm Monitor 9v6, 9v5 niestety nie ten przedział cenowy.
    http://193.23.48.135/paradigm-monitor-9v5-stan-gabinetowy-i2328799064.html :?:
    Trochę taniej też dorwiesz.
    R4fał wrote:
    Pytanie do Areek2, na jakich przetwornikach zbudować zestaw trój-drożny cztero głośnikowy tak aby całość zamknęła się w 1500 zł.
    Moim skromnym zdaniem na żadnych, jesli ma to zagrać lepiej od Scherzo 200.
    1500 zł, jak wspomniał Areek2 to budżet wystarczający na dobrą konstrukcje dwudrożną.
    petrus wrote:
    R4fał wrote:
    Natomiast monitory ( Paradigm Mini Monitor v7 ) jakoś mnie nie przekonują.
    One zagrają lepszym basem od tych mniejszych Maestro i Wharfedale.
    Pasmo od 75 Hz - 22kHz. I to przy spadku -2dB, czyli de facto od ok.80 Hz.
    Nie odważyłbym się na porównywanie ich do Maestro 180. Po prostu inny typ konstrukcji.

    Pozdro.

    P.s.
    Areek2 wrote:
    Na końcu zapomniałeś o słowie "słuchałem" :P
    Skleroza podobno nie boli... :sm7:
  • #16
    Areek2
    Level 21  
    R4fał wrote:
    Pytanie do Areek2, na jakich przetwornikach zbudować zestaw trój-drożny cztero głośnikowy tak aby całość zamknęła się w 1500 zł.


    Herethic wrote:
    Moim skromnym zdaniem na żadnych, jesli ma to zagrać lepiej od Scherzo 200.
    1500 zł, jak wspomniał Areek2 to budżet wystarczający na dobrą konstrukcje dwudrożną.

    Z 3 way może być ciężko, ewentualnie STX FX-200.
    Jakość wysokich tonów będzie na przyzwoitym poziomie, na pewno lepsza niż w każdych Tonsilach, ale nie wiem, czy charakter brzmienia będzie Ci odpowiadał do typu muzyki.

    Mówiąc o seasach miałem na myśli:
    http://zaphaudio.com/audio-speaker17.html
    http://zaphaudio.com/SR71.html
    Idealnie nadawałyby się do rocka i metalu. Choć ostatnio głośniki bardzo podrożały i ciężko byłoby się zmieścić w budżecie ;/
  • #17
    petrus
    Level 24  
    Herethic wrote:

    petrus wrote:
    R4fał wrote:
    Natomiast monitory ( Paradigm Mini Monitor v7 ) jakoś mnie nie przekonują.
    One zagrają lepszym basem od tych mniejszych Maestro i Wharfedale.
    Pasmo od 75 Hz - 22kHz. I to przy spadku -2dB, czyli de facto od ok.80 Hz.
    Nie odważyłbym się na porównywanie ich do Maestro 180. Po prostu inny typ konstrukcji.

    Maestro 180 wypadną już trochę lepiej. Bardziej chodziło mi o Maestro 130.
    Poza tym to są tylko dane techniczne, które nie grają, Paradigm przy każdych kolumnach podaje kiepsko wyglądające (na papierze) parametry.
    W przypadku tej marki, należy patrzeć w danych technicznych na zasięg basu (DIN), jest to mierzone przy -6db w typowym pomieszczeniu odsłuchowym.
    Jak dobry jest ten bas w Mini Monitor v7 niech wystarczy za przykład porównanie z Paradigm Monitor 9v6. Te olbrzymy mają 39hz zasięg basu (przy -6db), a Mini Monitor v7 42hz. Oczywiście moc te pierwsze mają sporo wyższą, ale jednak to wiele mówi dużo na temat jakości tego basu. Z kolei podłogowe Paradigm 9 v7, mimo że wciąż są mniejsze 9v6, to je przebijają o klasę w tym zakresie.
  • #18
    R4fał
    Level 9  
    Witam,
    z odsłuchami raczej ciężko. Natomiast mam pytania odnośnie zaproponowanego wzmacniacza Denon PMA 860. Jaką barwą gra wzmacniacz w porównaniu do AX 570? cieplejszy, ostrzejszy?. I czy jest to o wiele wyższa klasa od w/w Yamahy. Pozdrawiam.
  • #19
    telecaster1951
    Moderator of Acoustics
    R4fał wrote:
    Jaką barwą gra wzmacniacz w porównaniu do AX 570? cieplejszy, ostrzejszy?.
    Trudno określić. Dla mnie trochę spokojniej, bez charakterystycznego dla Yamahy konturu.
    R4fał wrote:
    I czy jest to o wiele wyższa klasa od w/w Yamahy.
    To jest w zasadzie ta sama klasa.