Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Stacja lutownicza PE 3/99 - optotriak nie załącza grzałki - gdzie błąd?

Usiu007 19 May 2012 12:29 6620 43
IGE-XAO
  • #1
    Usiu007
    Level 13  
    Witam,
    jestem w trakcie składania stacji lutowniczej PE 3/99, a praktycznie to już ją skończyłem, jednak pojawił się problem - układ mierzący temperaturę działa bardzo dobrze, lecz już układ załączający grzałkę nie działa - nie wiem gdzie zrobiłem błąd. Zamiast przekaźnika tak jak jest w oryginalne zastosowałem triak sterowany optotriakiem. Dioda LED sygnalizująca grzanie nie świeci, jest na niej napięcie ok 1V. Gdy podawałem napięcie 2V na rezystor R3 znajdujący się tuż przed bramką triaka - grzałka zaczynała grzać, wiec triak jest sprawny, dziś wymieniłem MOC 3041 na nowy, niestety - nic nie pomogło. Jeśli ma ktoś pomysł lub jakieś sugestie co powinienem sprawdzić/wymienić/zmienić bardzo proszę o pomoc. Stację robię na koniec roku na zaliczenie praktyk ponieważ uczę się w technikum elektronicznym, więc bardzo by mi zależało by układ działał. ;)

    Schemat:
    Stacja lutownicza PE 3/99 - optotriak nie załącza grzałki - gdzie błąd?
    W miejscu zaznaczonym czerwonym kwadracikiem został zastąpiony układ dodany po prawej stronie.

    Z góry dziękuję za pomoc.
    Pozdrawiam,
    Usiu.
  • IGE-XAO
  • #2
    11111olo
    Level 42  
    To oryginalny schemat. Narysuj jak to podłączyłeś.
  • #3
    Usiu007
    Level 13  
    Schemat skleiłem na szybko w programie do obróbki grafiki, więc wybacz jego wygląd, wygląda jak wygląda, ale chodzi przecież o przedstawienie zmian w schemacie ;)

    Stacja lutownicza PE 3/99 - optotriak nie załącza grzałki - gdzie błąd?
  • #4
    11111olo
    Level 42  
    Usuń LED1 (zewrzyj ją) i R14 wymień na 220R czy podobną ( w karcie katalogowej jest wzór jaki powinien być).
  • #5
    marekzi
    Level 38  
    Nie trzeba usuwać tego LED-a tylko przeliczyć R14 aby jego wartość dawała prąd LED-LED optotriaka katalogowy=15mA.
    Jeśli napięcie na elektrolicie wynosi U, to R=(U-Ud- 2)/0,015 , gdzie Ud to napięcie przewodzenia LED-a a 2 to suma to napięć przewodzenia tranzystora i LED-a optotriaka.
  • #6
    Usiu007
    Level 13  
    Jest problem, ponieważ mierząc właśnie miernikiem napięcie pomiędzy kolektorem a minusem mostka prostowniczego miernik wskazuje 0V. Natomiast mierząc pomiędzy kolektorem T1 a masą (dokładniej minusem termopary) występuje napięcie 18V. Na R13 również brak napięcia. Więc zmiana rezystora póki co nic nie pomoże.
    Jakieś pomysły?
  • IGE-XAO
  • #7
    11111olo
    Level 42  
    Pomiary to wykonujesz w jakiś kosmiczny sposób!
    Na R13 jak mierzyłeś napięcie? Na obu końcówkach?
    I usuń LED1 bo w oryginale służyła do sygnalizacji grzania a tu tylko przeszkadza.
  • #8
    Usiu007
    Level 13  
    Dlaczego w kosmiczny sposób? Zauważ, anoda diody w optotriaku jest podłączona pod kolektor tranzystora, a katoda pod minus z mostka prostowniczego - więc teoretycznie powinno występować tam jakieś napięcie. A niestety miernik wskazuje 0.Na R13 mierzyłem normalnie - na obu jego końcach, również było 0.
  • #9
    11111olo
    Level 42  
    Jak to ma zadziałać skoro są połączone szeregowo 2 diody led i jeszcze rezystor gdzie napięcie wyniesie góra 4,3V?
  • #10
    Usiu007
    Level 13  
    Po wstawieniu rezystora najpierw 400Ω a następnie 200Ω - nic. Napięcie na nóżkach optotriaka 1 i 2 wynosi 1.2V w obu przypadkach. Napięcie na R3 (tym przed bramką triaka) wynosi 0V. Led'a oczywiście wywaliłem.
    Powodem poprzedniego braku napięcia był nie wpięty potencjometr P3. ;) Przepraszam za wprowadzanie w błąd.
  • #11
    Tomasz.W
    Level 35  
    Usiu007 wrote:
    ....nie wiem gdzie zrobiłem błąd....
    Źle podłączony optoizolator. Noty katalogowe są dostępne bez żadnych ograniczeń, więc dlaczego z nich nie korzystasz. Ale zawsze możesz zerknąć do "kitów" EP np. AVT-5228, AVT987. Tam masz podane wszystko na tacy.
  • #12
    marekzi
    Level 38  
    11111olo wrote:
    Jak to ma zadziałać skoro są połączone szeregowo 2 diody led i jeszcze rezystor gdzie napięcie wyniesie góra 4,3V?


    Dlaczego "góra 4,3V" ?
    Przecież to jest zasilane nie z -5V ale sprzed 7905 - ze schematu wynika ze tam jest ok.16V, i trzeba dobrze ten opornik dobrać, jego moc też. Jest jeszcze jakiś inny błąd - być może źle wlutowany optotriak, albo próby z opornikiem 200Ω go uszkodziły - prąd rzędu (16-2)/200=70mA.
    R13 ma zbyt dużą wartość - tu trzeba opornika rzędu 4,7k - to też może być przyczyną.

    Przy okazji - jeśli działa ICL7107 z wyświetlaczem - sprawdź czy nie grzeje się LM7805. On pracuje ze sporym spadkiem napięcia a i prąd też tam może wzrosnąć do rzędu 100-200mA co da dużo ciepła.
  • #13
    Usiu007
    Level 13  
    Patrzę na inne schematy i niestety ale nie widzę diametralnych różnic - wszystko jest raczej na tej samej zasadzie co u mnie w układzie, więc nie do końca rozumiem co miałbym u siebie zmienić?
    Jak sprawdzić, czy optotriak jest sprawny? Podłączenie zewnętrznego napięcia na nóżki 1 i 2 powinno wywołać uruchomienie się grzałki, prawda?
    Zmienię jeszcze ten R13 na te 4.7k i poinformuję jak się mają sprawy.

    LM7805 grzeje się i to całkiem nieźle, zastosowałem radiator z zasilacza komputerowego, myślę, ze on wystarczy. ;)
  • #14
    Tomasz.W
    Level 35  
    Usiu007 wrote:
    ....niestety ale nie widzę diametralnych różnic....
    Najczęściej chodzi o bardzo drobne różnice, i tak jest w tym przypadku.
    Usiu007 wrote:
    ....wszystko jest raczej na tej samej zasadzie co u mnie....
    Gdyby producent danego układu dopuszczał jakieś "raczej" to nie było by kart katalogowych, a każdy robił by "raczej" tak jak mu pasuje.
    Usiu007 wrote:
    ....
    Podłączenie zewnętrznego napięcia na nóżki 1 i 2 powinno wywołać uruchomienie się grzałki, prawda?....
    A to już zależy od sposobu podłączenia. Zauważ jednak że optotriak ma dwie strony, sterującą i sterowaną.
  • #15
    Usiu007
    Level 13  
    Hm, z tego co widzę, to jedyna różnica podłączenia optotriaka w kicie AVT-5228 a w mojej stacji to brak rezystora za nóżką 6 układu, oraz u mnie jest dodatkowy kondensator pomiędzy anodami triaka. Poza tym jest to samo - 4 nóżka steruje bramką triaka, do 1 i 2 nóżki podłączone jest napięcie sygnalizujące o grzaniu. Czy to co wymieniłem jest powodem dla którego mój układ nie działa? Czy może chodzi o coś jeszcze innego?

    Stacja lutownicza PE 3/99 - optotriak nie załącza grzałki - gdzie błąd?
  • #16
    Tomasz.W
    Level 35  
    Usiu007 wrote:
    ....z tego co widzę, to jedyna różnica podłączenia optotriaka w kicie AVT-5228 a w mojej stacji to brak rezystora za nóżką 6 układu...
    Nie jedyna. Podpowiedź ostatnia, zwróć uwagę na to iż jest to optotriak z detekcją przejścia przez zero. Napiszę po raz kolejny, zajrzyj do noty katalogowej tego transoptora zwanej w języku wyspiarzy datasheet. Dostałeś na tacy wszystko co potrzeba, jeżeli połączysz to z podpowiedziami moich poprzedników to układ musi odpalić. Powodzenia.
  • #17
    TOMI
    Service technician RTV
    Zmierz napięcia Ube T1 w momencie kiedy ma grzać oraz kiedy ma nie grzać.
  • #18
    11111olo
    Level 42  
    marekzi wrote:
    11111olo wrote:
    Jak to ma zadziałać skoro są połączone szeregowo 2 diody led i jeszcze rezystor gdzie napięcie wyniesie góra 4,3V?


    Dlaczego "góra 4,3V" ?
    Przecież to jest zasilane nie z -5V ale sprzed 7905 - ze schematu wynika ze tam jest ok.16V, i trzeba dobrze ten opornik dobrać, jego moc też. Jest jeszcze jakiś inny błąd - być może źle wlutowany optotriak, .


    Faktycznie! Jakoś źle popatrzyłem :D
    Już wiem czemu nie działa. Masz odwrotnie podłączony led w optotriaku.

    Rezystor 2k2 na razie zostaw.
  • #19
    Usiu007
    Level 13  
    Tomasz.W wrote:
    Podpowiedź ostatnia, zwróć uwagę na to iż jest to optotriak z detekcją przejścia przez zero.


    Chyba wreszcie zrozumiałem - chodzi o podłączenie 2 nóżki układu pod GND, tak?
    Tak też zrobiłem i niestety - nie działa w dalszym ciągu. Nie występuje w ogóle napięcie pomiędzy nóżkami 1 i 2 optotriaka. Napięcie 'znalazłem' dopiero pomiędzy bazą T1 a GND - wynosi ono 0,6V. Natomiast pomiędzy nóżką 6 US2 a GND jest 3,6V.

    Nie rozumiem o co chodzi z odwrotną polaryzacją diody w optotriaku? Przecież jest wlutowana w kierunku przewodzenia? ;)
  • #20
    11111olo
    Level 42  
    A jakie jest napięcie między kolektorem a minusem?
  • #21
    TOMI
    Service technician RTV
    Zrób zwarcie czym kolwiek CE T1 i zobacz czy się załącza ??
    Po za tym zmierzyłeś napięcia jak prosiłem podając minus miernika na masie i podając znak tego napięcia na Ube
  • #22
    Usiu007
    Level 13  
    A więc tak - zwarcie kolektora i emitera nie skutkuje żadną reakcją.
    Napięcie pomiędzy kolektorem a minusem przykładając "plus" miernika do kolektora wynosi 18,4V.
    Napięcie pomiędzy bazą a emiterem przykładając plus miernika do bazy wynosi 3,62V.
    Napięcie pomiędzy masą a kolektorem oraz pomiędzy masą a emiterem wynosi 0V.
  • #23
    TOMI
    Service technician RTV
    Jeżeli dobrze pomiary wykonałeś i o ile dobrze rozumiem to T1 jest uszkodzony.
    Po za tym w tej konfiguracji sprawdź jeszcze napięcia na MOC między nogą 1 a 2 przykładając plus na 1 pin MOC-a.
  • #24
    Usiu007
    Level 13  
    Z tego co pamiętam napięcie pomiędzy nóżką 1 i 2 wynosiło również 0V, jutro potwierdzę czy się nie mylę, ale na 95% tak jest. ;)
    Czyli nóżka 2 MOC'a ma być w końcu podpięta pod GND, tak?
  • #25
    11111olo
    Level 42  
    Co ty robisz że to nadal nie działa?
    Jeśli optotriak jest sprawny i triak też to jak zwarłeś tranzystor to musi zadziałać (o ile wszystko dobrze podłączyłeś).
    Jak do takiej sytuacji doprowadzisz będziesz w domu.
  • #26
    TOMI
    Service technician RTV
    No właśnie na MOC-u powinno być 1,2-1,5V a nie zero jeżeli między miedzy minusem a kolektorem jest 18V. Czyli i moc uszkodzony.
  • #27
    Usiu007
    Level 13  
    No ale jeśli napięcie pomiędzy masą a emiterem oraz pomiędzy masą a kolektorem wynosi 0V to jakim prawem ma optotriak zadziałać po zwarciu kolektora z emiterem, jeśli napięcie na diodzie optotriaka nadal będzie wynosiło 0V? Chyba, że ja coś nie do końca rozumiem, to przepraszam. ;)

    Jutro jeszcze raz podam dokładne pomiary. ;)
  • #28
    TOMI
    Service technician RTV
    Usiu007 wrote:
    Napięcie pomiędzy kolektorem a minusem przykładając "plus" miernika do kolektora wynosi 18,4V.

    Z tej wypowiedzi wnioskuję że tranzystor CE już przewodzi.
    Jeżeli między korektorem T1 a minusem zasilania było by 0V to i na Moc-u było by 0 bo by nie płynął żaden prąd.
    Sprawdź czy tranzystor CE i MOC nie mają zwarcia, a może i dioda led przy okazji.
  • #29
    Usiu007
    Level 13  
    TOMI wrote:
    No właśnie na MOC-u powinno być 1,2-1,5V a nie zero jeżeli między miedzy minusem a kolektorem jest 18V. Czyli i moc uszkodzony.


    Na MOC-u jest 1,2V jeśli drugą nóżkę MOC'a podepnę pod MINUS z mostka prostowniczego, natomiast jeśli podepnę tak jak mi radził Tomasz.W czyli drugą nóżkę do GND to napięcie wynosi 0V.
    Gdy jest podpięty pod minusa i napięcie na 1 i 2 nóżce wynosi 1,2V to i tak triak się nie załącza - na rezystorze R3 nie występuje ŻADNE napięcie w obu przypadkach.
  • #30
    Tomasz.W
    Level 35  
    Usiu007 wrote:
    ....natomiast jeśli podepnę tak jak mi radził Tomasz.W czyli drugą nóżkę do GND to napięcie wynosi 0V.....
    O chwileczkę, proszę mnie w te bzdury nie wrabiać. Nigdzie nie napisałem że należy podłączyć 2 pin do GND. Mało tego że Kolega nie potrafi porównać dwóch bardzo prostych układów, to na dokładkę jeszcze ma jakieś przywidzenia. I to w technikum o profilu elektronika.