Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Woltomierz samochodowy ze wskaźnikiem naładowania oraz termometrem.

Flaman11 22 Maj 2012 17:29 36874 37
  • Woltomierz samochodowy ze wskaźnikiem naładowania oraz termometrem.

    Witam,

    Dziś chciałbym zaprezentować woltomierz, jaki sobie zbudowałem jakiś rok temu do samochodu. Jestem osobą niepalącą, więc miejscem zainstalowania woltomierza stała się popielniczka.

    Krótki opis działania:

    Skala przedstawia aktualny stan naładowania, jedna podziałka odpowiada za zakres równy 0,08V. Dla napięcia równego 12V przyjęto jako akumulator rozładowany, a dla napięcia 12,8V w pełni naładowany.
    Z prawej strony pierwszego wiersza wyświetlony jest aktualny stan naładowania wyrażony w woltach.
    Temperatura z symbolem "in", jak się łatwo domyślić przedstawia temperaturę wewnętrzną, natomiast pomiar z drugiego czujnika przedstawia pomiar temperatury zewnętrznej.

    Podświetlenie zostało wyposażone w regulację na potencjometrze oraz funkcję automatycznego rozjaśnienia w momencie uruchomienia silnika. Jako że urządzenie jest włączone na stałe pod gniazdo zapalniczki, jasność jest ustawiona tak, by można było odczytać informacje z wyświetlacza w nocy, lecz żeby nie raziła.

    Na wyświetlaczu również są wyświetlane następujące informacje:

    "charge"- informuje o zbyt niskim poziomie naładowania, czyli o napięciu <12V
    "check out"- informacja informuje o zbyt niskim napięciu ładowania i wyświetlany jest dla zakresu 13,4V-13,9V
    "engine on"- informuje o tym, że silnik jest uruchomiony oraz o prawidłowym napięciu ładowania akumulatora i wyświetlany jest dla napięcia >13,9V

    Co mnie skłoniło do budowy omawianego urządzenia? Gdy robimy grilla ze znajomymi, to najczęściej muzyka gra z samochodu i po jakiś kilku godzinach zawsze włączałem silnik w celu podładowania akumulatora. Teraz zanim uruchomię silnik, sprawdzam, czy jest to w ogóle potrzebne. W swoim samochodzie nie posiadam termometru, więc się przy okazji w niego wyposażyłem, a skala jest swego rodzaju bajerem, który zawsze lepiej wygląda niż suche liczby :D

    Szacunkowy pobór prądu, gdy urządzenie pracuje na wygaszonym wyświetlaczu wynosi około 25mA. Jednakże nie dostrzegłem, by zbytnio wpływał na przyspieszenie rozładowania akumulatora, gdy samochód nie jest używany. Po dwóch tygodniach nieużywania auta, nie zauważyłem żadnego spadku napięcia.

    To by było na tyle jeżeli chodzi o opis. Na zakończenie kilka fotek oraz króciutki film z działania.


    Woltomierz samochodowy ze wskaźnikiem naładowania oraz termometrem. Woltomierz samochodowy ze wskaźnikiem naładowania oraz termometrem.

    Dział DIY to jest miejsce prezentacji własnych konstrukcji, a nie sprzedaży, dlatego wszelkich informacji na temat uzyskania takiego urządzenia tylko i wyłącznie poprzez PW lub email. Dziękuję i pozdrawiam. Jednocześnie chciałem podziękować za duże zainteresowanie woltomierzem.

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    Flaman11
    Poziom 17  
    Offline 
    Specjalizuje się w: c#, asp.net, c++, bascom
    Flaman11 napisał 317 postów o ocenie 273, pomógł 1 razy. Mieszka w mieście Zgierz. Jest z nami od 2009 roku.
  • PCBway
  • #2
    krzycho123
    Poziom 31  
    Możesz zdradzić jaki wyświetlacz zastosowałeś w projekcie ? ja ostatnio spotkałem 2x16 OLED marki Winstar i zakupiłem właśnie do testów bo kontrast wyświetlania jest doskonały w sam raz idealny do auta gdzie widać nawet w słoneczny dzień.
  • #3
    ADI-mistrzu
    Poziom 30  
    Ja mam inne pytanie:

    Po płytce przypuszczam ze projekt został wykonany w EAGLE, ale jak umieściłes grafikę na płytce tak ładnie? Chodzi o napis "Delfi".

    Ja ostatnio korzystam z wyświetlaczy TFT które w słońcu ładnie działają. Nie wiem jak to zrobili, ale światło na niego padające odbijane jest od powłoki refleksyjnej i w efekcie wyświetlacz sam siebie mocniej podświetla.
    Czyli im więcej światła na niego pada tym jest jaśniejszy i dobrze go widać nawet w słoneczne dni.
  • #4
    Kamikazepl
    Poziom 14  
    Całkiem przydatny i prosty projekt.
    Można prosić o schemat i kod programu?
  • PCBway
  • #6
    Flaman11
    Poziom 17  
    krzycho123 napisał:
    Możesz zdradzić jaki wyświetlacz zastosowałeś w projekcie ? ja ostatnio spotkałem 2x16 OLED marki Winstar i zakupiłem właśnie do testów bo kontrast wyświetlania jest doskonały w sam raz idealny do auta gdzie widać nawet w słoneczny dzień.
    Wyświetlacz jest firmy AV-DISPLAY. Wcześniej miałem zwykły czarne znaki na zielonym tle z podświetleniem żółto-zielonym. Jednakże zmieniłem na ten, bo jest znacznie ładniejszy, a co ciekawsze tak jak pisał kolega ADI-mistrzu, że nawet gdy świeci mocne światło na wyświetlacz, to i tak widać na nim doskonale.
    ADI-mistrzu napisał:
    Po płytce przypuszczam ze projekt został wykonany w EAGLE, ale jak umieściłes grafikę na płytce tak ładnie? Chodzi o napis "Delfi".
    Tak jak pisał kolega mkrtsz8, File -> run -> import-bmp.ulp. Plik graficzny mam przygotowany w dużej rozdzielczości w formacie BMP i to z niego robię wszystkie loga umieszczane na płytkach
    Kamikazepl napisał:
    Całkiem przydatny i prosty projekt.
    Można prosić o schemat i kod programu?
    Przykro mi, ale nie udostępnię żadnej dokumentacji. Mam jeszcze kilka płytek, więc jedynie mogę odsprzedać gotowe urządzenie, ale info na priv.
  • #7
    FastProject
    Poziom 28  
    Flaman11 napisał:
    Dla napięcia równego 12V przyjęto jako akumulator rozładowany, a dla napięcia 12,8V w pełni naładowany.


    A czemu taki dziwny zakres dla stanów akumulatora?
  • #8
    Flaman11
    Poziom 17  
    Dlaczego dziwny? Może kolega to jakoś rozwinąć? Co prawda akumulator jest podatny na uszkodzenie przy napięciu poniżej 10,5V, ale nie szkodzi nic na drodze przyjąć sobie 12V. Przy zużytym akumulatorze, to 11V może być już za nisko by uruchomić silnik. Natomiast napięcie sprawnego naładowanego akumulatora wynosi 12,6V-12,8V.

    U mnie napięcie nie spada poniżej 12,2V, a pod dłuższej trasie wynosi 12,8V.
  • #9
    plati92
    Poziom 11  
    Projekt bardzo ciekawy. Na pewno przydatny dla osób które mają jakieś większe car audio czy też korzystają z "energii samochodowej".
    Jakie są tego wymiary ??
  • #10
    gbd.reg
    Poziom 21  
    Czy wyświetlacz po zamknięciu popielniczki dalej działa? Jeśli tak to może pokusić się o wyłącznik jakiś? o ile zamknięcie popielniczki jest jeszcze możliwe ;)
  • #11
    Flaman11
    Poziom 17  
    plati92 napisał:
    Projekt bardzo ciekawy. Na pewno przydatny dla osób które mają jakieś większe car audio czy też korzystają z "energii samochodowej".
    Jakie są tego wymiary ??


    Płytka była projektowana pod wymiary wyświetlacza LCD, więc całe urządzenie się mieści w wymiarach 80x36x26mm.

    gbd.reg napisał:
    o ile zamknięcie popielniczki jest jeszcze możliwe


    Popielniczka już się nie zamyka, ale wcale to nie przeszkadza.
  • #12
    slawn1
    Poziom 15  
    Witam.
    Po przeczytaniu postów kolegi Flaman11, stwierdzam że nie jest to właściwie dobre miejsce na reklamę swojego produktu. Niczego nie chce udostępnić, nawet wersji light, tylko sprzedaż. Rozumiem jego obawy o plagiat. Tym bardziej powinno znaleźć się w dziale Ogłoszenia i biznes elektronika. W tym dziale wypadałoby się jednak czymś podzielić aby zainspirować innych do rozwijania pomysłu. A tak pozostaje tylko oferta handlowa.
    Pozdrawiam
  • #13
    Zuliczek
    Poziom 17  
    Po zdjęciach widzę że zostawiłeś miejsce na czujnik hall'a, jak zamierzał byś go wykorzystać?
    Czyżby wskaźnik obrotów silnika, aktualny bieg czy może inaczej?
    Projekt naprawdę ładnie i starannie wykonany. Chociaż osobiście zabezpieczył bym cały układ plastykiem/gumą w sprayu (nie mówię o zalewaniu ponieważ widzę że pozostały porty niewykorzystane i wyprowadzone do zagospodarowania).
  • #14
    coyot
    Poziom 17  
    Witam

    Zrób pasek postępu podobny do tego, moim zdaniem wygląda ładniej.


    Link
  • #15
    Flaman11
    Poziom 17  
    slawn1 napisał:
    Po przeczytaniu postów kolegi Flaman11, stwierdzam że nie jest to właściwie dobre miejsce na reklamę swojego produktu. Niczego nie chce udostępnić, nawet wersji light, tylko sprzedaż. Rozumiem jego obawy o plagiat.


    Jaka oferta handlowa? Zaprezentowałem urządzenie, które zbudowałem i zamontowałem w swoim pojeździe. Jest to moja własność intelektualna, więc staram się jej bronić. Włożyłem w to ileś pracy i zakupiłem materiał z zapasem, na różne projekty, więc co w tym złego, że w odpowiedzi na zainteresowanie projektem, mogę jedynie odsprzedać gotowe urządzenie?

    Zuliczek napisał:
    Czyżby wskaźnik obrotów silnika, aktualny bieg czy może inaczej?
    Projekt naprawdę ładnie i starannie wykonany.


    Inspiracją na zbudowanie czegoś dla siebie, było gdy budowałem urządzenie dla kogoś, a mianowicie obrotomierz z woltomierzem i termometrem. Tylko, że do zabawki RC.

    Woltomierz samochodowy ze wskaźnikiem naładowania oraz termometrem.

    Postanowiłem wtedy, że zbuduję przy okazji do swojego auta. Zaprojektowałem płytkę tak, by można na jej bazie zbudować wiele urządzeń o podobnych funkcjach lub prosty komputer pokładowy. Dlatego jest sporo wolnych portów i miejsce na kwarc, dla zegara RTC. Mam jeszcze jedną wersję oprogramowania, której nie prezentowałem, bo w aucie zegarek mam, więc nie potrzebuję. W której zegar jest na miejscu woltomierza, a co kilka sekund "wjeżdża" na jego miejsce woltomierz. Jednakże nie zaprojektowałem żadnej klawiatury, bo póki co nie było takiej potrzeby.

    Zuliczek napisał:
    Chociaż osobiście zabezpieczył bym cały układ plastykiem/gumą w sprayu (nie mówię o zalewaniu ponieważ widzę że pozostały porty niewykorzystane i wyprowadzone do zagospodarowania).


    Przewody przy płytce zabezpieczyłem specjalnym klejem do zabezpieczania przewodów na łączeniu z PCB.

    coyot napisał:
    Zrób pasek postępu podobny do tego, moim zdaniem wygląda ładniej.


    Wygląda dokładnie tak samo, tyle że jedna podziałka wynosi jeden piksel, a u mnie jeden znak. Nie wiem czy jest sens wyświetlać skalę z dokładnością do 0,016V.
  • #16
    seba_x
    Poziom 31  
    slawn1 napisał:
    Witam.
    Po przeczytaniu postów kolegi Flaman11, stwierdzam że nie jest to właściwie dobre miejsce na reklamę swojego produktu. Niczego nie chce udostępnić, nawet wersji light, tylko sprzedaż. Rozumiem jego obawy o plagiat. Tym bardziej powinno znaleźć się w dziale Ogłoszenia i biznes elektronika. W tym dziale wypadałoby się jednak czymś podzielić aby zainspirować innych do rozwijania pomysłu. A tak pozostaje tylko oferta handlowa.
    Pozdrawiam


    Nie przesadzaj ! Zrobienie woltomierza na uP z pomiarem temperatury to góra 2 dni roboty.
  • #17
    coyot
    Poziom 17  
    Flaman11 napisał:

    Wygląda dokładnie tak samo, tyle że jedna podziałka wynosi jeden piksel, a u mnie jeden znak. Nie wiem czy jest sens wyświetlać skalę z dokładnością do 0,016V.

    Chodziło mi o "ładniejszy" efekt wizualny, poza tym to masz rację.
    Wpadłem jeszcze na taki pomysł, że można by policzyć czas pozostały do rozładowania i taką informację podać na wyświetlaczu.
  • #18
    hexen2k
    Poziom 16  
    Panowie jakimi programami można wygenerować plik graficzny z podglądem wyświetlacza HD44780 (i ew. innych) ? Nie chodzi mi o jego symulator tylko najprostszy sposób do osiągnięcia takiej grafiki (aby potem wstawić w prezentację, dokumentację).
  • #20
    hexen2k
    Poziom 16  
    A coś takiego jak kolega Flaman11 pięć postów wyżej zamieścił ?
    Bo rozumiem że to jest wygenerowane z Eagle przy pomocy POV-Ray'a.
    Ale podejrzewam że szybkie wygenerowanie samego ekranu wyświetlacza w 2D bez instalacji Eagle używając samego POV-Ray'a może być kłopotliwe. Chyba że się mylę.

    BTW Marco47 Twoje projekty ścinają mnie z nóg - są perfekcyjne - od dawna je podziwiam na forum. :)
  • #22
    kallib
    Poziom 10  
    Do symulacji wyswietlaczy polecam Proteus ISIS
  • #23
    marco47
    Poziom 41  
    Kolego Flaman11

    Przy tak nieskomplikowanym układzie wszystkie elementy powinieneś w projekcie umieścić na jednej stronie płytki.

    Jako że większość elementów jest w wersji SMD, to płytka była by bardziej zwarta, o lepszym dostępie do każdego elementu, a w szczególności do potencjometrów.

    Z zasady kwarc z kondensatorami, umieszcza się po tej samej stronie co procek, co likwiduje nam niepotrzebne przelotki i zbyt długie ścieżki łączące.

    Reasumując, projekt mało przemyślany, bo w tym przypadku poszedłeś na łatwiznę, tak rozmieszczając elementy. :D
  • #24
    Flaman11
    Poziom 17  
    marco47 napisał:
    Przy tak nieskomplikowanym układzie wszystkie elementy powinieneś w projekcie umieścić na jednej stronie płytki.


    Trochę za gęsto jak na mój gust. Przy zamówieniu płytek dwustronnych w cenie jest sprawdzenie wszystkich połączeń. Potencjometr od kalibracji woltomierza celowo został zakryty pod wyświetlaczem, by nikt przy nim nie kręcił.

    marco47 napisał:
    Reasumując, projekt mało przemyślany, bo w tym przypadku poszedłeś na łatwiznę, tak rozmieszczając elementy.


    Z tym się muszę zgodzić. Termin trochę gonił, a postanowiłem zaprojektować w miarę uniwersalną płytkę, zresztą na tamten czas również trochę mniejsze umiejętności i wiedza w projektowaniu PCB.

    marco47 napisał:
    Z zasady kwarc z kondensatorami, umieszcza się po tej samej stronie co procek, co likwiduje nam niepotrzebne przelotki i zbyt długie ścieżki łączące.


    Do bardziej rażących błędów mógłbym również dopisać: kondensator elektrolityczny od stabilizatora umieścić na drugiej warstwie (układ byłby jeszcze płytszy), jest tylko jedno złącze pod czujnik temperatury, a powinny być dwa. Złącze na czujnik temperatury odsunąć jak najbardziej od stabilizatora ze względu na zbieranie temperatury płytki przez czujnik.

    Reasumując, w zupełności zgadzam się z krytyką. Jednakże pomimo tych wszystkich błędów projektowych urządzenie jest niezawodne i przydatne. Zimą jedynym problemem był wyświetlacz, gdy temperatura spadła poniżej -15st, choć wtedy miałem inny, który zmieniłem na ładniejszy. Zobaczymy jak się sprawdzi ten wyświetlacz zimą.
    Projekt dość stary i na dzień dzisiejszy trochę inaczej bym zaprojektował płytkę, ale raczej wciąż dwustronną :D
  • #25
    marco47
    Poziom 41  
    Jak widzisz, każdy projekt można ulepszyć, czego wyrazem jest Twoja świadomość z jego małych błędów. :D

    Napisałeś w pierwszym poście że miała to być płytka uniwersalna, z możliwością jej dalszej rozbudowy.

    Przyjmując taki punkt widzenia, następny projekt tak podziel, że wszystkie elementy niezbędne do działania układu umieść po jednej stronie.
    W tym przypadku od strony wyświetlacza.

    Drugą stronę widoczną od spodu urządzenia, przeznacz na dodatkowe elementy podwyższające walory użytkowe danego projektu.

    Wtedy stosowanie płytki dwustronnej jest jak najbardziej wskazane.
  • #26
    K-rzysztof
    Poziom 13  
    Hmm, do tej pory byłem przekonany, że napięcie naładowanego akumulatora wynosi 13,8 - 14,4V. Całe życie człowiek się uczy...
  • #27
    DJ_Opornik
    Poziom 20  
    "Hmm, do tej pory byłem przekonany, że napięcie naładowanego akumulatora wynosi 13,8 - 14,4V. Całe życie człowiek się uczy..."


    Otóż nie. Podany wyżej zakres dotyczy dobrego NAPIĘCIA ŁADOWANIA wytwarzanego przez poprawnie działający alternator. Każdy akumulator po zgaszeniu silnika systematycznie obniża napięcie aby w końcu po kilku min osiągnąć zakres podany przez autora tematu.
  • #28
    piachu1994
    Poziom 34  
    Bardzo pomysł fajny, aczkolwiek mam zastrzeżenie do tych według Ciebie wartości ładowania, ale sprzeczał się nie będę. Szkoły różnie uczą i czasem za głowę człowiek się łapie jakie g*wna mu do głowy wbili. Mógłbyś podać ile te cudo Cię wyniosło? W sensie finansowym oczywiście :)
  • #29
    Flaman11
    Poziom 17  
    piachu1994 napisał:
    aczkolwiek mam zastrzeżenie do tych według Ciebie wartości ładowania


    A możesz napisać jakie zastrzeżenia?

    piachu1994 napisał:
    Mógłbyś podać ile te cudo Cię wyniosło? W sensie finansowym oczywiście


    Mogę, to żadna tajemnica, ceny są ogólnie dostępne i każdy może sobie sprawdzić. Części wyniosły mnie około 70zł.
  • #30
    piachu1994
    Poziom 34  
    Napięcie musi być wyższe, aby mógł popłynąć prąd na akumulator. Z moich praktyk wynika, że alternator musi dawać napięcie rzędu 13.8 -14.4V. Te 12V z kawałkiem to akumulator ma takie napięcie, kiedy ma już kilkanaście rozruchów za sobą. Nowe mają około 14V.