Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kawasaki GPX600R Regulator napięcia

portier007 23 May 2012 00:59 4477 10
  • #1
    portier007
    Level 9  
    Cześć, mam ogromną prośbę, z elektryki jestem zielony więc proszę Was o pomoc, powiedzcie czy dobrze sprawdziłem ten regulator (z książką serwisową)

    wycinek z książki serwisowej:
    Kawasaki GPX600R Regulator napięcia

    oznaczenia na wtyczce
    1-(W)hite
    2-Brązowy
    3-(B)lac(k)/(Y)ellow
    4-(Y)ellow1
    5-(Y)ellow2
    6-(Y)ellow3

    Teraz biorę się za pomiary jak w serwisówce, mój multimetr to tani M830BUZ z Allegro (do wyboru na nim mam 200, 2000, 20k, 200k, 2000k Ohm)
    W książce rozumiem, że jest napisane by zakres ustawić na 10 bądź 100 tak więc ustawiam 200.



    No.
    1-wyświetla 1
    2-wyświetla 1
    3-wyświetla 1
    4-wyświetla 1 (powinna być 1/2 skali??)
    5-wyświetla 1 (powinna być 1/2 skali??)
    6-wyświetla 1 (powinna być 1/2 skali??)
    7-wyświetla 1 (powinna być 1/2 skali??)
    8-wyświetla 1 (powinna być 1/2 skali??)
    9-wyświetla 1 (powinna być 1/2 skali??)
    10-wyświetla 1
    11-wyświetla 1
    12-wyświetla 1

    z ciekawości ustawiłem na 2000k

    1-606
    2-574
    3-623
    4-wyświetla 1
    5-wyświetla 1
    6-wyświetla 1
    7-wyświetla 1
    8-wyświetla 1
    9-wyświetla 1
    10-585
    11-600
    12-618

    gdy wyświetla 1 to oznacza nieskończoność? bateria w mierniku nowa

    szukam przyczyny zbyt niskiego napięcia ładowania i znacznych spadków napięcia pod obciążeniem, chciałem zacząć od najprostszych pomiarów a się pogubiłem, liczę, że nie zostanę zbesztany tylko ktoś będzie skłonny mi pomóc, z góry dziękuję.
  • #2
    jack63
    Level 43  
    Zapomnij o tych dziwnych zaleceniach pomiarowych dotyczących prostownika. Zacznij od zamieszczenia schematu twojej(!) instalacji. Wtedy będzie można cię poprowadzić przez wnoszące coś do diagnozy pomiary.
  • #3
    portier007
    Level 9  
    Kawasaki GPX600R Regulator napięcia

    To jest dokładnie mój schemat, chciałbym uniknąć wyciągania alternatora bo jest on w kąpieli olejowej, a dopiero co olej wymieniałem... :/

    Ale te pomiary, co wykonałem wg. książki, wyszły dobrze, czy źle?
  • #4
    jack63
    Level 43  
    Pomiary rezystancji prostownika/regulatora nie wiele wnoszą do sprawy gdy nie znamy jego schematu wewnętrznego. Wstępnie można założyć, że "wyszły" OK, co wcale nie znaczy że regulator działa OK...
    Bardzo oględnie opisałeś objawy usterki. Nie podałeś wartości napięć na aku przy różnych obciążeniach i RPM.
    Proponuję sprawdzić sam alternator. Wypnij kostkę łączeniową z regulatora i pomierz rezystancje na trzech żółtych kablach. 3 pomiary między kolejnymi dwoma kablami na zakresie 200 om. Dodatkowo pomiar rezystancji między dowolnym kablem a aluminiowym korpusem silnika na zakresie 2000k. Podaj wyniki.
    Dla zakresu 200 om trzeba sprawdzić rezystancję kabli pomiarowych. Zewrzyj mocno(!) kable pomiarowe ze sobą i odczytaj wynik. Powtórz ta procedurę kilka razy. Uśrednioną wartość odejmuj od wszystkich pomiarów rezystancji dla tego zakresu.
    Wartości prawidłowych rezystancji uzwojeń alternatora powinny być w serwisówce. Wg. mnie są to pojedyncze omy. Bliżej 1 om. Ważne aby były takie same dla każdego z trzech pomiarów.
    Jak będzie OK, to zapal silnik na aku i zmierz napięcia na tych żółtych kablach jak mierzyłeś rezystancje tylko zakres 200V AC (prąd przemienny). Trzeba zrobić 3 serie po trzy pomiary dla różnych RPM. Z pomiarami napięć jest kłopot, bo trudno utrzymać stałe RPM a napięcia bardzo od niego zależą. W zasadzie powinno się użyć trzech identycznych mierników a co najmniej dwóch.
    Podaj wyniki pomiarów. Ich wyniki określą co jest uszkodzone.
  • #5
    mczapski
    Level 39  
    Co do pomiarów regulatora napięcia to masz jeszcze do spełnienia warunek podłączenia końcówek + oraz -. A chyba nie przejąłeś się tym. Ponadto do pomiarów półprzewodników jest zakres specjalny, który bodajże tutaj pokrywa się z zakresem 2000, czyli twój drugi pomiar. Ale faktycznie aby dyskutować merytorycznie należałoby znać schemat tego regulatora. Tak więc może zacznij mierzyć wartości napięć na instalacji w okolicy regulatora. Piszesz o spadkach napięć, masz miernik i nie znamy cyferek. A więc napięcia między przewodami żółtymi (przemienne), biało/czarny do białego i biało/czarny do brązowego. Jeśli mowa o skokach to może chodzić o słabe połączenia, które należy wykryć lub objawią się z dymkiem..
    Nie jestem pewien co symetrii parametrów uzwojeń z racji, że jedno uzwojenie jest wykorzystywane dla zasilania prądem przemiennym.
  • #6
    web69
    Level 31  
    Uzwojenie jak najbardziej symetryczne, na schemacie widać, że jedna faza jest podłączona do skrzynki bezpieczników (w niektórych modelach było podgrzewanie gaźników). Ale tym nie ma się co przejmować. Spadki napięć wynikają raczej z wieku motocykla i braku "styku" na złączkach , stacyjce... Regulator ma przewód kompensacji spadku, trzeba sprawdzić czy jest na nim napięcie...
  • #7
    portier007
    Level 9  
    Dzięki za odpowiedzi, dzisiaj posprawdzałem co mi napisaliście.

    jack63 wrote:

    Bardzo oględnie opisałeś objawy usterki. Nie podałeś wartości napięć na aku przy różnych obciążeniach i RPM.

    A więc tak
    wszystko off - 12,4V
    wyłączony z chodzącym wentylatorem chłodnicy - 12,2V i powoli spada
    tylko włączony silnik 1400rpm -13,3V
    tylko włączony silnik 2000rpm - 13,87V
    silnik 1300rpm + światła mijania - 12,98V
    silnik 2100rpm + światła + wentylator chłodnicy - 14,4v-14,6v skacze
    silnik 2000rpm + światął mij. + św stop + wentylator chłod. - 13,3V i spada powoli wraz z obrotami zatrzymałem pomiar przy 1700obr i 12,7V po odpuszczeniu hamulca i jednoczesnemu wyłączeniu świateł obroty podskoczyły do 2100rpm i napięcie też skoczyło do ponad 14V

    ----------------------------------



    jack63 wrote:
    Proponuję sprawdzić sam alternator. Wypnij kostkę łączeniową z regulatora i pomierz rezystancje na trzech żółtych kablach. 3 pomiary między kolejnymi dwoma kablami na zakresie 200 om. Dodatkowo pomiar rezystancji między dowolnym kablem a aluminiowym korpusem silnika na zakresie 2000k. Podaj wyniki.
    Dla zakresu 200 om trzeba sprawdzić rezystancję kabli pomiarowych. Zewrzyj mocno(!) kable pomiarowe ze sobą i odczytaj wynik. Powtórz ta procedurę kilka razy. Uśrednioną wartość odejmuj od wszystkich pomiarów rezystancji dla tego zakresu.
    Wartości prawidłowych rezystancji uzwojeń alternatora powinny być w serwisówce. Wg. mnie są to pojedyncze omy. Bliżej 1 om. Ważne aby były takie same dla każdego z trzech pomiarów.


    No to tak:
    Zwarte kable przy ustawieniu 200om 0,1-0,2
    pomiar kabli żółtych
    1+2 0,8
    1+3 0,8
    2+3 0,9
    w wynikach nie odjąłem wartości zwartych samych kabli


    jack63 wrote:
    Jak będzie OK, to zapal silnik na aku i zmierz napięcia na tych żółtych kablach jak mierzyłeś rezystancje tylko zakres 200V AC (prąd przemienny). Trzeba zrobić 3 serie po trzy pomiary dla różnych RPM. Z pomiarami napięć jest kłopot, bo trudno utrzymać stałe RPM a napięcia bardzo od niego zależą. W zasadzie powinno się użyć trzech identycznych mierników a co najmniej dwóch.
    Podaj wyniki pomiarów. Ich wyniki określą co jest uszkodzone.


    Z ciekawości na 200V ~ na aku pokazywało 26,6V

    ok ustawione 200V~ 2000rpm (obroty trochę falowały, mogły poruszać się pomiędzy 1800 a 2000rpm)

    1-2 20-24V wahania
    1-3 21-25V wahania
    2-3 20,6-26V wahania

    tutaj już stałe obroty 3000rpm
    1-2 39,5V
    1-3 38V
    2-3 39V

    stałe obroty 4500rpm
    1-2 62V
    1-3 62V
    2-3 62V


    Dzięki za pomoc!
  • #8
    mczapski
    Level 39  
    Czy należy rozumieć, że druga część pomiarów przy odłączonym od regulatora złączu?
  • #9
    jack63
    Level 43  
    Wgląda że alternator jest OK. Dla pewności powinno się przeprowadzić pomiary napięć pod obciążeniem. W serwisówce powinno byc napisane jakie obciążenie należy podłączyć. Osobiście proponuję 3 żarówki 24V (!) lub 3x2 żarówki 12V szeregowo. Chodzi o to aby nie ich spalić! Moc pojedynczej żarówki nie mniej niż 21W. Żarówki łączymy w trójkąt i do wierzchołków trójkąta dołączamy 3 żółte kable. Następnie zapalamy silnik na aku i znów pomiary napięć międzyfazowych.
    Jak napiecia wyjdą równe i ich wartości będą zgodne z serwisówką to trzeba się zabrac za regulator. Jak pisali koledzy ważne są wszystkie połączenia w jego obrębie. Rozłączyć, oczyścić, podoginać i złączyć. Szczególnie ważna jest masa.
    Potem pomiary napięć na aku przy różnych RPM i obciążeniach (np. światła).
    Jak będzie źle, to regulator do wymiany lub ... zrobienia we własnym zakresie.
  • #10
    kriss20
    Level 9  
    witam,
    podłączę się pod temat.

    Posiadam silnik gpx600r, niestety wtyczka do regulatora była odcięta. Do kostki dochodzi kilka kabli które są oczywiście odpowiednio oznaczone kolorami żeby ich nie pomylić więc nie ma z tym problemu żeby je podłączyć ponownie. Problem jest z podłączeniem żółtych kabli które są całe żółte i nie ma jak ich odróżnić :( . Pytanie, czy żółte kable mogę połączyć w obojętnej kolejności czy każdy żółty ma swoje miejsce ?


    Bardzo proszę o odpowiedź.