Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jaki piec kondensacyjny - moc i ewentualnie marka - dla domu?

przemek_1008 23 May 2012 13:27 10393 21
  • #1
    przemek_1008
    Level 9  
    Dom ma 210 m2 pow. użytkowej, plus 35m2 podłogi ma garaż (jest 3m wysoki). Bojler 200l. Ściany z porothermu, ocieplenie wełną (12) i klinkier. Jaką moc kotła kondensacyjnego należałoby dobrać, ewentualnie jaka firma, chyba oprócz viessmanna, bo odstaje chyba nader nieproporcjonalnie cenowo wobec jakości, jest godna polecenia? Z góry dziękuję za propozycje i uwagi.

    Dodano po 2 [minuty]:

    ...dodam tylko, że garaż, to liczę +5stC, byle złamać temperaturę zimą.



    Dodano po 3 [minuty]:

    ...ups. wełna jest 10, a porotherm 25.

    Dodano po 9 [minuty]:

    i jeszcze jedno ważne - jest podłogówka na 32m2 podłogi, ale w razie czego, oprócz 2 garderob, są wszędzie jeszcze grzejniki. Jest przewymiarowanie raczej, bo mam 27 grzejników, ale to chyba dobrze dla kondensata. Zawsze mogę tylko samymi grzejnikami grzać. Tylko w garażu mam może za mały grzejnik, bo wysoki na ok 500mm, długi 1-1,2m (tak na oko - max 1800W).
  • #3
    przemek_1008
    Level 9  
    Dziękuję za podpowiedź. W związku z dobraną mocą 25 kW, mam pytanie. W jednej z lepszych firm zaproponowano mi 24 kW Immergasa victrix (dodam, że potrzebuję jednofunkcyjny, beretta też ma 25 jednofunkcyjny) i zastanawiam się ponieważ w projekcie domu ( a doszedł jeszcze do grzania strych i podniesiona ścianka kol., czyli jakieś 22m2 pow.użytkowej więcej) jest zalecony viessmann 28kW, ale do bojlera 125L. Gdy zsumuje z projektu instalacji moc grzejników, to wychodzi 21305W, plus to czego nie mógł liczyć projektant, czyli z tych 22m2, to 1500 W (tak z proporcji przez analogię licząc, ale wole liczyć 2000) a więc w sumie
    23 305W. Dotego jeszcze bojler 200L. Nie wiem, czy tej wartości grzejnikowej nie pomniejsza się o 25% - gdzieś tak wyczytałem. Może viessmann nie miał w 2001 (wtedy projekt instalacji i domu) takich piecow na 25kW. Dodam, ze zmienilem ocieplenie ze styropianu 12 i tynku cienkowarswowego na 10 cm wełny i klinkier - zmniejszył się wskaźnik "U" z 0,28 na 0,237. Ponadto na parterze jest sporo okien, chociaż bardzo jest słonecznie. Okna drewniane, szczelne, na zamówienie. Nie wiem czy to ważne, jaki długi powinien być komin przy kondensacie - u mnie ok.4,5m. Podsumowując, czy to coś zmienia. Z góry dziękuję za podpowiedzi.

    P.S.

    Mam też pytanie o tego immergasa victrix 24, bo znalazlem w internecie za niecałe 3700, (taka Beretta 25 kW to już ok. 5290). W tym samym sklepie 12 kW Immergas victrix jest ok ilkaset zł droższy - taka przecena. No, ale czy to nie jest jakaś wadliwa linia z tych 24kW - jeśli ktoś ma taki piecyk albo coś słyszał, to wdzięczny będę za komentarze, bo np. 32kW Victrix, to prawie 8 tys.
  • Helpful post
    #4
    szymonjasiu
    Level 20  
    Kup Termet Ecocondens Crystal.
    Bardzo dobry kocioł, rozsądne koszty serwisu i zakupu samego urządzenia.
  • #5
    EkoGrzew
    Level 19  
    Bierz wszystko co TECHNOLOGICZNIE odpowiada kotłom Quinta firmy Remeha (obecnie sprzedana większemu potentatowi..) więcej info techn. na pw

    Dodano po 11 [minuty]:

    -west. z opisu wynika ze kolega szuka kotła jednofunkcyjnego. a z linku który przesłałeś kocioł jest dwufunkcyjny.
  • #6
    przemek_1008
    Level 9  
    ogólnie to dziękuję za zainteresowanie Chciałbym się jeszcze poradzić a'propos konkretnego kotła - Viessmann Vitodens 100 W. Okazuje się, że 100 ma w miarę przystępną cenę - poniżej 6000 pln przy 26 kW. Padały tu różne propozycje kotłów, ale z doświadczenia (niemiłego niestety) chciałbym wybrać kocioł, który i pasuje do domu i w miarę rozsądny cenowo (idealny byłby 300w viessmana , ale cena z kosmosu), ale też taki, który robi jakaś konkretna dobra firma, którą biorę pod uwagę - a te raczej preferują zawężoną ofertę. Nie mogę przekroczyć 28 kW, bo o takie warunki wystąpiłem. Myślę, bo żadnego fajnego 28 kW żadna z firm akurat nie ma wg tych firm, które biorę pod uwagę że taki viessmann 100w, to jakis kompromis. Ogólnie dodam jeszcze (ze szczegolnym uwzględnieniem maila od "ekogrzew"),że te wyliczenia grzejnikowe, to sa na papierze, bo w realu mam 27 grzejników - parter i poddasze i raczej jest przewymiarowanie, szczególnie na poddaszu(salon, jadalnia i kuchnia, to przewymiarowanie pewnie nie wieksze niz 500-700W,a góra, to czasem nawet ponad 1000W więcej niż trzeba na pokój). Grzejniki purmo CV - prawie wszystki dwuplytowe. Obliczone sa one na wysokie temperatury, ale myśle, ze 60 st, to moze nawet przy duzych mrozach nie bedzie trzeba przekraczac w obiegu c.o, a na pewno 65, więc chyba kondensat się sprawdzi, ale proszę jeszcze o ewentualną korektę myślenia

    Proszę poprawić błędy pisowni.
    mod - mirrzo
  • #7
    xuzi
    Level 13  
    jeżeli zamontujesz czujnik temperatury zewnętrznej i kocioł będzie pracował w zależności od niej to kondensacja przez większą część roku i tak będzie. to po pierwsze. a po drugie zastanów się jednak czy warto wydawać dużo pieniążków jak za mniejszą cenę będziesz miał np termeta. a większość podzespołów w nim pochodzi chyba z vailanta. a jeżeli chcesz mieć "mercedesa" może warto zastanowić się nad kotłami brotje ?

    Proszę poprawić błędy pisowni.
    mod - mirrzo


    czy mogę poprosić Pana Moderatora o kontakt na maila ?
  • Helpful post
    #8
    EkoGrzew
    Level 19  
    przemek_1008. Zajrzyj proszę do projektu i sprawdz w bilansie cieplnym jakie wyszło obliczeniowe zapotrzebowanie na ciepło dla tego budynku (Qo) i podaj wartość tu na forum. Bo wydaje mi się ze nie zrozumiałeś istoty treści z maila
  • Helpful post
    #9
    tom-instal
    Level 13  
    zainteresuj się kotłem firmy ATAG lub nowym kondensatem ULRICH, wysoka jakość i zaawansowany technologicznie
  • #10
    przemek_1008
    Level 9  
    Projekt jest z 2001 r. Chyba wtedy nie prezentowali takich wyliczeń jak Qo w projekcie - przynajmniej nie mogę znależć, ale przy każdej wartości Watt dla grzejnika dedykowanego do konkretnego pomieszczenia jest analogiczna cyfrowo wartość Q, np. pokój 1 - 986W (Q986). Stąd operowałem tą wartością sumy wyliczeń grzejników na poziomie 23305W - choć faktycznie mam mocniejsze grzejniki.
  • #11
    xuzi
    Level 13  
    Qo to właśnie obliczeniowe zapotrzebowanie na ciepło. Suma tego co masz wpisane dla poszczególnych pomieszczeń w [W] daje Qo. Dla czego piszesz, że masz większe grzejniki ?
  • #13
    przemek_1008
    Level 9  
    Większe grzejniki są dlatego, że trafiłem na takiego fachowca co mi tak doradził. Zaufałem mu, nie było czasu na zainteresowanie się i jest jak jest. Co do kubatury, to podaję: 985,00 m3 (w Qo doliczyłem 2000W po podniesieniu ścianki kolankowej o 1 czy 2 pustaki i ogrzewanie strychu - na te dwie rzeczy policzyłem 22m2 i przez analogie ocenilem na te 2000W i to dało 23305. W kubaturze chyba jest strych liczony, mimo, że w projekcie jest jako nie ogrzewany. Kubatura w każdym razie to to przed zmianami, czyli jak w projekcie). Projekt domu zakladal protherm 25 i 12 styropian oraz tynk. Jak juz pisalem zamienilem 12 styr. na 10 welne a tynk na klinkier. Jakie jest to ocieplenie na dzisiejsze standardy - w skali 1-10, 1, to najslabsze ocieplenie, 10 - super ocieplenie, ale oczywiście jakies standardowo super, bo można w nieskończoność powiększać?

    Dodano po 1 [minuty]:

    ...Dom na parterze ma dużo okien. Poniżej link do projektu i ciut więcej danych.

    http://archon.pl/gotowe-projekty-domow/dom-w-nagietkach/m3f019a224d0a1
  • #14
    EkoGrzew
    Level 19  
    Sprawdzałem bilanse cieplne na podobnych budowlach i wychodzi mi ze średnio zapotrzebowanie dla takiego budynku wynosi z mkw = 85 W / m2 ale dokładniejszy jest m.szesc. = 32W/m3
    przelicz sobie pomieszczenia ogrzewane(w m3) zsumuj wszystkie pomieszczenia = to będzie podstawowe zapotrzebowanie na ciepło (Q) dla budynku
    w pokojach N dodaj 7%, narożne N/W i N/E +10%.
    Potem porównaj zapotrzebowanie na ciepło w pomieszczeniu z mocą grzejnika który w nim masz (czym większa różnica tym lepiej!) sprawdz czy ta roznica to 1,5 x czy 2,5 x i podaj tu na forum a powiem ci czy warto zakladac kondensat.
    Poza tym caly czas mi wychodzi ze twoje Qo to 15 kW + 4 kW na zasobnik CWU. Także moc kotła wystarczy 19 kW ...noooo max 21. Załozysz 28 to sobie przewymiarujesz i efekt bedzie odwrotny od zamierzonego...
  • Helpful post
    #15
    xuzi
    Level 13  
    przemek_1008 ze względu na kocioł kondensacyjny dobrze, że masz większe grzejniki. Będziesz mógł wymaganą moc dla poszczególnych pomieszczeń uzyskać przy niższej temperaturze zasilania. A przez co będziesz miał niższą temperaturę powrotu. W większym zakresie będziesz wykorzystywał kondensacje.

    Tak jak pisałem wcześniej lepiej kupić tańszy kocioł a kondensacyjny, niż droższy "zwykły".
  • #16
    Zbigniew Rusek
    Level 37  
    EkoGrzew wrote:
    ...w pokojach N dodaj 7%, narożne N/W i N/E +10%.
    Potem porównaj zapotrzebowanie na ciepło w pomieszczeniu z mocą grzejnika który w nim masz (czym większa różnica tym lepiej!) ...

    A co z pokojami skierowanymi na południe? Tam to by trzeba odjąć zapotrzebowanie na ciepło, ponieważ się one silnie nagrzewają od słońca, szczególnie południowo-zachodnie to sauna wiosną w mieszkaniu (często w zimie trzeba zakręcać kaloryfery).
  • #17
    EkoGrzew
    Level 19  
    :)Juz nie przesadzajmy. To i tak jest tylko orientacyjne uproszczone liczenie.Aczkolwiek dokladne w miarę.To dobrze ze masz dobrze przeszklone od południa. dalej nie podałeś sumy Q

    Dodano po 2 [minuty]:

    skupilismy sie na obliczeniowym zapotrzebowaniu na ciepło dla budynku i dobraniu tym samym mocy kotła, a nie na doborze grzejnikow

    Dodano po 4 [minuty]:

    Sorry Zbigniew. Z rozpędu myślałem ze to autor tematu odpowiedział :)
  • #18
    przemek_1008
    Level 9  
    Na dole, gdzie jest bardzo słonecznie, w salonie, mam 1,7.Kuchnia i jadalnia, to do Qo brakuje 300W - jeśli zamontuję grzejnik 200x1000 (podejscie przygotowane). W pokoju na dole N/W jest 1,64. Na górze w sypialniach jest od 1,97 przez 2,34 (dwa pokoje) a skończywszy na 3,5 (strych nad garażem ocieplone od dołu również od N/E/S - słoneczny pokój, ale najzimniejszy po południu). W łazienkach od 1,6 do ponad 2 - nie licząc podłogówki.

    Wyniki, to efekt dzielenia mocy grzejnika/Qo.

    Ogólnie Qo wynosi 17891, nie licząc garażu, gdzie mam 5414 (Q), ale grzejnik 2000W - mam nadzieję, że to wystarczy, aby złamać temp. - nie muszę mieć plus 5stC. Co myśli forum?
  • #19
    EkoGrzew
    Level 19  
    Liczymy tylko pomieszczenia mieszkalne i łazienki. Strych tez do zamieszkania?Garaż swoją droga. i co znacza te liczby: 1.7, 1,97 itd? to kW?

    Dodano po 2 [godziny] 17 [minuty]:

    A może to sa te wspołczynniki o ktorych pisałem powyzej ?

    Dodano po 6 [minuty]:

    A ta podłogowka jest w pomieszczeniu na dole w salonie? czy w kuchni? oprocz łazienek rzecz jasna
  • #20
    przemek_1008
    Level 9  
    Wyniki, to efekt dzielenia mocy grzejnika/Qo. (Czyli wyniki to są te współczynniki. Trochę wieloznacznie to ująłem w poprzednim komentarzu)

    W salonie nie ma podłogówki(jest tylko we wiacie razem z grzejnikiem, w garderobach, oraz łazienkach i pralni - też razem z grzejnikami). Strych jest do zamieszkania jak najbardziej. Jest to poziom poddasza (tak jak reszta pokoi na górze) a nie jeszcze coś wyżej. Ma 15m2 pow.użytk.
  • Helpful post
    #21
    EkoGrzew
    Level 19  
    Rozumiem ze te współczynniki wyliczałeś w ten sposób: np: Qpokoju = 1000W; moc grzejnika wg normy 1700W; 1000x1,7= 1700W współczynnik =1,7 ?

    Żeby nie przeciągać kwestii: Trochę za dużo masz przewymiarowane na górze natomiast lekkie braki są na dole. Wynika to z tego ze na parterze masz więcej powierzchni przegród zewnętrznych (dochodzi podłoga) a zatem zapotrzebowanie na ciepło jest większe.
    Przyjmując średnio że masz współczynnik 1,7 w warunkach obliczeniowych czyli zachowując 20 st C w pomieszczeniach przy - 20 na zewnątrz kocioł będzie grzał 65st na zasilaniu i przy prawidłowym doborze hydraulicznym wszystkich elementów instalacji czynnik grzewczy powinien powrócić do kotła w temp 45st C. 45 st to nie 35 także zjawisko kondensacji będzie zachodzić ale nie w takim stopniu jak przy 35. Reasumując: Kocioł kondensacyjny przyniesie oszczędności lecz w warunkach obliczeniowych nie będzie już miał takiej sprawności jak podają producenci ( a do tego się dąży- przynajmniej ja tak projektuję i wykonuję instalacje) Czyli: kupuj kocioł kondensacyjny. O mocy 21-22kW w zupełności wystarczy do podgrzania CWU i ogrzania mieszkania.
  • #22
    przemek_1008
    Level 9  
    Wyjdzie chyba na to, że kupię Immergasa 24kW ze sterownikiem Immergas Delta 200 (obsługa 2 stref
    grzewczych)
    Dziękuję wszystkim za pomoc