Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Fiat Seicento 1.1, kontrolka temperatury i wentylator

__FRIX__ 24 Maj 2012 11:05 21897 18
  • #1 24 Maj 2012 11:05
    __FRIX__
    Poziom 14  

    Witam
    Przed zimą mój sei doświadczył przegrzania, a co za tym idzie niestety kapitalnego remontu silnika. Od tego czasu po przejechaniu 5-7 km żarzy się kontrolka temperatury cieczy (nie świeci "mocnym" światłem), postanowiłem wymienić czujnik wkręcany w chłodnicę, niestety świeci się nadal. W obawie przed kolejną wymianą uszczelki zainwestowałem w zestaw wskaźników temperatur (bardzo w tym samochodzie brakuje tak podstawowej rzeczy). Zauważyłem, że wentylator uruchamia się losowo (tj. raz się włączy, a raz nie). Wczoraj wywaliło mi wodę, coś padło. Bezpiecznik 30A za akumulatorem jest OK, spinaczem zwarłem przewód na wtyku do czujnika i wentylator chodził zatem silniczek jest OK. Wentylator włączał się do wczoraj przy 105-110* i "zbijał" do 95-97*
    Czy żarząca się kontrolka ma związek z wentylatorem, czy raczej nie powinienem się nią przejmować? Co należałoby wymienić, by uruchamiał się prawidłowo? Czy włączanie wentylatora przełącznikiem "na krótko" będzie dobrym rozwiązaniem drogą ewentualności?
    Fiat Seicento S 1100, 99' rok
    Dziękuję za wszystkie porady.

    0 18
  • Pomocny post
    #2 24 Maj 2012 13:28
    sandamiano
    Poziom 28  

    Ewentualność dobra ale nie zawsze. Nieraz zapomnisz o spojrzeniu na wskaźnik i masz fontannę pod maską. Używasz wody do chłodzenia silnika? Ona wrze w 100 stopniach a płyn w wyższej.Co prawda ciśnienie w układzie przesuwa wyżej punkt wrzenia ale lepiej płyn używać. Wentylator po zwarciu we wtyku czujnika załącza się raz za razem? Jeśli tak to jest ok a kup inny czujnik . Za 15 zł dostaniesz do CC i ten jest zimniejszy . Mam taki od CC i załącza wentyl w 92 stopniach a oryginał co był załączał w 99.Dobrze wskazuje ten Twój wskaźnik ? Bo wydaje mi się że nie bardzo. Zestaw Autogauge nie czasem? Co do kontrolki temperatury - wymieniałes czujnik na głowicy? Jeśli masz czujnik od wskaźnika a nie od kontrolki to kontrolka temperatury bedzie się żarzyła coraz mocniej wraz z rozgrzewaniem silnika. Na kontrolkę jest czujnik zero-jedynkowy (przeważnie z czarną końcówką) a na wskaźnik czujnik termistorowy ( z czerwoną końcówką). Jak masz ten drugi to taki efekt żarzenia będzie. Pomierz go multimetrem . Pomiędzy wsówką a masą nie powinno być żadneej rezystancji - obwód otwarty. Oczywiście na zimnym silniku i na goracym też , lecz nie rozgrzanym do ponad 115 stopni C gdyż próg załączenia jest ustawiony na 119 stopni C. Odpowietrz dokładnie układ chłodzenia bo to wybicie wody niezbyt dobrze świadczy.

    1
  • #3 24 Maj 2012 14:24
    __FRIX__
    Poziom 14  

    sandamiano napisał:
    Używasz wody do chłodzenia silnika? Ona wrze w 100 stopniach a płyn w wyższej.Co prawda ciśnienie w układzie przesuwa wyżej punkt wrzenia ale lepiej płyn używać.

    owszem, wymieniałem ostatnio reduktor lpg i część mi uciekła, dolałem wody.
    sandamiano napisał:
    Wentylator po zwarciu we wtyku czujnika załącza się raz za razem? Jeśli tak to jest ok a kup inny czujnik. Za 15 zł dostaniesz do CC i ten jest zimniejszy. Mam taki od CC i załącza wentyl w 92 stopniach a oryginał co był załączał w 99

    raz za razem, kupię ten od CC jak mówisz. Są różne modele tych do CC? z tego co pamiętam przy kupnie czujnika do SC były 2 inne.
    sandamiano napisał:
    Dobrze wskazuje ten Twój wskaźnik ? Bo wydaje mi się że nie bardzo. Zestaw Autogauge nie czasem?

    dokładnie ten, dobrze wypadał cenowo, liczyłem się z tym, że "jakieś" przekłamania mogą być, inne były sakramencko drogie.

    sandamiano napisał:
    Co do kontrolki temperatury - wymieniałes czujnik na głowicy? Jeśli masz czujnik od wskaźnika a nie od kontrolki to kontrolka temperatury bedzie się żarzyła coraz mocniej wraz z rozgrzewaniem silnika.

    Nie wymieniałem tego czujnika, tylko ten wkręcany do chłodnicy, a czujnik temp. ze wskaźnika zgodnie z przykazem na pewnym forum społeczności seicento wmontowałem na wężu.
    sandamiano napisał:
    Na kontrolkę jest czujnik zero-jedynkowy (przeważnie z czarną końcówką) a na wskaźnik czujnik termistorowy ( z czerwoną końcówką).

    w którym miejscu on się znajduje dokładniej?

    0
  • #4 24 Maj 2012 14:37
    sandamiano
    Poziom 28  

    Czujnik na kontrolkę masz patrząc na silnik od strony kabiny niedaleko miarki poziomu oleju. Wkręcony w głowicę i z jednym przewodem. Kolor przewodu zapewne białozielony.
    Najprościej byłoby podłączyć pod komputer i odczytałbyś jakie są wskazania czujnika temperatury jaką "widzi" sterownik silnika i porównałbyś ze wskazaniami autogauge. Z tego co wiem często przekłamują te wskaźniki o około 10 stopni w górę.

    0
  • #5 24 Maj 2012 14:56
    __FRIX__
    Poziom 14  

    no faktycznie jest
    Fiat Seicento 1.1, kontrolka temperatury i wentylator
    sprawdziłem przed chwilą i woda gotuje się przy 110* czyli zawyżają o 10, kontrolka zaczęła się żarzyć przy 90ciu. Wentylator i tym razem sie nie włączył.
    Czyli jechać kupić ten od CC (do chłodnicy) i jeśli to nie pomoże szukać dalej?

    -1
  • #6 24 Maj 2012 15:16
    sandamiano
    Poziom 28  

    Masz uszkodzoną osłonkę złącza na tym czujniku do kontrolki . Wyczyść połączenie konektora i odtłuść . Możliwe że po brudzie idzie lekkie przebicie na masę i kontrolka żarzy. Jak zdejmiesz złącze to kontrolka gaśnie czy nadal żarzy? - Żeby wykluczyć masowanie przewodu gdzieś po drodze do kontrolki.
    Jeśli chodzi o czujnik na chłodnicy to jeśli jesteś pewien że za każdym razem wentylator się uruchamia po zmostkowaniu wtyku od czujnika to on jest tu winowajcą . Dla spokoju możesz go wymontować (i tak to uczynisz przy wymianie), do garnka z wodą i pogotuj mierząc dwa piny multimetrem na zwarcie, diodę lub rezystancję 200 ohm. Zobaczysz czy przed każdym zagotowaniem wody czujnik połączy oba piny w badanym gnieździe. Zrób kilkanaście prób żeby mieć pewność co do sprawnośći czujnika. Jeśli woda będzie wrzała a czujnik nie zadziała to wiadoma sprawa.

    1
  • #7 24 Maj 2012 17:14
    tzok
    Moderator Samochody
  • #8 24 Maj 2012 20:39
    __FRIX__
    Poziom 14  

    sandamiano napisał:
    Masz uszkodzoną osłonkę złącza na tym czujniku do kontrolki . Wyczyść połączenie konektora i odtłuść . Możliwe że po brudzie idzie lekkie przebicie na masę i kontrolka żarzy. Jak zdejmiesz złącze to kontrolka gaśnie czy nadal żarzy? - Żeby wykluczyć masowanie przewodu gdzieś po drodze do kontrolki.

    po wypięciu konektorka kontrolka zgasła, oczyściłem złącze, ale to na nic się zdało, żarzy się nadal.

    sandamiano napisał:
    Jeśli chodzi o czujnik na chłodnicy to jeśli jesteś pewien że za każdym razem wentylator się uruchamia po zmostkowaniu wtyku od czujnika to on jest tu winowajcą . Dla spokoju możesz go wymontować (i tak to uczynisz przy wymianie)

    Za każdym razem się uruchamiał, wymontowałem go i razem z wodą wypłynęły ogromne ilości rdzawego osadu, dolewałem wody, aż do momentu, w którym ciecz była czysta. Na czujniku również widoczny był nagar (co mnie zaskoczyło, gdyż wymieniałem go przy okazji kontrolki - niepotrzebnie zresztą - 3 miesiące temu), dokładnie oczyściłem drucianą myjką czujnik z rdzawego nagaru, oparzyłem we wrzątku i czysty "jak nowy" wkręciłem z powrotem, wlałem wodę do zbiorniczka wyrównawczego, odpowietrzyłem i znowu czekałem... wentylator uruchomił się, jednak na równi z wrzeniem wody (110* na wskaźniku), powinien uruchomić się ciut wcześniej.

    0
  • Pomocny post
    #9 24 Maj 2012 22:36
    kidu22
    Poziom 35  

    Kolego FRIX masz na 100% zły czujnik wpięty w obwód kontrolki !!
    Pewnie wymienili ci jak robili silnik.
    Dalsze wywody zbędne.

    0
  • Pomocny post
    #10 25 Maj 2012 09:10
    sandamiano
    Poziom 28  

    __FRIX__ napisał:
    wentylator uruchomił się, jednak na równi z wrzeniem wody (110* na wskaźniku), powinien uruchomić się ciut wcześniej.

    Masz pewnie na chłodnicy czujnik taki jak ja miałem. Oryginalny był u mnie z obudową koloru turkusowego. W instrukcji SC napisali że powinien załączać w temp 90-94 stopnie . Co podpinałem pod komputer dla podejrzenia parametrów to załączał się w 98-99 stopniach. Dlatego wymieniłem na taki z CC i teraz w 92 działa

    1
  • #11 25 Maj 2012 09:44
    __FRIX__
    Poziom 14  

    obecnie wmontowany mam taki
    Fiat Seicento 1.1, kontrolka temperatury i wentylator
    nie wiem czy on czasem nie był także z CC, ide poszukać opakowania w garażu.

    0
  • #12 25 Maj 2012 10:35
    kidu22
    Poziom 35  

    sandamiano napisał:
    W instrukcji SC napisali że powinien załączać w temp 90-94 stopnie . Co podpinałem pod komputer dla podejrzenia parametrów to załączał się w 98-99 stopniach


    Temperatura silnika i chłodnicy znacznie się różnią na wolnych obrotach , gdy obieg cieczy jest lichy.

    0
  • #13 25 Maj 2012 11:04
    __FRIX__
    Poziom 14  

    znalazłem opakowanie - Calorstat TS1899 i wg niego temp otwarcia 92*C, temp. zamkniecia 87*C. , co ciekawe znalazłem ten co był zamontowany wcześniej (też dobry) i na nim wybity jest przedział 82*-87*, wyczyszczę go, wkręce i zobaczymy. Przypadkiem też trafiłem na stary czujnik wkręcany w głowicę, faktycznie trochę się różni, więc teoria że jest zły wydaje się być jak najbardziej słuszna. Poczynię modyfikacje, kupię nowy czujnik wkręcany w głowicę (wg wzoru poprzedniego) i będe informował czy wszystko jest ok.

    0
  • #14 25 Maj 2012 11:14
    sandamiano
    Poziom 28  

    kidu22 napisał:
    sandamiano napisał:
    W instrukcji SC napisali że powinien załączać w temp 90-94 stopnie . Co podpinałem pod komputer dla podejrzenia parametrów to załączał się w 98-99 stopniach


    Temperatura silnika i chłodnicy znacznie się różnią na wolnych obrotach , gdy obieg cieczy jest lichy.

    Różnica nieznaczna jeśli układ chłodzenia sprawny .Może być 2-3 stopnie ale na pewno nie jest to aż 8 stopni.Zresztą czujnik nie jest wkręcony bezpośrednio w rdzeń chłodnicy a w zbiornik boczny chłodnicy gdzie ciecz swobodnie go opływa.

    0
  • #15 25 Maj 2012 13:34
    PCcepuk
    Poziom 19  

    piszesz o czujniki ze raz sie zalaczy a raz nie,
    skoro masz temperature prawie 100'c to zobacz jaka ma temperatura chlodnicy -czy tez jest również goraca jezeli nie to sprawdz termostat czy całkowicie sie otwiera !

    jezeli przy takiej temp. termostat sie nie otworzy calkowicie to mozesz sobie czujniki wymieniac do woli

    0
  • #16 25 Maj 2012 20:17
    __FRIX__
    Poziom 14  

    ten stary jednak był zepsuty, w sklepie nie potrafili mi takiego dosztukować, jedynie facet chciał mi wcisnąć od poloneza zimniejszy "ale musi sobie Pan przelutować" to mu podziękowałem, wkręciłem ten uruchamiający wentylator w stanie wrzenia. Z kolei ten wkręcany w głowicę dał mi z czerwoną zapewniając, że "na sete jest dobry do seicenta", jak się okazało jest tak samo daremny jak poprzedni i żarzy od temperatury X... wypnę ten konektorek i oleję sprawę, mam wskaźniki, jakoś dam rade bez tej kontrolki. Gość w sklepie powiedział jeszcze, że to wina pompy wody, że ma za mało łopatek i obieg nie wyrabia. Fakt faktem przy kapitalce wymieniałem pompę wody, ale części miałem zamawiane po numerach seryjnych w serwisie, nie w głowie mi było liczyć łopatki w starej (jeśli faktycznie "późny zapłon" wentylatora to wina pompy).

    0
  • #17 25 Maj 2012 22:37
    kidu22
    Poziom 35  

    Czerwony jest do zegarów. Czarny do kontrolki, spróbuj na szrocie.

    0
  • #18 26 Maj 2012 00:20
    tzok
    Moderator Samochody

    Czujnik pasuje też z Punta mk.1 w wersji S... masz omomierz? Zmierz rezystancję tego czujnika od kontrolki - wersja do kontrolki powinna mieć przerwę w temp. pokojowej, wersja do wskaźnika powinna mieć ~2kOhm.

    Właściwy czujnik ma kod 7588920 (i jakimś dziwnym trafem w ePerze go nie ma, tzn. jest ale zupełnie nie ten co trzeba, dla Punta 1.1 jest już ok):
    Fiat Seicento 1.1, kontrolka temperatury i wentylator

    0
  • #19 21 Lut 2014 09:46
    __FRIX__
    Poziom 14  

    co prawda temat odkopuję po latach, jednak może ktoś będzie miał problem - jednak temu, że wentylator włącza się w stanie wrzenia nie był winny czujnik, a sam wentylator - wygląda na to, że coś go blokowało na dłuższą chwilę i załapywał zbyt późno - stąd wrzenie płynu podczas pracy wentylatora. Wymiana całkowicie wyelminowała problem. Kabel z czujnika od kontrolki na desce wypiąłem, a do samego czujnika wpiąłem kabel ze wskaźnika temperatury i wskazania były prawidłowe. Po prostu czujnik, który powinien się tam znajdować nie był "zero jedynkowy", dziwne, że w sklepie nie potrafili mi takiego dać. Pozdrawam

    1