Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

urwane kabelki idzie to naprawić?

24 Maj 2012 15:16 3193 13
  • Poziom 12  
    1.witam urwał mi się w połowie jeden kabelek z silnika brushless-motor bm2410-08 i chciałbym zapytać czy jak sie zlutuje to będzie chodzić?
    2.Mam pakiecik lipo lightmax 15 1300MaH i tam są 2 wtyczki jedna biała i jedna czerwona do regulatora.Ta od regulatora jest wszystko w porządku,lecz ta biała wtyczka co jest to od niej wychodzą 4 kabelki i biały się wyrwał ze środka akumulatora, i teraz mam pytanie do czego jest ta biała wtyczka i czy jest potrzebna i czy akumulator będzie chodzić i czy można go jakoś przylutować?
  • Moderator Robotyka
    1 - Jeżeli drut nie wyrwał się z uzwojenia tylko kawałek jego nadal wystaje, tak - da się to zlutować. Pamiętaj jednak, że drut ten może być emaliowany. Przed lutowaniem, trzeba oczyścić końcówkę z emalii.

    2 - Biała wtyczka to złącze balancera, a nie regulatora.
    Balancer jest b. ważny dla pakietu Litowo-polimerowego. Druciki odchodzą z miejsca łączenia cel w pakiecie.

    Wtyczka pozwala balancerowi kontrolować stan cel podczas ładowania i pilnować by ładowały się równo. Be tego przewodu, ładowarka może nawet odmówić ładowania pakietu.

    Naprawa jednak wiąże się z rozebraniem osłony akumulatora i utratą gwarancji.
    Wymaga też choćby podstawowej wiedzy o budowie takiego pakietu i umiejętności odszukania miejsca wyprowadzenia. Może też być niebezpieczne. Jeżeli się popełni błąd, pakiet może się zapalić lub nawet wybuchnąć. A jest bardzo łatwopalny i pali się jak granat zapalający, a nie jak świeczka.

    Potem trzeba drut przylutować, ale to może nie być tak łatwe, bo zwykle połączenia w pakiecie są lutowane twardym stopem, a lutownica domowa nie zawsze sobie z tym radzi.

    Jeżeli nie masz podstawowej wiedzy o łączeniu ogniw w pakiecie, lepiej poproś o pomoc kogoś bardziej doświadczonego.
  • Poziom 12  
    Witam.Dzięki z pomoc silnik da rade zlutować bo wystaje duża część kabla a akumulatora nie będę naprawiać bo nie używam balancera.
  • Moderator Robotyka
    W takim razie, akumulator nadaje się do utylizacji. Trzeba go odnieść do punktu utylizacji akumulatorów i baterii. Nie wolno go wyrzucać do śmieci.

    Zaś próby ładowania takiego pakietu zwykłą ładowarką bez balancera, to proszenie się o poważne kłopoty. Można tak nawet stracić dom.

    W tym stanie tylko naprawa lub utylizacja. Do użytku się nie nadaje.
  • Poziom 12  
    Czemu się nie nadaję bez balancera skoro ładowarka wykrywa jak naładuje chyba 4v na cele czy coś takiego to się sama wyłącza.
  • Moderator Robotyka
    Nie wiem jaką masz ładowarkę i do jakich pakietów. Lecz pakiety litowe nie są przyjazne dla użytkownika. Są to pakiety wysokowydajne i tak naprawdę są po prostu małymi bombkami. Jeżeli naruszysz ich równowagę, skończy się to źle.

    Bez balancera możesz np. przeładować jedno ogniwo, inne pozostawiając niedoładowane. Cały pakiet będzie miał 12,6V, ale jeden z jego elementów będzie miał przekroczone parametry. A to bardzo źle. Jak łatwo policzyć, 3 ogniwa po 4,2V - razem 12,6V. A teraz jeżeli jedno ogniwo jest niedoładowane - co się dzieje z pozostałymi, zeby dalej było 12,6V? Wiem, że szkoły nie uczą myśleć samodzielnie, ale jednak spróbuj.

    Ja nie żartuję. W zeszłym roku, składaliśmy się z kolegami na pomoc dla modelarza, który został w tym, w czym zdążył z domu wybiec. Cały dom mu spłonął właśnie z powodu zepsutego pakietu Lipo. Nie zdążył nawet wyjąć wtyczki z kontaktu.
    A słyszałeś może o wybuchających komórkach? To właśnie wybuchały pakiety litowe.

    Bez balancera można ładować pakiety Niklowe, które są o wiele bardziej tolerancyjne. Najwyżej się nagrzeją i stracą pojemność.

    Chcesz zobaczyć o czym mówię? Wejdź sobie na Youtube i wpisz hasło "Lipo Overload". Tak się kończy nieprawidłowe ładowanie takich pakietów. Sam sobie odpowiedz, czy droższe jest ci 50zł na nowy pakiet, 40zł na ładowarkę z balancerem, czy własne życie, zdrowie i mieszkanie.
  • Poziom 12  
    Mam ładowarkę multiplex multicharger ln-5014 i czytałem że do niej dużo osób nie stosuje balancera i jest wszystko w porządku.
  • Moderator Robotyka
    Nie jest. Ta ładowarka nie ma balancera. Ładuje pakiet automatycznie, przyjmując, że jest sprawny.Nie wykrywa słabszych uszkodzeń pakietów i rozjechania się cel.
    Jest to świetna ładowarka do pakietów NIMH, ale obsługę pakietów Litowych dodano jej nieco na siłę. Takie pakiety z tą ładowarką, powinno się ładować przez zewnętrzny balancer.

    Przy czym podobną ładowarkę z balancerem, można kupić za ok. połowę jej ceny.
    Dość droga ładowarka w stosunku do jej zalet i wad.
    A najtańsze ładowarki z balancerem i stałym stałym prądem ładowania to koszt rzędu 40zł.


    Ładując ten pakiet w ten sposób, niedługo albo ci spuchnie, albo ładowarka odmówi kategorycznie jego ładowania. Alternatywą jest kupić woltomierz i po każdym ładowaniu sprawdzać wszystkie cele, ale to wymaga sprawnego gniazda serwisowego.
  • Poziom 12  
    No ja kupiłem wszystko używane i bateria też była i jest ona trochę spuchnięta i się jej nie da naładować. :(. A teraz mam jeszcze jedno pytanie lecz nie związane z tematem.Kupiłem cały zestaw (używany) zastanawiam się czy jeszcze silnik wraz z kołpakiem są sprawne.Jak się montuję silnik do kołpaka? czy to jest na gwint? bo jak kupiłem to ten gwint w silniku był obrobiony i w kołpaku też, i było włożone na siłę poprzez owinięcie folią i wsadzenie,lecz po włączeniu silnika po chwili wyrwało kołpak.I chciałbym zpaytać jak sie oryginalnie powinno to zmontować?czy może trzeba zespawać?
  • Poziom 12  
    Już to zrobiłem kupiłem klej który po zmieszaniu zamienia się w kamień i pięknie połączyło a co do urwanego kabelka z silnika to zlutowałem i dzisiaj podpiąłem,lecz nastąpił dziwny problem,wcześniej wszystko było wszystko w porządku a dzisiaj nie mógł zaskoczyć,po troszeczku sie przesówał i to z przerwami.Co to może być?możliwe że nie to co trzeba zlutowałem?
  • Moderator Robotyka
    Wiesz, odnoszę wrażenie że nie bardzo wiesz co robisz.
    Pakiet Litowy, który jest spuchnięty (i to nie ważne czy "troszkę"), nadaje się tylko do wymiany.

    Kołpaki mogą być mocowane na gwint, albo na zacisk. Jak na gwint, to połączenie musi być pewne. NIC nie wolno kleić czy obkładać folią. Silniki modelarskie uzyskują nawet kilkadziesiąt tysięcy obrotów na minutę. To potężna siła. Jeżeli gwint jest starty, to albo się przegwintowuje ośkę, albo ją całkiem wymienia.
    Nr i typ silnika i szukaj części zamiennych.

    Powodów dla których silnik może nie pracować może być wiele. Począwszy od uszkodzonego pakietu (baterie to są w kioskach), przez wadliwy regulator, po źle wykonaną naprawę, aż po uszkodzony wcześniej silnik. Jeżeli nie masz omomierza lub mostka pomiarowego Thomsona lub Wheatstone'a, to będzie ci trudno sprawdzić silnik. Trzeba pomierzyć oporności wszystkich przewodów z wszystkimi. Czyli 1 z 2, 1 z 3, 2 z 3. Wyniki MUSZĄ być równe lub bardzo minimalnie (procentowo) się różnić. Są to bardzo małe rezystancje i zwykły omomierz może nie wystarczyć.

    Zastanów się, czy modelarstwo to na pewno hobby dla ciebie. Wiem, że jest to fajna sprawa, ale to hobby wymaga pewnej kultury technicznej i obycia z techniką. A przede wszystkim poczucia odpowiedzialności, a nie robienia wszystkiego na siłę i "byle by było". To nie są zabawki. Modele RC to naprawdę niebezpieczne maszyny i jeżeli nie zaczniesz podchodzić do nich z pewną ostrożnością, to szybko zrobisz sobie lub komuś krzywdę.

    Zacznij od kupna nowego pakietu. Z tego nic już nie będzie. Zanieś go do punktu odbioru starych akumulatorów. Do śmieci go nie wolno wyrzucać. Zawiera bardzo szkodliwe substancje.

    Kup porządny multimetr. Przyda ci się i później.

    A przede wszystkim, zapisz się na jedno z wielu for modelarskich. Skontaktuj się z modelarzami ze swojej okolicy i poproś ich o pomoc w stawianiu pierwszych kroków. Sprawdzą twój sprzęt, pomogą go ustawić, podpowiedzą jak samemu zbudować model pod takie wyposażenie lub jaki nabyć. Poradzą jak to wszystko zgrać i ustawić, żeby latało. Pomogą w pierwszych lotach i poratują w razie kraks.

    Ściągnij sobie z sieci jakiś symulator modeli RC (np: "RC DESK PILOT") i trenuj sterowanie modelem. Wspomniany program jest dostępny za darmo i legalnie.

    Warto też uzupełnić swój profil. Mieszkasz w bardzo ładnym i szacownym mieście. Nie ma się go co wstydzić. ;)
  • Poziom 12  
    Prawdopodobnie jak lutowałem kabel od silnika to kawałek stopionego lutu,taka kulka wpadła pod zwoje i po właczeniu silnika wpada pomiędzy i blokuje go.Teraz musze sobie poaradzić i ją wyjąć.
  • Poziom 12  
    wyjąłem tą kuleczkę lecz dalej tak chodzi jak chodził tzn. po troszeczku się przesuwa i się nagrzewa szybko.
  • Moderator Robotyka
    Po pierwsze - piszemy nowe zdania z dużej litery. Jeżeli nie chcesz mieć czerwonych notek w swoich postach, to zwracaj na to uwagę.

    Po drugie - silniki bezszczotkowe zawsze lekko "przeskakują". To cecha spowodowana magnesami neodymowymi na obwodzie silnika. Każdy skok to ustawienie magnesów w osi magnetycznej statora.

    Napisz coś o sprawdzanym zestawie. Jakie śmigło jest przy silniku, z jakiego pakietu go zasilasz, jakim regulatorem.
    Jeżeli sprawdzasz go stacjonarnie, to ma prawo się grzać, bo to silnik lotniczy. Przystosowany do pracy w silnym strumieniu powietrza chłodzącego. Bez chłodzenia będzie się grzał, bo nie ma radiatora.