Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

volvo fh '08 i shift - zgrzyt przy przebijaniu wolna szybka

TomasAGC 27 Maj 2012 09:34 11557 33
  • #1 27 Maj 2012 09:34
    TomasAGC
    Poziom 16  

    Panowie mam skrzynie z volva fh 2008 rok i shift zgrzyta przy przejściu z 6 na 7 i odwrotnie z 7 na 6 może jakaś mała podpowiedz, są duże problemy ze zdjęciem kasety sterującej?

    Pozdrawiam

    1 29
  • #2 27 Maj 2012 12:06
    gka3
    Poziom 17  

    Potrzebna jest głęboka analiza parametrów i współczynników podczas pracy takiej skrzyni biegów.

    Jaki jest przebieg ?
    Są jakieś usterki ?

    0
  • #3 27 Maj 2012 14:27
    cielak1989
    Poziom 12  

    Ja mam podoba objawy od 7 biegu do 11 słychać głośne przerzucanie biegów ( tak jak by dwa elementy zderzały się ze sobą ) z 11 na 12 nie słychać tylko zmienia się liczba na wyświetlaczu.

    Moje pytanie czy może to być hamulec wałka pośredniego ?? Volvo jest ze stycznia 2009 ma przejechane 405 tys km.

    Dodam że nie wyświetla żadnego błędu . Przeprowadziłem wszystkie testy jakie są możliwe Vcadsem wszystkie parametry mieszczą się widełkach . Dodatkowo przeprowadziłem kalibracje skrzyni biegów i zauważyłem że trochę delikatniej przerzuca biegi i jest troszkę ciszej przy zmianie biegów.

    Nie zakładałem nowego temu bo ten jest podobny ;)

    3
  • #4 27 Maj 2012 16:15
    TomasAGC
    Poziom 16  

    przebieg około 500000km nie wiem co się do końca dzieje czy problem jest w tym hamulcu na wałku (na zewnątrz w obudowie sprzęgła te tarczki) czy jakiś synchronizator w reduktorze

    a u kolegi cielak1989 stawiał bym na hamulec wałka

    0
  • #5 27 Maj 2012 20:13
    gka3
    Poziom 17  

    Kaseta w gore. Mailem jedno takie Volvo FH 460 z I-Shit 5 razy skrzynia byla wyjmowana.

    0
  • #6 27 Maj 2012 20:50
    TomasAGC
    Poziom 16  

    Tylko są tam jakieś czary ze zdjęciem tej kasety bo ja coś kojarzę ale dokładnie nie pamiętam bo to dawno było a na co dzień walczę ze wszystkimi manualami.

    0
  • #7 27 Maj 2012 21:06
    gka3
    Poziom 17  

    Są dwa typy skrzyń. Zależy czy skrzynia jest z nadbiegiem, czy bez.

    W zależności od tego są dwa sposoby na wyjęcie kasety sterującej skrzyni biegów.

    3
  • #8 27 Maj 2012 21:27
    TomasAGC
    Poziom 16  

    ta nowsza nie vt

    0
  • #9 27 Maj 2012 22:10
    cielak1989
    Poziom 12  

    jak to volvo z 2008 to pewnie ma AT2412C lub AT2512C zależy od mocy

    Dodano po 1 [sekundy]:

    jak to volvo z 2008 to pewnie ma AT2412C lub AT2512C zależy od mocy

    0
  • #10 27 Maj 2012 22:11
    TomasAGC
    Poziom 16  

    Typ skrzyni to, tak jak piszesz AT2512C.
    Pozdro

    0
  • #11 27 Maj 2012 22:27
    hubert04
    Poziom 21  

    Małe ale zasadnicze pytanie czy skrzynie masz wyjeta z samochodu czy jeszcze siedzi w nim??

    Dodano po 6 [minuty]:

    gka3 napisał:

    W zależności od tego są dwa sposoby na wyjęcie kasety sterującej skrzyni biegów.
    W sumie to tych sposobów jest 3
    1.VCADS
    2.Manualnie za pomocą przełaczników z dżojstika w samochodzie
    3.Powietrznie całkowicie wyjeta skrzynia

    2
  • #12 28 Maj 2012 07:04
    TomasAGC
    Poziom 16  

    3.Powietrznie całkowicie wyjeta skrzynia

    0
  • #13 29 Maj 2012 09:30
    coralgol1976
    Poziom 16  

    cielak1989 napisał:
    Ja mam podoba objawy od 7 biegu do 11 słychać głośne przerzucanie biegów ( tak jak by dwa elementy zderzały się ze sobą ) ....


    Szczerze mówiąc to nie spotkałem dotąd cichego I-shifta, zwłaszcza w czasie testów programowych na postoju... Z treści postu wnioskuję, że nie ma zgrzytów szarpnięć, czy przegrzań sprzęgła, więc "o so kaman ? " Właściciel uskarża się na głośną pracę skrzyni ? Czy zaniepokoiłeś się dokonując testów i kalibracji ?

    W manualu kierowca zmienia biegi z jakimś wyczuciem, automat uderza z niemałym ciśnieniem... w przypadku uszkodzenia hamulca wałka sprzęgłowego dochodzi do przegrzań sprzęgła i wydłuża się czas zmiany biegu, lub nie do końca dokładnie opisałeś problem by przyjąć podejrzenie hamulca jako sprawcę zamieszania.
    "Dobry" Vcads ma test 17037-3, gdzie ustalasz parametry do monitorowania na wykresie, a jest tego całe mnóstwo. Wykres zobrazuje Ci każde odstępstwo od prawidłowego działania układu.

    0
  • #14 29 Maj 2012 09:53
    cielak1989
    Poziom 12  

    Właścicielem pojazdu jest ja a ja nigdy nie spotkałem głośnego i-shifta mam na placu ponad 10 i-shiftów i w zadnym nic nie słuchać żadnego przerzucania biegów tylko liczby na wyświetlaczu skaczą A w tym podczas jazdy wydobywają się znaczne odgłosy przy zmianie biegów mowa o skrzyniach AT2412C AT2512C i AT2612C bo takie mam w pojazdach nie wspominając o wersji D

    0
  • #15 29 Maj 2012 10:02
    coralgol1976
    Poziom 16  

    cielak1989 napisał:
    ja nigdy nie spotkałem głośnego i-shifta mam na placu ponad 10 i-shiftów

    Głośność pojęcie względne, co dla jednego jest grzmotem dla innego może być stuknięciem.

    Tak jak pisałem powyżej, testem 17037-3 wykryjesz nieprawidłowości działania układu jeśli odpowiednio dobierzesz kontrolowane parametry.

    0
  • #16 29 Maj 2012 13:26
    cielak1989
    Poziom 12  

    Tak jak pisałem powyżej, testem 17037-3 wykryjesz nieprawidłowości działania układu jeśli odpowiednio dobierzesz kontrolowane parametry.

    a co za tesqt ja w swoim vcadsie nie mam tego ??

    Podczas jazdy samym ciągnikiem słuchać przy zmianie odgłosy zderzających się elementów ze sobą. Jadąc pojazdem zładowanym 24t odgłos się nasila uderzenia jak bym młotkiem 10 kg walił po skrzyni. Ale nie za każdym razem i przy zmianie rożnych biegów . Jutro pojaz zjedzie wymienię hamulec i zbocze co będzie się działo.

    Dodano po 16 [minuty]:

    I dzieje sie to tylko podczas przerzucania na wyższe biegi

    0
  • #17 01 Cze 2012 21:32
    cielak1989
    Poziom 12  

    Po przejechaniu sie samochodem z ładunkiem 24 t przy ruszaniu skrzynia wybiera 4 bieg ciągnie do 1800 obr i ładuje odrazu 7 przy czym jest głośnie uderzenie pózniej zmienia na 9 11 12 też jest nieraz wyraźne uderzenie . Czym taka praca może być spowodowana dodam że tak dzieje się nie za każdym razem ??

    1
  • #18 02 Cze 2012 05:06
    gucio~1
    Poziom 21  

    Witam. W tej skrzyni hamulec uczestniczy w synchronizacji obrotów kół biegów "głównych" . Połówki i zakresy mają normalne synchronizatory. Może trzeba zacząć od sprawdzenia czy olej ma właściwe parametry a jeśli tak to synchronizatory do wymiany.

    0
  • #19 03 Cze 2012 12:42
    coralgol1976
    Poziom 16  

    cielak1989 napisał:
    Po przejechaniu sie samochodem z ładunkiem 24 t przy ruszaniu skrzynia wybiera 4 bieg ciągnie do 1800 obr i ładuje odrazu 7 ...


    Domyślnie skrzynia winna wybierać biegi: z pełnym obciążeniem "winna wybrać bieg 2", na pusto 4, a sam ciągnik 6 - problem z czujnikiem obciążenia - prawdopodobnie do wymiany (wkręcony w tylną prawą pod. pow.)

    Dodano po 7 [minuty]:

    cielak1989 napisał:
    Tak jak pisałem powyżej, testem 17037-3 wykryjesz nieprawidłowości działania układu jeśli odpowiednio dobierzesz kontrolowane parametry.

    a co za test ja w swoim vcadsie nie mam tego ??


    Ja go mam (zależy od wersji PTT i VCADS). Generalnie można wybrać parametry do monitorowania, których wartości są odwzorowywane na wykresie rysowanym w czasie. Można wybrać prędkości wałków, działanie hamulca, położenie tłoka wysprzęglika, ciśnienia układów, położenie pedału przyspieszenia i wiele innych parametrów (w zasadzie każdy jeden parametr występujący w autku), po czym "pobawić się biegami", również odbyć jazdę testową. Później dokładnie odtworzyć zachowywanie się podzespołów w czasie zmiany biegów itd....

    Dodano po 9 [minuty]:

    cielak1989 napisał:
    Czym taka praca może być spowodowana dodam że tak dzieje się nie za każdym razem ??

    Uderzenie może być spowodowane oberwanym kamieniem przesuwaka, co powoduje ukośne wbijanie przesuwki....
    Myślę też, czy aby siłownik sprzęgła nie traci ciśnienia w trybie wysprzęglenia. Utrata ciśnienia może powodować wbijanie biegu siłą już w momencie samoczynnego zasprzęglania...tylko wtedy dochodziło by również do "zawieszania się" skrzyni.

    Dodano po 11 [minuty]:

    gka3 napisał:
    Potrzebna jest głęboka analiza parametrów i współczynników podczas pracy takiej skrzyni biegów

    Kolega "gka3" dokładnie napisał co należy zrobić i to już w 1 poście. Tobie trudno dojść mając auto na placu, więc nam na odległość jeszcze trudniej.

    1
  • #20 11 Cze 2012 22:34
    cielak1989
    Poziom 12  

    Skrzynia została rozebrana prze mechanika z serwisu który zajmuje się skrzyniami i nie stwierdzono żadnej usterki wiec została złożona i zostanie do niej wgrany nowy oprogramowanie skrzyni biegów w ramach akcji serwisowej . Postanowiłem założyć całe nowe sprzęgle wraz z wysprzeglikiem
    Złożyłem wszystko podłączyłem Vcadsa i zabrałem się za kalibracje i przy kalibracji skrzyni biegów pojawia mi się problem wyskakuje komunikat :
    „11-System sterowania skrzynia biegów nie można wystrzelić
    MID 130 uruchom operacje nr 40010-3 Siłownik sprzęgła test
    Sprawdź i wyeliminuj wszystkie kody usterek „
    Przeprowadziłem ten test i tez niczego według mnie wszystko jest ok. Niema żadnego błędu.

    Czy to może być spowodowane przeprowadziłem kalibracje typy B czyli wszystko nowe tarcza docisk i wysprzęglik ??

    0
  • #21 12 Cze 2012 08:11
    coralgol1976
    Poziom 16  

    Jak zachowuje się skrzynia biegów? Auto jeździ ? (poza tym co opisałeś powyżej)

    1
  • #22 12 Cze 2012 16:55
    cielak1989
    Poziom 12  

    Samochód po złożeniu jeździ normalnie nawet powiedział bym że płyniej zmienia biegi .

    Powyżej opisałem komunikat jaki mi wyrzuca podczas "kalibracji skrzyni biegów"

    0
  • #23 12 Cze 2012 19:22
    coralgol1976
    Poziom 16  

    W kwestii komunikatu to jak dotąd nie spotkałem się z tym. Co do całości naprawy to zapewne winny był siłownik sprzęgła, tym bardziej, że jak piszesz teraz płynniej zmienia biegi.

    0
  • #24 16 Cze 2012 23:49
    cielak1989
    Poziom 12  

    Znalazłem problem dotyczący braku możliwości kalibracji skrzyni biegów

    Po przeprowadzeniu testu szczelności układu zasilania wysprzęglika okazało się że układ jest nie szczelny. Rozebrałem jeszcze raz wszytko i zalazłem pękniecie na plastikowym wlocie powietrza który się przykręca do wysprzęglika po wymianie na nowy złożeniu wszystkiego przeprowadziłem kolejny test szczelności który wykazał 100 szczelności.
    Zabrałem się za kalibracje i bez żadnych problemów kalibracja przebiegła poprawnie.

    0
  • #25 09 Mar 2013 16:33
    TomasAGC
    Poziom 16  

    Trochę odkopie
    Volvo fh 16 660km 2009r szarpie (trzęsie całym samochodem) przy ruszaniu jak jest załadowany, samym koniem nie ma problemu rusza normalnie płynnie.
    Może ktoś spotkał się z takim problemem .

    0
  • #26 09 Mar 2013 22:15
    kwantor
    Poziom 38  

    TomasAGC napisał:
    trzęsie całym samochodem) przy ruszaniu jak jest załadowany


    Nasuwa się tylko jedno: krzywy docisk, popękane sprężyny kompensacyjne w tarczy.

    0
  • #27 10 Mar 2013 09:52
    TomasAGC
    Poziom 16  

    Sprężyny w tarczy są dobre, docisk też wygląda "ładnie".
    No i właśnie tu jest problem serwis zdiagnozował sprzęgło.
    Właściciel zakupił kpl sprzęgło i chyba trzeba będzie go zamontować chociaż to co był powinno jeszcze pojeździć.

    0
  • #28 10 Mar 2013 20:32
    638936
    Użytkownik usunął konto  
  • #29 11 Mar 2013 06:44
    kwantor
    Poziom 38  

    Albo Wspomaganie działa tak skokowo..

    0
  • #30 11 Mar 2013 16:46
    TomasAGC
    Poziom 16  

    RENO-MAX napisał:
    Ewentualnie zawieszenie silnika lub skrzyni biegów.


    Fakt skrzynia trzęsie się jak wściekła ale poduszki z tyłu są w porządku.
    A jak wygląda sytuacja z dwumasą w ciężarówkach?

    0